شناسه خبر : 36638 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

الزام مدیران به کار سخت

نیاز کار از راه دور به تلاش بیشتر مدیران

کسب‌وکارها هنوز در تلاش‌اند تا بفهمند کدام‌یک از اثرات همه‌گیری کرونا موقتی و کدام همیشگی خواهند بود. سه گزارش جدید به تحلیل این روندهای درازمدت می‌پردازند. اولی از وب‌سایت گلاس‌دور (Glass door) است که به کارگران امکان می‌دهد به کارفرمایشان رتبه دهند. دومی از گروه مشاورتی بوستون (BCG) است که در زمینه مشاوره مدیریتی فعالیت دارد و سومین گزارش محصول نهاد حرفه‌ای بریتانیایی موسسه مدیریت خبره (CMI) است. وقتی هر سه گزارش را بخوانیم متوجه می‌شویم که در درازمدت بنگاه‌ها نفع می‌برند اما زندگی مدیران آنها دشوارتر خواهد شد.

یکی از تغییرات قطعی آن است که کارمندان همچنان بخش زیادی از زمان خود را به کار از منزل می‌پردازند. گزارش گلاس‌دور نشان می‌دهد که کاهش رفت‌و‌آمد کارکنان سلامت و روحیه آنها را بهبود بخشیده است. علاوه بر این کارمندان از تقسیم هفته بین خانه و اداره رضایت زیادی دارند. در این نظرسنجی 70 درصد از کارکنان تمایل خود را به چنین ترکیبی ابراز کردند؛ 26 درصد ترجیح می‌دادند در خانه کار کنند و فقط چهار درصد تمایل داشتند به‌طور تمام‌وقت به اداره بازگردند. شاید در نتیجه همین گرایش کارمندان به این ترکیب باشد که کار از راه دور نه‌تنها به بهره‌وری آسیب نرساند بلکه در برخی حوزه‌ها آن را افزایش داد. ساعات کاری منعطف راه کم‌هزینه‌ای برای حفظ کارمندانی است که وظیفه مراقبت از کودکان و دیگر مسوولیت‌های خانه را بر دوش دارند.

علاوه بر کاهش نیاز به فضای اداری، کار از راه دور پتانسیل‌های دیگری برای کاهش هزینه‌ها دارد. کسانی که از راه دور کار می‌کنند نیازی به زندگی در شهرهای بزرگ و صرف هزینه گزاف برای اسکان ندارند. اگر آنها در شهرهای کوچک یا حومه شهرها زندگی کنند کارفرمایان به آنها دستمزد کمتری می‌دهند. گلاس‌دور برآورد می‌کند مهندسان نرم‌افزار و عمران که سان‌فرانسیسکو و نیویورک را ترک می‌کنند در نهایت به ترتیب 25-21 و 12-10 درصد کاهش حقوق را شاهد خواهند بود. آن‌گونه که گزارش بیان می‌کند کارمندان راه دور در اصل با نیروی کار جهانی وارد رقابت می‌شوند بنابراین جایگاه چانه‌زنی ضعیف‌تری خواهند داشت.

گزارش BCG این موضوع را تایید می‌کند. در این گزارش آمده است که همه‌گیری باعث می‌شود کارفرمایان شرکت‌ها تمایل بیشتری به ‌کار با افراد آزاد (Freelancer) پیدا کنند. در گذشته بسیاری از مدیران فکر می‌کردند مسائل حقوقی و انطباق با آنها مانع از آن می‌شود که شرکت از نیروهای خارج استفاده کند. همه‌گیری بنگاه‌ها را وادار کرد تا به سرعت مدل کسب‌وکارشان را تطبیق دهند. همزمان نیروهای آزاد بااستعداد نمایش خوبی را به اجرا گذاشتند. این در حالی بود که نیروهای تمام‌وقت به اجبار مازاد اعلام می‌شدند. گزارش BCG می‌گوید که شرکت‌ها با اعمال انعطاف در به‌کارگیری نیروی کار داخلی و خارجی می‌توانند بالاخره عملیات خود را سرعت بخشند و از راهبردهایشان نتیجه سریع‌تری بگیرند.

نیروی دورکار یا نیروی کاری که بیشتر از بیرون سازمان تامین شود، همراه مزایایش چالش‌هایی را پیش‌روی مدیران می‌گذارد. گزارش سوم به این موضوع می‌پردازد. موسسه CMI از 2300 مدیر و کارمند نظرسنجی کرد. نتایج نشان می‌دهند ارتباطات موثر و توجه به رفاه کارمندان تا چه اندازه برای مدیریت خوب اهمیت دارند. این نظرسنجی یک اختلاف جالب را در دیدگاه‌ها آشکار کرده. تقریباً نیمی از مدیران ارشد می‌گفتند از زمان همه‌گیری کارمندان را بیشتر در فرآیند تصمیم‌گیری دخالت می‌دهند، در حالی که فقط 27 درصد از کارمندان چنین اعتقادی داشتند.

نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که تجربه دورکاری در همه‌جا یکسان نبوده است. در میان افرادی که از فضای مجازی کار می‌کنند 69 درصد از زنان دارای فرزند گفتند پس از پایان همه‌گیری مایل‌اند حداقل یک روز هفته را از منزل کار کنند. در مقابل 56 درصد از مردان دارای فرزند خردسال این علاقه‌مندی را ابراز داشتند. این زنان در مقایسه با همتایان مرد خود در دوران قرنطینه ارتباط کمتری با مدیران داشتند. این بدان معناست که به آنها کمتر توجه می‌شد. نکته جالب توجه آن است که 48 درصد از کارمندان بریتانیایی باسابقه اقلیت قومی عقیده داشتند که در زمان بحران کرونا فرهنگ محل کار بهتر شده است اما 34 درصد از کل کارمندان چنین اعتقادی داشتند. این یافته نشان می‌دهد که در گذشته فرهنگ اداره مشکل داشت. نظرسنجی CMI نشان می‌دهد کارمندان سیاهپوست بیشتر از دیگر اقلیت‌های قومی احساس می‌کردند مدیران در انجام وظایف به آنها اعتماد نداشتند.

بنابراین، مدیران باید در واکنش به همه‌گیری کارهای زیادی انجام دهند. مدیران اجرایی باید رفتار خود را بر نیازهای تک‌تک کارمندان منطبق سازند. مدیران از آن می‌ترسیدند که دورکاری باعث شود کارمندان تنبلی کنند اما شاید این نگرانی ناشی از آن باشد که مدیران تجربه چنین وضعیتی را نداشته‌اند. شاید مدیران زمان زیادی را صرف ویدئوکنفرانس کرده‌اند و زمان کافی به صحبت مستقیم با زیردستان اختصاص نداده‌اند.

اگر از افراد بپرسید کار در شرکت‌ چگونه است احتمالاً آنها دفتر کار خود را با عباراتی مانند شلوغ و کم‌جا یا زیبا و دلپذیر و... توصیف می‌کنند. در عالم دورکاری، کارمندان درباره چگونگی ارتباط کارفرما با آنها نگران خواهند بود. دیگر مدیریت با راه رفتن در اداره اعمال نمی‌شود و بیشتر از طریق تلفن یا زوم به اجرا گذاشته خواهد شد.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها