شناسه خبر : 25783 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زیر منگنه

اتحادیه اروپا محدودیت‌های وارداتی ترامپ را به باد انتقاد گرفت

اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص محدودیت‌های این کشور روی واردات از اروپا هشدار داد و تاکید کرد این اقدامات آمریکا می‌تواند به سرعت تلافی شود. موضوعی که می‌تواند منجر به جنگ تجاری ترانس آتلانتیک شود. این اظهارات تند اتحادیه اروپا در حالی بیان شده که چندی پیش دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ITV اعلام کرد مشکلات فراوانی با اتحادیه اروپا دارد.

اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده در خصوص محدودیت‌های این کشور روی واردات از اروپا هشدار داد و تاکید کرد این اقدامات آمریکا می‌تواند به سرعت تلافی شود. موضوعی که می‌تواند منجر به جنگ تجاری ترانس آتلانتیک شود. این اظهارات تند اتحادیه اروپا در حالی بیان شده که چندی پیش دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ITV اعلام کرد مشکلات فراوانی با اتحادیه اروپا دارد. مشکلاتی که بخش عمده‌ای از آنها به دیدگاه و موضع تجاری آنها برمی‌گردد. هشدار کمیسیون اروپایی به دنبال تصمیم هفته گذشته ترامپ در خصوص اعمال تعرفه بر واردات پنل‌های خورشید و ماشین‌های لباسشویی بوده است. علاوه بر این، تهدیدات ادامه‌دار واشنگتن برای محدود کردن خرید آلومینیوم و فولاد خارجی به منظور حمایت از تولیدات داخلی خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است. مارگاریت شیناس، سخنگوی ارشد کمیسیون اروپایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت: «اتحادیه اروپا آمادگی این را دارد واکنشی سریع و مناسب در خصوص هرگونه اقدامات تجاری محدودکننده ایالات متحده علیه صادرات ما اتخاذ کند.» اتحادیه اروپا به دنبال این است به منظور تداوم نفوذ تجاری خود، بازارهای خود را در سراسر جهان گسترش دهد و این در مواجهه با موضع ضدجهانی‌شدن ترامپ است. این در حالی است که بریتانیا خود را برای خروج از این اتحادیه در مارس 2019 آماده می‌کند. اتحادیه اروپا اخیراً پیمان‌های تجاری آزادی با کانادا و ژاپن به امضا رساند و به دنبال توافقی با آمریکای لاتین، استرالیا و نیوزیلند است. دونالد ترامپ معتقد است اروپا در تجارت با آمریکا از مزایای ناعادلانه‌ای بهره می‌برد. هفته گذشته، سیسلیا مالمستروم، کمیسیونر تجارت اروپایی اعلام کرده بود دولت ترامپ با کناره‌گیری از امورات جهانی جهان را سردرگم کرده و این شانس را به اتحادیه اروپا داده تا نقش بیشتری در تجارت جهانی ایفا کند. مالمستروم معتقد است بسیاری از کشورها از کاهش نقش رهبری ایالات متحده کمی گیج شده‌اند. 

آنها با پاپس‌کشیدن از عرصه جهانی فضا را برای اتحادیه اروپا مهیا کردند تا این اتحادیه نشان دهد چگونه می‌توان توافق‌های تجاری خوب انجام داد. شیناس در اظهارات روز دوشنبه خود اعلام کرد اتحادیه اروپا به نظم اقتصادی چندجانبه خود پس از پایان جنگ جهانی دوم متعهد است و در این مسیر از سوی سازمان تجارت جهانی حمایت می‌شود. وی تاکید کرد، تجارت باید یک بازی برد-برد باشد. مبادلات تجاری نه‌تنها باز و منصفانه بلکه باید بر اساس قوانین شکل گیرند. با روی کار آمدن ترامپ روابط خارجی ایالات متحده با چالش‌های زیادی مواجه شده است. در همین راستا، آمریکا فهرستی از نام ۲۱۰ تن از میلیاردرها و سیاستمداران روس را منتشر کرده که در حلقه نزدیک به پوتین هستند، موضوعی که خشم روسیه را برانگیخت. 

دراین پرونده بخوانید ...