شناسه خبر : 22197 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فاز فراز

کدام صنایع در حال رشد و گسترش‌اند؟

صنایع در حال رشد یا صنایع نوظهور، صنایعی هستند که به خاطر همگامی‌شان با نوآوری‌های فناورانه جدید و پس زدن صنایع قدیمی‌تر، پتانسیل بالایی برای رشد بیشتر و سودآوری دارند. جهانی‌شدن و سازگاری آن با فناوری‌های اطلاعاتی جدید نیز به رشد این صنایع کمک کرده است.

صنایع در حال رشد یا صنایع نوظهور، صنایعی هستند که به خاطر همگامی‌شان با نوآوری‌های فناورانه جدید و پس زدن صنایع قدیمی‌تر، پتانسیل بالایی برای رشد بیشتر و سودآوری دارند. جهانی‌شدن و سازگاری آن با فناوری‌های اطلاعاتی جدید نیز به رشد این صنایع کمک کرده است. در مجموع این صنایع رو به رشد، بیش از هر چیز، به صنایع مرتبط با فناوری‌های اطلاعاتی مربوط می‌شوند. در این گزارش ابتدا به چند مورد از صنایعی در جهان که در حال رشد و گسترش هستند، و بعد از آن به برخی کسب‌وکارها و صنایع در حال رشد در ایالات متحده می‌پردازیم. از صنایع خوش‌آتیه کنونی در جهان، برخی در حال حاضر در دست بهره‌برداری و سوددهی هستند، اما برخی دیگر بیشتر طرح‌هایی در دست آزمایش هستند، اما با توجه به سرعت پیشرفت فناوری‌های جدید بعید نیست در پنج تا 10 سال آینده رفته‌رفته به بهره‌برداری برسند.

صنایع خوش‌آتیه

انرژی باد: طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در بهره‌برداری از نیروی باد به دست آمده است. از دلایل سرمایه‌گذاری و تمرکز بر این صنعت نگرانی‌ها درباره گرم شدن کره زمین و آسیب زیست‌محیطی ناشی از آلاینده‌های صنعتی و بهره‌برداری از انرژی پاک و پایدار است. انرژی باد، تمیز و تولید آن فوق‌العاده ارزان است. طی سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بهره‌برداری از انرژی بادی رشد چشمگیر ۲۲ درصد را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این روند امسال بیشتر باشد.

انرژی خورشیدی: مشابه انرژی باد، بهره‌برداری از انرژی خورشیدی نیز افزایش یافته و در سال‌های اخیر این انرژی ارزان‌تر شده است. قوانین و مقررات نیز روزبه‌روز صاحبان مشاغل و املاک را مجاب کرده تا به بهره‌برداری از انرژی خورشیدی روی بیاورند و در پنج سال گذشته این روند رو به رشد بوده و ادامه خواهد داشت.

چاپگرهای سه‌بعدی: هزاره جدید فناوری‌های عجیبی را به ارمغان آورده، اما هیچ‌کدام پتانسیل تاثیرگذاری بر کل جهان را به اندازه چاپگرهای سه‌بعدی نداشته‌اند. چاپگرهای سه‌بعدی مجهز به سیستم و جوهری هستند که اشیای سه‌بعدی و حقیقی را چاپ می‌کنند. این اشیا می‌توانند هر چیزی باشند، از الماس انگشتر گرفته تا سالاد خوراکی و در حال حاضر تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی تولیدکنندگان سراسر جهان گذاشته‌اند. در حقیقت، ۷۱ درصد از تولیدکنندگان در ایالات متحده از چاپگرهای سه‌بعدی استفاده می‌کنند. در آینده انتظار می‌رود علوم پزشکی تا حد زیادی از چاپ سه‌بعدی بهره ببرد.

بازی‌های ویدئویی: در طول سال‌ها، توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی تلاش کرده‌اند تا به بازارهای جدید به منظور گسترش تولیدات خود دست یابند، از جمله بزرگسالان و زنان. این تلاش‌ها منجر به رشد سالم صنعت بازی‌های ویدئویی شده است. ضریب اطمینان مصرف‌کنندگان همچنان بهبود یافته و هیجان سوداگرانه در مورد فناوری جدید و واقعیت مجازی وجود دارد. در حالی که واقعیت مجازی در صنعت بازی رشد چشمگیری داشته است، پتانسیل ورود به بازارهای دیگر را نیز دارد. از این فناوری می‌توان در صنایعی با اهداف عملی، مانند آموزش حرفه‌ای پزشکی نیز بهره برد.

هوش مصنوعی: تا امروز هوش مصنوعی راهی طولانی را پشت سر گذاشته و همچنان راه طولانی را در پیش دارد. هرسال میلیاردها دلار بر روی تحقیقات هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌شود. بازیکنان اصلی شامل شرکت‌های فناوری مانند گوگل و اپل در حال حاضر پیشتازان در این زمینه هستند و تاکنون از هوش مصنوعی در ایجاد امکاناتی از جمله نرم‌افزار تشخیص صدا و ماشین خودران بهره برده‌اند. کارشناسان انتظار دارند تا سال 2020، تقاضای جهانی برای ماشین‌آلات هوشمند هرسال حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.

مصالح و مواد ساختمانی پایدار: در پی رکود بین‌المللی، بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده در حال ایجاد یک ابتکار عمل در جهت رشد مشاغل ساخت‌وساز هستند. امروزه در صنعت ساخت‌وساز و بازسازی ساختمان‌ها، دولت‌ها و مصرف‌کنندگان خواستار مصالح ساختمانی سبزتر (سازگار با محیط‌زیست) هستند. صنعت ساخت‌وساز سبز به‌شدت به تقاضای مصرف‌کنندگان و چشم‌انداز بزرگ‌تر با افزایش مقررات دولتی و بازاریابی موفق بستگی دارد.

کشف جرایم سایبری: روند انجام کسب‌وکار و حفظ اطلاعات حساس بر روی کامپیوتر رو به افزایش است و تقاضا برای محافظت شدن در برابر مجرمان اینترنتی بیشتر شده است. شرکت‌ها و افراد روزبه‌روز به دنبال ارتقای امنیت اطلاعات در فضای مجازی هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده این روند رشد ۱۲‌درصدی داشته باشد.

هواپیمای بدون سرنشین: فناوری هواپیمای بدون سرنشین جدید است، اما پتانسیل به‌کارگیری در انواع صنایع از جمله صنعت کشاورزی، نظامی و حتی تحویل بسته درب منزل را دارد و به همین دلیل توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. این امر فرصت خوبی برای گسترش تحقیق و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین   ایجاد کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ رشد سالانه این فناوری به ۱۷ درصد برسد.

سیلیکون: با رشد تقاضا برای پنل‌های خورشیدی، سیلیکون نیز در دهه گذشته رشدی آهسته و پیوسته را تجربه کرده است. علاوه بر پنل‌های خورشیدی، سیلیکون در صنایع الکترونیک و مصالح ساختمانی مورد نیاز است. به همین دلیل کارشناسان انتظار افزایش تقاضای سیلیکون در سال‌های آینده و در صنایع دیگر را می‌کشند.

آب اتمسفری: سیستم‌های زمینی تامین آب ما شامل لوله‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ است که از نظر هزینه‌ای، گران بوده و نیاز به حفاظت زیادی داشته و به راحتی آب درون آنها دچار آلودگی می‌شود. همه ما برای تامین آب مورد نیازمان به باران و سپس استخراج آن نیازمند هستیم. اما تقاضای زیاد آب کشاورزان باعث شده تا مخترعان، نسل جدیدی از روش‌های غلبه بر مشکلات ناشی از استخراج آب ارائه دهند. یکی از روش‌ها، ژنراتورهای آب اتمسفری هستند که از جریان هوای مرطوب آب می‌گیرند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار: عملیات روزانه بانک Mellon  نیویورک بر پایه 112 هزار و پانصد برنامه کوبل   (Cobol)  و حدود 343 خطوط خطی انجام می‌شود. بانک Mellon تنها مورد نیست. صدها شرکت برای انجام عملیات خود نیازمند چنین نرم‌افزارهایی هستند. شرکت‌هایی که دانش سازمانی‌شان را از دست داده باشند باید بیش از 15 برابر گذشته هزینه کنند تا مجدداً بازسازی شوند. در حال حاضر، تلاش بسیار زیادی برای آموزش برنامه‌نویسی به عنوان یک مهارت اساسی در ریاضی، خواندن و نوشتن در حال انجام است. بنابراین می‌توان گفت توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، در سال‌های پیش‌رو نقش برجسته‌ای دارند.

نسل جدید حسگرها: طی شش سال گذشته بیش از 10 میلیون حسگر در وسایل گوناگونی از جمله آی‌فون استفاده شده است. به همین دلیل در حال حاضر شخصی به نام یانوش بریزک (Janusz Bryzek) پروژه‌ای در دست دارد که باید تا سال 2020 حدود یک تریلیون حسگر و تا اواسط سال 2030 حدود صد تریلیون حسگر را ارائه دهد.

درمان سرطان به وسیله سلول‌های بنیادی: هنگامی که سلول‌های ایمنی بدن یک شخص به سلول‌های بدن به طور مداوم حمله کند سرطان به وجود می‌آید که با استفاده از تکنیک‌هایی مانند شیمی‌درمانی تا حدی قابل کنترل است اما امروزه دریافته‌اند که درمان سرطان به وسیله سلول‌های بنیادی یک درمان هدفمند است. روش‌های دیگر تا حدود 20 درصد بر روی تومور سرطانی اثر دارند، اما این روش (درمان به وسیله سلول‌های بنیادی) تا حدود 50 درصد تاثیرگذار است. امروزه تمرکز اصلی بر روی سرطان ریه است که بسیار در بین افراد شایع است.

ال‌ای‌دی (LED): در مقیاس صنعتی لامپ‌های LED  نسبت به لامپ‌های معمولی سه مزیت مهم دارند: صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حدود 85 درصد، طول عمر بیشتر و قابلیت برنامه‌ریزی آسان. تخمین زده شده که میزان فروش LED تا سال 2015 به میزان 11 میلیارد دلار برسد و در طول پنج سال آینده رشدی حدود 40 درصد را در بازارهای صنعتی و تجاری تجربه کند.

داده‌های بزرگ: رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌ها و  بخش امنیتی سازمان‌ها و شرکت‌ها دائماً در حال تولید مقادیر زیادی داده هستند که این داده‌ها باید در جایی ذخیره شوند. به طور کلی امروزه داده‌های موجود و نیز داده‌های به‌دست‌آمده با توجه به نرخ رشد سالانه 32 درصد تا پنج سال آینده ارزشی حدود 11 میلیارد دلار خواهد داشت. گفته می‌شود در حال حاضر تنها ایالات متحده آمریکا حدود 14 هزار تا 19 هزار نیروی متخصص و تحلیلگر داده‌ها و نیز حدود 5 /1 میلیون مدیر تحلیلگر با مهارت درک و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ نیاز دارد.

گاز طبیعی: گاز طبیعی به صورت فشرده و مایع در ناوگان‌های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، تا سال 2020 موتورهایی که با گاز طبیعی کار می‌کنند حدود 10 تا 155 درصد از کل فروش کامیون‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

ذخیره زیست توده: صنعت ذخیره‌سازی انرژی به راحتی می‌تواند به رقابت با نسل‌های قدیمی و امروزی ذخیره انرژی بپردازد و به روش اصلی انتقال و توزیع انرژی بدل شود. این صنعت طی دهه‌های آینده به تکامل خواهد رسید. به این ترتیب می‌توان به راحتی به ذخیره‌سازی انرژی که کمترین اثرات زیست‌محیطی را همراه داشته باشد، پرداخت.

مبدل‌های میکروشبکه‌ای: همراه با سیستم‌های ذخیره‌سازی جدید، برق مورد نیاز جهان به راحتی از طریق مبدل‌های میکروشبکه‌ای می‌توانند از واحدهای ملی و اصلی به واحدهای کوچک‌تر منتقل شوند. این سیستم‌های میکروشبکه‌ای، اولاً نیازمند راه‌اندازی، برنامه‌ریزی و خودکفایی جهت کارکرد بهتر هستند، ثانیاً راه‌اندازی این میکروشبکه‌ها با استفاده از سیستم‌های شبکه‌ای ملی و بزرگ صورت می‌گیرد، ثالثاً با پیاده‌سازی شبکه ملی طی چند دهه آینده، هزاران شغل در طول این مسیر ایجاد خواهد شد.

سیستم‌های حمل‌ونقل بسیار پرسرعت: با این قابلیت به راحتی می‌توانید سفرهای چهارهزارمایلی را در یک ساعت طی کنید. با این روش، سفر به فضا به راحتی از زمین امکان‌پذیر می‌شود. این طرح از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیربنایی جهان است. ادعا می‌شود که با این سیستم حمل‌ونقل، اقیانوس‌ها و آسمان کمتر به وسیله کشتی‌ها و هواپیماها دچار آلودگی می‌شوند. این ایده نه‌تنها راه‌حل بسیاری از مشکلات است بلکه به این ترتیب تعداد بسیار زیادی شغل در این راستا تشکیل می‌شود.

بیوکارخانه‌ها: بر اساس کاربرد سیستم‌های زنده، بیوکارخانه‌ها به عنوان یک فرآیند جدید در تولید موادی که طبیعی هستند و به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند، ارائه شده‌اند. تاسیس کارخانه‌هایی که به حفاظت زیستی کمک می‌کند منجر به تحولات بسیاری در صنایع شیمیایی خواهد شد. به این ترتیب صدها تن از محصولات کارخانجات شیمیایی در خطوط لوله دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

میکروکالج‌ها: کالج‌های امروزی هزینه به مراتب بیشتری نسبت به گذشته داشته و دارای دوره طولانی‌تری است. اما میکروکالج شکلی از آموزش برای دوران بعد از دبیرستان است که تنها بر یک حرفه خاص تمرکز دارد. بنابراین به معنای واقعی می‌توان گفت به این ترتیب میلیون‌ها نفر از افراد نیاز به تغییر حرفه در هر سال داشته تا به این ترتیب از سبک کالج‌های قدیمی خارج شوند. با میکروکالج‌ها افراد قبل از یافتن کار یک دوره کارآموزی را می‌گذرانند.

خانه‌های هوشمند: قابلیت برنامه‌ریزی برای خانه‌ها، هنوز هم در مراحل اولیه باقی مانده است اما دو تحول عمده به تغییراتی در این زمینه می‌انجامد: تحولی که از طریق گوشی‌های هوشمند ایجاد شد و ایجاد اتوماسیون‌های اداری. این دو روند همگی منجر به ایجاد یک نقطه اوج طی ده سال آینده خواهند شد که از این فناوری‌ها می‌توان در ساخت خانه‌های هوشمند استفاده کرد.

صدا بر روی پروتکل اینترنت (VoIP): فناوری Voice over IP به ارسال پیام‌های ارتباطی از طریق اینترنت کمک می‌کند. به این ترتیب می‌توان از اینترنت به جای خدمات تلفنی سنتی استفاده کرد. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱، این فناوری از رشد قابل توجهی نزدیک به ۲۰۰ درصد برخوردار بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نرخ این رشد تا مرز ۱۷ درصد برسد. به علاوه، طی سال ۲۰۱۰ این صنعت حدود ۱۳ هزار میلیون دلار درآمد ایجاد کرد.

شهرهای 24‌ساعته (شبانه‌روزی): در برخی شهرها فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کتابخانه‌ها، بانک‌ها، کلیساها، مدارس، سینماها، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های 24‌ساعته وجود دارد. این روند هم‌اکنون در حال گسترش است. به این ترتیب مشاغل جدیدی برای انجام کسب‌وکارهای 24‌ساعته ایجاد می‌شوند.

زندان‌ها: صنعت زندان‌داری در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ حدوداً 9 درصد رشد کرده و پیش‌بینی‌ها حاکی از پیشرفت 5 /7‌درصدی آن در سال جاری میلادی است. رشد زندان‌های خصوصی نقش عمده‌ای در این میان داشته است.

ساخت خانه با تکنیک چاپگرهای سه‌بعدی: با این روش که هم‌اکنون در دست بررسی است، به راحتی می‌توان خانه‌های موردنظر را ساخت.

برنامه‌های موبایل (نرم‌افزارهای موبایل): با وجود بیش از دو میلیون نرم‌افزار و اپلیکیشن در حال حاضر در جهان که برای گوشی‌های هوشمند به راحتی قابل دانلود است، امروزه از نسل جدیدی از این نرم‌افزارها در کفش‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند و موارد بسیار زیادی استفاده می‌شوند.

همه چیز بدون راننده: چهار شرکت آئودی مرسدس بنز، بی‌ام‌و و ولوو برای یک سال آینده هم خودروهای بدون سرنشین برای ارائه به بازار خواهند داشت. به مرور این فرآیند در مورد کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و هر وسیله دیگری گسترش می‌یابد.

تجارت الکترونیک: تجارت الکترونیک هر نوع معامله از طریق اینترنت را شامل می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها، نرخ رشد این صنعت حدود ۹ درصد است. نرخ رشد تجارت الکترونیک در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱، 12 درصد بود.

صنایع در حال رشد در ایالات متحده

بنابر بررسی‌های موسسه Sageworks، یک شرکت اطلاعات مالی، شرکت‌های فناوری اطلاعات و شرکت‌های مرتبط با ساخت‌وساز در ایالات متحده به سرعت در حال رشد هستند. طراحی نظام‌های رایانه‌ای (و خدمات مرتبط با آن) در راس فهرست ده صنعت آمریکایی با رشد سریع قرار دارد و به طور میانگین در فاصله سال‌های 2016 تا 2017، 18 درصد رشد فروش را تجربه کرده است. این رقم دو برابر میزان رشد کل صنایع آمریکا در همین دوره است. تحلیلگر موسسه Sageworks، جیمز نو، می‌گوید رشد در این‌گونه از شرکت‌هایی که تست نرم‌افزار، زیرساخت‌های آی‌تی و طراحی و مدیریت نظام‌های رایانه‌ای را فراهم می‌کنند، واضح است. او می‌افزاید: «اقتصاد نیازی آشکار به گونه خدمات دارد. هر کسی از رایانه استفاده می‌کند یا دارای کسب‌وکاری است به‌شدت به این صنعت وابسته است، در نتیجه جای تعجب نیست که این‌گونه خدمات اینقدر سریع رشد می‌کنند.»

هفت مورد از 10 صنعت برتر با بالاترین رشد فروش، به بخش ساخت‌وساز مربوط می‌شوند، که یک قلمرو پررونق دیگر از اقتصاد در این سال‌ها بوده است. در میان صنایع مربوط به ساخت‌وساز، سریع‌ترین رشد را پیمانکاران عملیات تکمیل ساخت، سازندگان ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی، پیمانکاران فعال در پی‌ریزی و ساخت نمای خارجی، و پیمانکاران نصب سیستم‌های مکانیکی مثل برق، آب، آسانسور، گرمایش و سرمایش تجربه کرده‌اند. هر یک از این صنایع در سال گذشته حداقل 13 درصد رشد داشته‌اند. شرکت‌هایی که خدمات مهندسی عمران مثل لایروبی ارائه می‌دهند نیز در این فهرست قرار دارند، در حالی که ساخت‌وساز بزرگراه و پل با فاصله کمی نتوانست رتبه دهم را از آن خود کند.

به گزارش اداره سرشماری ایالات متحده، مخارج ساخت‌وساز در ماه فوریه 2017، معادل 19 /1 میلیارد دلار بود، یعنی سه درصد بیش از نرخ سال قبل، و در مسیر رسیدن به ششمین سال رشد پیاپی قرار داشت. دیگر داده‌های دولتی نشانگر افزایش اشتغال کارگران در بخش ساخت‌وساز و همین‌طور میانگین ساعات کار و درآمدها هستند. جیمز نو می‌گوید: «این امر که ما همه این صنایع فرعی در بخش ساخت‌وساز را در فهرست 10 صنعت برتر داشته‌ایم، فقط نشان‌دهنده بهبود صنعت ساخت‌وساز از دوره بعد از بحران 2008 است.» او افزود هرچند در ابتدای این روند بهبودی، قدرت ساخت‌وساز در بخش‌های خاصی متمرکز بود، در حال حاضر رشد تقریباً در همه صنایع فرعی ساخت‌وساز گسترش یافته است. آیا این صنایع به اوج خود نزدیک می‌شوند؟ جیمز نو پاسخ داد: «نمی‌دانم، اما در حال حاضر، روند رو به رشد صنعت ساخت‌وساز حاکی از آینده‌ای روشن برای این صنعت است.» 

دراین پرونده بخوانید ...