شناسه خبر : 33557 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یا طلا، سکه، مسکن و دلار؟

بازار اقتصادی متزلزل ایران، اصلی‌ترین انگیزه افراد جهت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، مانند ارز دیجیتال، طلا، سکه، مسکن و دلار است. اما به راستی، در میان روش‌های مختلف سرمایه گذاری که وجود دارد، کدام یک بهتر است؟ ریسک سرمایه‌گذاری در کدام بازار در ایران کمتر است؟

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال یا طلا، سکه، مسکن و دلار؟

شاید بتوان گفت که پاسخ به این سوالات، تا قبل از ظهور ارزهای دیجیتال، کمی ساده‌تر بود. چرا که ارزهای رمزنگاری شده با حضور انقلابی خود، ذهن بسیاری را در رابطه با سرمایه‌گذاری مشغول کرده‌اند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در هیچ‌یک از بازارهای گفته شده، بدون ریسک نیست. پس شما قبل از آنکه هر یک از روش‌های موجود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید، باید به این موضوع فکر کنید که آیا روحیه ریسک پذیری دارید یا خیر؟ آیا زمان کافی برای رصد بازار و آگاهی به موقع از تغییرات ایجاد شده را دارید یا خیر؟ آیا با اصول سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های خطرناک و ریسک پذیر آشنا هستید یا خیر؟ چرا که تنها در این صورت است که با حقایق آشنا بوده و می‌توانید با چشمانی باز در این مسیر پر پیچ و خم قدم بردارید.

کجا سرمایه‌گذاری کنم؟ بازار مسکن، طلا، ارز یا خرید ارز دیجیتال؟

بپردازیم به سؤال اصلی، سرمایه‌گذاری در کدام بازار بهتر است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، سرمایه‌گذاری در هر یک از بازارهای گفته شده، ریسک مخصوص به خود را دارد. اما برای تصمیم‌گیری منطقی تر در این مورد، بهتر است نگاهی به شرایط کنونی ایران داشته باشیم. برای انتخاب بهترین بازار برای سرمایه گذاری، باید ابتدا متوجه میزان نرخ تورم فعلی کشور شد. چرا که اگر میزان بازگشت سرمایه، از میزان تورم کمتر باشد، به این معناست که بازار درستی برای سرمایه گذاری انتخاب نشده است.

سرمایه‌گذاری در ارز

در یکی دو سال اخیر، توجه بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری در دلار جلب شده است. چرا که با توجه به تحریم‌های موجود، ارزش این ارز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. اما اگر اخبار را دنبال کرده باشید، قطعاً به خاطر دارید که با افت ناگهانی ارزش این ارز، برخی از افراد متحمل چه ضرر هنگفتی شدند. البته با این حال، هنوز هم بسیاری از افراد این بازار را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری در نظر می‌گیرند.

ارزجو1

چرا که با توجه به نرخ تورم در کشور، همچنان نگهداری سرمایه به روش هایی غیر از ریال معقول تر به نظر می رسد. اما سرمایه گذاری در دلار معایبی هم دارد، از جمله تهیه و تشخیص دلار اصل از تقلبی کار آسانی نیست، تبدیل این ارز به ارزهای دیگر معمولا زمان بر است، احتمال از دست دادن سرمایه در دزدی ها و سوانح هست، محدودیت خرید و فروش و نگهداری دارد و ...

سرمایه‌گذاری در مسکن

از طرف دیگر، برخی از افراد، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را ترجیح می‌دهند. چرا که معتقد هستند خاک هیچ وقت از بین نرفته و با گذر زمان به احتمال زیاد ارزشش بیشتر می‌شود. البته، ناگفته نماند که ارزش مسکن در هر کشوری، به میزان تورم آن کشور نیز بستگی دارد. به عبارت دیگر، در صورتی که قیمت خرید تجهیزات ساختمانی افزایش پیدا کند، به قیمت مسکن نیز اضافه می‌شود.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که این افزایش قیمت در چه حد است؟ آیا موجب چندین برابر شدن سرمایه می‌شود؟ چه مدت زمان باید صبر کرد تا شاهد افزایش سرمایه در بازار مسکن بود؟

به‌طور کلی، بازار مسکن، یکی از بازارهایی است که سرمایه‌گذاری در آن معمولاً کم ریسک تر و تقریباً همیشه با سود همراه است. اما اینکه ظرف چه مدت زمانی شما به چه میزان سود خواهید رسید، درست مانند سایر بازارها، یک سؤال بی جواب است. همچنین بازار مسکن یک بازار سرمایه ای گران است، یعنی هر کسی با هر بودجه ای قادر به ورود به این بازار نیست و برای تهیه مسکن و سرمایه گذاری در این بازار حداقل سرمایه های چند صد میلیون تومانی نیاز است.

سرمایه‌گذاری در طلا

طلا با توجه به اینکه یک بازار جهانی در نظر گرفته می‌شود، مشابه با مسکن تقریباً همواره با سود همراه است. چرا که معمولاً تمام اتفاقاتی که در سراسر جهان رخ می‌دهد، بر ارزش طلا تأثیرگذار بوده و موجب افزایش قیمت آن می‌شوند. اما درست برعکس آنچه که در رابطه با سرمایه گذاری در دلار بیان شد، برای کسب نتیجه مطلوب از سرمایه گذاری در طلا، باید صبور بود و مدت زمان زیادی صبر کرد.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال همان‌طور که گفته شد یکی از جدیدترین بازارهای سرمایه‌گذاری هستند که با وجود تمام نوساناتی که پشت سر گذاشته‌اند، هنوز هم بسیاری از سرمایه گذاران، تمایل به سرمایه‌گذاری در آن را از دست نداده‌اند. در میان انواع ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاری یا خرید بیت کوین و اتریوم که از جمله محبوب‌ترین ارزها هستند همواره از جذابیت بالایی برخوردار است.

ارزجو2

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از نظر بسیاری از افراد، با ریسک بالاتری همراه است. چرا که هنوز هم قوانین مشخص و نوشته شده‌ای در مورد این ارزها وجود ندارد. با این حال، به دلیل استفاده از فناوری بلاکچین در توسعه این ارزها، به نظر می‌رسد که در آینده ای نه چندان دور، میزان استفاده از این ارزها جهت انجام معاملات تجاری و نقل و انتقالات مالی، به شدت افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه همانند طلا، ارزش ارزهای دیجیتال نیز وابسته به بازار جهانی است، انتظار افزایش قیمت در هریک از آنها، چندان غیرمعقول نیست. علاوه بر این، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای تمامی افراد با هر میزان سرمایه امکان پذیر است. چرا که برای سرمایه گذاری در یکی از ارزهای دیجیتال مطرح، می توانید یک حساب کاربری در یکی از سایت های ایرانی یا خارجی، که در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال در حال فعالیت هستن، باز کنید. سپس از طریق بخش تبدیل ارز، سرمایه موجود را به ارز دیجیتال مد نظرتان تبدیل نمایید. البته لازم به ذکر است که امکان تبدیل ریال به ارزهای دیجیتال در بسیاری از سایت‌های خارجی وجود ندارد. به همین خاطر شما به منظور انجام این کار، باید از طریق سایت‌های ایرانی اقدام نمایید.

به عنوان مثال، شما می‌توانید با استفاده از خدمات سایت‌های ایرانی که در زمینه خرید و فروش بیت کوین در حال فعالیت هستند، خرید ارز دیجیتال بیت کوین را انجام داده و از طریق همان سایت یا وب سایت‌های دیگر نسبت به فروش بیت کوین در زمان مناسب اقدام کنید. فقط کافی است که با انواع سایت‌هایی که در زمینه خرید و فروش ارز دیجیتال در حال فعالیت هستند آشنا شده و و اصولی تر در این راه گام بردارید.