شناسه خبر : 29608 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رفتار وحشیانه‌ات را کنار بگذار

توافق آتش‌بس بین یمنی‌ها وارد مرحله اجرایی شد

اگر بخواهیم مرور کوتاهی بر خبرهای مهم هفته گذشته داشته باشیم شاید بتوان تعابیر تند نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مهم‌ترین رویداد قابل بحث عنوان کرد. نیکی هیلی با استفاده از عبارت‌های سخت و تند علیه ولیعهد سعودی، به وی توصیه کرد رفتار وحشیانه را کنار بگذارد.

رفتار وحشیانه‌ات را کنار بگذار

اگر بخواهیم مرور کوتاهی بر خبرهای مهم هفته گذشته داشته باشیم شاید بتوان تعابیر تند نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مهم‌ترین رویداد قابل بحث عنوان کرد. نیکی هیلی با استفاده از عبارت‌های سخت و تند علیه ولیعهد سعودی، به وی توصیه کرد رفتار وحشیانه را کنار بگذارد. به گزارش ایلنا روزنامه «واشنگتن اگزمینر» آمریکا به نقل از هیلی نوشت: «ولیعهد عربستان باید رفتار وحشیانه خود را تغییر دهد.» وی گفت: «بدون شک بن‌سلمان به دلیل دخالت در حادثه قتل جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به آمریکا بدهکار است.» هیلی گفت راهی که بن‌سلمان برای برخورد با پیامدهای قتل خاشقجی به کار گرفته است،‌ برای آینده رهبری‌اش بسیار حساس خواهد بود. روزنامه واشنگتن اگزمینر نیز نوشت که نماینده آمریکا در سازمان ملل که قرار است در پایان سال جاری سمتش را ترک کند، در مقایسه با لحن دولت آمریکا به ویژه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه تعابیر بسیار تندی را علیه ولیعهد سعودی به کار گرفته است. با این حال، این روزنامه با اشاره به این سخن هیلی که «شاهزاده بن سلمان افکار خوبی در سر دارد و می‌خواهد همگام با دنیا تغییر کند»، نوشت که هیلی احتمالاً نمی‌خواست تمام پل‌ها را با شاهزاده جوان سعودی خراب کند.

عربستان همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب است؟

مقامات عربستان اعلام کردند که با وجود بازتاب منفی قتل جمال خاشقجی این کشور همچنان برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است! به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان در کنفرانس مطبوعاتی درباره پیامدهای پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی بر اقتصاد این کشور ادعا کرد: عربستان همچنان می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران بپردازد. ما در همایش «آینده سرمایه‌گذاری» شاهد امضای تعداد زیادی از توافق‌نامه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی بودیم. وی افزود: هفته گذشته توافق‌های بسیار مهمی در منطقه الشرقیه برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی ملک‌سلمان امضا شد. بر اساس بیانیه‌های اداره کل سرمایه‌گذاری تعداد مجوزی که در سال ۲۰۱۸ برای سرمایه‌گذاران صادر شد به بیش از ۷۰۰ مورد رسید و این دو برابر تعداد مجوزهایی است که در سال ۲۰۱۷ صادر شده بود. الجدعان گفت: اقتصاد در عربستان از رشد منفی در سال ۲۰۱۷ به رشد مثبت در سال ۲۰۱۸ تغییر یافت اما همچنان راه درازی برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ در پیش داریم.

برقراری آرامش در الحدیده یمن پس از اجرای آتش‌بس

خبر مهم دیگر هفته گذشته توافق آرامش در یمن بود. توافق آتش‌بس بین دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در شهر الحدیده در غرب یمن که اخیراً در سوئد به امضا رسید، وارد فاز اجرایی شده و اخبار حاکی از برقراری آرامش در شهر است. به گزارش ایسنا، با اجرایی شدن توافق آتش‌بس در شهر الحدیده و برخی درگیری‌های محدود در ساعات اولیه امروز اما آرامش خیابان‌های شهر الحدیده را فرا گرفته است. یک مسوول اظهار کرد، آرامش در شهر برقرار است و ساکنان نیز می‌گویند هیچ درگیری بین انصارالله و نیروهای دولت مستعفی رخ نداده است. دولت مستعفی یمن وابسته به عبدربه منصور هادی و دولت صنعا وابسته به انصارالله (حوثی‌ها) از نیمه‌شب سه‌شنبه توافق آتش‌بس را اجرایی کردند. محمد المقدشی، وزیر دفاع در دولت مستعفی یمن دستوراتی را به فرمانده منطقه نظامی چهارم و فرمانده محور الحدیده در زمینه توقف درگیری در استان مذکور از ساعت ۱۲ بامداد سه‌شنبه داد. پیشتر محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره‌کننده انصارالله از نیروهای مسلح وابسته به انصارالله خواسته بود به آتش‌بس پایبند باشند. اما خبر از درگیری‌هایی محدود بین دو طرف درگیری در الحدیده در سایه آرامش توام با هشداری که شهر را فراگرفته به گوش می‌رسد.

واکنش سوریه به پیش‌نویس قطعنامه عربستان در سازمان ملل

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی عربستان درباره وضعیت حقوق بشر در سوریه واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، در پنجاه و پنجمین نشست کمیته سوم حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: سوریه با سیاسی کردن بند وضعیت حقوق بشر و متوسل شدن برخی هیات‌های دائم به مطرح کردن پیش‌نویس قطعنامه‌هایی که کشورهای عضو را هدف قرار می‌دهد، مخالف است. این پیش‌نویس‌ها تنها به دلایل سیاسی ارائه می‌شوند و واقعیت این است که محتوای پیش‌نویس قطعنامه عربستان ناهماهنگ است و حقایق را نادیده گرفته و چهره دولت سوریه و نهادهای قانونی آن را خدشه‌دار می‌کند. عربستان هیچ‌گونه صلاحیت حقوقی و اخلاقی برای ارائه چنین پیش‌نویسی ندارد. بشار جعفری تاکید کرد: عربستان از زمان تاسیس نه پارلمانی داشته، نه قانون اساسی و نه انتخاباتی بلکه تنها به سرکوب شهروندان و ظلم به زنان و اقلیت‌ها پرداخته است. ریاض اخیراً از یکی از مقرهای دیپلماتیک خود برای قتل و قطعه‌قطعه کردن جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد خاندان آل سعود استفاده کرد.

بخش اصلی نیروهایمان سوریه را ترک کرده‌اند

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که بخش اصلی نیروهای روسی بعد از آزادی ۹۶ درصد خاک سوریه از وجود تروریسم، این کشور را ترک کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: بخش اصلی نیروهای روسی بعد از آزادی ۹۶ درصد خاک سوریه از وجود گروه‌های تروریستی، این کشور را ترک کرده‌اند. شویگو در نشست هیات رهبران وزارت دفاع گفت: عقب‌نشینی بخش اصلی نیروهای ما تکمیل شده است و تعداد نیروهای روسی در سوریه بعد از پایان عملیاتشان به تعداد مقرر رسیده است. سورتی‌های پرواز نیروی هوایی ما در سوریه از ۱۱۰ سورتی به دو تا چهار سورتی پرواز در هفته کاهش یافته است. وی تاکید کرد: مهم‌ترین مرحله برای حل و فصل بحران در سوریه برگزاری مذاکرات سیاسی است. مذاکرات آستانه به روند حل بحران سرعت بخشید. همچنین ژانویه در شهر سوچی کنفرانس مذاکرات ملی سوریه برگزار شد که آغازی برای تشکیل کمیته قانون اساسی بود. به دنبال این گفت‌وگوها شرایط سیاسی مناسب برای حفظ دولت سوریه فراهم شد.

اقتصاد، محور اصلی تمرکز ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰

بزرگ‌ترین تهدید برای تلاش ترامپ به منظور حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مساله تحقیقات مربوط به تبانی احتمالی کمپین ۲۰۱۶ با روس‌ها برای پیروزی‌اش نیست که کم‌کم به دفترش در کاخ سفید نزدیک می‌شود، بلکه رشد کند اقتصادی است و خود ترامپ هم این را می‌داند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌آورد: شاخص صنعتی داو جونز روز دوشنبه بار دیگر سقوط کرد؛ تازه‌ترین افت در بازار پرنوسانی که متاثر از جنگ تجاری ترامپ است و این امر با افزایش نرخ بهره و نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی همراه است. ترامپ که آینده سیاسی خود را به بازار بورس گره زده، با نگرانی کامل وال استریت را دنبال می‌کند و چشم از تلویزیون کابلی‌اش برنمی‌دارد و مدام به معاونانش برای به‌روز شدن اطلاعات فریاد می‌زند. و در حالی که همچنان از قدرت مالی آمریکا سخن به میان می‌آورد، مکرراً و در انظار عمومی رئیس بانک مرکزی را به خاطر افزایش نرخ بهره که احساس می‌کند می‌تواند رشد اقتصاد را کاهش دهد، سرزنش می‌کند. ترامپ روز دوشنبه در پیامی توئیتری بار دیگر احساس خود را مشخصاً بازنشر داد و نوشت: این کاملاً باورنکردنی است که ما دلاری به این قدرتمندی داریم بدون تورم، اما جهان اطراف ما در حال انفجار است، پاریس در آتش است و چین رو به افول، حالا بانک مرکزی بار دیگر به دنبال افزایش نرخ بهره است!

دیدار وزیر کشور فرانسه با نمایندگان اتحادیه‌های پلیس

هفته گذشته همچنین اخبار از تظاهرات اعتراضی جلیقه‌زردها ادامه داشت. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «کریستف کاستانر»، وزیر کشور فرانسه، گفت که بناست با نمایندگان اتحادیه‌های پلیس دیدار کند. در پی پنج هفته اعتراض جلیقه‌زردها در فرانسه، پلیس این کشور به شرایط سخت کاری خود اعتراض کردند. کاستانر در پیامی توئیتری اعلام کرد که شامگاه روز  سه‌شنبه با نمایندگان نیروهای پلیس دیدار خواهد کرد. اتحادیه تجاری یوان‌اس‌ای اعلام کرد که نیروهای پلیس عضو این اتحادیه حداقل خدمات را ارائه خواهند داد. این اتحادیه خواستار دیدار با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، شده است.

چه کشورهایی در بازسازی سوریه اولویت دارند؟

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه در روند بازسازی سوریه اولویت با کشورهای حامی سوریه است، افزود که دمشق با سیاست نگاه به شرق روابط اقتصادی خود با ایران، روسیه، چین، هند و مالزی را توسعه می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وی در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه دمشق اظهار کرد که در مرحله بازسازی سوریه اولویت مشارکت در آن با کشورهایی است که در جنگ ضدتروریسم در کنار سوریه ایستادند و این کشور را حمایت کردند. المعلم تصریح کرد که دفتر اقتصادی وزارت خارجه در چارچوب سیاست نگاه به شرق در جهت توسعه روابط اقتصادی خود با ایران، روسیه، چین، هند و مالزی و نیز دیگر کشورهایی که در کنار سوریه بوده‌اند و در توطئه‌چینی‌ها شرکت نداشتند، عمل می‌کند. وی همچنین به اهمیت ایجاد کمیته مشترک اقتصادی سوریه-روسیه در هفته گذشته در دمشق و نشست‌های مهمی که به منظور شراکت راهبردی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همزمان با روابط سیاسی و نظامی با روسیه برگزار شد، اشاره کرد.

نتیجه دو تحقیق دخالت روسیه در انتخابات آمریکا منتشر شد

به‌رغم انکارهای روسیه درباره اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و تبانی ادعایی کارزار «دونالد ترامپ» با مسکو، کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا نتیجه دو تحقیق در این باره را منتشر کرد که در آن بار دیگر روسیه به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ متهم شده است. به گزارش فارس بنا بر نوشته «رویترز»، انتشار نتیجه دو تحقیق از سوی کارشناسان خصوصی درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا توسط رئیس و عضو ارشد کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا نشان می‌دهد که «دخالت روسیه در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، بیشتر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، گستردگی داشت». یکی از این دو تحقیق توسط شرکت «نیو نالج» (New Knowledge) مستقر در تگزاس انجام شد و دیگری نتیجه همکاری مشترک دانشگاه آکسفورد با شرکت «گرافیکا» (Graphika) است. بر اساس نتیجه این دو تحقیق، ادعا شده که روسیه ضمن تلاش گسترده در شبکه‌های اجتماعی به منظور ارائه و انتشار اطلاعات غلط بین رای‌دهندگان آمریکایی، حتی برای تفرقه انداختن بین مردم آمریکا با توسل به نژاد و ایدئولوژی‌های افراطی تلاش کرد.

دراین پرونده بخوانید ...