شناسه خبر : 37086 لینک کوتاه

عیار دیپلمات اقتصادی

کشورها در مجامع بین‌المللی / چه نمایندگانی انتخاب می‌کنند؟

  نادی صبوری: جنگ جهانی دوم هنوز به صورت رسمی پایان نپذیرفته بود اما نشانه‌های پایان آن چنان روشن بود که ۴۴ کشور دنیا در هتلی در نیوهمپشایر در ایالات متحده گرد هم آمدند تا بر سر اصولی که قرار بود دوران جدید را رقم بزنند به توافق برسند. ۷۶ سال پیش، در ماه‌های واپسین جنگ جهانی دوم بعد از سه هفته مذاکره نمایندگان ۴۴ کشور جهان به توافقی برای سیاستگذاری‌های مالی و اقتصادی دست پیدا کردند که «بانک جهانی» و «صندوق بین‌المللی پول» مولود آنها بودند. ایده تاسیس گات یا بعدها سازمان جهانی تجارت نیز در جریان همین مذاکرات مطرح و موردقبول واقع شد. این مذاکرات مهم در تاریخ با نام کنفرانس برتون وودز شناخته می‌شود و دو چهره اصلی آن دو اقتصاددان انگلیسی و آمریکایی یعنی جان مینارد کینز و هری دکستر وایت بودند.

بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از مردم این باور را پیدا کرده بودند که نظام اقتصادی سابق شکست خورده است. رکود بزرگ، سیاست‌های ناعادلانه تجاری و عدم ثبات ارزها از جمله دلایل آنها بود. به این ترتیب فضا برای وضع سیاست‌های جدید مساعد شده بود. صندوق بین‌المللی پول با هدف وضع سیاست‌هایی برای ثبات‌بخشی به نرخ تبادل ارزهای مختلف جهان با هدف تشویق تجارت جهانی و البته پرداخت وام به کشورها شکل گرفت. اما هدف بانک جهانی کمک به کشورهای عمدتاً اروپایی برای بازسازی ویرانه‌های جنگ بود.

به تدریج و با توجه به تغییرات شکل‌گرفته در اقتصاد کشورها و تحول سیاست‌های پولی و مالی، نقش این دو نهاد بین‌المللی نیز دستخوش تغییر شد، به‌گونه‌ای که بانک جهانی تمرکز خود را بر توسعه اقتصادی، بهبود رفاه و کاهش فقر در سطح جهان قرار داد. بانک جهانی منابع خود را از طریق انتشار اوراق قرضه تامین می‌کند در حالی که صندوق بین‌المللی پول از طریق پرداخت سهمیه کشورهای عضو خود تامین مالی می‌شود.

حضور موثر در این نهادهای مهم و قدرتمند بین‌المللی به منزله دستیابی به منابعی است که می‌تواند به عنوان تسهیلات برای اهداف متفاوت توسعه‌ای در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان، فقرزدایی و‌... دریافت و هزینه شود. علاوه بر این در مسائل مختلفی چون حل‌وفصل اختلافات سرمایه‌گذاری، تحقیق و پژوهش، تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری، پوشش ریسک سرمایه‌گذاری، بهبود ریسک اعتباری و‌... حضور قدرتمند در بانک جهانی می‌تواند برای هر کشوری در بهبود تصویر اقتصادش در چشم سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و دولت‌های خارجی موثر و ارزشمند باشد و به بهبود روابط اقتصادی، جذب سرمایه و‌... بینجامد.

اهمیت حضور موثر در مجامع بین‌المللی اقتصادی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد تحت تحریم ایران بیش از هر کشور دیگری است و می‌تواند منشأ حرکات اثرگذاری باشد. به خاطر بیاوریم که در دوره قبل تحریم‌ها، نمایندگان بخش خصوصی با حضور موثر در اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) بارها نسبت به غیرانسانی بودن تحریم اعتراض کردند و دیگر فعالان بخش خصوصی از دیگر کشورها را با خود همراه کردند و ترمز تشدید تحریم را کشیدند؛ آیا دولت هم قوی‌ترین و اثرگذارترین نیروهایش را به نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی اعزام می‌کند؟

♦♦♦

نماینده ایالات متحده: رئیس شورای مشاوران اقتصادی

دی‌جی نورکوئیست  DJ Nordquist

او از ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۹ وظیفه نمایندگی ایالات متحده در بانک جهانی را بر عهده دارد. خانم نورکوئیست در مدرسه کسب‌وکار ویرجینیا داردن است. او پیشتر به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی دفتر ریاست‌جمهوری ایالات متحده فعالیت می‌کرده است. او پیشتر به مدت ۹ سال تحت عنوان رئیس بخش مطالعات اقتصادی نهاد بروکینگز فعالیت می‌کرده است. این نهاد یک اتاق فکر است که در زمینه تحلیل‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت می‌کند. او سابقه فعالیت در وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا به عنوان دستیار را داشته است. دستیار وزارتخانه، رده‌ای بالا از نظر سازمانی است. نورکوئیست فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته ارتباطات از دانشگاه استنفورد است. او بر چهار زبان انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی و سوئدی مسلط است.

نماینده ژاپن: متخصص اقتصاد کلان بین‌المللی

ماسانوری یوشیدا Masanori Yoshida

آقای یوشیدا از ۶ آگوست ۲۰۱۸ تاکنون به عنوان نماینده ژاپن در بانک جهانی فعالیت کرده است. او در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ نیز به عنوان جانشین نماینده ژاپن در World Bank مشغول بوده است. یوشیدا سابقه فعالیتی طولانی در وزارت اقتصاد ژاپن دارد. او پیش از نمایندگی ژاپن در بانک جهانی، به عنوان معاون وزیر اقتصاد در امور مالیات بین‌المللی فعالیت می‌کرد. تحت این سمت بود که او بر صندلی ژاپن در مجامعی همچون OECD تکیه می‌زد. او در زمینه‌های مختلفی در اقتصاد کلان بین‌المللی از جمله در جی ۷ و جی ۲۰ کرسی ژاپن را در اختیار داشته است. یوشیدا به عنوان مشاور امور اروپا در صندوق بین‌المللی پول نیز فعالیت داشته است. آقای یوشیدا دانش‌آموخته رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی دانشگاه وسادای ژاپن است. او مدرک ام.فیل اقتصاد از دانشگاه آکسفورد را نیز دریافت کرده است.

نماینده هندوستان: متخصص ارتباطات استراتژیک

راجیش کولار Rajesh Khullar

آقای کولار از نوامبر سال ۲۰۲۰ نمایندگی هندوستان، سریلانکا، بنگلادش و بوتان در بانک جهانی را بر عهده دارد. کولا در دولت هندوستان در اموری چون روابط مالی دوجانبه، دیپلماسی اقتصادی، سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری زیرساختی فعالیت داشته است. کولار از جمله کسانی است که طرح‌هایی چون سیاست همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی اقتصاد هند، صندوق‌های وام زیرساختی و ساماندهی اراضی دولتی هندوستان را شکل دادند. او مذاکره‌کننده پنج معاهده مالی دوجانبه به ارزش شش میلیارد دلار با فرانسه، ژاپن و آلمان بوده است. تخصص کولار در ارتباطات استراتژیک است. کولار دانش‌آموخته سیاستگذاری عمومی از دانشگاه توکیو در مقطع کارشناسی ارشد است. او همچنین در رشته فیزیک دانشگاه پنجاب نیز تحصیل کرده است. کولار نویسنده رمانی به نام بازی ویروسی است.

نماینده فرانسه: عضو صندوق بین‌المللی پول

آرناود بویزه Arnaud Buissé

قبل از سمتش در بانک جهانی، آرناود بویزه در خزانه‌داری فرانسه سمت‌هایی از جمله معاون وزیر خارجه در بخش سیاست‌های عمومی، بخش امور مالی و توسعه چندجانبه و بخش تشخیص و پیش‌بینی‌ها داشته است. او همچنین مشاور وزیر در امور بودجه، حساب‌های عمومی (Public Accounts) و خدمات عمرانی از سال 2007 تا 2009 بوده است. قبل‌تر از آن و بین سال‌های 2005 تا 2007 نیز به عنوان اقتصاددان مالی در بخش امور مالی صندوق بین‌المللی پول مشغول کار بوده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد کلان از پاریس است. به‌ویژه از ژانویه 2020 یعنی یک‌سال قبل به عنوان نماینده فرانسه در بانک جهانی و هم‌چنین صندوق بین‌المللی پول انتخاب شده و کار خود را در این نهادها آغاز کرده است.

نماینده چین: رئیس دفتر مطالعات اقتصاد کلان  

جوهانگ چانگ  Junhong Chang

جوهانگ چانگ فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد از آکادمی علوم اجتماعی چین است. او پیش از اینکه به عنوان نماینده چین در بانک جهانی انتخاب شود به عنوان معاون دفتر ارتباطات بین‌المللی و همکاری‌های مالی وزارت اقتصاد چین فعالیت می‌کرده است. او در فاصله ماه می سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس دفتر مطالعات اقتصاد کلان گروه آسه‌آن+۳ در سنگاپور مشغول به کار بود. خانم چانگ همچنین به مدت یک سال به عنوان جانشین نماینده چین در بانک جهانی فعالیت کرده است. جونهانگ چانگ تجربیات ارزشمندی در نهادهای اقتصادی و مالی بین‌المللی و روابط دوجانبه و چندجانبه دارد. او دیدگاه‌های برجسته‌ای در موضوعات اقتصاد جهانی، تامین مالی بین‌المللی، توسعه و همکاری‌های مالی منطقه‌ای دارد.

نماینده آلمان: عضو صندوق بین‌المللی پول

نیکلای پوتشا Nikolai Putscher

آقای پوتشا از اکتبر سال ۲۰۱۹ به عنوان جانشین نماینده آلمان در بانک جهانی مشغول به کار است. پوتشا پیش از این، به عنوان جانشین مدیر حوزه یورو در بانک سرمایه‌گذاریAsian Infrastructure  فعالیت داشته است. او در واقع فعالیت در این عرصه را با استخدام در صندوق بین‌المللی پول به عنوان اقتصاددان آغاز می‌کند و بعد به عنوان اقتصاددان ارشد در وزارت اقتصاد آلمان تجربه به دست می‌آورد. او سمت‌های مختلفی در دولت آلمان داشته است. از این جمله باید به مشاور وزیر و معاون سفارت آلمان در پکن و توکیو اشاره کرد. او دانش‌آموخته کارشناسی رشته تاریخ اقتصاد دانشگاه ماربوگ و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد در همین دانشگاه است.

نماینده بریتانیا: استاد دانشگاه سوانسی

ریچارد مونتگومری Richard Montgomery

قبل از این انتصاب، آقای مونتگومری در وزارت خارجه بریتانیا در بخش توسعه و در دپارتمان توسعه بین‌المللی(Department of International Development) سمت‌هایی داشته است. از این سمت‌ها می‌توان به نمایندگی کشورهای نیجریه و پاکستان اشاره کرد. همچنین او نماینده آسیا و منطقه کارائیب در این سازمان بوده است. علاوه بر این، او سابقه نایب رئیسی هیات مدیره این دپارتمان را داشته است. آقای مونتگومری به عنوان مدرس در دانشگاه سوانسی (Swansea University) و به عنوان محقق در زمینه micro-finance در دانشگاه منچستر فعالیت کرده است. مونتگومری لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه کمبریج در زمینه انسان‌شناسی اجتماعی (Social Anthropology) دریافت کرده است.

نماینده ایتالیا: پژوهشگر اقتصادی دانشگاه برکلی

متئو بوگاملی Matteo Bugamelli

آقای بوگاملی دارای 20 سال تجربه در بانک ایتالیاست. او قبل از پیوستن به بانک جهانی مدیر بخش تحقیقات و هماهنگ‌کننده شعب تحقیقات منطقه‌ای بود. قبل‌تر از آن نیز بخش ساختارهای اقتصادی و بازار کار را مدیریت می‌کرد. آقای بوگاملی دارای مدرک لیسانس در اقتصاد از دانشگاه بولونیا و دکترا در اقتصاد از دانشگاه کلمبیاست و به عنوان محقق نیز در بخش اقتصاد دانشگاه برکلی فعالیت کرده است. آقای بوگاملی نویسنده و همکار در چندین مقاله در حوزه‌های تجارت بین‌الملل، مهاجرت بین‌المللی و درآمدها بوده و در این ژورنال‌ها مقاله چاپ کرده است:

 Economica، the Journal of Economic Behavior and Organization، the Journal of Money Credit and Banking، the Oxford Bulletin of Economics and Statistics World Development.

. نماینده برزیل: عضو کمیته اقتصاد کلان برزیل

آبراهام وینتروب Abraham Weintraub

وینتروب یکی از اولین اعضای تیم انتخاباتی رئیس‌جمهور جائر بولسونارو بود که مسوولیت تهیه پیش‌نویس برنامه دولت و طرح برنامه بازنشستگی جدید در برزیل را بر عهده داشت. او در نوامبر 2018، معاون وزیر در دولت انتقالی بود و در ژانویه 2019 سمتش را در دفتر ستاد رئیس‌جمهور منتخب حفظ کرد. سه ماه پس از آن و در ماه آوریل به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. او بیش از 20 سال تجربه به عنوان مدیر اجرایی در بازار مالی دارد. همچنین او رئیس اقتصاددانان بانک Votorantim و مدیرعامل Votorantim Stockbroker بوده است. وی همچنین شریک سرمایه‌گذاری Quest، عضو کمیته تجارت BM & FBovespa و کمیته اقتصاد کلان انجمن ملی موسسات بازار مالی بوده است. آقای وینتروب دارای مدرک اقتصاد از دانشگاه سائوپائولو و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت از بنیاد Getúlio Vargas است.

نماینده روسیه: اقتصاددان ارشد حوزه انرژی

رومن مارشاوین Roman Marshavin

آقای مارشاوین قبل از آنکه نماینده فدراسیون روسیه در بانک جهانی شود، دارای 20 سال تجربه در مناصب مختلف سطح بالای دولتی و در وزارتخانه‌های انرژی، دارایی، خارجه و همچنین بانک مرکزی فدراسیون روسیه بوده است. او پیش از پیوستن به بانک جهانی، به عنوان مدیر بخش همکاری‌های بین‌المللی در وزارت انرژی فدراسیون روسیه خدمت می‌کرد، اقتصاددان ارشد در بخش معاملات بازار مالی از دیگر سمت‌های او بوده است. آقای مارشاوین فوق‌لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه اقتصاد پلخانف روسیه با تخصص اقتصاد جهانی گذراند. وی گواهینامه توسعه بین‌المللی را در مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته پل اچ نیتزه از دانشگاه جان‌هاپکینز دریافت کرد. او همچنین دکترای خود را در رشته اقتصاد در آکادمی دیپلماتیک وزارت خارجه فدراسیون روسیه در مسکو اخذ کرده است.

نماینده اسپانیا: مسوول سابق صندوق بین‌المللی پول

اوا واله مائسترو  Eva Valle Maestro

مائسترو قبل از فعالیت در بانک جهانی عنوان رئیس دفتر اقتصادی مترو مادرید را عهده‌دار بوده است. اوا واله مائسترو از سال 2013 مدیرکل دفتر اقتصادی رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل بوده است. قبل از آن نیز خانم مائسترو مدیرکل اقتصاددانان اسپانیا و مسوول صندوق بین‌المللی پول بوده است. در فاصله سال‌های 2004 تا 2009 واله مائسترو به عنوان مشاور نماینده اسپانیا در صندوق بین‌المللی فعالیت کرده است.  او در سال‌های 2003 تا 2004 مشاور وزیر انرژی اسپانیا بوده است. در سال‌های 2000 تا 2002 مائسترو مدیرکل سیاستگذاری‌های اقتصادی وزارت اقتصاد اسپانیا بوده است. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه زاراگوزاست.

نماینده مکزیک: مدیر ارشد مالی

آلخاندرو چاوز Alejandro Chávez

آلخاندرو چاوز، نماینده کشور مکزیک و مدیر اجرایی جایگزین گروه بانک جهانی برای کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، هندوراس، نیکاراگوئه، مکزیک، اسپانیا و ونزوئلا از نوامبر سال 2020 است. وی از سال 2000 تا 2003 به عنوان نماینده مجلس نمایندگان در کنگره مکزیک به نمایندگی از چهار ایالت و منطقه فدرال خدمت کرده است. قبل از سمتش در گروه بانک جهانی، او مدیر ارشد مالی در انستیتویی در مکزیک بود. علاوه بر این، او سابقه مدیریت ارشد چندین سازمان از‌جمله مدیر توسعه کسب‌وکارها و محصولات جدید در Banorte  را داشته است. وی همچنین دارای عناوینی چون معاون سیاست انرژی در وزارت انرژی، اولین رئیس واحد سیاست و بودجه مدیرکل سیاست بودجه، مدیر بدهی عمومی و مدیر برنامه‌ریزی مالی دبیرخانه دارایی و اعتبار عمومی بوده است. او مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد و از دانشگاه ایالتی اوهایو اخذ کرده است.

نماینده کانادا: رئیس سابق دانشگاه کارلتون

لوئیز لوونیان  Louise Levonian

خانم لوونیان در حال حاضر علاوه بر سمتش در بانک جهانی به عنوان نماینده کانادا، در صندوق بین‌المللی پول نیز از سال 2018 فعالیت می‌کند. پیش از این، وی به عنوان معاون وزیر اشتغال و توسعه اجتماعی خدمت می‌کرد. علاوه بر این او به عنوان رئیس شورای اطلاعات بازار کار خدمت کرده است. خانم لوونیان در سال 1990 با مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد در رشته مالیه عمومی و سازمان صنعتی از دانشگاه کوئین فارغ‌التحصیل شد.  وی در سال‌های 1989 تا 1990 بورسیه تحصیلات تکمیلی دانشگاه کوئینز را دریافت کرد. خانم لوونیان همچنین لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه کارلتون گرفته و در سال‌های 1989 تا 1989 در لیست افتخارات روسای دانشگاه کارلتون بوده است.

نماینده جمهوری کره: نمایند کره در جی 20

بوسانگ کانگ Boosung Kang

دکتر کانگ قبل از آنکه نماینده کره جنوبی در بانک جهانی شود مدت زیادی در وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی فعالیت داشته است و در آنجا در سمت‌های سطح بالایی خدمت کرده است. وی اخیراً به عنوان نماینده کره جنوبی در G20، IMF و آ‌سه‌آن+3 و دفتر مالی بین‌المللی (International Finance Bureau) فعالیت کرده است.  دکتر کانگ مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه ملی سئول در سال 1989 و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته خدمات عمومی و مدیریت از دانشگاه ملی سئول در سال 1996 دریافت کرد. او همچنین دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه تگزاس A&M در سال 2004 دریافت کرده است.

نماینده استرالیا: مدیر اجرایی سابق صندوق بین‌المللی پول

نایجل ری  Nigel Ray

آقای ری قبل از پیوستن به بانک جهانی، به مدت دو سال به عنوان مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول فعالیت داشته و نماینده حوزه انتخابیه مربوطه بوده است. پیش از این، وی معاون وزیر خزانه‌داری استرالیا بوده است. از اواسط سال 2015، او به عنوان مدیر علی‌البدل بانک مرکزی استرالیا خدمت کرده و عضو شورای مشورتی آمار استرالیا بوده است. وی همچنین معاون مالی  جی 20 استرالیا بوده است. آقای ری در سال 1986 به خدمات عمومی استرالیا پیوست. بیشتر دوران حرفه‌ای وی در خزانه‌داری استرالیا سپری شده است. وی سمت‌های اجرایی ارشد در آن بخش را بر عهده داشته و از سال 1997 تا 2000 مشاور اقتصادی سفیر استرالیا در ایالات متحده بوده است. آقای ری دارای مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد و لیسانس حقوق از دانشگاه سیدنی است.

نماینده اندونزی: متخصص اقتصاد و توسعه

پارجیونو  Parjiono

آقای پارجیونو قبل از آنکه نماینده اندونزی در بانک جهانی شود، سمت‌های مختلفی در وزارت دارایی در اندونزی را بر عهده داشته از‌جمله مدیر و اقتصاددان ارشد در مرکز سیاستگذاری بر اقتصاد کلان و مدیر مرکز سیاست‌های منطقه‌ای و دوجانبه و رئیس آژانس همکاری و سیاستگذاری‌های مالی ASEAN. آقای پارجیونو همچنین مولف کتاب‌ها و مقالاتی در زمینه اقتصاد و توسعه است. وی دارای مدرک دکترای رشد و توسعه اقتصادی از دانشکده کسب‌وکار دانشگاه جیمز کوک است. پارجیونو دکترای رشد و توسعه اقتصادی از دانشگاه جیمز کوک استرالیا دارد و در دانشگاه توسعه کره نیز سیاستگذاری عمومی و در اندونزی اقتصاد خوانده است.

نماینده هلند: مشاور ارشد بانک جهانی

کوین داویدسه  Koen Davidse

قبل از پیوستن به گروه بانک جهانی، داویدسه معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل بوده است. از دیگر مناصب ارشد وی می‌توان به مدیریت نهادهای چندجانبه و حقوق بشر در وزارت خارجه هلند و مدیر ایجاد صلح و ثبات با تمرکز ویژه بر افغانستان اشاره کرد. هنگامی که هلند در توافقنامه صلح جامع سودان نقش داشت، او نماینده ویژه هلند در سودان بود. آقای داویدسه همچنین به عنوان مشاور ارشد مدیر اجرایی در بانک جهانی خدمت کرده است. داویدسه دارای مدرک روابط بین‌الملل و علوم سیاسی از دانشگاه اراسموس هلند است.

نماینده ترکیه: رئیس بانک کالکینمای ترکیه

هایرتین دمیرجان Hayrettin Demircan

دمیرجان پیش از آغاز فعالیت در بانک جهانی، سمت‌های مختلفی را در دولت ترکیه عهده‌دار بوده است. او شرپای ترکیه در جی‌۲۰ بوده است. شرپا که اصطلاحی وام‌گرفته از کوهنوردی در هیمالیاست، به کارگزاران عالی‌رتبه کشورهای عضو جی ۲۰ اطلاق می‌شود. او ریاست اداره خزانه‌داری ترکیه را بر عهده داشته است و همچنین در اتحادیه اروپا در سمتی معادل وزارت فعال بوده است.  دمیرجان ریاست بانک کالکینمای ترکیه را عهده‌دار بوده است که در این کشور به کارخانه‌ها، شرکت‌های حوزه توریسم، انرژی و معدن وام اعطا می‌کند. او دارای مدرک رشته اقتصاد از دانشگاه آنکارا و کارشناسی ارشد رشته Administration از وست کوست یونیورسیتی لس‌آنجلس است.

نماینده عربستان سعودی: مدیر ارشد سیاستگذاری مالی

ابدالمحسن الخالف  Muhsen Alkhalaf

آقای الخالف به جز سمت نمایندگی عربستان، در حال حاضر رئیس کمیته حسابرسی هیات اجرایی بانک جهانی است که بر امور مالی، حسابداری، مدیریت ریسک، کنترل‌های داخلی و یکپارچگی نهادی نظارت می‌کند. در زمان ریاست عربستان در جی 20 در سال 2020، آقای الخالف به عنوان مدیر ارشد سیاستگذاری بر برنامه مالی فعالیت می‌کرد. وی پیش از عضویت در بانک جهانی، به عنوان اقتصاددان در وزارت دارایی عربستان سعودی کار کرده است. او کار خود را در بخش بانکی در زمینه رتبه‌بندی ریسک اعتباری آغاز کرد. آقای الخالف دارای یک مدرک کارشناسی ارشد در رشته مالی از دانشگاه سنت مری (کانادا) و یک کارشناسی ارشد دیگر در رشته اقتصاد از دانشگاه جرج واشنگتن (ایالات متحده آمریکا) است.

نماینده سوئیس: معاون هیات‌مدیره یونیسف

دومینیک فاور  Dominique Favre

او پیش از بانک جهانی، ریاست و ماموریت دائمی سوئیس در توسعه پایدار و امور بشردوستانه در سازمان ملل را بر عهده داشت و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در نیویورک مستقر بود. وی در سال ۲۰۲۰ به معاونت هیات‌مدیره یونیسف برگزیده شد. فاور در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان رئیس ستاد همکاری‌های منطقه‌ای و سپس رئیس بخش همکاری‌های جهانی در آژانس توسعه و همکاری سوئیس واقع در برن مشغول به کار بوده است. او در این جایگاه به‌طور فعالانه با ارتباطات وزارت اقتصاد سوئیس با نهادهایی همچون بانک جهانی و دیگر موسسات بین‌المللی همکاری کرده است. همچنین در سال ۲۰۰۴ سمت ریاست دفتر همکاری‌های سوئیس در بولیوی را عهده‌دار شد. دومینیک فاور در سال ۲۰۰۱ به دپارتمان فدرال امور خارجه سوئیس پیوست. او دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق از دانشگاه فرایبورگ است.

نماینده ایران: از روابط‌عمومی به بانک جهانی

مجتبی خالصی  Mojtaba Khalesi

وزیر اقتصاد مجتبی خالصی را به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی منصوب کرد. این خبر هفته گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و البته اغلب رسانه‌ها با تیتر «مدیر روابط عمومی وزارت اقتصاد نماینده ایران در بانک جهانی شد» به نشر این خبر پرداختند که نشان از نوعی تعجب و شاید نارضایتی از این انتصاب داشت.

این رویکرد فضای رسانه‌ای و حتی کارشناسی اقتصاد، باعث شد تا وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کند با انتشار رزومه‌ای نه‌چندان مفصل، از کوله‌بار پر و پیمان نماینده خود دفاع کند و او را شخصی موجه و شایسته برای تصدی این پست نشان دهد. حالا مجتبی خالصی، با احتمال بالا تا پایان دولت دوازدهم در این سمت باقی خواهد ماند و اگر پیش‌بینی‌ها از روی کار آمدن دولتی کاملاً متفاوت با رویکرد دولت فعلی در تابستان آینده درست از آب دربیاید، بعید است خالصی بیش از شش ماه در این سمت دوام بیاورد، مگر اینکه سکه شانسش بزند یا عملکردش مقبول دولت آتی هم باشد و او بتواند یک دوره دو‌ساله نماینده ایران در بانک جهانی باشد و بعد این دوره به دفعات تمدید شود، اتفاقی که در ایران برای نمایندگان در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بی‌سابقه نیست. حضور ایران در بانک جهانی بعد از انقلاب با معرفی وزیر اقتصاد وقت آغاز شد. جایی که دولت موقت در تاریخ 15 فروردین‌ماه 1358 در مصوبه‌ای علی اردلان، وزیر اقتصاد را به عنوان نماینده ایران در بانک بین‌المللی (جهانی) و محمدعلی مولوی، رئیس‌کل بانک مرکزی را به عنوان نماینده کشور در صندوق بین‌المللی پول انتخاب کردند. این مصوبه با امضای مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت ابلاغ شد. با این حال هم عمر وزارت و صدارت اردلان و مولوی کوتاه بود و هم دولت موقت دولت مستعجل. پس از آن و طی سال‌های متمادی پس از انقلاب، افراد مختلفی به‌عنوان نمایندگان ایران در این نهادها معرفی شدند. بی‌ثباتی‌های فراوان اقتصاد داخلی و مشغولیت آحاد اقتصادی به این نوسان‌ها، همچنین بی‌اعتمادی و بی‌توجهی نظام حکمرانی اقتصادی کشور به بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و ترویج این تفکر که این نهادها دست‌نشانده استعمار، عوامل امپریالیسم، عامل عقب‌ماندگی کشورهای ضعیف و در خدمت کشورهای ابرقدرت هستند، باعث شده است که کمتر توجهی به ضرورت حضور موثر در این نهادها و تلاش برای بهره‌گیری از آنها شود. عباس میرآخور از نمایندگان شناخته‌شده ایران در صندوق بین‌المللی پول است که سال‌ها در این سمت فعالیت کرد و محمدجعفر مجرد نیز 12 سال این سمت را برعهده داشت. در بانک جهانی اما فرهاد نیلی یکی از شاخص‌ترین نمایندگان ایران است که از مرداد‌ماه 1394 تا اوایل تابستان 1398 در این سمت فعال بود. پس از این اقتصاددان شناخته‌شده، حسین میرشجاعیان جایگزین او شد، با این حال او نیز مدتی حدود یک سال در این پست حضور یافت و با یک جابه‌جایی به صندوق بین‌المللی پول رفت و جایگزین مجرد شد تا هر‌چه نمایندگان ایران در صندوق دوران باثبات و ماندگاری دارند، مدت نمایندگی در بانک جهانی کوتاه باشد. با خروج میرشجاعیان از بانک جهانی به مقصد صندوق، به‌تازگی فرهاد دژپسند، در حکمی مجتبی خالصی را به این نهاد فرستاد. خالصی برابر آنچه وزارت اقتصاد از او منتشر کرده، دانش‌آموخته اقتصاد کلان بین‌الملل از دانشگاه استرتکلاید انگلیس و قبل از آن دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران است. او از سال 79 تا 87 مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی سازمان برنامه و بودجه بوده و آخرین سمتش قبل از نمایندگی ایران در بانک جهانی، مدیریت روابط عمومی وزارت اقتصاد بوده است. او حالا از روابط عمومی وزارت اقتصاد به واشنگتن می‌رود تا حداقل در مدت زمان باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم در بانک جهانی فعالیت کند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها