شناسه خبر : 31479 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاثیر جنگ تجاری چین و ترامپ بر انتخابات ۲۰۲۰

مجلس نمایندگان آمریکا با 240 رای نژادپرستی ترامپ را محکوم کرد

تاثیر جنگ تجاری چین و ترامپ بر انتخابات ۲۰۲۰

رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاشی برای منحرف کردن توجهات نسبت به توئیت‌های نژادپرستانه‌اش درباره چهار زن رنگین‌پوست دموکرات عضو کنگره، گفت این زن‌ها از آمریکا متنفر هستند. به گزارش خبرآنلاین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در کاخ سفید گفت: آنها از کشور ما نفرت دارند. ترامپ در توئیت‌هایی نوشت، زنان دموکرات عضو کنگره آمریکا باید به کشورهایشان بازگردند. سه تن از این زن‌ها که رئیس‌جمهوری آنها را در توئیت‌هایش هدف قرار داد، متولد آمریکا هستند و یکی از آنها، ایلهان عمر، مهاجر سومالیایی است که در سال ۲۰۰۰ شهروند آمریکا شده است. ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا نگران است که بسیاری از مردم این توئیت‌ها را نژادپرستانه می‌بینند و گروه‌های ملی‌گرای سفیدپوست هم همین‌گونه صحبت می‌کنند، گفت: من نژادپرست نیستم چون بسیاری از مردم با من هم‌عقیده‌اند. آنها همیشه شکایت دارند، خب اگر این‌طور است همین الان به کشورهایتان بازگردید. اگر می‌خواهید برگردید اگر هم نمی‌خواهید، برنگردید اما اگر خوشحال نیستید، می‌توانید آمریکا را ترک کنید! ترامپ به اسم ایلهان عمر که از جنگ سومالی گریخته و به آمریکا آمده است، اشاره کرد و گفت: او از یهودیان بدش می‌آید. وی افزود: من عمر را می‌بینم و نحوه صحبتش از القاعده را می‌شنوم. رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: کسی از سومالی آمده، کشورش مفلس است و دولتی مفلس دارد، به کشور ما آمده و اکنون نماینده کنگره است، خب هرگز ناراضی نخواهد بود. او چیز‌های افتضاحی درباره اسرائیل می‌گوید. او از اسرائیل و یهود بدش می‌آید، مساله به همین سادگی است. در پی حملات تند رئیس‌جمهوری آمریکا به چهار نماینده زن کنگره، مجلس نمایندگان آمریکا طی یک رای‌گیری اظهارات نژادپرستانه دونالد ترامپ را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا اظهارات نژادپرستانه‌ای را که به ترس و نفرت از آمریکایی‌های تازه و رنگین‌پوستان وجهه‌ای رسمی می‌بخشد، محکوم می‌کند. این قطعنامه با ۲۴۰ رای موافق در مقابل ۱۸۷ رای در مجلس نمایندگان که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست، تصویب شد. ترامپ با دفاع از اظهارات اخیر خود گفته است: من حتی یک استخوان نژادپرستانه در بدنم ندارم! بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، کلیه نمایندگان دموکرات این مجلس، چهار نماینده جمهوریخواه و جاستین اماش، نماینده مستقل که قبلاً جمهوریخواه بود، به این قطعنامه رای مثبت دادند. مجلس نمایندگان پیش از این رای‌گیری صحنه مجادله‌ای داغ بود. جان لوییس، نماینده پیش‌کسوت دموکرات گفت: در بالاترین سطح دولت، نباید جایی برای نژادپرستی وجود داشته باشد. در مقابل دن میوزر، نماینده جمهوریخواه این ادعاها را «افترایی مسخره» توصیف کرد.

گزینه جانشینی مرکل وزیر دفاع جدید آلمان شد

گزینه جانشینی آنگلا مرکل در صدراعظمی آلمان در پی انتصاب وزیر دفاع فعلی آلمان به ریاست کمیسیون اروپا، به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور تعیین شده است. به گزارش ایسنا، در همین راستا آنگرت کرامپ-کارنباوئر، رهبر فعلی حزب دموکرات مسیحی آلمان که در این کشور با حروف اختصاری «آ.ک.ک» مشهور است، طی یک مراسم در شهر برلین با حضور اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع و معاون اول رئیس مجلس علیای پارلمان آلمان عهده‌دار وزارت دفاع شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، فون درلاین که از سال ۲۰۱۳ به عنوان وزیر دفاع آلمان خدمت کرده به جهت آنکه روز سه‌شنبه با برتری شکننده‌ای در یک رای‌گیری نمایندگان پارلمان اروپا به عنوان ریاست جدید کمیسیون اروپا انتخاب شد باید از وزارت دفاع آلمان کنار برود. آنگلا مرکل قبل از آنکه کرامپ-کارنباوئر، مطرح‌ترین گزینه برای جانشینی مرکل در صدراعظمی، به عنوان وزیر دفاع جدید اعلام شود خبر از «یک جایگزینی خیلی سریع در وزارت دفاع» داده بود. او اظهار داشت: پست وزارت دفاع عهده‌دار فرماندهی و اقتدار نظامی کشور ماست. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم خالی بودن این پست طول بکشد. این اولین پست وزارتی است که کرامپ-کارنباوئر عهده‌دار می‌شود. وی زاده شهر سارلند در نزدیکی مرز فرانسه است و تبدیل به یکی از چهره‌های سرشناس سیاست کشور آلمان شده است.

نخست‌وزیر سابق قطر مواضع غرب در قبال لیبی را به سخره گرفت

نخست‌وزیر سابق قطر ضمن به سخره گرفتن مواضع غرب در قبال لیبی گفت: هدف آمریکا و غرب این است که پس از بلعیده شدن بخش‌های مختلف طرابلس، خود را پرچمدار صلح نشان دهند. به گزارش النشره، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر سخنانی را در خصوص تحولات لیبی مطرح کرد. بر اساس این گزارش، وی در سخنانی تاکید کرد: بسیار مضحک است که کشورهایی نظیر آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، مصر و امارات خواستار توقف جنگ در اطراف طرابلس لیبی هستند. این مقام سابق قطری اظهار داشت: کشورهای مذکور در حالی خواستار توقف جنگ و تحقق راهکار سیاسی در لیبی هستند که پیش از آغاز عملیات علیه دولت مشروع در طرابلس هیچ اقدامی نکردند. حمد بن جاسم گفت: هدف این کشورها این است که پس از بلعیده شدن بخش‌های مختلف طرابلس، خود را پرچمدار صلح نشان دهند.

خارج کردن کردها از منبج سوریه روی میز ترکیه و آمریکا

منابع دیپلماتیک ترکیه‌ای اعلام کردند که آمریکا و ترکیه اخیراً یک کارگروه مشترک را برای بررسی تحولات سوریه تشکیل دادند و قرار است که این گروه در واشنگتن تحولات مربوط به خروج نیروهای آمریکا از سوریه، ایجاد منطقه امن در منطقه شرق رود فرات و عملیاتی کردن نقشه راه منبج در ارتباط با خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از این شهر را بررسی کند. چند منبع دیپلماتیک ترکیه‌ای در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الأوسط اعلام کردند که در دوره اخیر ترکیه تماس‌های خود با آمریکا درباره موضوع خروج و منطقه امن را بیشتر کرده و در این تماس‌ها درباره انجام نشست‌هایی برای بررسی کامل پرونده سوریه در واشنگتن و آنکارا توافق شده است. این منابع افزودند: ترکیه برای تکمیل اجرای نقشه راه منبج که ژوئن ۲۰۱۸ به امضای دو طرف رسید و در آن آمریکا متعهد به خروج یگان‌های مدافع خلق کرد طی ۹۰ روز شد تلاش می‌کند. اما این اقدام تاکنون انجام نشده است و به دنبال این خروج باید یک شورای محلی متشکل از ساکنان منبج برای اداره آن تشکیل شود. منابع دیپلماتیک ترکیه‌ای در ادامه تصریح کردند: خروج یگان‌های مدافع خلق کرد از منبج از اهمیت بالایی برای ترکیه برخوردار است، چراکه این اقدام به معنای تبعید آنها به منطقه شرق رود فرات است و این همان چیزی است که آنکارا از همان ابتدا به دنبال آن بود تا ارتباط میان یگان‌های مدافع خلق کرد در شرق فرات و شمال عراق را قطع کند و به دنبال آن این منطقه تا عمق ۲۰ مایلی از مرزهای این کشور از وجود عناصر کرد خالی شود. از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی به نقل از مقامات آمریکا و ترکیه نوشت: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مهار یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال سوریه اقدام خواهد کرد و گام اول و نکته اصلی در این زمینه خروج نیروهای کرد از شهر منبج سوریه و انتقال آنها به منطقه شرق رود فرات خواهد بود.

وزیر محیط زیست فرانسه استعفا کرد

وزیر فرانسوی در پی انتشار اخباری مبنی بر سوءاستفاده از اموال عمومی در جهت مصارف شخصی، از سمت خود کناره‌گیری کرد. به گزارش فارس، «فرانسوا دو روژی» وزیر محیط‌زیست فرانسه در بحبوحه جنجال‌ها در ارتباط با ریخت‌و پاش‌های مالی‌اش از سمت خود کناره‌گیری کرد و در بیانیه‌ای نوشت: «حملات و اتهامات رسانه‌ها که خانواده‌ام را هدف قرار داده است، من را ناچار می‌کند که گام ضروری را بردارم... من استعفایم را امروز صبح به نخست‌وزیر تسلیم کردم.»

وی پیشتر رئیس شورای ملی و وزیر انرژی و اکولوژی بوده است. در مطلبی که روز دهم جولای (۱۹ تیرماه) در پایگاه اینترنتی «مدیا پارت» منتشر شد آمده است که دو روژی و همسرش با استفاده از منابع عمومی، زندگی اشرافی دارند و از دوستان برای پذیرایی در هتل «دو لاسه» که محل رسمی اقامت رئیس شورای ملی است، دعوت می‌کنند.

این مقام فرانسوی اعلام کرده است که اقدام علیه مدیاپارت را پیگیری می‌کند با این حال این پایگاه اینترنتی، استعفای وزیر محیط زیست را به عنوان پیروزی اطلاعات بر روابط عمومی تعبیر کرده است.

«ادوی پلنل» موسس مدیاپارت در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت: «شما یک منصب را در اختیار ندارید تا به این وسیله از خودتان دفاع کنید. فرانسوا دو روژی باید از پیامدها خیلی سریع درس بگیرد. پول عمومی نباید برای اهداف شخصی مورد استفاده قرار گیرد.»

جنگ تجاری با چین ترامپ را بازنده انتخابات ۲۰۲۰ می‌کند؟

دونالد ترامپ به بهانه عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش با کشوری سرشاخ شده که نتیجه آن می‌تواند شکست در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد. به گزارش تسنیم، چین و آمریکا در سال‌های اخیر هرچند شرکای تجاری بزرگی برای یکدیگر به شمار رفته‌اند اما در عین حال رقابتی سخت بین این دو غول اقتصادی در جریان بوده است. این رقابت بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شکل تازه و علنی به خود گرفته تا جایی که میلیاردر آمریکایی به صورت علنی به پکن اعلام آغاز جنگ اقتصادی کرده است.

دونالد ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود از کسری تجاری بالا بین دو کشور انتقاد کرده و وعده داده بود با سیاست‌های خود اوضاع را به نفع کارگران آمریکایی تغییر خواهد داد. نکته جالب اینجاست که با وجود اقدامات اخیر ترامپ که رسانه‌ها نیز به آن پرداخته‌اند نگاهی به آمار سال 2015 نشان می‌دهد کسری تجاری بین دو کشور در بخش کالا و خدمات 334 میلیارد دلار بود و در عین شگفتی این آمار در سال 2018 و پس از شعارهای ترامپ به 381 میلیارد دلار افزایش یافته است. ترامپ در انتخابات 2015 هوشمندانه کارگران صنعتی را در قلب کمپین انتخاباتی خود قرار داد و با وعده افزایش شغل برای آمریکایی‌ها توانست آرای بسیاری را به سمت خود جلب کند اما در حال حاضر ترامپ و کارکنانش بیش از آمار مربوط به تولید شغل به نمودارهای بازار بورس اشاره می‌کنند.

از سوی دیگر ترامپ با انتقاد از واردات محصولات کشاورزی چینی به این کشور وعده احیای این بخش را به آمریکایی‌ها داد. شاید مهم‌ترین قسمت تجارت با چین برای رئیس‌جمهوری آمریکا «فروش محصولات کشاورزان آمریکایی» بوده باشد اما بهترین دستاوردی را که صادرات بخش کشاورزی به چین داشته شاید بتوان افزایش 40 میلیارددلاری صادرات آمریکا دانست که به سختی می‌تواند کسری تجاری آمریکا را پوشش دهد. با این تفاسیر آیا کشاورزان میهن‌پرست آمریکایی در میشیگان و پنسیلوانیا بار دیگر حاضر به رای دادن به ترامپ هستند؟ در انتخابات سال 2016 حضور گسترده مسیحیان پروتستان پای صندوق‌های رای باعث پیروزی لحظه آخری ترامپ بر هیلاری کلینتون شد. هرچند نمی‌توان انتظار داشت این افراد در انتخابات آتی در تغییری ناگهانی دموکرات شوند اما در صورت عدم حضور 10 درصد از این افراد در انتخابات، اوضاع برای دونالد ترامپ می‌تواند سخت و نفس‌گیر شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها