شناسه خبر : 31956 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توافق آمریکا و طالبان

حسن نصرالله: عجله‌ای برای پاسخ به اسرائیل نداریم

توافق آمریکا و طالبان

یک منبع نزدیک به رهبری حزب‌الله لبنان جزئیات جدیدی درباره پاسخ مورد نظر این حزب به حمله اسرائیل در ضاحیه جنوبی بیروت فاش کرد و گفت هرگز شتابی در اجرای عملیات پاسخ صورت نخواهد گرفت. این منبع نزدیک به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت سیدحسن نصرالله در نشستی درون‌حزبی گفته است: می‌توانید راحت بخوابید پاسخ ما امروز نخواهد بود. به گفته این منبع، نصرالله در این نشست تاکید کرده است: مقاومت تعیین می‌کند کی و کجا این ضربه را وارد کند. مقاومت می‌تواند چهار تا پنج هواپیما را ساقط کند نه بیشتر به‌طوری که فعالیت اطلاعاتی (جاسوسی) اسرائیل را محدود و مختل سازد. سیدحسن نصرالله اضافه کرده است: ما سلاح تهاجمی و کیفی خود را هرگز خرج پهپادها نمی‌کنیم. وی درباره زمان پاسخگویی نیز اظهار کرده است: زمانی‌که حمله قنیطره رخ داد حریم هوایی آنجا تحت حفاظت بود. ما شش شهید دادیم با وجود آن ۱۰ روز صبر کردیم و الان ما عجله‌ای نداریم می‌گذاریم اسرائیلی‌ها در حالت آماده‌باش باشند. در این راستا دو منبع مطلع نیز اعلام کردند، حزب‌الله لبنان برای اجرای «ضربه حساب‌شده» علیه اسرائیل در پاسخ به حادثه بیروت برنامه‌ریزی می‌کند به‌طوری که هرگز منجر به وقوع جنگ در منطقه نخواهد شد. این دو منبع مطلع روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند، پاسخ حزب‌الله لبنان به شیوه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که منجر به جنگی نشود که نه حزب‌الله و نه اسرائیل آن را می‌خواهند.

انتشار اخباری از نهایی شدن متن توافق آمریکا و طالبان

در حالی که برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که متن توافقنامه بین آمریکا و گروه طالبان نهایی شده است، طرفین هنوز رسماً این موضوع را تایید نکرده‌اند. طرفین هم‌اکنون در حال تطبیق دادن متون انگلیسی، فارسی ‌دری و پشتوی توافق هستند تا بین این نسخه‌ها اختلافی وجود نداشته باشد. زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان راهی کابل شد؛ هرچند اشاره کرده که احتمال بازگشت او به محل مذاکرات وجود دارد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که طرفین تا روز یکم سپتامبر به توافقی دست پیدا کنند. منابعی در طالبان می‌گویند که پس از امضای این توافق، مذاکرات بین‌الافغانی شروع خواهد شد و طی آن درباره یک آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه، نقشه‌راه برای آینده افغانستان از جمله بر سر نظام سیاسی، حقوق زنان و قانون اساسی گفت‌وگو خواهد شد. دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان روز پنج‌شنبه گذشته در دوحه پایتخت قطر آغاز شد. خلیلزاد یک روز پیشتر اطمینان داده بود که حمایت آمریکا از نیروهای امنیتی افغان بعد از هر توافقی با گروه طالبان ادامه خواهد یافت. این پس از آن بود که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از گروه طالبان نوشت جنگ این گروه با دولت مورد حمایت آمریکا بعد از توافق صلح با آمریکا پایان نخواهد یافت و قطع حمایت آمریکا از نیروهای امنیتی افغان بخشی از توافق است. دولت آمریکا در یک‌سال گذشته مشغول مذاکره با طالبان برای رسیدن به یک توافق صلح برای پایان این جنگ ۱۸‌ساله بوده است.

حادثه اتمی اخیر به ساخت تسلیحات مرتبط بود

حادثه هسته‌ای هشتم اگوست روسیه که به کشته شدن پنج دانشمند ختم شد، به توسعه تسلیحاتی مرتبط بود که در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج سال ۲۰۰۲ از پیمان موشک ضدبالستیک در حال ساخت بود. الکسی کارپوف،‌ معاون نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دوشنبه گفت: این حادثه هسته‌ای که رخ داد، ارتباطی با آزمایش هسته‌ای نداشت و در حدود صلاحیت پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای که در ۱۹۹۶ در سازمان ملل تصویب شد، قرار ندارد. کارپوف گفت، این آزمایش مرتبط با «تدابیر تلافی‌جویانه در ارتباط با خروج یک‌جانبه آمریکا» از پیمان کنترل تسلیحاتی تاریخی ۱۹۷۲ برای محدود کردن سامانه‌های موشکی ضدبالستیکی بود که آمریکا سال ۲۰۰۲ از آن خارج شد. بر اساس گزارش روس‌اتم، آژانس هسته‌ای روسیه، این حادثه روی سکویی در دریای منطقه آرخانگلسک اتفاق افتاد و دانشمندان روی یک منبع انرژی ایزوتوپ برای موتور پیشران مایع کار می‌کردند. طبق گزارش وزارت فوریت‌های روسیه، سطوح تشعشع در «حد طبیعی و نرمال» است و «آن‌طور که رسانه‌ها تلاش دارند نشان دهند، هیچ موردی از فاجعه زیست‌محیطی دیده نمی‌شود». پس از این حادثه، گزارش‌هایی از افزایش امواج تابش هسته‌ای در رسانه‌های غربی منتشر شد و این در حالی است که مقام‌های محلی اطمینان می‌دادند سطوح تشعشع در حد پارامترهای عادی است و هیچ خطری برای جان مردم ندارد. تصاویر ویدئویی از کارشناسانی که لباس‌های مخصوص به تن داشتند و در صحنه حاضر شده بودند، این گمانه‌زنی را تقویت کرد.

پوتین: از خواسته آنکارا در جنوب ترکیه حمایت می‌کنیم

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به اینکه حساسیت‌های ترکیه درباره امنیت مرزهای خود برای مسکو حائز اهمیت است، گفت که مسکو از خواسته آنکارا برای تامین امنیت مرزهای جنوبی ترکیه حمایت می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در مسکو اظهار کرد: از خواسته ترکیه برای تامین امنیت مرزهای جنوبی حمایت می‌کنیم. وی با بیان اینکه روسیه حساسیت‌های ترکیه نسبت به امنیت مرزهای خود را به خوبی درک می‌کند، گفت: باید امنیت مرزهای ترکیه تامین شود. این امر حق مشروع ترکیه است. ایجاد منطقه امن در جنوب ترکیه به لحاظ تمامیت ارضی سوریه نیز حائز اهمیت است. پوتین همچنین به ادامه موفقیت‌آمیز همکاری ترکیه، روسیه و ایران برای حل بحران سوریه در چارچوب آستانه اشاره کرد و افزود: با رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص پاک‌سازی ادلب از حضور تروریست‌ها و انجام سایر اقدامات لازم به توافق رسیدیم. ما و ترکیه هر دو نگران وضعیت ادلب هستیم. با ترکیه چارچوب تدابیر اضافی برای نابودی عناصر تروریستی در ادلب را تعیین کردیم. وی همچنین با تاکید بر اینکه روابط روسیه و ترکیه بر مبنای دوستی، احترام متقابل و منافع دوجانبه در حال توسعه است، گفت: دو کشور می‌توانند در خصوص جنگنده مدل سو-۳۵ فعالیت‌های مشترک انجام دهند. ممکن است درباره سو-۵۷ نیز همکاری کنیم. امکانات زیادی داریم. پوتین گفت، روسیه و ترکیه توافق کردند تا گام‌های مشترکی برای حل مساله گروه‌های شبه‌نظامی در ادلب در شمال سوریه بردارند. اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه در صورت لزوم از حق دفاع خود در برابر ارتش سوریه استفاده خواهد کرد، گفت: من عزم و قصد کشورم را در این باره شخصاً به دوست عزیزم پوتین منتقل کردم.

دیدگاه دقیق و ظریف سندرز درباره چین

سناتور مستقل از ایالت ورمونت در مصاحبه‌ای ضمن تحسین چین تاکید کرد که معتقد است آمریکا می‌توانست روابط مثبتی با چین داشته باشد و چین در طول تاریخ تمدن نسبت به هر کشور دیگری اقدامات بیشتری در راستای مبارزه با فقر شدید انجام داده است. سناتور برنی سندرز، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ میلادی دیدگاه دقیق و ظریفی را نسبت به چین ارائه کرد و در حالی که از این کشور به خاطر حرکت به سمت استبداد انتقاد کرده و گفت که چین در وهله اول به دنبال منافع خودش است اما تاکید داشت که این کشور آسیایی در دهه‌های گذشته پیشرفت بسیاری در کمک به مردم خودش داشته است. سندرز در جریان مصاحبه با شبکه هیل تی‌وی گفت: چین کشوری است که متاسفانه در مسیر مستبدانه‌تری در موضوعات مختلف گام برمی‌دارد اما چیزی که باید با رعایت انصاف در خصوص چین بگوییم این است که چین و رهبری‌اش اگر اشتباه نکنم نسبت به هر کشور دیگری در طول تاریخ تمدن پیشرفت بیشتری در مبارزه با فقر شدید داشته و اقدامات بسیاری برای مردم خودش انجام داده است. وی افزود:‌ آمریکا امیدوار است که چین به طرف تشکیل یک دولت دموکراتیک پیش برود و از پکن به خاطر حرکت در مسیر مخالف انتقاد کرده است. پکن اخیراً به خاطر مبارزات میان پلیس و معترضان در هنگ‌کنگ به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در همین حال سندرز تاکید کرد باور ندارد چین تهدید وجودی برای آمریکا باشد. سندرز که برای جلب حمایت در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و سناتور الیزابت وارن مبارزه کرده است، گفت: در حال حاضر اقتصاد چین متزلزل شده اما فکر می‌کنم برای ما کاملاً محتمل است که بتوانیم روابط کاری مثبتی با پکن داشته باشیم. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تعرفه‌های شدیدی بر کالاهای وارداتی چینی اعمال و تهدید کرده تعرفه‌های بیشتری منظور می‌کند. پکن نیز در واکنش تعرفه‌های خود را بر کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال کرده است. این جنگ تجاری، نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد جهانی را افزایش داده و باعث تغییرات شدیدی در بازارهای آمریکا و خارجی شده است.

افت مقبولیت ترامپ در تمامی ایالت‌های مهم

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد مقبولیت عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در تمامی ایالت‌هایی که انتظار می‌رود رقابت در آنها برای انتخابات 2020 اهمیت داشته باشد کاهش یافته است. به نوشته ایندیپندنت، این نتایج که بر اساس نظرسنجی موسسه «مورنینگ کانسالت» به دست آمده‌اند آسیب‌پذیری‌های رئیس‌جمهور مستقر آمریکا در انتخاباتی را که قرار است نوامبر 2020 برگزار شود نشان می‌دهد. مطابق این گزارش، عملکرد ترامپ در 17 ایالتی که انتظار می‌رود رقابت تنگاتنگی در آنها برقرار شود افت داشته است. مقبولیت عملکرد او تنها در دو ایالت بالاتر از حد مطلوب گزارش شده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد ستاره بخت ترامپ در چند ایالت کلیدی که آرای آن متعلق به دموکرات‌ها بود رو به افول گذاشته است. این ایالت‌ها عبارتند از: میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین. ترامپ با مجموع 130 هزار رای در این ایالت‌ها بر رقیبش هیلاری کلینتون پیروز شد. اما نگرانی برای ترامپ صرفاً به این ایالت‌ها منحصر نمی‌شود و عملکرد او در ایالت‌هایی که به‌طور سنتی متعلق به جمهوریخواهان بوده و ترامپ در آنها پیروز شده هم کاهش یافته است. در ایالت اوهایو که ترامپ ریاست‌جمهوری خودش را با مقبولیت خالص 14 درصد آغاز کرد، رقم مقبولیت او به منفی شش درصد رسیده است. میزان مقبولیت ترامپ در «آیووا» که 9 درصد بود اکنون به منفی 11 درصد رسیده است. در ایالت آریزونا مقبولیت او از 19 درصد به منفی هفت درصد رسیده است. برای فلوریدا این رقم از 22 درصد به منفی یک درصد نزول پیدا کرده است. برای کارولینای شمالی رقم مقبولیت عملکرد او از 17 درصد به منفی یک درصد کاهش داشته است.

بایدن جایگاه اول نامزدهای دموکرات را از دست داد

برای اولین بار از زمان مطرح شدن اسامی نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، «جو بایدن» در یک نظرسنجی رتبه اول را از دست داد. به موازات ادامه تحرکات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) آمریکا، نتیجه یک نظرسنجی تازه در این کشور نشان می‌دهد که جایگاه معاون هشت‌ساله باراک اوباما تنزل پیدا کرده و رتبه اول نامزدها را از دست داده است. در نظرسنجی «دانشگاه مانموث» آمریکا که از موسسات معتبر افکارسنجی به شمار می‌آید، برای اولین بار «جو بایدن» جایگاه نخست را از دست داده و به رتبه دوم رفته است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها