شناسه خبر : 24751 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان قصاب بالکان

راتکو ملادیچ صرب به حبس ابد محکوم شد

بر اساس حکم دیوان لاهه، راتکو ملادیچ، ژنرال سابق صرب به دلیل جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی به حبس ابد محکوم شد. ملادیچ 74‌ساله که به دلیل اعمال وحشیانه خود به قصاب بالکان مشهور است و در دادگاه سازمان ملل در خصوص جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق متهم شده بود دستور قتل بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان را در سربرنیتسا صادر کرده است.

پایان قصاب بالکان

بر اساس حکم دیوان لاهه، راتکو ملادیچ، ژنرال سابق صرب به دلیل جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی به حبس ابد محکوم شد. ملادیچ 74‌ساله که به دلیل اعمال وحشیانه خود به قصاب بالکان مشهور است و در دادگاه سازمان ملل در خصوص جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق متهم شده بود دستور قتل بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان را در سربرنیتسا صادر کرده است. در جریان برگزاری دادگاه، ملادیچ با داد و فریاد اتهامات علیه خود را دروغ خواند. این در حالی بود که روند برگزاری محاکمه به دلیل حضور پزشکان برای آزمایش فشار خون راتکو ملادیچ بیش از یک ساعت متوقف شده بود. ملادیچ در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی بود. وی همچنین متهم به جرائم علیه بشریت در سارایوو شده است که طی آن ۱۱ هزار غیرنظامی در اثر گلوله‌باران جان باختند. قتل‌عام سربرنیتسا فجیع‌ترین خشونت رخ‌داده در قاره سبز پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. ملادیچ با ۱۱ اتهام روبه‌رو بود که در ۱۰ مورد گناهکار شناخته شد. انتظار می‌رود که وکلای او خواهان تجدید نظر شوند. از زمان نخستین حضور راتکو ملادیچ در دادگاه لاهه، تابستان سال گذشته، بررسی پرونده او کش و قوس فراوانی به همراه داشت. راتکو ملادیچ در 12 مارس 1942 در شهر کالینوویک در بوسنی و هرزگوین متولد شد. وی در دانشکده نظامی ارتش مردمی یوگسلاوی در بلگراد آموزش دید و سپس در ارتش مردمی یوگسلاوی و ارتش جمهوری صرب بوسنی به خدمت درآمد. او در ماه می 1992 به عنوان فرمانده ارتش جمهوری صرب بوسنی انتخاب شد. ملادیچ، ارتش مردمی یوگسلاو را به ارتش جمهوری صرب در بوسنی و هرزگوین انتقال داد. او در طول جنگ بوسنی، فرماندهی نظامیان صرب را بر عهده داشت. ملادیچ پس از پایان جنگ بوسنی، 15 سال فراری بود اما در 26 ماه می 2011 در صربستان دستگیر شد.

 آخر همان ماه نیز برای محاکمه به دادگاه بین‌المللی کیفری «یوگسلاوی سابق» در لاهه هلند تحویل داده شد. رسیدگی به پرونده ملادیچ 16 ماه می 2012 آغاز شد و در پنجم تا پانزدهم دسامبر 2016 با ابراز آخرین اظهارات طرف‌ها به پایان رسید. رسیدگی به این پرونده طی 530 روز انجام پذیرفت و درمجموع اظهارات 591 شاهد استماع و 9 هزار و 914 مدرک و دلیل در دادگاه پذیرفته شد. نخستین کیفرخواست درباره ملادیچ، 25 ژوئن 1995 آماده شد. این کیفرخواست برای اولین بار 14 نوامبر 1995 تغییر یافت و در 10 اکتبر 2002‌، اول ژوئن 2011 و 16 دسامبر همان سال تغییر یافت. سربرنیتسا شهری در نزدیکی مرز شرقی بوسنی با صربستان است که در جریان جنگ داخلی یوگسلاوی سابق، از سوی سازمان ملل متحد منطقه امن تعیین شده بود و زیر نظر صلح‌بانان سازمان ملل بود اما آنها به سرعت و پس از آنکه نیروهای مولداوی در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵ به آنها حمله کردند، این منطقه را رها کردند. جنگ بوسنی، بیش از یکصد هزار کشته و دو میلیون آواره بر جا گذاشت. 

دراین پرونده بخوانید ...