شناسه خبر : 30182 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (جهان)

رویای اتمی سعودی، تعبیر تیغ و زنگی

ایرنا نوشت: دستیابی به فناوری هسته‌ای گرچه همواره رویای مقامات عربستانی بوده اما به نظرمی‌رسد این رویا با همراهی دولت «دونالد ترامپ» به تدریج رنگ واقعیت می‌گیرد. عربستان طی چند سال اخیر در پی جابه‌جایی قدرت در سطوح بالای حاکمیتی و جلوس محمد بن سلمان جوان به منصب کلیدی ولیعهدی، دوران متفاوتی را سپری کرده و با فاصله‌گیری از منش صبورانه سابق، در باور خود، برای قدرت‌نمایی به استفاده کردن از توان نظامی خود پرداخته که نمونه بارز این رویکرد در حمله گسترده نظامی به یمن عیان شد. این انعقاد قراردادهای چند صد میلیارد دلاری خرید سلاح، نتوانسته از عطش سیری‌ناپذیر عربستان بکاهد.

تضعیف اتوپیای سوسیالیستی «اون»

دنیای اقتصاد نوشت: در ماه ژانویه، هزاران نفر از دانش‌آموزان کره ‌شمالی به کوه «پائکتو» رفتند که در این کشور به دو دلیل مکانی مقدس تلقی می‌شود: یکی اینکه خاندان حاکم «کیم» معتقد است ریشه‌هایش به این کوه بازمی‌گردد. در اسطوره‌های کره‌ای سه کوه مقدس وجود دارد: پائکتو، جیری، وهالا. اسطوره‌های عجیب و غریبی در مورد تولد پایه‌گذار این کشور یعنی «کیم‌ایل‌سونگ» در کوه مذکور وجود دارد و دیگر آنکه، رهبر جوان کره شمالی در حال ساخت یک قطب بزرگ اقتصادی در شهر «آلپی» سامجیون است. این یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های ساخت‌وسازی است که «کیم جونگ اون» شروع کرده است. او معتقد است بخشی از دلیل ساخت این طرح تلاش برای «خودکفایی اقتصادی» است.

انشقاق در حزب کارگر انگلیس

ایران نوشت: چوکا اومونا یکی از اعضای پارلمان انگلیس که اعلام کرد از حزب کارگر جدا شده است، ابراز امیدواری کرده تا پایان سال جاری میلادی بتواند حزب جدیدی تاسیس کند. او به همراه شش نفر دیگر خبر داد که به دلیل اختلاف نظر با جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، بر سر مسائل خروج از اتحادیه اروپا از این حزب جدا می‌شود. این نمایندگان کوربین را به داشتن عقاید چپ افراطی متهم می‌کنند. او گفته امیدوار است طی روزها و هفته‌های آینده اعضای بیشتری از حزب کارگر خارج شوند. اومونا در این باره افزود: «من دوست دارم به سرعت شاهد کاهش اعضای حزب کارگر باشم. اما این دیدگاه من است و شاید با حقیقت همخوانی نداشته باشد.»

افشاگری عمان از اختلافش با امارات

وطن امروز نوشت: وزیر خارجه عمان با انتقاد از تجاوزهای ائتلاف تحت رهبری سعودی به یمن و تلاش‌های امارات برای افزایش نفوذ خود در این کشور جنگ‌زده، اعلام کرد ادامه جنگ یمن دلیل اصلی اختلاف کشورش با امارات است. یوسف بن‌علوی گفت: موضع ما درباره جنگ یمن واضح و آشکار است. ما از جنگ حمایت نمی‌کنیم و باعث جنگ و اختلاف هم نمی‌شویم. آنها دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهایی دارند و هر کشوری حق دارد آرزوهایی داشته باشد اما اینها باید مدیریت‌شده باشد. بن‌علوی در ادامه با تاکید بر عدم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: ما به بنیامین نتانیاهو با قدرت و صراحت گفتیم که تنها با تشکیل کشور فلسطین، منطقه در امنیت خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها