شناسه خبر : 10571 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس‌جمهور: مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نیست

اتحاد اصلاح‌طلبانه

حسن روحانی با بیان اینکه «هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کند»، خاطرنشان کرد: «مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود.

پدرام سهرابلو
«شورای نگهبان حکم «چشم» و دولت حکم «دست» را در برگزاری انتخابات دارد و چشم نمی‌تواند کار دست را بر عهده بگیرد.» این بخشی از اظهارات رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس استانداران سراسر کشور بود که 29 مردادماه در تهران برگزار شد. به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی با بیان اینکه «هیچ حزب، جناح و گروه قانونی در کشور نباید احساس یأس کند»، خاطرنشان کرد: «مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود.
این نظر مقام معظم رهبری و گفته قانون اساسی ماست و مگر می‌شود جناحی بگوید که من یک‌ خم رنگرزی پیدا کرده‌ام که می‌توانم آنجا را به هر رنگی که بخواهم درآورم؛ این‌گونه نیست.» رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه اظهارات خود اطمینان داد که «ما جایی را در کشور نداریم که بخواهد افراد صالح و دلسوز را که می‌خواهند با استفاده از تجربیات‌شان به کشور خدمت کنند حالا از هر جناحی که باشند رد صلاحیت کند.» او همچنین اجرای انتخابات را از وظایف دولت برشمرد و نقش شورای نگهبان را نظارت بر حسن اجرای قانون عنوان کرد. رئیس‌جمهور سپس با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان گفت: «اگر همه به این باور مهم برسیم که تصمیم‌گیر برای این کشور، ملت ایران هستند مشکل حل خواهد شد و اگر کسی غیر از این، تفکر دیگری داشته باشد تیشه بر ریشه جمهوری اسلامی زده است.» حسن روحانی در فراز دیگری از سخنانش یادآور شد باید به بزرگی و فهم و بلوغ مردم ایران باور داشت و اولین دوره مجلس شورای اسلامی را که در غیاب شورای نگهبان شکل گرفت و گروهک‌های مخرب نیز در آن نماینده داشتند «بهترین مجلس تاریخ این کشور» نامید. اما این سخنان رئیس‌جمهوری واکنش‌هایی را نیز برانگیخت.
در یکی از این موارد سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با تسنیم و با تاکید بر اینکه در برخی موارد طبق قانون و با توجه به اختیارات شورای نگهبان این شورا می‌تواند نسبت به ابطال کل انتخابات تصمیم بگیرد یادآور شد: «نظر نهایی و بررسی صلاحیت‌ها از جهت تایید یا عدم ‌تایید صلاحیت‌ها طبق قوانین متعدد پس از اینکه ابتدائاً ثبت‌نام در دستگاه اجرایی، وزارت کشور و تشکیل پرونده در هیات اجرایی صورت می‌گیرد، در مرحله آخر نظر نهایی را شورای نگهبان اعلام می‌کند و این امر مبتنی بر قوانینی است که سال‌ها اجرایی شده است.» گفتنی است بر اساس تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی و قوانین موضوعه مصوب مجلس این شورا نظارت خود بر امر انتخابات را «استصوابی» تعریف کرده آن را از ابتدا تا انتهای فرآیند انتخابات قابل اجرا می‌داند. فرمانده سپاه پاسداران نیز در اظهاراتی که پایگاه خبری «عصر ایران» آن را واکنشی به اظهارات روحانی عنوان داد، «برخی گویش‌ها که در آن تضعیف ارکان موثر انقلاب مثل شورای نگهبان در پی دارد را خدشه به وحدت ملی و شعار برگزیده سال یعنی همدلی و همزبانی» نامید و تاکید کرد «کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند».
به گزارش فارس محمدعلی جعفری خواستار توجه به فرمایش امام است که «نباید برای رضایت چند لیبرال خود‌فروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب‌الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی خود عدول می‌کند.» این در حالی است که علی مطهری در نامه‌ای خطاب به فرمانده سپاه که در سایت انتخاب منتشر شد، با یادآوری این هشدار حضرت امام که فرمودند «برای سپاهی‌ها جایز نیست که وارد بشوند به دسته‌بندی، و آن طرفدار آن یکی، آن یکی طرفدار آن یکی. به شما چه ربط دارد که در مجلس چه می‌گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند که بین سپاهی‌ها هم باز صحبت هست. خب! انتخابات در محل خودش دارد می‌شود، جریانی دارد، به سپاه چه کار دارد که آنها هم اختلاف پیدا کنند؟ برای سپاه جایز نیست این. برای ارتش جایز نیست این. سپاهی را از آن تعهدی که دارد، از آن مطلبی که به عهده اوست باز می‌دارد و همین طور ارتش را» تاکید کرد که اظهارات او به صلاح کشور نیست و خود موجب تضعیف شورای نگهبان است. البته سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش با استقبال از بیان انتقادات نسبت به عملکرد شورای نگهبان تصریح کرده بود باید پذیرای اشتباهات باشیم.
در واکنشی متفاوت سیدرضا اکرمی از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز با انتقاد از ابراز نظر دبیر شورای نگهبان و رئیس‌جمهوری پیرامون انتخابات گفته است: «ما اگر مطالب حقوقی و قانونی داریم باید در جمع خانواده خودمان مطرح کنیم نه جایی که تریبون باز است و غریبه و خودی وجود دارد و می‌آید که فقط منفی‌ها را بزرگ کند.» از آنجا که انتخابات موجد رقابت میان گروه‌های مختلف است همواره این احتمال وجود دارد که با تشدید رقابت‌ها، وحدت و انسجام ملی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. مقام معظم رهبری شنبه گذشته در دیدار با دست‌اندرکاران حج ضمن تمجید از همبستگی ملت ایران خاطر‌نشان فرمودند «یکی از تجربه‌های ملت ایران ایجاد اتحاد است؛ به برکت این اتحاد و اتفاق، موفقیت‌های مهمی هم به دست آورده‌ایم وقتی خودمان ایجاد اختلاف کردیم و دست‌به‌یقه شدیم، خدا نعمتش را برمی‌دارد.»

اصلاح‌طلبان به وحدت نمی‌رسند
یک عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس می‌گوید: «تندروها جایی در مجلس آینده ندارند.» جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با نامه‌نیوز با بیان اینکه «در مجلس آینده نیروهای میانه شانس کسب بیشترین کرسی‌ها را دارند، یعنی اعتدالیون اصولگرایان و اعتدالیون جریان اصلاح‌طلب» ابراز عقیده می‌کند که «بخشی از اصلاح‌طلبان الان در قدرت هستند. تنازعاتی میان دو بخش به وجود می‌آید، یعنی میان مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان در قدرت و اصلاح‌طلبانی که در قدرت نیستند و بنده اعتقاد دارم که اصلاح‌طلبان یک شکل وارد انتخابات نمی‌شوند». عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خاتمه با اشاره به تقویت جریان میانه در کشور تاکید کرد: «اعتدالیونی که تابع گفتمان اعتدالگرایانه اعم از منش و رفتار اعتدالگرایانه در جامعه هستند، شانس پیروزی دارند گرچه باید همچنان منتظر شد و هنوز فضا، فضای روشنی نیست و ورود هرگونه مولفه موثر در این عرصه تاثیرگذار است.»

اتحاد اصلاح‌طلبانه
نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران در حالی روز پنجشنبه 29 مردادماه در سالن اجلاس سران برگزار شد که اقبال‌ها و ادبارهایی برانگیخت. از یک سو محمدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب آن را مهم‌ترین «گشایش سیاسی دولت روحانی» خواند و از سوی دیگر روزنامه کیهان در تیتر یک خود نوشت: «وطن‌فروشان فتنه ۸۸ با نقاب جدید آمدند.» به گزارش روزنامه شرق اما این کنگره «نویدبخش پایان دوران فترت اصلاح‌طلبان بود و مجالی بود برای قرار گرفتن دوباره همه بزرگان راه اصلاحات در یک قاب.» روزنامه قانون نیز در گزارش خود با عنوان «اتحاد برای اصلاحات»، پیام رئیس دولت هفتم و هشتم خطاب به کنگره افتتاحیه این حزب را منعکس کرد و از قول علی شکوری‌راد که به سمت دبیرکل این حزب برگزیده شد، نوشت: «هشت سالی که در دولت نهم و دهم گذشت حدیث کوچکی نیست که به آن پرداخت و البته مسببان این سال‌ها در میان مردم دیگر جایگاهی ندارند.» ابراهیم اصغرزاده نیز در روزنامه اعتماد دو دلیل برای آنکه تولد حزب اتحاد ملت را مهم می‌داند، برشمرد که «شکستن فضای امنیتی» و برآمدن تشکلی «با برنامه‌ریزی منسجم و قدرتمندانه» را شامل می‌شود.
در سوی دیگر روزنامه جوان ارگان دفتر سیاسی سپاه پاسداران در سرمقاله خود نوشت «حزب مشارکت دو، همان حزب مشارکت یک است لذا تجربه گذشته نشان می‌دهد که نباید منتظر فتنه بعدی بمانیم.» در همین حال روزنامه ابتکار با اشاره به فشارهای اصولگرایان بر موسسان این حزب خاطر نشان کرد آنها نتوانستند مانع تشکیل حزب اتحاد ملت شوند. مصطفی درایتی از اعضای حزب اتحاد ملت نیز در گفت‌وگو با شرق طرح اتهامات از سوی برخی رسانه‌ها و جریان‌ها را نوعی فضاسازی توصیف کرد که نه «محمل قانونی دارد و نه قابل استناد است» و افزود «اتحاد ملت نمی‌خواست که کار سیاسی بدون نام و نشان انجام دهد. این در شرایطی است که برخی از این گروه‌ها کار سیاسی جدی می‌کنند اما نمی‌خواهند از خود شناسنامه به‌جا بگذارند. به‌هرحال فعالیت ما تحت نظارت وزارت کشور انجام شده است.»
همچنین محمدرضا خاتمی از فعالان اصلاح‌طلب و میهمان ویژه کنگره حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با آرمان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه «این حزب بتواند راه نیمه رفته اصلاحات را ادامه دهد» یادآور شد «ویژگی نیروهای سیاسی این است که منتظر نمی‌مانند تا شرایط برایشان فراهم شود بلکه خودشان تلاش می‌کنند تا شرایط را بهبود بخشند و من در این نیروهای فعال جریان اصلاحات این توان را می‌بینم که با وجود خواسته‌های بسیاری که حزب را برنمی‌تابند، باز حزب و سازماندهی را در کشور به پیش ببرند و ان‌شاء‌الله قدم‌های مثبتی بردارند.»

در انتخابات خبرگان شاهد چرخش خواهیم بود
به گفته محسن غرویان «در انتخابات خبرگان آینده یک چرخش در حال اتفاق است که دارای ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خود است. این چرخش قدرت در همه کشورها در بین جریان‌های سیاسی رخ می‌دهد و مساله جدیدی به شمار نمی‌رود.» این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «در یک فضای دموکراتیک همه جریان‌های سیاسی دیدگاه‌های خود را برای افکار عمومی تشریح می‌کنند و سپس مردم با شنیدن همه نظرات بهترین نظر را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل تمام مسوولان برگزاری انتخابات باید زمینه را برای برگزاری یک انتخابات برابر و سالم مهیا کنند» به روزنامه آرمان گفت: «ائتلاف احتمالی آیت‌الله هاشمی، حسن روحانی و سیدحسن خمینی می‌تواند برنده انتخابات مجلس خبرگان آینده باشد.»
این در حالی است که پیشتر از این هادی قابل در یادداشتی که سایت جماران منتشر کرده با اشاره به دعوت‌های گسترده برخی فعالان و جریان‌های سیاسی از سیدحسن خمینی برای اعلام کاندیداتوری در مجلس خبرگان نوشت: «ایشان در حال تدریس در عالی‌ترین کرسی‌های حوزه علمیه قم است و مراحل عالی فقاهت را سپری می‌کند و یکی از ذخایر گرانبها برای آینده حوزه‌های علمیه، فقه، مرجعیت، تشیع و کشور است. ایشان می‌تواند نام خمینی (رحمت‌الله علیه) را تا مدت‌ها زنده نگه دارد. چه ضرورت اهمی ما را وادار می‌کند که این ذخیره را به صحنه رقابت‌هایی بکشانیم که گهگاه توسط عده معدودی به عرصه تخریب و انتقام‌کشی تبدیل می‌شود؟»

لیست انتخاباتی مداحان
مجتبی توانگر عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در گفت‌وگو با سایت جهان‌نیوز به نقل از سعید حدادیان یکی از مداحان نزدیک به اصولگرایان گفته است: «خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان به گوش می‌رسد اما در نهایت اگر آقایان به وحدت نرسند مداحان لیست جداگانه‌ای خواهند داد.» روزنامه اعتماد به بهانه این خبر که دقیقاً مشخص نیست باید آن را تهدید تلقی کرد یا بشارت پنداشت گزارشی از موضع‌گیری‌ها و عملکرد سیاسی بخشی از مداحان طی چند سال اخیر تهیه کرده که شامل حملات بی‌پرده به بعضی اشخاص از جمله هاشمی‌رفسنجانی و حمایت جانانه از محمود احمدی‌نژاد در شش سال اول ریاست جمهوری او می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها