شناسه خبر : 37571 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

لبنان در آستانه فروپاشی

انفجار شدید حین تست موشک در مرکز اراضی اشغالی

انفجار شدیدی ظهر چهارشنبه گذشته در داخل تاسیسات صنایع دفاع هوایی اسرائیل موسوم به «تومر» روی داد که تلفاتی نداشت. آحارونوت نوشته این انفجار در محل تست موشک‌ها در مرکز اراضی اشغالی روی داده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه عبری‌زبان هاآرتص گزارش داد که صدای این انفجار از مسافت‌های دور هم شنیده شد. به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، انفجار ناشی از خطا در تست یکی از موشک‌ها در تاسیسات مذکور در شهر الرمله در نزدیکی تل‌آویو بود. هاآرتص نوشت: انفجاری که ساکنان مناطق اطراف تاسیسات شنیدند در جریان آزمایش یکی از موشک‌ها روی داد و تلفاتی تاکنون گزارش نشده است. به نوشته این روزنامه، این انفجار در جریان تست روتین در تاسیسات دولتی «تومر» روی داد. این تاسیسات روی موتورهای موشک‌ها کار می‌کند و انواع مختلف موشک‌ها را در خود جای داده است. این روزنامه به نقل از ساکنان الرمله نوشت، همزمان با صدای انفجار ستونی از دود را مشاهده کرده‌اند و برخی نیز فیلم گرفتند. تاسیسات تومر برای ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند و همچنین مسوول طرح پرتاب ماهواره اسرائیل است و روی توسعه ماهواره «اوفک» کار می‌کند. منابع نیز به این روزنامه گفتند، مسوولان احتمالاً از میزان خسارات جانبی این آزمایش که منجر به انفجار شد، بکاهند. در واکنش به انفجار اداره تومر در بیانیه‌ای ادعا کرد، آزمایش موشک بدون در نظر گرفتن شرایط استثنایی دقیق انجام گرفت. دفاتر تومر در الرمله در مرکز اسرائیل در نزدیکی مناطق مسکونی قرار دارند. به نوشته هاآرتص، مقامات نظامی اسرائیل، در حال حاضر روی خطای این آزمایش تحقیق می‌کنند. همچنین یدیعوت آحارونوت نوشت: شرکت «تومر» در حال تست موتور یک موشک بود. این انفجار بخشی از برنامه‌های روتین بوده است.

 

لیبی؛ همچنان چندپاره

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیته چهارجانبه لیبی متشکل از کشورهای اتحادیه عرب، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار خروج فوری همه نیروهای بیگانه از این کشور شد. این کمیته با انتشار بیانیه‌ای پس از نشست مجازی خواستار پیروی کامل از قانون تحریم تسلیحاتی لیبی و خروج فوری و غیر‌مشروط همه نیروهای خارجی و مزدوران از همه اراضی لیبی شد تا اصول و مبانی کامل لیبی به این کشور بازگشته و وحدت و استقلال و سلامت اراضی آن را حفظ کند. سازمان ملل برآورد می‌کند که حدود ۲۰ هزار عنصر جنگنده در لیبی حضور دارند که بیشتر آنها از نیروهای ترکیه و مزدوران اسیر‌شده از روسیه، سوریه، چاد و سودان هستند. لیبی از سال ۲۰۱۱، زمان سقوط «معمر القذافی»، دیکتاتوری پیشین این کشور مشمول قانون تحریم تسلیحاتی است.

 

ترکیه به دنبال خرید دومین محموله اس- ۴۰۰

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش در حال مذاکره با روسیه برای خرید محموله دوم سامانه‌های دفاع هوایی اس- ۴۰۰ است. وی افزود که در مورد محموله دوم اس- ۴۰۰ بخش‌های مربوطه ما از جمله وزارت دفاع ترکیه علاقه‌مند است که مذاکرات را ادامه دهد. وزیر خارجه ترکیه از مواضع آمریکا در مورد قرارداد اس -۴۰۰ با روسیه انتقاد کرد. وی گفت: «گفتن اینکه چه چیزی بخریم و از چه کسی بخریم، اشتباه است. آنها (ایالات متحده آمریکا) می‌دانند که چرا ما اس- ۴۰۰ را خریداری کردیم. ما به آن نیاز داشتیم و آن را خریدیم. آیا هنوز هم به آن نیاز داریم؟ به آن نیاز دارید. اگر می‌خواهید ما از شما بخریم، باید قیمت‌های مناسب و شرایط مناسب - ضمانت‌ها، انتقال فناوری را ارائه دهید. اقدام آنکارا برای خرید سامانه اس- ۴۰۰ باعث تنش در روابط آنکارا و واشنگتن شده و واشنگتن بارها از آنکارا خواسته تا قرارداد خرید این سامانه را با روسیه لغو کند. آنکارا تاکنون با این خواسته واشنگتن مخالفت کرده است این در حالی است که واشنگتن به دلیل اصرار آنکارا برای خرید این سامانه، ترکیه را از برنامه تولید جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشته و تحریم‌هایی را نیز علیه این کشور اعمال کرده است.

 

استراتژی «ازبکستان دیجیتالی 2030»

سفارت ازبکستان در «لندن» مذاکراتی را بین «شهرت قادراف» مدیر کل آژانس مطالعات و فناوری‌های فضایی «ازبک کاسموس» و «ریچارد پارکر» رئیس شرکت Altitude Angel انگلستان سازماندهی کرد. در این مذاکرات گزارشی مبنی بر اصلاحات در دست انجام در ازبکستان در چارچوب استراتژی «ازبکستان دیجیتالی 2030» و همچنین ابعاد اولویت‌دار فعالیت آژانس مذکور در اختیار طرف انگلستان قرار گرفت. پارکر نیز گزارشی را در مورد فعالیت این شرکت انگلیسی به عنوان یکی از صادرکنندگان نرم‌افزار در حوزه هوانوردی بدون سرنشین (Unmanned Traffic Management) در اختیار طرف ازبکی قرار داد. وی با توجه به به‌کارگیری گسترده پهپادها در زمینه‌های اقتصادی، تجربیات خود را در تنظیم سیستم‌های موثر و مقاوم بیان کرد. طرفین همچنین در مورد گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در زمینه‌های یادشده به توافق رسیدند. انگلستان یکی از بزرگ‌ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان در اروپاست. هم‌اکنون در ازبکستان 567 واحد شرکت با سرمایه‌گذاری انگلستان در زمینه‌های صنایع غذایی، معدن، داروسازی و نساجی و همچنین تجارت و خدمات فعالیت می‌کنند.

 

لبنان در آستانه فروپاشی

«حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان گفت که این کشور در «خطر شدیدی» قرار دارد و نمی‌توان بیش از این منتظر ماند. ما تمامی امکانات موجود در اختیار خود را از دست داده‌ایم و لبنان هم اکنون فاقد «طناب نجات‌بخش» است. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، دیاب در سخنرانی خود در سفارت این کشور در قطر ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد: همه امکانات در لبنان از دست رفته است. کشور ما در حال عبور از «تونل تاریکی» است و لبنانی‌ها از تاریکی آن رنج می‌برند. این تاریکی فقط در کمبود برق خلاصه نمی‌شود، بلکه مایحتاج زندگی مردم و شرایط اجتماعی آنان را نیز در‌بر گرفته است. دیاب افزود: لبنان در آستانه «فروپاشی» کامل قرار گرفته است و متاسفانه به‌رغم گذشت تقریباً ۹ ماه از استعفای دولت قبلی، پیچیدگی‌ها مانع از تشکیل دولت جدید شده است. وی تاکید کرد: لبنان مشتاق برقراری همبستگی در میان کشورهای عربی است و نمی‌خواهد در خطوط تماس خصومت و جدایی میان اعراب قرار گیرد و هزینه آن را بپردازد، زیرا ثبات و استقلال اعراب تنها به واسطه ایجاد همبستگی میان آنان تحقق می‌یابد.

 

رونمایی از جنگنده فوق پیشرفته کره جنوبی

کره جنوبی با رونمایی از جنگنده KF-21 از ورود خود به گروه تولیدکنندگان جنگنده در جهان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کره جنوبی بعد از گذشت ۲۰ سال از آغاز پروژه تولید جنگنده‌های بومی، از جنگنده جدید فوق پیشرفته خود با نام KF-21  Boramae رونمایی کرد. بر اساس این گزارش، صنایع هوا فضای کره جنوبی نسل جدید جنگنده‌های اختصاصی این کشور را معرفی کرده و قرار است از این جنگنده حدود ۴۰ فروند تا سال ۲۰۲۸ تحویل نیروی هوایی این کشور شود. این جنگنده شباهت زیادی به جنگنده اف- ۳۵ آمریکایی دارد. کره جنوبی برای توسعه این جنگنده از کمک‌های شرکت لاکهید مارتین بهره برده و قرار است جایگزین جنگنده‌های قدیمی اف- ۴ و اف- ۵ در نیروی هوایی کره جنوبی شود. این جنگنده البته قابلیت پنهان‌کاری کمتری نسبت به اف- ۳۵ دارد و می‌توان آن را هواپیمایی بین اف- ۳۵ و اف- ۱۶ قلمداد کرد. البته هزینه عملیاتی و قیمت پایین‌تر، مزیت این جنگنده نسبت به اف- ۳۵ محسوب می‌شود. حداکثر سرعت این هواپیمای دوموتوره 8 /1 ماخ اعلام شده است. یک ماخ برابر است با سرعت هزار و ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت که آن را سرعت صوت می‌نامند ولی محاسبه آن بسته به قرارگیری هواپیما در محیط‌های متفاوت پایین‌تر از اتمسفر زمین متغیر است.

 

تقدیر IMF از پیشرفت اقتصاد دیجیتال چین

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد که چین پیشرفت‌های چشمگیر و بزرگی در ایجاد تحول و تغییر شکل اقتصاد خود به سمت فناوری داشته و به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شده است. به گزارش ایرنا از شینهوا، «کریستالینا جورجیوا» در مجمع آسیایی «بوآئو» در جنوب چین به بیان سه تغییر چشمگیر جهانی پرداخت که این تغییرات شامل تحولات دیجیتالی که در جریان پاندمی و همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ سرعت گرفته است نیز می‌شد. وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه و گسترده عمومی را به ویژه در حوزه مهارت‌ها و زیرساخت‌های دیجیتالی برای ایجاد نیروی کاری قرن بیست‌و‌یکم انجام دهند، گفت: تازه‌ترین پیش‌بینی انجام‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول حاکی از رشد شش‌درصدی اقتصاد جهان در سال جاری میلادی و رشد 4 /4‌درصدی اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی به لطف مداخلات خارق‌العاده صورت‌گرفته از سوی دولت‌ها و همچنین چشم‌انداز گسترش روند واکسیناسیون علیه کروناست. دومین تغییر عمده جهانی بر اساس اظهارات این مسوول صندوق بین‌المللی پول، تغییر از رکود عمیق به سمت احیا و بهبود شرایط اقتصادی عنوان شد. جورجیوا در عین حال تاکید کرد که این احیای اقتصادی را نباید امری مسلم در نظر گرفت چراکه همچنان اختلافات خطرناکی در سرنوشت اقتصادی کشورها وجود دارد و خانوارهای آسیب‌پذیر و شرکت‌ها تا زمان وجود بحران به حمایت ادامه‌دار نیاز دارند. مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول سومین تغییر عمده جهانی را رشد اقتصادی انعطاف‌پذیر و مبتنی بر انتشار کم کربن در پاسخ به تغییرات اقلیمی عنوان و از تعهد چین برای رسیدن به هدف خنثی‌سازی انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی استقبال کرد. بر اساس تحلیل‌های انجام‌‌شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، یک رویکرد هماهنگ در راستای پیشرفت سبز و سازگار با محیط زیست در کنار قیمت‌گذاری کربن می‌تواند رشد ناخالص داخلی جهان در طول ۱۵ سال آینده را 7 /0 درصد افزایش دهد و میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کند.

 

کیت ژاپنی کرونا و تشخیص پنج‌دقیقه‌ای!

گروهی از محققان مراکز پژوهشی ژاپن یک روش آزمایش‌گیری ساخته‌اند که ظرف پنج دقیقه ابتلای افراد به ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد. به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «ان. اچ. کی» اعلام کرد: در این روش، نمونه روی صفحه شیشه‌ای قرار می‌گیرد که در هر سانتی‌متر‌مربع آن یک میلیون فرو‌رفتگی بسیار ریز دارد. این فرورفتگی‌ها که به عنوان میکرواتاقک‌های آزمایش عمل می‌کنند از طریق فناوری‌های میکروسکوپی ایجاد می‌شوند. بر‌خلاف تست‌های مرسوم «پی‌سی‌آر» روش جدید نیاز به تکثیر مولکول آران‌ای ویروس کرونا ندارد زیرا حتی مقدار بسیار کمی از ویروس هم می‌تواند درون یک میکرواتاقک آن تشخیص داده شود. نتایج این آزمایش به جای حدود یک ساعت یا بیشتر در آزمایش پی‌سی‌آر، تنها ظرف پنج دقیقه در دسترس قرار می‌گیرد. دانشمندان ژاپنی پیش از این کیت‌هایی ساخته بودند که در حدود ۳۰ دقیقه ابتلا یا عدم ابتلای افراد به کرونا را تشخیص می‌داد.

♦♦♦

ایرنا: «آناستازیا واسیلوا» رئیس سازمان روسی «ائتلاف پزشکان» از سازمان‌های مخالف دولت روسیه و پزشک معالج الکسی ناوالنی (منتقد اصلی پوتین) مدعی شد که حال عمومی ناوالنی وخیم و بحرانی است و سیستم تصفیه خون او دچار مشکل شده است و این مساله باعث اختلال در ضربان قلب می‌شود.

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اتهامات درباره اردوگاه‌های کار اجباری یا بازداشتگاه در منطقه شمال غرب چین دروغ و اطلاعات نادرست مطرح‌شده از سوی نیروهای ضد‌چین است تا ثبات و امنیت در سین‌کیانگ را تضعیف و توسعه چین را متوقف کنند.

ایلنا: پارلمان چک با متهم کردن مسکو به ارتکاب حمله مسلحانه بی‌سابقه به اراضی این کشور در سال ۲۰۱۴ موضع دولت در تهدید به اخراج همه دیپلمات‌های روس را تصویب کرد.

فارس: «جمال بایک» از رهبران حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» را به همکاری با ترکیه و کشاندن کردها به مقابله و درگیری داخلی متهم کرد.

ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا از رای هیات منصفه دادگاه رسیدگی به پرونده مرگ شهروند سیاه‌پوست این کشور و متهم شناختن مامور پلیس، استقبال و اعلام کرد که هرچند هیچ چیز نمی‌تواند جرج فلوید را بازگرداند، این رای را می‌توان گامی بزرگ در مسیر حرکت به سمت عدالت در آمریکا خواند.

فارس: پس از سفر اخیر هیات یونانی به قاهره، دیپلمات‌های مصری فاش کردند که این سفر در پی نزدیک شدن قاهره و آنکارا به یکدیگر صورت گرفته و آتن نگران آینده ائتلاف کنونی خود با مصر است.

ایلنا: «ادریس دبی ایتنو» رئیس‌جمهوری چاد بر اثر جراحت‌های وارد‌شده طی درگیری با شورشیان کشته شد. سخنگوی ارتش چاد اعلام کرد که نظامیان از سوی شورشیانی که به سوی پایتخت یورش آورده بودند، عقب رانده شدند.

مهر: سخنگوی طالبان اعلام کرد که رسیدن به صلح با حضور خارجی‌ها در افغانستان امکان‌پذیر نیست و لذا این گروه نشست استانبول را تحریم می‌کند از‌این‌رو برگزاری کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود چند روز دیگر برگزار شود به بعد از ماه رمضان موکول شد.

فارس: یونان از نهایی شدن توافق استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت در تاسیسات انرژی عربستان خبر داد و اعلام کرد که این توافق‌نامه از جمله شامل ارسال گروهی از خلبانان این کشور است تا پرسنل سعودی را آموزش دهند.

ایرنا: اتحادیه اروپا در نظر دارد به منظور محافظت از منافع خود در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام در زمینه‌های گوناگون و نیز مقابله با قدرت روزافزون چین، طرح افزایش نفوذ خود در این منطقه را به اجرا در‌آورد.

♦♦♦

یونان-اسرائیل؛ عقد قرارداد نظامی یک و نیم میلیارد‌دلاری

اعتماد نوشت: همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در سواحل مدیترانه، اسرائیل همکاری‌های نظامی و امنیتی خود با یونان و قبرس، رقبای اصلی ترکیه در این منطقه را به‌شدت افزایش داده است. اسرائیل یک قرارداد طولانی‌مدت نظامی با یونان امضا و در یک اجلاس چهارجانبه با حضور وزرای خارجه یونان، قبرس و وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی شرکت کرده است. یونان و اسرائیل بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی-‌نظامی تاریخ روابطشان را امضا کردند. تل‌آویو عملاً نشان داد که در مناقشات جاری در مورد تعیین مرزهای دریایی شرق مدیترانه در جبهه مقابل آنکارا قرار گرفته است. قرارداد دفاعی امضاشده میان تل‌آویو و آتن یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

 

زنان افغانستان نگران دوران پساصلح

شرق نوشت: چند روز قبل نشستی با حضور صد زن فعال در عرصه حقوق زنان در شهر کابل دایر شد. آنها نگران از دست ‌رفتن ارزش‌های حقوق زنان‌اند. به باور آنان، زنان هیچ نقشی در جنگ نداشته‌اند اما بیش از هر قشر دیگری از جنگ آسیب دیده‌اند. بنابراین باید دیدگاه‌های زنان در روند صلح مطرح و نهادینه شود. قانون اساسی، دموکراسی و آزادی بیان و همچنان حقوق زنان به عنوان خطوط قرمز دولت افغانستان مطرح شده است. جیک سالیوان، مشاور شورای امنیت آمریکا، در صحبت با شبکه فاکس گفت که کمک‌های بشردوستانه آمریکا برای حفظ حقوق زنان در افغانستان است. او گفته است که آمریکا با حمایت نیروهای امنیتی افغانستان، نخواهد گذاشت تا طالبان دوباره در این کشور قدرت بگیرند.

 

«صحنه جدید درگیری» آمریکا با روسیه

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت، تغییر اقلیمی می‌تواند فضاهای جدیدی برای درگیری و نزاع ایجاد کند. در فوریه نفتکش روسیه از مسیر دریایی قطب شمال برای اولین بار در تاریخ عبور کرد. حتی تا همین اواخر این مسیر برای دریانوردی تنها برای چند هفته در سال در دسترس بود. اما با ارتفاع درجه حرارت قطب شمال با میانگین دو برابر متوسط جهانی این دوره بیشتر شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا معتقد است: روسیه از این تغییرات جوی برای تلاش جهت تسلط خود بر مساحت‌های جدید استفاده کرده و پایگاه‌های خود را در قطب شمال به‌روز می‌کند و پایگاه‌های جدید در آنجا می‌سازد در حالی‌که یکی از این پایگاه‌هایش در 300 مایلی آلاسکاست.

 

لهستان، میزبان جنگنده‌های آمریکایی 

ایلنا نوشت: وزیر دفاع لهستان از انتقال ده‌ها هواپیمای جنگی آمریکا به این کشور در چارچوب آموزش‌های نظامی خبر داد. «ماریوش بلاشاک» اعلام کرد که فرماندهی اروپایی نیروهای مسلح آمریکا ده‌ها هواپیمای جنگی را در چارچوب آموزش‌های نظامی به لهستان منتقل کرده است. «بلاشاک» در پیامی توئیتری نوشت: «ده‌ها هواپیمای اف-۱۵ آمریکا وارد لهستان شد. فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در حال آموزش برای انتقال سریع نیروهای هوایی در اروپا با استفاده از فرودگاه‌های لهستان است.» وی افزود: «تمرینات مشترک فرصت تقویت امنیت اروپای مرکزی و شرقی را فراهم می‌کند.» «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که انتقال جنگنده‌ها در چارچوب آموزش‌های روتین بوده و در پاسخ به حوادث اوکراین یا شبه‌جزیره کریمه نبوده است.