شناسه خبر : 24365 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعلیق و تعویق

انتخابات داخلی اقلیم کردستان عراق هشت ماه عقب افتاد

کردهای عراق نتیجه همه‌پرسی جنجالی اخیر در خصوص استقلال را معلق کرده و به بغداد پیشنهاد گفت‌وگو و آتش‌بس دادند. دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد به رفتار مسوولانه متعهد است تا از بروز درگیری و خشونت‌های بیشتر در کشور جلوگیری کند. در این بیانیه آمده است تمامی عملیات نظامی در منطقه باید پایان یابد.

کردهای عراق نتیجه همه‌پرسی جنجالی اخیر در خصوص استقلال را معلق کرده و به بغداد پیشنهاد گفت‌وگو و آتش‌بس دادند. دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد به رفتار مسوولانه متعهد است تا از بروز درگیری و خشونت‌های بیشتر در کشور جلوگیری کند. در این بیانیه آمده است تمامی عملیات نظامی در منطقه باید پایان یابد. حدود یک ماه و نیم پیش بود که کردهای عراق در یک همه‌پرسی با اکثریت بالا به استقلال این ناحیه رای مثبت دادند. این در حالی بود که دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران به شدت با این همه‌پرسی مخالف بودند. در بخش‌هایی از این بیانیه نوشته شده است، ادامه نبرد و درگیری به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود و تنها نتیجه آن حرکت کشور به سمت هرج‌ومرج و آشوب خواهد بود. ماه گذشته، حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق خواهان ابطال نتیجه همه‌پرسی شده بود. نخست‌وزیر عراق این همه‌پرسی را تهدیدی بزرگ علیه همزیستی مسالمت‌آمیز عراقی‌ها در کنار یکدیگر و خطری برای امنیت منطقه دانست و اعلام کرد حاکمیت یک عراق واحد را بر کشور تحمیل خواهد کرد. 

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، 25 سپتامبر در حالی با پیروزی جدایی‌طلبان به پایان رسید که دولت مرکزی عراق از مدت‌ها پیش با برگزاری آن مخالف بوده و هیچ‌گاه نتیجه آن را به رسمیت نشناخت. بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان در این همه‌پرسی که با شرکت سه میلیون و 300 هزار نفر برگزار شد، بیش از 90 درصد از مردم به جدایی این اقلیم از عراق رای مثبت دادند. این در حالی بود که ایران، ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده با محکوم کردن این همه‌پرسی از مواضع بغداد در خصوص این رفراندوم حمایت کردند. نیروهای دولت عراق به دنبال همه‌پرسی کنترل مناطق مورد مناقشه بغداد و اربیل را که قبلاً در اختیار نیروهای اقلیم بود در اختیار گرفته‌اند که شهر کرکوک از آن جمله است. پیش از این گزارش شد که نمایندگان سه حزب موثر در پارلمان اقلیم کردستان عراق، بر سر تعویق هشت‌ماهه انتخابات مجلس و ریاست اقلیم به توافق رسیدند. مطابق توافق سه حزب دموکرات، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان عراق، دوره مسوولیت مجلس فعلی به مدت هشت ماه تمدید شده و تا زمان انتخاب نمایندگان جدید به فعالیت خود ادامه خواهد داد. 

این توافق در حالی صورت گرفت که به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال، تنش میان حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است. این در حالی است که پارلمان اقلیم کردستان عراق تصمیم گرفت انتخابات پارلمانی منطقه را هشت ماه به تعویق بیندازد. این انتخابات تحت تاثیر تنش میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر کنترل مناطق مورد اختلاف به تاخیر افتاده است.  

دراین پرونده بخوانید ...