شناسه خبر : 24948 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توافق 20‌ساله

هفتمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر برگزار شد

هفتمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد. نشستی خصوصی که پشت درهای بسته برگزار شد و آنچه منتشر شد حاصل سخنان وزرای امور خارجه این کشورها پیش و پس از برگزاری این نشست بود.

توافق 20‌ساله

هفتمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد. نشستی خصوصی که پشت درهای بسته برگزار شد و آنچه منتشر شد حاصل سخنان وزرای امور خارجه این کشورها پیش و پس از برگزاری این نشست بود. محمدجواد ظریف با اشاره به برگزاری این نشست گفت: مذاکرات جدی در حال انجام است تا در مورد تمام مسائل مربوط به کنوانسیون بین پنج کشور توافق حاصل شود. البته در بیشتر حوزه‌ها توافق حاصل شده ولی باید در مورد تمام مفاد کنوانسیون به توافق برسیم. او به برخی از توافق‌های حاصل‌شده اشاره کرد و گفت: بر اساس توافق صورت‌گرفته هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند در این دریا مستقر شود و از دیگر سو پنج کشور توافق کردند که در بحث کشتیرانی در این دریا از پرچم پنج کشور استفاده شود. در ارتباط با همکاری‌های زیست‌محیطی دریای خزر نیز به توافق‌هایی رسیدیم اما در این اجلاس قرار نیست سندی تولید شود بلکه قرار است سندها برای اجلاس سران آماده شود.

وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد با ظریف و وزرای خارجه سه کشور دیگر ساحل دریای خزر بر سر رژیم حقوقی بزرگ‌ترین دریاچه جهان به توافق رسیده‌اند. لاوروف در نشست خبری پس از پایان نشست گفت: با خوشحالی می‌توانم اعلام کنم راه‌حل تمام مسائل کلیدی درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پیدا شده است. ما به ‌طور مفصل پیش‌نویس کنوانسیون را بررسی کردیم و عملاً متن اصلی برای ارائه به اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، که در آستانه قزاقستان برگزار خواهد شد، آماده است و تنها موضوعات کوچکی در برخی امور فنی باقی‌ مانده است. سرگئی لاوروف در ادامه افزود: در پنجمین نشست سران کشورهای حاشیه خزر، که امیدواریم در نیمه نخست سال 2018 برگزار شود، تکلیف رژیم حقوقی دریای خزر، پس از 20 سال بحث و گفت‌وگو، مشخص می‌شود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها