شناسه خبر : 29606 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (جهان)

پوپولیسم چپگرایانه جلیقه‌زردها

ایلنا نوشت: «اسلاوی ژیژک»، فیلسوف و نظریه‌پرداز نوشته است: جلیقه‌زردها نمونه‌ای بی‌مانند از پوپولیسم چپگرایانه هستند، نمونه‌ای از انفجار خشم مردم در تمام تناقض‌هایش: کاهش مالیات و بودجه بیشتر برای آموزش و سلامت، سوخت ارزان و نزاع زیست‌محیطی... گرچه اعتراض به بالا رفتن قیمت حامل‌های سوخت تنها بهانه یا دستاویزی برای تظاهرات‌کنندگان بود و نه آنچه آنها «به ‌راستی می‌خواستند»، اما آشکار است که این اعتراض‌ها مخالفتی بود با اقدام علیه گرمایش زمین. تعجبی ندارد که «دونالد ترامپ»، با شور و شوق از جلیقه‌زردها حمایت کند (و حتی این خیال به سرش زد که آنها در خیابان فریاد «ما ترامپ می‌خواهیم!» سر می‌دهند!) و اشاره کرد که یکی از خواسته‌های معترضان خروج از توافق محیط‌زیستی پاریس بود.

استراتژی وقت‌کشی خانم نخست‌وزیر

دنیای اقتصاد نوشت: نخست‌وزیر بریتانیا اجازه نخواهد داد که نمایندگان به شکل نمادین رای به عدم اعتماد به دولتش بدهند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دبیرکل حزب کارگر بریتانیا خواستار رای‌گیری در خصوص اعتماد به دولت ترزا می ‌شده بود. او گفته با توجه به اینکه دولت ترزا می، رای‌گیری در مورد برگزیت را به تاخیر انداخته، شایسته است که یک رای‌گیری در مورد عدم اعتماد به دولت وی انجام شود. نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده است که با تغییر برنامه در رای‌گیری در باب پیش‌نویس مورد توافق، جلسه را به روز چهاردهم ژوئن موکول کرده است. این تاریخ به منزله این است که بریتانیا ۸۰ روز پیش از مهلت قانونی برای خروج از اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

یک ایرانی در تلاش برای استرداد گولن

ایران نوشت: دو مرد در گروه لابی‌گران ترکیه که مستقیم گوش به فرمان مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هستند، به لابی غیرقانونی متهم شده‌اند. یکی از آنها یک ایرانی است که از حامیان دونالد ترامپ محسوب می‌شود و در جریان لابی‌های ترکیه و آمریکا برای استرداد فتح‌الله گولن، شخصی که دولت ترکیه او را عامل کودتای نافرجام سال 2016 می‌داند، فعالیت کرده است. کیان و فلین در 19 سپتامبر 2017 با وزیر خارجه و وزیر انرژی و داماد رجب طیب اردوغان، در نیویورک دیدار کردند. این پرونده با تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات 2016 ارتباط دارد. بیژن کیان تاجر 66ساله ایرانی است که به‌عنوان مشاور و سرمایه‌گذار در آمریکا حضور دارد.

جدایی یک وجب از خاکمان را تحمل نمی‌کنیم

آرمان امروز نوشت: رئیس ‌جمهوری چین در مراسم چهلمین سالگرد «اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز چین» در پکن تاکید کرد: چین برای حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور از اراده سیاسی قوی و توان کافی برخوردار است و جدایی حتی یک وجب از خاک چین را تحمل نمی‌کنیم. شی جین‌پینگ تصریح کرد: باید خط‌مشی‌های «یک کشور، دو نظام»، «مدیریت هنگ‌کنگ به دست هنگ‌کنگی‌ها»، «مدیریت ماکائو به دست ماکائویی‌ها» و خودمختاری سطوح بالا را با جدیت و دقت اجرا کرد و شکوفایی و ثبات هنگ‌کنگ و ماکائو و مشارکت آنها در توسعه ملی را تحقق بخشید. باید به  سیاست چین واحد و توافق سال 1992 درباره روابط دو ساحل تنگه تایوان پایبند بود و به منظور تامین رفاه برای مردم دو طرف عمق بخشید.

دراین پرونده بخوانید ...