شناسه خبر : 10336 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

محمدرضا عارف چه ویژگی‌هایی دارد که توجیه‌کننده نقش ریاست او بر قوه مقننه است؟

همه مزیت‌های عارف

ریاست مجلس شورای اسلامی یکی از مدیریت‌های کلیدی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است با این تفاوت که نمایندگان مجلس هر کدام بر اساس قانون اساسی از حقوق یکسان برخوردار هستند و سلسله‌مراتبی که در دستگاه اجرایی جاری و ساری است، در قوه مقننه از قانونمندی دیگری تبعیت می‌کند.

index:1|width:40|height:40|align:right حسن رسولی /عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
جایگاه روسای قوای سه‌گانه در کشور و در سلسله‌مراتب مدیریتی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌طور طبیعی کسانی که در این سه جایگاه قرار می‌گیرند، بایستی از قابلیت‌ها، تجارب، دانش و مزیت‌هایی برخوردار باشند تا این ظرفیت‌ها در اداره قوای سه‌گانه به کمک آنان گرفته شود و از این طریق هدایت و راهبری هر کدام از قوا در راستای تامین منافع ملی کشور به نحو مطلوب فراهم شود و مورد استفاده قرار بگیرد. ریاست مجلس شورای اسلامی یکی از مدیریت‌های کلیدی در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران است با این تفاوت که نمایندگان مجلس هر کدام بر اساس قانون اساسی از حقوق یکسان برخوردار هستند و سلسله‌مراتبی که در دستگاه اجرایی جاری و ساری است، در قوه مقننه از قانونمندی دیگری تبعیت می‌کند. رئیس مجلس در حالی که از حیث حقوق اساسی از وضعیتی یکسان با سایر نمایندگان برخوردار است، طبیعتاً بایستی دارای قابلیت‌ها، دانش، مزیت‌ها و تجارب ارزنده‌تری باشد که بر اساس آن نقاط قوتِ در اختیار، سایر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای او حرمت، جایگاه و منزلت واقعی خاصی را لحاظ کنند و بر آن اساس، محوریتِ وی را در مجلس شورای اسلامی به صورت داوطلبانه و غیرسلسله‌مراتبی به رسمیت بشناسند.

چرا محمدرضا عارف برای ریاست مجلس مناسب است؟
دکتر محمدرضا عارف دارای صفات و ویژگی‌های فردی و عمومی و تجاربی است که این ویژگی‌ها و تجارب می‌توانند در جایگاه ریاست مجلس مورد استفاده قرار بگیرند. دکتر عارف برخاسته از جامعه علمی، دانشگاهی و آکادمیک کشور است؛ ایشان از یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان یعنی دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شده است. آقای دکتر عارف در دوره پیش از انقلاب اسلامی، دارای سوابق مبارزاتی در آمریکا و ایران بوده است. بلافاصله پس از اتمام تحصیلات در حالی که در رشته خودش که برق و الکترونیک است، صاحب نظریه بوده، به همه جاذبه‌های زندگی در دنیای غرب پشت کرده و برای خدمت به کشور، به ایران برگشته است. آقای دکتر عارف از اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در جایگاه‌های گوناگون مدیریتی قرار گرفته است. مسوولیت واحد 118 مخابرات، مدیرعاملی شرکت مخابرات، معاونت اصلی و کلیدی وزارت علوم و آموزش عالی سابق‌،‌ ریاست دانشگاه تهران در پیچیده‌ترین شرایط کشور در دهه 70، وزارت پست، تلگراف و تلفن در دولت اول اصلاحات و معاون اولی رئیس‌جمهور در دولت دوم اصلاحات جزو سوابق و تجارب مدیریتی ایشان به شمار می‌رود. به این تجارب می‌توان این موضوع را اضافه کرد که آقای دکتر عارف در سال‌های اخیر به عنوان عضو حقیقی از سوی رهبر معظم انقلاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال بوده و هست. ایشان همچنین در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت رسمی دارد و از این طریق از تجارب مدیریتی متراکم و انباشته‌شده برخوردار است به ویژه با توجه به اینکه بر اساس قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهوری در غیاب شخص رئیس‌جمهور، رئیس هیات دولت است و اداره قوه مجریه بر عهده معاون اول رئیس‌جمهوری قرار دارد.

کناره‌گیری تعیین‌کننده
از حیث جایگاه و پایگاه سیاسی و اجتماعی، آقای دکتر محمدرضا عارف به عنوان یک چهره متدین، مجرب و اصلاح‌طلب نه‌تنها در دولت اصلاحات و ادوار پیش از آن در سطوح گوناگون مدیریتی منشأ اثر بوده، بلکه در تحولات اخیر کشور به‌ویژه در انتخابات سال 92 با کناره‌گیری اخلاقی، تاریخی و تعیین‌کننده‌ای که از صحنه مبارزات انتخاباتی داشت، نقطه عطفی در روند تحولات سیاسی کشور شکل داد. اقدام ایشان روح جدیدی از سوی یک سیاستمدار اخلاق‌گرای اصلاح‌طلب به حوزه قدرت و سیاست‌ورزی دمید که به نظر من این نقش در میان‌مدت و درازمدت نیز به عنوان یک الگو می‌تواند مورد بهره‌برداری نسل آینده قرار بگیرد.

اثرگذاری در پیروزی لیست امید
طی سال‌های اخیر و پس از سال 92 آقای دکتر عارف اعتماد کامل و مطلق همه احزاب و شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب را کسب کرد و توانست ظرف چند ماه در جایگاه رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به گونه‌ای جریان انتخاباتی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را مدیریت کند که یک صدا و ندای واحد از این منظومه فکری به جامعه منتقل شود و در نتیجه این مدیریت و راهبریِ کارآمد سازمانی و تشکیلاتی، ما برای اولین بار شاهد اعتماد کامل و بدون کم و کاست رای‌دهندگان حوزه انتخابیه تهران -‌با بالاترین اهمیت و وزن سیاسی در کشور- بودیم و در این شهر تمامی افراد لیست 30‌نفره اعلام‌شده توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و حامیان دولت توانستند مورد اعتماد و حمایت مردم قرار بگیرند. بنابراین علاوه بر ویژگی‌های فردی، قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی، تجربی و مدیریتی خاص آقای دکتر عارف، ایشان نقش و جایگاه تعیین‌کننده‌ای در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در موقعیت‌های مختلف مدیریتی داشته است. آقای دکتر عارف نقش بی‌بدیلی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 ایفا کرد و در آخرین مرحله انتخابات مجلس دهم که مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، با سفرهای شبانه‌روزی شهر به شهر، صادقانه و شفاف نامزدهای مورد تایید لیست امید را مورد حمایت قرار داد. امروز نیز با توجه به اعتمادی که مردم به منتخبان مجلس داشته‌اند، طبیعی است که انتظار داشته باشند آقای دکتر عارف با همان خط‌مشی اخلاقی و رفتار صادقانه و همچنین با به کارگیری سوابق و تجربه‌های قبلی که داشته، اعلام آمادگی کند که در جایگاه رئیس مجلس آینده در صورتی که آحاد نمایندگان منتخب مردم در مجلس دهم به او رای بدهند،‌ ایفای نقش کند.

مدیریت در شرایط خاص کنونی
آقای دکتر محمدرضا عارف به دلیل تجربه چهار‌ساله تصدی مسوولیت معاون اولی رئیس دولت اصلاحات و سایر مسوولیت‌هایی که داشته و به عنوان یک فرد تحصیل‌کرده، پاک‌دست و آشنا به روابط و مناسبات اقتصادی و سیاسی در حوزه داخلی و خارجی به نظر من از شرایط مورد نیاز برای کسب جایگاه ریاست مجلس برخوردار است. پیچیدگی‌های خاصی در حوزه‌های سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصادی وجود دارد که باعث می‌شود افرادی که در این قبیل جایگاه‌ها قرار می‌گیرند، در صورتی که شناخت و تسلط بر این حوزه‌ها نداشته باشند، به‌طور طبیعی برای‌شان امکان انجام وظایف و ماموریت به‌سادگی میسر نباشد. اما آقای دکتر عارف چون به صورت طبیعی و پلکانی مسیر ارتقای مدیریتی را طی کرده است و به دلیل سوابق و تجربه‌های قبلی، برایش ورود به مسائل مختلف بی‌سابقه و ناشناخته نخواهد بود.

محمدرضا عارف ریاست فراکسیون اکثریت را می‌پذیرد؟
درباره ریاست فراکسیون اکثریت مجلس پیش‌بینی من این است که آقای دکتر عارف به‌طور طبیعی و با نظر مشفقانه تمامی برگزیدگان مورد حمایت لیست فراکسیون امید، هدایت و ریاست این فراکسیون را بنا به تقاضای نمایندگان محترم منتخب پذیرا خواهند بود. در مورد ریاست بر مجلس دهم نیز توقع رای‌‌دهندگان به آقای دکتر محمدرضا عارف این است که ایشان از زیر بار پذیرش این پیشنهاد شانه خالی نکنند. رای و نظر تک‌تک نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی تعیین‌کننده این موضوع است و در صورتی که اکثریت رای بدهند امکان این موضوع فراهم خواهد شد.

اگر محمدرضا عارف رئیس مجلس نشود
اگر آقای دکتر عارف برای ریاست مجلس اعلام آمادگی نکنند،‌ تا حدودی از مطالبات و انتظارات مردم غفلت کرده‌اند، ولی اگر متناسب با پیامی که انتخابات اخیر داشته و انتظاراتی که از ایشان وجود دارد، در صحنه حاضر باشند که یک رقابت منصفانه، اخلاقی و به دور از تنش را با سایر رقیبان داشته باشند، به نظر من افکار عمومی آنقدر آگاه هست که هر نتیجه‌ای را که حاصل شود - در صورتی که فارغ از زد و بندهای سیاسی باشد که ورود به این زد‌و‌بندها دون شأن آقای دکتر عارف است‌-‌به عنوان یک امر واقع سیاسی خواهد پذیرفت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها