شناسه خبر : 21962 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جهان دیگر جای امنی نیست؟

وحشت ترور(اینفوگرافیک)

کمتر روزی است که خبری از انفجارهای انتحاری یا حمله‌های مسلحانه گروه‌های تروریستی منتشر نشود؛ گاه تهاجم‌های کوچک و بدون تلفات جانی و گاهی کشتار سبعانه مردم بی‌گناه. تروریسم در چند سال گذشته به اغلب نقاط دنیا به اشکال مختلف راه یافته و بخش عمده‌ای از این حملات تروریستی مربوط به گروه نسبتاً نوپایی است که در آغاز شکل‌گیری چندان جدی گرفته نمی‌شد: دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش (ISIS) همان‌قدر که وحشی و بی‌قاعده و بی‌رحمانه می‌کشد، موفق شده است نیروهایی از جای‌جای کشورهای دنیا در شرق و غرب به خود جذب کند.

کمتر روزی است که خبری از انفجارهای انتحاری یا حمله‌های مسلحانه گروه‌های تروریستی منتشر نشود؛ گاه تهاجم‌های کوچک و بدون تلفات جانی و گاهی کشتار سبعانه مردم بی‌گناه. تروریسم در چند سال گذشته به اغلب نقاط دنیا به اشکال مختلف راه یافته و بخش عمده‌ای از این حملات تروریستی مربوط به گروه نسبتاً نوپایی است که در آغاز شکل‌گیری چندان جدی گرفته نمی‌شد: دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش (ISIS) همان‌قدر که وحشی و بی‌قاعده و بی‌رحمانه می‌کشد، موفق شده است نیروهایی از جای‌جای کشورهای دنیا در شرق و غرب به خود جذب کند. تبلیغات گسترده این گروه تروریستی، استفاده از منابع مالی غارت‌شده برای پرداخت مناسب به جنگجویان، برانگیختن شهوت قدرت در میان جوانان و ده‌ها عامل دیگر باعث جذاب شدن پیوستن به آن شده است. جوانانی نه فقط از کشورهای جنگ‌زده خاورمیانه یا فقرزده آفریقا، که حتی جوانانی از کشورهای توسعه‌یافته اروپایی نیز که اغلب دورگه هستند و تبارشان به یکی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برمی‌گردد.

تروریسم طی این سال‌ها خسارات جانی و مالی زیادی به جهان وارد کرده است. زیرساخت‌های کشور‌هایی چون سوریه و عراق و افغانستان را از بین برده و جان بسیاری از نیروهای مولد و توانمند را در این کشورها گرفته است. براساس آمار در سال 2015 تعداد کشته‌شدگان عملیات‌های تروریستی 10 درصد کاهش یافته و به 29376 نفر رسیده است. تعداد کشته‌شدگان در چهار سال قبل از 2015 روندی فزاینده داشت و از این جهت کاهش تعداد کشته‌ها قابل توجه می‌نمود. با این همه نباید ذوق‌زده بود که این سال بعد از 2014 آمار بالاترین کشته‌شده در حملات تروریستی را دارد. در این سال تعداد تلفات در عراق و نیجریه به طور قابل توجهی کاهش یافت که نتیجه عملیات‌های نظامی موفقیت‌آمیز علیه بوکوحرام و گروه داعش بوده است. چهار گروه داعش، بوکوحرام، طالبان و القاعده به تنهایی مسوول 74 درصد از کشته‌شدگان تروریستی بوده‌اند و عراق، افغانستان، نیجریه، پاکستان و سوریه بزرگ‌ترین کشورهای قربانی تروریسم. هزینه‌هایی که عملیات‌های تروریستی در سال 2015 به اقتصاد وارد کرده است به 6 /89 میلیارد دلار می‌رسد. داعش، فعال‌ترین گروه تروریستی فعلی جهان در سال 2015 در 15 کشور عملیات تروریستی انجام داد و تعداد کشورهایی که از سوی این گروه صدمه دیدند به 28 کشور می‌رسد. آماری که به طور قطع در 2016 و اوایل سال 2017 بیشتر شده است. از جمله کشور ما ایران که بعد از چندین سال مقابله با داعش در نهایت شاهد انجام دو عملیات تروریستی از سوی این گروه شد. حالا با انجام این اولین (و امیدوارانه آخرین) عملیات تروریستی داعش در ایران، یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا، حالا این سوال پیش می‌آید که آیا جهان هنوز جای امنی است؟ چرا هنوز در جهان مدرن افرادی پیدا می‌شوند که حاضرند به گروهی بپیوندند که کارشان سر بریدن و حملات انتحاری است؟ داعش، بوکوحرام، القاعده و طالبان کی از بین می‌روند و آیا زمان از بین رفتن آنها به معنای از بین رفتن تفکر ترور است؟  

تجارت- فردا- وحشت ترور(اینفوگرافیک)

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها