شناسه خبر : 10275 لینک کوتاه

مدیر نزدیک به جلیلی معاون خبر صدا و سیما

حمایت مجدد نمایندگان از ظریف

هفته پیش مصادف بود با میلاد پیامبر رحمت و هفته وحدت. در این هفته همایش‌های متعددی در سراسر کشور با موضوع وحدت مسلمانان و جلوگیری از تفرقه میان فرق اسلامی مطرح شد. این روزها و با توجه به وضعیت بحرانی منطقه لزوم فاصله‌گیری از نقار مذهبی بیش از گذشته احساس می‌شود. در روزهای اخیر بحثپرونده پدیده شاندیز به یکی از مباحثعمومی و رسانه‌ای بدل شده است، با این حال اگر این ماجرا تاکنون برای ملت آب نداشته است، اما برای روزنامه خراسان نان داشته است.

هفته پیش مصادف بود با میلاد پیامبر رحمت و هفته وحدت. در این هفته همایش‌های متعددی در سراسر کشور با موضوع وحدت مسلمانان و جلوگیری از تفرقه میان فرق اسلامی مطرح شد. این روزها و با توجه به وضعیت بحرانی منطقه لزوم فاصله‌گیری از نقار مذهبی بیش از گذشته احساس می‌شود. در روزهای اخیر بحث پرونده پدیده شاندیز به یکی از مباحث عمومی و رسانه‌ای بدل شده است، با این حال اگر این ماجرا تاکنون برای ملت آب نداشته است، اما برای روزنامه خراسان نان داشته است. ایرنا در این‌باره اعلام کرد: «...عوامل ناشناس با مراجعه به دکه‌های مطبوعاتی در مشهد اقدام به خرید و جمع‌آوری تمامی نسخه‌های روزنامه خراسان کردند... برخی مدعی هستند این موضوع با مصاحبه دادستان مشهد با روزنامه خراسان در شماره روز دوشنبه مبنی بر اعلام پلمب ‌شدن دفاتر خرید و فروش سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی مرتبط است. گفته می‌شود «عوامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری» با مراجعه به دکه‌های مطبوعاتی خواستار خرید همه نسخه‌های روزنامه خراسان شده و حتی در برخی موارد در پی امتناع دکه‌داران از فروش یکجای نسخه‌ها، با آنان وارد درگیری فیزیکی شده‌اند.» قبول کنید تشبث به این قبیل رفتارها در عصر اینترنت نشان از دوری بعضی از عزیزان سرمایه‌دار از قافله تمدن بشری است. از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به بازگرداندن طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر توسط شورای نگهبان به مجلس اشاره کرد. طرحی که به نظر می‌رسد تصویب نهایی و اجرای آن چالشی مهم برای دولت یازدهم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی خواهد بود. در روزهای میانی دی‌ماه باقری معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه در گفت‌وگو با فارس از تلاش ناکام تروریست‌های «داعش» برای هواپیماربایی در ایران خبر داد. این خبر اما دو روز بعد تکذیب و تصریح شد، از اظهارات این مقام نظامی برداشت اشتباه شده است و داعش تاکنون در این زمینه اقدامی در ایران انجام نداده است. در هفته پیش اخبار متناقضی درباره وضعیت جسمانی شاه عربستان در رسانه‌ها منتشر شد. در این زمینه روزنامه وطن ‌امروز در اقدامی غیرحرفه‌ای با انتشار عکسی بزرگ از ملک‌عبدالله نوشت: «خبر مرگش!» این اقدام با واکنش منفی بسیاری از اهالی رسانه در فضای مجازی مواجه شد. از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به جدال قلمی علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس و قوه قضائیه درباره حصرشدگان اشاره کرد.

بازجویی از خبرنگار نیویورک‌تایمز
یک خبرنگار آمریکایی به دلیل افشای خرابکاری دولت واشنگتن در برنامه هسته‌ای ایران تحت بازجویی قرار گرفت. به گزارش عصر ایران، رویترز هفته پیش در گزارشی اعلام کرد: جیمز رایسن، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز توسط مقامات دادگاه تحت بازجویی قرار گرفت. او در این بازجویی از پاسخگویی به سوالات به استثنای برخی سوالات اصلی خودداری کرد. موضوع این بازجویی کتاب جدید این خبرنگار آمریکایی است. او در این کتاب جزییات اقدام ناکام سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) برای اخلال در برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرده بود. این موضوع به لحاظ آزادی مطبوعات در آمریکا جنجالی شده است.

حمایت مجدد نمایندگان از ظریف
روزنامه ایران در ابتدای هفته پیش از سوال جدید نمایندگان از محمدجواد ظریف و احضار مجدد او به مجلس خبر داد. این روزنامه نوشت: «خرید رفتن «جان کری» در عمان موضوع سوال یکی از نمایندگان از محمدجواد ظریف است. «محمدحسن آصفری» دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «نمایندگان می‌خواهند بدانند چرا آقای جان کری در مسقط میز مذاکره را ترک کرده و به بازار برای خرید رفته است.» سرانجام در میانه هفته وزیر امورخارجه به بهارستان رفت و به پرسش ملی جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و سوال مشترک 40 نفر از نمایندگان پاسخ داد. طبق صورت‌جلسه مجلس این نمایندگان از ظریف پرسیده بودند که دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟ همچنین این نمایندگان در سوال خود مطرح کرده بودند که آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان دهیم و از خوش‌بینی خود به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد فردی و آمریکایی بکاهید. به گزارش خبرآنلاین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در پاسخ گفت: «مذاکرات هسته‌ای از یک‌سو چهره‌ای تعامل‌گرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم خلل ایجاد کرد و با این ابتکار سیاسی آنها که در کوره ایران‌هراسی می‌دمیدند و با هدف مهار ایران، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی را تقویت می‌کردند اکنون در دام چاله کوررنگی استراتژیک خود گرفتار شدند و ایران امروز به اقرار دوست و دشمن نه مشکل منطقه‌ای بلکه عامل ثبات و امنیت در منطقه است.» در ادامه کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس و نماینده سوال‌کننده اظهار کرد: «چرا هیچ وقت تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به شرق و کشورهای آسیایی بکشانید، چرا دائم در نیویورک و ژنو بودید؟ چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید؟ چرا تهدید و توهین‌ها را به ملت بی‌جواب می‌گذاشتید؟...آقای روحانی درخواست همه‌پرسی یک درخواست آمریکایی است.» قدوسی در پایان بدون اعلام نظر درباره قانع شدن یا نشدن از پاسخ‌های ظریف خطاب به نمایندگان گفت جلسه را با یک صلوات ختم می‌کنم که محمدرضا باهنر رئیس جلسه خطاب به وی گفت: طبق آیین‌نامه باید صراحتاً اعلام کنید قانع شده‌اید یا خیر و اعلام ختم جلسه کار فرد دیگری است و قدوسی اعلام کرد که از پاسخ ظریف قانع نشدم. در ادامه رای‌گیری از نمایندگان درباره قانع‌کننده بودن اظهارات ظریف رای‌گیری به عمل آمد. پس از انجام رای‌گیری، از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه علنی، 125 نماینده رای موافق، 86 نماینده رای مخالف و هشت نماینده نیز رای ممتنع دادند. همچنین 10 نماینده در رای‌گیری شرکت نکردند.

سیادت عامل 63 درصد از آرای خاتمی
احمد علم‌الهدی امام‌ جمعه مشهد در مصاحبه‌ای با مهر به تحلیل آرای سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین کشورمان پرداخت. او تاکید کرد:
«...پس از انتخابات در یک تحقیق علمی دریافتیم که بالاترین آماری که در این نظرسنجی برای آقای خاتمی ثبت شده ۶۳ درصد بوده و علت آن «سیادت» وی ذکر شده است و پایین‌ترین درصد برای آقای خاتمی سه درصد بوده است که گفته بودند ما به دلیل اینکه آقای خاتمی فکر تازه دارد به وی رای داده‌ایم. اما برخی فکر می‌کردند این پیاده‌نظام لائیکی که در عرصه‌های سیاسی راه انداختند باعث شدند مردم به آقای خاتمی رای دهند در حالی که این‌گونه نبود. امروز مستندات این تحقیق وجود دارد و موارد تحلیل آماری و استدلالی آن در دانشگاه امام صادق (ع) موجود است.»

واکنش‌ها به پیشنهاد رئیس‌جمهور
هنگامی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در کنفرانس اقتصاد ایران از همه‌پرسی سخن راند، قابل پیش‌بینی بود که این پیشنهاد مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار بگیرد. فردای آن روز سیدمحمدرضا خاتمی نایب‌رئیس مجلس ششم در «مردم امروز» تاکید کرد: «وقتی من به عنوان یک شهروند انتظار داشته باشم مشکل هسته‌ای ایران بدون لجبازی حل شود، اما برخی از تندروها در مورد راهکارهای لازم برای حل مساله هسته‌ای نظر دیگری داشته باشند، راهکار مناسب برای حل این مساله این است که موضوع به رای و نظر مردم گذاشته شود.» صادق ‌زیباکلام استاد دانشگاه هم در اعتماد تصریح کرد: «مشکلات آقای روحانی نه در برگزاری رفراندوم است و نه با برگزاری رفراندوم هیچ یک از مشکلات ایشان سامان خواهد یافت. مشکل اساسی در وضعیت کلان سیاسی کشور است.» حسین شریعتمداری مدیرمسوول کیهان نیز در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور مدعی شد:‌ «متاسفانه رئیس‌جمهور حقوقدان، فرق رفراندوم تقنینی و رفراندوم اساسی را نمی‌دانند!» چند روز بعد محمد قوچانی سردبیر مردم‌امروز در یادداشتی با عنوان «پیشنهاد رفراندوم؛ عوض کردن زمین‌بازی» به استقبال این طرح رفت و با یادآوری مناظره‌های انتخاباتی در سال 1392 آن را همه‌پرسی نسبت به موضوع هسته‌ای قلمداد کرد و نوشت: «مردم بدون تردید مناظره «جلیلی/روحانی» و نیز «جلیلی/ولایتی» را به یاد دارند و با رای خود در آن انتخابات به‌ نوعی در یک رفراندوم هسته‌ای شرکت کردند. عصاره رای مردم در آن انتخابات این جمله روحانی بود که «در کشور باید هم چرخ اقتصاد بچرخد، هم چرخ سانتریفیوژها». اکنون روحانی در کنفرانس ملی اقتصاد ایران این جمله را تکمیل کرده است: «آرمان‌ها به سانتریفیوژها وصل نیست». وی در ادامه نوشت: «قانون اساسی به ‌خوبی راه را نشان داده است، همه‌پرسی از ملت در شرایطی که باید میان نمایندگان ملت یک نیروی اجتماعی داوری کند. هرچند که مراجعه به آرای عمومی اولین راه‌حل نیست، اما می‌تواند آخرین راه‌حل باشد، راهی برای تمکین اقلیت به رای اکثریت. دموکراسی حفظ حقوق اقلیت در حکومت اکثریت است به ‌شرط آنکه اقلیت، حکومت اکثریت را به رسمیت بشناسد!» در مقابل کیهان در سرمقاله چهارشنبه خود با انتقاد از اظهارات حسن روحانی در این باره اعلام کرد: «...حمله به مجلس و صدا و سیما و سپاه و منتقدان دانشگاهی و حوزوی برای ایجاد انفعال، دادن آدرس غلط به افکار عمومی است. اگر قرار باشد کوه شعارها و همایش اقتصادی کذا، موش رفراندوم یا القای تقابل اصول و منافع ملی بزاید و فرصت خدمت صرف تدارک سناریوی جنگی- نیابتی فتح سنگر به سنگر شود، آنگاه باید گفت از جیب منافع ملی به آمریکا و غرب یارانه هنگفت می‌دهیم تا پروژه تک و شبیخون خود را پیش ببرند؛ چیزی شبیه گلوله‌گذاری و خشاب‌گذاری سلاح دشمن!»

مدیر نزدیک به جلیلی معاون خبر صدا و سیما
راهروهای طبقه چهارم ساختمان شیشه‌ای جام‌جم شاهد تصمیمات مهمی است. صدا و سیما حالا روی یک موج جدید سوار شده است. موجی که به سعید جلیلی نزدیک‌تر می‌شود؛ فصل، فصل تغییرات است. اعتماد گزارش خود را با این جملات آغاز می‌کند و در ادامه می‌نویسد: «محمد سرافراز دست به کار شده است. لیست است که مشاورانش می‌دهند و او تصمیم می‌گیرد. انتصاب هفته پیش اما یکی از مهم‌ترین تصمیماتی بود که سرافراز گرفت. مجید آخوندی پس از ۱۰ سال از صندلی معاونت سیاسی بلند شد تا یک گزینه جدید بر سر جایش بنشیند. محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی «پیمان جبلی» را به عنوان معاون سیاسی این سازمان منصوب کرد. آن گونه که از خبرها بیرون آمده است جبلی از دانش‌آموختگان «دانشگاه امام صادق (ع)» است. او مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی در دوران سعید جلیلی بود.» در عمل اما یک اتفاق مهم در حکم جبلی رخ داد، او نه به عنوان معاون سیاسی که به عنوان جدید معاون خبر حکم گرفت. به نظر می‌رسد رئیس جدید خود می‌خواهد نقطه ثقل سیاسی جام‌جم باشد و عملاً جایگاه استراتژیک معاونت سیاسی را به حوزه ریاست منتقل کند.

تصاویر خاص روی تی‌شرت‌های 40 هزارتومانی
تصویر احمدرضا رادان، ابراهیم حاتمی‌کیا، نادر طالب‌زاده، سردار میرفیصل باقرزاده، علیرضا پناهیان، شهید مرتضی آوینی، و... روی تی‌شرت‌های 40 هزارتومانی. این خبری بود که روزنامه شهروند آن را منتشر کرد. پوشیدن تی‌شرتی با چهره بعضی از این بزرگواران می‌تواند بیانگر سلیقه جالبی باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها