شناسه خبر : 21811 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برای نخستین بار یک آفریقایی دبیر کل سازمان بهداشت جهانی شد

جهانی‌شدن مراقبت‌های بهداشتی

سازمان بهداشت جهانی با انتخاب دکتر تدروس آدهانوم گیبرسوس، وزیر بهداشت سابق اتیوپی، برای نخستین بار یک دبیر کل آفریقایی را به این سمت منصوب کرد. آدهانوم که به دکتر تدروس معروف است، پس از سه دور رای‌گیری با کسب 133 رای و با شکست دیوید نابارو رقیب بریتانیایی خود به عنوان دبیرکل جدید WHO انتخاب شد.

سازمان بهداشت جهانی با انتخاب دکتر تدروس آدهانوم گیبرسوس، وزیر بهداشت سابق اتیوپی، برای نخستین بار یک دبیر کل آفریقایی را به این سمت منصوب کرد. آدهانوم که به دکتر تدروس معروف است، پس از سه دور رای‌گیری با کسب 133 رای و با شکست دیوید نابارو رقیب بریتانیایی خود به عنوان دبیرکل جدید WHO انتخاب شد. در این رای‌گیری سانیتا نیشتر پاکستانی نفر سوم شد. این تصمیم از سوی اعضای حاضر در مجمع بهداشت جهانی در ژنو گرفته شد. مجمعی که از روز دوشنبه و با حضور هیات‌هایی از 194 کشور عضو این نهاد گشایش یافت. کاندیداهای تصدی‌گری این پست به منظور کسب آرای دولت‌های عضو در یک سال اخیر به کشورهای مختلف سفر کرده بودند. برای نخستین بار، آنها در مجامع عمومی با یکدیگر به مناظره پرداخته و مجموعه‌ای از مانیفست خود را در ویدئوهای آنلاین به نمایش گذاشتند. اما با وجود این شفافیت‌ها، باز هم اتهاماتی در خصوص حقه‌های کثیف پشت‌صحنه وجود داشت. مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم‌گیرنده سازمان جهانی بهداشت محسوب می‌شود، وظایف اصلی خود را سیاستگذاری، نظارت بر خط‌مشی مالی و بررسی و تایید بودجه پیشنهادی این سازمان قرار داده است. مجمع جهانی بهداشت (WHA) بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است. دبیر کل جدید سازمان بهداشت جهانی نخستین اولویت خود را جهانی کردن مراقبت‌های بهداشتی اعلام کرده است. دکتر تدروس که به مدت هشت سال مسوول نظارت بر بخش سلامت اتیوپی بود منتقدان و حامیان سرسختی داشت. تئودور آدهانوم 30 ژوئن جانشین مارگارت چان هنگ‌کنگی تبار خواهد شد و برای پنج سال سکان هدایت سازمان بهداشت جهانی را در اختیار خواهد داشت. دبیرکل جدید سازمان بهداشت جهانی نه‌تنها اصلاحاتی را در دستور کار خود قرار داده است بلکه به دنبال ثبات مالی بیشتری برای این نهاد است. 

دولت‌های عضو نسبت به تامین مالی این زیرمجموعه سازمان ملل تمایلی ندارند و اکثر درآمد این نهاد از مشارکت در پروژه‌های ویژه به دست می‌آید. مارگارت چان پس از 10 سال سازمان بهداشت جهانی را ترک می‌کند. در دوره او این سازمان با انتقادهایی روبه‌رو بود به‌ویژه به خاطر واکنش کندش در برابر شیوع ابولا در غرب آفریقا که جان 11 هزار نفر را گرفت. آرای 50 عضو آفریقایی در پیروزی آدهانوم نقش بزرگی ایفا کرد. با این حال نقش او در محدودیت‌ها و موانع حقوق بشری و همین‌طور سرپوش گذاشتن بر شیوع وبا در اتیوپی تا آخرین لحظات رای‌گیری انتخاب او را در سایه تردید قرار داده بود. دکتر جرمی فارار،‌ رئیس مرکز ولکام تراست نیز انتصاب دکتر تدروس را به عنوان رئیس مهم‌ترین شغل در بهداشت جهانی تبریک گفت. 

دراین پرونده بخوانید ...