شناسه خبر : 23346 لینک کوتاه

رئیس پیش‌بینی کرد

جنگ تجاری در کمین اقتصاد جهان

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در هفته اخیر سفر‌ها و سخنرانی‌های زیادی انجام داد. وی در روزهای آغازین هفته گذشته نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا هشدار داد و تاکید کرد که در صورت تداوم وضعیت فعلی در این کشور نمی‌توان انتظار رشد بیش از 2 درصدی را در اقتصاد این کشور داشت‌.

جنگ تجاری در کمین اقتصاد جهان

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در هفته اخیر سفر‌ها و سخنرانی‌های زیادی انجام داد. وی در روزهای آغازین هفته  گذشته  نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا هشدار داد و تاکید کرد که در صورت تداوم وضعیت فعلی در این کشور نمی‌توان انتظار رشد بیش از 2 درصدی را در اقتصاد این کشور داشت‌. در گزارش ماه آوریل سال جاری صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود اقتصاد آمریکا با نرخ 3 / 2درصد در سال 2012 میلادی رشد کند ولی انتشار گزارش بازار کار آمریکا و نا‌امیدی از  بهبود اوضاع اقتصادی اروپا در آینده نزدیک مانع از تحقق این پیش‌بینی خواهد شد‌. لاگارد بحران بیکاری آمریکا را وابسته به بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی دانست و تاکید کرد اقتصاد دنیا همچون حلقه‌های یک زنجیر است و  عملکرد نادرست در هر یک از حلقه‌ها سبب می‌شود تا کل زنجیر توان انجام وظایفش را نداشته باشد‌. 

لاگارد شرایط اقتصادی آمریکا بعد از روی کار آمدن اوباما را بهتر از دوره‌های قبلی برآورد کرد و با استناد به گزارش‌های منتشر‌شده توسط صندوق به کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ رشد اقتصادی طی چهار سال گذشته اشاره کرد‌. لاگارد اثر‌گذاری اقتصاد اروپا روی اقتصاد آمریکا و جهان را بیشتر از برآوردهای گذشته دانست و تاکید کرد که تجارت آزاد جهانی  هم فرصت است و هم تهدید‌. فرصت از این جهت که باعث رشد اقتصادی می‌شود و تهدید از این جهت که می‌تواند ورود بحران‌های خارجی به اقتصاد کشورهای مختلف را تسهیل کند.

در اواسط هفته قبل وی سفری به کشور ژاپن داشت و در این سفر خبر از  کاهش پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی  توسط صندوق بین‌المللی پول داد‌. وی در مصاحبه مطبوعاتی خود که بعد از ملاقات با مقامات ژاپن ترتیب داده شده بود، گفت: ضعف فضای سرمایه‌گذاری‌، افزایش نرخ بیکاری در دنیا‌، کاهش حجم فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در اروپا و برزیل و آمریکا و هند و چین  و بحران‌های اقتصادی  که تحریم نفتی ایران را در پی خواهد داشت  سبب می‌شود  تا اقتصاد دنیا در سال 2012 میلادی با نرخی کمتر از برآوردهای قبلی رشد کند. در این سفر  لاگارد از مقامات ژاپن خواست تا مانع از   قدرتمند‌تر شدن ارزش ین در بازار جهانی شوند زیرا این مساله می‌تواند توازن تجاری در دنیا را بر هم بزند و فشار بیشتری به بازارهای مالی و اقتصادی وارد  آورد‌. البته افزایش ارزش ین در برابر دلار که به زعم مقامات ژاپنی در نتیجه بحران اقتصادی اروپا اتفاق افتاده است صادرات این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد و یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مقامات اقتصادی این کشور نیز محسوب می شود‌.

در هفته‌ای که گذشت لاگارد سفر دیگری به اندونزی داشت و در جریان این سفر از کم بودن نرخ بدهی‌های دولتی این کشور تقدیر کرد‌. وی گفت اقتصاد این کشور آسیایی در سال جاری میلادی با نرخ 6 درصد رشد خواهد کرد که 9 /0درصد بیشتر از سال قبل خواهد بود‌. البته اصلاح سیاست‌های پولی و مالی در اقتصاد این کشور باعث تداوم رشد اقتصادی در اندونزی خواهد شد و اگر این اصلاحات انجام نشود‌،  اندونزی نمی‌تواند توسعه را تجربه کند.  او در جریان سفرش با شبکه خبری اندونزی مصاحبه کرد و از کاهش آزادی در فضای تجاری دنیا انتقاد کرد‌. او گفت: حمایت بیش از حد از اقتصاد  و صنعت داخلی در نگاه اول می‌تواند فرصت‌های شغلی را حفظ کند ولی در میان‌مدت به فضای تجاری و اقتصادی دنیا آسیب وارد می‌کند و نمی‌توان از این ابزار برای جلوگیری از ورود بحران‌های اقتصادی به کشور استفاده کرد. 

او حمایت بیش از حد از  صنایع داخلی و ایجاد مانع  در مسیر ورود کالاهای خارجی را تهدید دنیای آینده دانست و گفت اگر دنیا از این ابزار استفاده کند بعد از اتمام بحران کنونی و بحران بدهی‌های دولتی‌، جهان با بحران تازه‌ای روبه‌رو خواهد شد که می‌توان از آن تحت عنوان جنگ تجاری نام برد. لاگارد که پیش از این وزیر اقتصاد کشور فرانسه بوده است بعد از برکناری دومینیک استراوس کان از روز 5 جولای سال 2011 میلادی برای یک‌ دوره پنج‌ساله رئیس صندوق بین‌المللی پول شد.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها