شناسه خبر : 25793 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقوط بولیوار

بلایی که ابرتورم برسر پول ونزوئلا آورد

بولیوار پول رایج ونزوئلا تا ژرفای نامعلومی سقوط می‌کند. در دو سال اخیر و در پی ابرتورم، بولیوار (پول رایج ونزوئلا) 9 /99 درصد از ارزش خود را از دست داده است. حتی اگر نرخ تورم نسبتاً معتدل باشد هم با تجمیع در طول زمان، پُراثر خواهد شد.

 ترجمه: سوده شیبانی‌فر

بولیوار پول رایج ونزوئلا تا ژرفای نامعلومی سقوط می‌کند.  در دو سال اخیر و در پی ابرتورم، بولیوار (پول رایج ونزوئلا) 9 /99 درصد از ارزش خود را از دست داده است. حتی اگر نرخ تورم نسبتاً معتدل باشد هم با تجمیع در طول زمان، پُراثر خواهد شد. به همین دلیل است که پدربزرگ شما ممکن است در خاطرات دوران جوانی خود به یاد آورد که یک نوشیدنی چقدر نسبت به حال ارزان‌تر بوده است اما در ونزوئلا که نرخ افزایش قیمت‌های سالانه چهاررقمی پیداست، روزهای خوش گذشته همین دو ماه پیش بوده است. وزیر دفاع این کشور روز نوزدهم ژانویه از صاحبان کسب‌وکارهای مهم درخواست کرد قیمت‌ها را به وضعیت سابق در روز ۱۵ دسامبر برگردانند که (به نظر او) همه چیز خوب بوده است. اما قدرت خرید ارز رایج ونزوئلا، بسیار پیشتر از اینها سقوط کرده بود. شاخص بیگ‌مک  اکونومیست نشان می‌دهد بولیوار چقدر سریع سقوط کرده است. این شاخص (بیگ‌مک) بر اساس برابری قدرت خرید بنا شده است که می‌گوید نرخ ارز منصفانه نرخی است که قیمت برای مصرف‌کننده را در کشورهای مختلف یکسان در نظر بگیرد. در این شاخص، قیمت یک بیگ‌مک نماینده‌ای برای قیمت همه کالاهاست. در کاراکاس (‌پایتخت ونزوئلا) این هفته یک بیگ‌مک هزینه‌ای معادل 145 هزار بولیوار و در شهرهای آمریکایی میانگین هزینه‌ای حدود 28 /5 دلار داشت. بر پایه این نرخ‌ها (قیمت)، نرخ ارزی بر اساس شاخص برابری خرید معادل با ۲۷۵۰۰ بولیوار به دست می‌آید؛ دو سال پیش این نرخ برابر با ۲۷ بولیوار بود. این نشان می‌دهد که این نرخ ارز 9 /99 درصد از ارزش خود را در زمان بسیار کوتاهی از دست داده است. در واقع شاخص بیگ‌مک احتمالاً افزایش عمومی قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ونزوئلا را کمتر از حد واقعی برآورد می‌کند. بر اساس آمار دلار‌تودی، وب‌سایت آمریکایی که قیمت‌های واقعی را منتشر می‌کند، نرخ ارز ونزوئلا در بازار سیاه حدوداً ۲۶۰ هزار بولیوار در برابر دلار است و این نرخ در حال سقوط است. نرخ درج‌شده در این سایت به یکی از معدود مقیاس‌هایی که بر اساس آن قیمت‌ها در ونزوئلا تنظیم می‌شوند، تبدیل شده است.

تجارت- فردا- بولیوار ونزوئلا به دلار آمریکا

اگر لاستیک ماشین شما در این دوران در کاراکاس تعویض شده باشد احتمالاً دیده‌اید که مکانیک ابتدا این سایت را چک می‌کند و هزینه را از شما دریافت می‌کند. کالاهای وارداتی مثل لاستیک خودرو قیمت دلار مرجع دارند اما قیمت‌های محلی زیادی وجود دارند که با کاهش ارزش پول تطبیق پیدا نمی‌کنند. برای مثال تعرفه تلفن همراه ماهانه 38 هزار بولیوار یا 15 سنت و کوتاه کردن مو ۲۵ سنت است. از طرف دیگر دستمزدها با تاخیر نسبت به قیمت‌ها افزایش می‌یابند که دلیل عمده آن سختی هماهنگی و همراهی این دو است. حداقل دستمزد ماهانه به‌تازگی و برای چندمین بار افزایش پیدا کرده و به ۸۰۰ هزار بولیوار رسیده که برابر با چهار دلار در بازار سیاه نرخ ارز کنونی است. اگر دستمزدها به خوبی شاخص‌گذاری شوند هم تنها به افزایش تورم کمک می‌کنند. اما تعدیل (دستمزد) کُند و نابرابری آنها به این معنی است که بار اَبرتورم به صورت تصادفی و ناعادلانه تقسیم شده است. همان‌طور که خوان پرون رئیس‌جمهور محبوب و سابق آرژانتین نیز گفته است اگر قیمت‌ها از بالابر استفاده می‌کنند دستمزدها نباید از پله (برای صعود) استفاده کنند.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...