شناسه خبر : 26369 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خیز اتمی ترکیه با تزار

دیدار پوتین با اردوغان در نخستین سفر پس از ریاست ‌جمهوری مجدد

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مجدداً پیروز شده است، در نخستین سفر خارجی خود وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. این در حالی است که حدود سه سال پیش که ترکیه یک جنگنده روسیه را مورد هدف قرار داده بود تنش میان دو کشور به اوج خود رسیده بود اما با گذشت زمان مجدداً این دو کشور دوست قدیمی با یکدیگر همسو شده‌اند.

خیز اتمی ترکیه با تزار

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مجدداً پیروز شده است، در نخستین سفر خارجی خود وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. این در حالی است که حدود سه سال پیش که ترکیه یک جنگنده روسیه را مورد هدف قرار داده بود تنش میان دو کشور به اوج خود رسیده بود اما با گذشت زمان مجدداً این دو کشور دوست قدیمی با یکدیگر همسو شده‌اند. پوتین که مستقیماً از فرودگاه به کاخ ریاست جمهوری رفته بود پس از دیدار با اردوغان در جلسه شورای عالی همکاری دوجانبه شرکت کرد و همچنین از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم آغاز احداث اولین نیروگاه هسته‌ای 20 میلیارددلاری ترکیه در شهر آکویو در سواحل دریای مدیترانه شرکت کرد. انتظار می‌رود این نیروگاه که قرارداد آن در سال 2010 به امضا رسید تا سال 2023 آماده بهره‌برداری شود. مسکو تامین مالی بخش عمده‌ای از این برنامه را قبول کرده و فرانسه، چین و ژاپن هم در مراحل بعدی در ساخت رآکتورها نقش خواهند داشت. ترکیه از 40 سال پیش دنبال برنامه اتمی بود که به دلایل مختلف محقق نشد و اکنون می‌گوید برای تامین انرژی و عواید اقتصادی روی برنامه هسته‌ای خود حساب ویژه‌ای باز کرده است.

 در حالی که انتقاد کشورهای غربی از برخی سیاست‌های دولت اردوغان پس از کودتای نافرجام سال 2016 موجب سردی روابط این کشور با هم‌پیمانانش در ناتو شده است، بهبود روابط با روسیه که خود به دلیل مسائل مربوط به شبه‌جزیره کریمه تحت انزوای غرب قرار دارد می‌تواند، موجب پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی دو کشور شود. از سوی دیگر ترکیه به عنوان دروازه ورود به بازار انرژی اروپا، اهمیت ویژه‌ای برای روسیه دارد و یکی از مسائل کلیدی مورد بحث مقامات دو کشور در این سفر روابط تجاری میان روسیه و ترکیه بوده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها