شناسه خبر : 27412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

 شیردوشی شیوخ

پرورش گاو در میان صحرا

عربستان از فروش شیر به قطر امتناع می‌کند بنابراین ثروتمندترین کشور جهان خود به تولید شیر روی آورده است. اگر به مزرعه پرورش گاو و تولید شیر در قطر وارد شوید صحنه‌ای همانند یک روستای انگلیسی یا یک مزرعه در قلب آمریکا را مشاهده خواهید کرد. یکصد گاو شیری سالم به آرامی در سالن گرد شیردوشی حرکت می‌کنند. اما در خارج هیچ فضای سبزی دیده نمی‌شود و فقط شن‌ها خودنمایی می‌کنند. شرکت لبنیاتی «بلادنا» (کشور ما) در قلب صحرا و در فاصله ۵۰کیلومتری از دوحه پایتخت قطر قرار دارد. خارج از سالن شیردوشی سر و صدای کارهای ساخت‌وساز به گوش می‌رسد. صدها کارگر در حال توسعه مزرعه هستند. آنها طویله‌های جدید می‌سازند و پنکه‌ها و رطوبت‌سازها را برای خنک کردن آن نصب می‌کنند. جان دور (Dore) مدیر ایرلندی مزرعه می‌گوید یک سال قبل هیچ‌کدام از اینها وجود نداشت.

تا زمانی که قطر شیر را از مجموعه سعودی المراعی خریداری و وارد می‌کرد نیازی به این اقدامات نبود. اما در ماه ژوئن، عربستان سعودی و سه دولت دیگر عربی مرزهای خود با قطر را بستند تا این کشور را به خاطر حمایت از گروه‌های اسلامی و بنگاه رسانه‌ای الجزیره تنبیه کنند. الجزیره یک شرکت تلویزیونی دولتی است که تمام حاکمان منطقه خلیج‌فارس به استثنای قطر را به باد انتقاد می‌گیرد. قطر که بر مبنای درآمد سرانه با شاخص برابری قدرت خرید ثروتمندترین کشور جهان است ظرف یک شب از دریافت مواد غذایی محروم شد. این کشور در ابتدا به ترکیه و ایران روی آورد. خریداران یک دوره فشرده آموزش زبان ترکی گذراندند و روی پلاکاردهای داخل فروشگاه‌ها نوشته شد که سوت (süt) به معنای شیر است.

اکنون خریداران به دنبال محصولاتی با آرم بلادنا هستند. این بنگاه که در سال ۲۰۱۳ به منظور پرورش گوسفند تاسیس شده بود سال قبل ۳۴۰۰ گاو از نژاد هلستاین را با هواپیما وارد کرد. با این اقدام قطر از نظر محصولات لبنی به خودکفایی می‌رسد. هر لیتر شیر تولیدی بلادنا حدود هشت ریال قطری (20 /2 دلار) قیمت دارد که تقریباً معادل بهایی است که قبلاً برای شیر المراعی پرداخت می‌شد. این شرکت همچنین ماست، پنیر و دوغ عرضه می‌کند. بلادنا که در نوع خود بی‌نظیر است توانست توجه 6 /2 میلیون شهروند قطری و کارکنان خارجی در آن کشور را جلب کند. آنها در رستوران محوطه شرکت غذا می‌خورند و کودکانشان را برای بازی به پارک نزدیک آن می‌برند. قرار است اواخر امسال سهام بنگاه در بورس عرضه شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش بلادنا به دو میلیارد ریال (۵۵۰ میلیون دلار) خواهد رسید.

اکنون که تحریم قطر به یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود صحبت از آب شدن یخ روابط به میان آمده است. سعودی‌ها فکر می‌کردند مایک پمپئو وزیر تندرو امور خارجه آمریکا طرف آنها را می‌گیرد. اما او در اولین سفر خارجی خود به ریاض صراحتاً به پادشاه اعلام کرد تحریم‌ها را بردارد. یک دیپلمات آمریکایی در یکی از چهار کشور تحریم‌کننده قطر می‌گوید: دیگر خسته شده‌ایم. قطری‌ها کامل و بی‌عیب نیستند اما همین ویژگی در سایر متحدان عرب خلیج‌فارس نیز دیده می‌شود.

اما این فقط حرف است. شاید آمریکایی‌ها خسته شده باشند اما هیچ‌گاه عربستان را به رفع محاصره مجبور نمی‌کنند. قطر هم این موضوع را درک می‌کند. این کشور از زمان شروع محاصره ۴۰ میلیارد دلار ضرر کرده اما اقتصاد آن باثبات است. کارگران خارجی بنگاه‌های قطری را خلاق و نوآور کرده‌اند. معماران می‌گویند سیمان وارداتی از آسیا ارزان‌تر و باکیفیت‌تر از سیمانی است که در گذشته از عربستان یا امارات وارد می‌کردند.

سعودی‌ها مصمم هستند تا همسایه خود را در انزوا نگه‌ دارند. برخی می‌گویند باید قطر را به یک جزیره تبدیل کرد. روزنامه‌های عربستان در ماه آوریل از طرحی برای حفر یک کانال با عرض ۶۵۰ فوت در مرز عربستان و قطر خبر دادند تا قطر کاملاً در محاصره آب قرار گیرد. عربستان برای آزار بیشتر قطری‌ها بخشی از منطقه مرزی خود را به محل دفن زباله‌های هسته‌ای تبدیل کرد. این اقدامات ۷۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که صرفاً برای آزار یک همسایه خرج می‌شود. طرح‌ها دور از دسترس به نظر می‌رسند. اما طرح واردات هزاران گاوشیری از راه هوایی به یک صحرای عربی نیز در آن زمان غیرممکن می‌نمود. 

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها