شناسه خبر : 10114 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایستادگی ظریف در برابر پیروی از رسم دولت احمدی‌نژاد

به خاطر ملت، هولوکاست را انکار نمی‌کنم

گفتند وزیر شانس آورد. سوال از سوی یکی از «دلواپس» ها بود. گفت اگر قرار نبود ظریف به «ژنو» برود، حتماً کارت زرد را آن هم چند روز بعد از همایش دلواپسی تحویل می‌گرفت.

گفتند وزیر شانس آورد. سوال از سوی یکی از «دلواپس»ها بود. گفت اگر قرار نبود ظریف به «ژنو» برود، حتماً کارت زرد را آن هم چند روز بعد از همایش دلواپسی تحویل می‌گرفت. جواد کریمی‌قدوسی نماینده‌ای مشهدی است که از وقتی روحانی روی کار آمده تمام تمرکزش را روی عملکرد وزیر امور خارجه گذاشته و ظریف هفته‌ای نبوده که سهمی از تذکرهای او نبرد. این بار هم وزیر را به خاطر «افسانه نخواندن هولوکاست» به مجلس کشاند و وادارش کرد پشت تریبون مجلس جواب دهد که چرا هولوکاست را افسانه نمی‌داند و به میراث باقی‌مانده از دولت احمدی‌نژاد یعنی «دروغ بودن هولوکاست» پایبند نیست؟
ظریف اما گویی دلخور از همایش دلواپس‌ها، با دستی پر از کنایه آمده بود. گفت ملت و او به جای «دلواپس بودن»، بیشتر «دلاورند». باز کنایه‌ای لطیف زد که دلواپس‌ها امثال نتانیاهو هستند که از وقتی دولت روحانی سر کار آمده و او وزیر امور خارجه‌اش شده، «آرامش از نتانیاهو گرفته شده». گفت اگر مخاطبان و حتی منتقدانش منصف باشند این اظهر من الشمس است که دولت تدبیر روحانی سبب شده که رژیم صهیونیستی به انفعال و انزوای بین‌المللی کشانده شود.
ظریف نشان داد خطی را دنبال می‌کند که روحانی استارتش را زده است: «با دنیا نمی‌جنگیم». به نمایندگان گفت فصل آن رسیده که به دنیا بگوییم ملتی خطرناک و کشوری مخاطره‌آفرین نیستیم. با این توضیح که گروهی خاص در داخل و خارج می‌خواهند چنین تصوری وجود داشته باشد: «فعالیت‌های گسترده تبلیغاتی و سیاسی انجام می‌پذیرد تا چنین القا شود که ایران تهدیدی برای منطقه و خطری برای صلح و امنیت جهانی است.»
باز هم گلایه کرد که باید منتقدان داخلی چشم‌شان باز باشد که بدخواهان مردم ایران با صرف هزینه‌های بی‌نظیر سیاسی و مالی و با تبلیغات جنون‌آمیز خود تلاش می‌کنند ایران را به خطری جهانی تبدیل کنند تا بتوانند از این طریق به اهداف شوم خود بر ضد کشور و مردم ایران و علیه انقلابیون و مقاومت منطقه دست یابند.
ظریف به جای اینکه ترجیح دهد مستقیم به سخنان نماینده سوال‌کننده اشاره کند و در مقام پاسخ به او برآید، گویی صحن علنی را فرصتی دید تا هر آنچه باید در جواب دلواپسان سیاست خارجی‌اش می‌گفت، از همین تریبون با مخاطبان 70 میلیونی اعلام کند.
به تشریح عملکردش پرداخت و گفت ملت خود شاهدند که تحریم چه بر سر کشور آورد. گفت اگر برخی‌ها دنبال اقتدار نظام هستند آن سیاست خارجی که به دنبال خود تحریم می‌آورد، به دنبال اقتدار ملی نبود و برعکس «وضع تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات مستکبرانه که در سایه این فضاسازی تبلیغاتی و سیاسی جهانی انجام‌پذیر شده همگی مهم‌ترین عامل اقتدار ملی ما را هدف گرفته است و تلاش می‌کنند استقامت مردم را بشکنند».
ظریف گویی سیاسی‌ترین سخنرانی خود را ابراز کند، باز هم خطاب به منتقدان دلواپس توضیح داد که این ملت بودند که هر کسی را که به دنبال کاسبی از تحریم بود، شکست داد و حالا او در جایگاه وزیر امور خارجه در جایگاهی کلیدی و طلایی ایستاده است تا از انتخاب ملت در بخش خارجی دفاع کند. گفت که وزارت امور خارجه در چنین شرایط خطیری به منزله دیده‌بانی هوشمند وظیفه رصد حوادث و تحلیل موقعیت‌ها و تشریح راهبرد مقابله با تهدیدات را بر عهده دارد و تلاش او این است که این میزان هجمه تبلیغاتی دشمنان را از بین ببرد. گفت وقتی وظیفه دارد با هجمه‌سازی‌های خارجی مقابله کند نمی‌تواند به خودش اجازه بدهد سوژه‌ای برای هجمه‌سازی علیه کشور شود. اشاره‌ای غیر‌مستقیم به مواضع حاشیه‌ساز احمدی‌نژاد در مورد هولوکاست کرد و گفت: «با فضاسازی بین‌المللی که جهت محدود کردن اقتدار ملی ما انجام می‌گیرد قاطعانه مقابله می‌کنیم و نمی‌گذاریم تبلیغات مسموم رژیم صهیونیستی یا هر منبع ضد ایرانی، ایران را مخل امنیت جهانی یا تهدید منطقه‌ای
معرفی کند.»
10 دقیقه از صحبت‌های وزیر گذشته بود و هیچ اشاره مستقیمی به محور سوال‌های نماینده نداشت. گفت همین که مراقب است هیچ کشوری به خیال خام ایستادن در برابر کشورمان نیفتد چیز کمی نیست. صحبت‌هایی که البته یک ساعت بعد در راهروهای مجلس برایش حاشیه‌ساز شد و برخی از منتقدانش در گفت‌و‌گو با خبرنگارها گفتند این وزیر چقدر ترسو است و اصلاً مگر کشوری پیدا می‌شود که فکر ایستادن جلوی ایران ما را داشته باشد.
به هر حال وزیر در صحن علنی بدون آنکه از روی نوشته‌ای بخواند، نطقی سیاسی کرد به جای پاسخگویی. به نمایندگان گفت چرا می‌خواهیم از گفتمان اصیل انقلاب دوری کنیم. گفت همان امامی که شما به صحبت‌هایش اشاره می‌کنید یک گفتمان مقتدر را برایمان به میراث گذاشته و ما لازم نداریم برای تبلیغ خودمان خودباوری را کنار گذاشته و سراغ مسائلی برویم که حاشیه‌ساز است.
ظریف گفت که می‌داند این صندلی به او وفادار نیست و دیر و زود، رفتنی است اما می‌خواهد اگر روزی رفتن را در پیش گرفت در سیاست خارجی ایران از او به «خدمتگزاری» یاد کنند. خدمتگزاری او هم یعنی نگذارد که اسرائیلی‌ها بهانه‌ای برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران پیدا کنند.
به صراحت خطاب به نمایندگانی تندرو که ادبیات مرسوم رئیس‌جمهور سابق را می‌پسندند، تاکید کرد که «نخواهم گذاشت پروژه صهیونیستی امنیتی‌سازی ایران من جمله از طریق تخریب وجهه و حیثیت ملی تحت بهانه واهی انکار هولوکاست تحقق یابد.»
جمله‌ای کلیدی که صدای اعتراض را در بین صندلی‌های نمایندگان بالا برد. «بهانه واهی انکار هولوکاست» کلید طلایی سخنانش بود تا این پیغام را دهد که بهانه واهی به دست اسرائیلی‌ها نمی‌دهد چون می‌داند دادن این بهانه، نه خدمت به ملت ایران که به نوعی آسیب به منافع ملی است و اشتباه می‌کنند کسانی که فکر می‌کنند انکار هولوکاست عین انقلابیت و اسلامیت ماست.
گفت هر چه آموخته از آموزه‌های امام است و کسی نمی‌تواند او را به دوری از راه امام محکوم کند. اما ماموریت وزارتخانه او دقیقاً 180 درجه عکس آن چیزی است که از او انتظار دارند. چون برخلاف اینکه از او می‌خواهند تا سیاست «انکار هولوکاست» را ادامه دهد، او تصمیم دارد: «با شبهه‌افکنی صهیونیست‌ها درباره انکار هولوکاست مبارزه کنیم و اجازه ندهیم ماشین تبلیغاتی صهیونیست‌ها با تحریف و دروغ از یک سو در پی مظلوم‌نمایی و از سوی دیگر در پی هراس‌افکنی علیه ایران باشد.»
از نمایندگان خواست واقع‌بین باشند و در نظر بگیرند که نباید آب در آسیاب نتانیاهو بریزند. به گفته وزیر خارجه، نتانیاهو با بی‌شرمی معرکه می‌گیرد که ایران هولوکاست را انکار می‌کند و می‌گوید ایران منکر هولوکاست، می‌خواهد با ساختن بمب اتمی هولوکاست دیگری بسازد.
ظریف آب پاکی را روی دست نمایندگانی ریخت که دلواپس برخورد او با اسرائیل بودند و گفت سیاست او و همکارانش این است که به دنیا بگوید «ایران و ایرانی همواره مأمن و مرجع اقلیت‌ها بوده است».
ظریف گفت نمی‌تواند حرفی بزند که با روحیات مردم ایران سازگار نیست چون از نظر مردم ایران کشتار انسان‌های بی‌گناه در همه جا و به هر شکل در هر مقیاسی محکوم است و این رژیم صهیونیستی است که با استفاده از انواع بهانه‌ها تلاش می‌کند تا بر جنایات بی‌سابقه‌اش علیه مردم فلسطین سرپوش بگذارد و با استفاده از همین بهانه از یک ‌سو زرادخانه هسته‌ای خود را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر علیه ایران هراس‌افکنی می‌کند؛ و باز هم از ریسکی گفت که این روزها با وجود برخی فشارهای داخلی، به جان می‌خرد: «من و همکارانم با افتخار تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم و همه فشارهای داخلی و خارجی را به جان می‌خریم تا پروژه صهیونیستی، امنیتی‌سازی، القای خطر و تهدیدآمیز بودن ایران را نقش بر آب کنیم.»
به نمایندگان گفت رویارویی با سیستم رسانه‌ای اسرائیلی‌ها راحت نیست و بارها او را سوال‌پیچ کردند تا یک جمله از زبان او بیرون بکشند که به نوعی بهانه‌ای شود دست اسرائیل و بتواند طرح نخ‌نمای «ایران تهدید خاورمیانه» را اجرایی کند: «همه مصاحبه‌ها و اظهارات به ویژه با رسانه‌های خارجی که متاسفانه امروز به صورت نصفه بیان شد، تمام توان خود را به کار بستم که در مقابل سوالات جهت‌دار و هدایت‌شده ضمن تصریح بر مواضع اصولی و اسلامی ایران که افتخار می‌کنم مواضع من نیز همان مواضع امام (ره) و مقام معظم رهبری است مانع از این شوم که سردمداران این رژیم نژادپرست جنایتکار، جمهوری اسلامی ایران را عامل تداوم بحران در خاورمیانه معرفی نمایند و با این ترفند از عواقب اعمال خود فرار کنند.» در نهایت هم یک کنایه کلیدی که داخلی‌ها باید قدر او را بدانند چون تمام نیروهای انقلابی منطقه از دبیر کل جنبش حزب‌الله تا دبیر کل حماس و جهاد اسلامی شخصاً برای وحدت بین‌المللی علیه اسرائیل «از من تشکر کردند. این حرکت ما نیروهای انقلابی منطقه را به وجد آورده است و صهیونیست‌ها و دیگر بدخواهان ایران را دچار سردرگمی و کابوس برآمدن مجدد ایران اسلامی کرده است».
در نهایت هم این نماینده خطاب به وزیر ظریف دولت روحانی گفت، می‌توانی کارت نگرفته از در بهارستان خارج شوی به شرطی که اگر رفتید ژنو و خواستید صحبت کنید «پیام خانه ملت را به نظام سلطه اعلام کنید و جمله مورد نظر امام (ره) درباره اسرائیل را تایید کنید: اسرائیل هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». علی لاریجانی گرچه سعی کرد این نماینده را به پایبندی به قواعد مجلس متقاعد کند و در یک کلمه بگوید قانع شده یا نه، اما کریمی‌قدوسی باز هم اصرار داشت که اگر وزیر در ژنو موضوع نابودی رژیم صهیونیستی را تاکید کند و افسانه هولوکاست را مطرح کند، «قانع می‌شود».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها