شناسه خبر : 22481 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیاره شلوغ

زمین تا پایان قرن 11 میلیاردنفری خواهد شد

جمعیت جهان رو به افزایش است و در این میان قاره اروپا نیز که در سال‌های گذشته رشد بسیار آهسته‌ای داشته از این قاعده مستثنی نیست.

سیاره شلوغ

جمعیت جهان رو به افزایش است و در این میان قاره اروپا نیز که در سال‌های گذشته رشد بسیار آهسته‌ای داشته از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد در خصوص جمعیت جهان، پیش‌بینی می‌شود در سال 2100 بریتانیا با پیشی گرفتن از آلمان به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور غرب اروپا شناخته شود. بر اساس این گزارش جمعیت بریتانیا در پایان قرن جاری به بیش از 80 میلیون نفر خواهد رسید که تقریباً 15 میلیون نفر بیشتر از جمعیت کنونی این کشور است. بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل جمعیت فرانسه با رشد 10 میلیون‌نفری از 64 میلیون به 74 میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که آلمان و اسپانیا با افت 10 میلیون‌نفری جمعیت خود تا پایان قرن اخیر مواجه خواهند شد. جمعیت آلمان از 81 میلیون نفر به 71 میلیون نفر و جمعیت اسپانیا از 46 میلیون نفر به 36 میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که ایتالیا نیز 12 میلیون نفر از جمعیت خود را تا سال 2100 از دست خواهد داد و کشوری 47 میلیون‌نفری خواهد بود. در این گزارش آمده است، تا سال 2023 جمعیت زمین از مرز هشت میلیون نفر عبور خواهد کرد و تا سال 2030 بیش از یک میلیارد نفر به جمعیت زمین افزوده خواهد شد و جمعیت کره زمین از 6 /7 میلیارد نفر به 6 /8 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. با تداوم چنین نرخ رشدی در سال 2100 ما شاهد آن خواهیم بود که جمعیت زمین از مرز 11 میلیارد نفر نیز عبور کند. بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده، با وجود پیش‌بینی کاهش میزان باروری، جمعیت کره ‌زمین به طور متوسط سالانه 83 میلیون نفر افزایش خواهد داشت. در سال 2024، هند با پیشی‌‌گرفتن از چین و عبور از مرز 5 /1 میلیارد نفری به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تبدیل می‌شود. بر اساس این پیش‌بینی تا سال 2050؛ هند، چین،‌ نیجریه، آمریکا،‌ اندونزی، پاکستان، برزیل، بنگلادش، کنگو و اتیوپی 10 کشور پرجمعیت دنیا خواهند بود. بر این اساس نیمی از رشد پیش‌بینی‌شده در جمعیت جهان تا سال 2050 در آفریقا اتفاق خواهد افتاد، قاره‌ای که بالاترین نرخ باروری و پایین‌ترین نرخ استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری را دارد. سازمان ملل رشد جمعیت را در کشورهای کمتر توسعه‌یافته در حدود 4 /2 درصد در سال و نرخ متوسط تولد را برای هر زن 3 /4 فرزند پیش‌بینی کرده است. 

گزارش جمعیتی سازمان ملل همچنین با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی خانواده اعلام کرد هدف این سازمان این است که تا سال 2020 بیش از 120 میلیون زن و دختر به وسایل کنترل باروری مدرن دسترسی پیدا کنند. این گزارش همچنین به مساله پناهجویان اشاره کرده و می‌گوید روند جابه‌جایی مهاجران میان مناطق مختلف همچنان ادامه خواهد داشت که اغلب این مهاجرت‌ها از کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط به کشورهای پردرآمد خواهد بود. بازبینی سال 2017 گزارش چشم‌انداز جمعیت جهان، بیست‌وپنجمین دور از برآوردهای جمعیتی سازمان ملل به حساب می‌آید. این پیش‌بینی‌ها از سوی بخش جمعیتی دپارتمان اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل صورت گرفته است.   

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها