شناسه خبر : 34099 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اوباما و سندرز پشت سر بایدن

ترامپ پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی را متوقف کرد؛ گوترش واکنش نشان داد

اوباما و سندرز پشت سر بایدن

جهان در حالی روزبه‌روز در مسیر مبارزه با کرونا با چالش‌های تازه و ناشناخته‌ای مواجه می‌شود که دونالد ترامپ اعلام کرد که از دولت آمریکا خواسته پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی (WHO) را متوقف کند. به گزارش ایسنا به نقل از اسکای‌نیوز، دونالد ترامپ با انتقاد از سازمان بهداشت جهانی گفت: WHO اطلاعات غلط به‌دست‌آمده از چین را به جهان ارائه کرد و باعث مرگ هزاران نفر به دلیل کرونا شد. او با بیان اینکه از دولتم می‌خواهم پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی را متوقف کند، گفت: این سازمان نتوانسته اطلاعات کافی در مورد ویروس کرونا کسب و آن را به صورت شفاف منتشر کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرده که سازمان بهداشت جهانی به «اصلاحات داخلی» نیاز دارد. او گفت که سازمان بهداشت جهانی در انجام وظایفش در ارتباط با اپیدمی جهانی ویروس کرونا «ناکام مانده است». همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس‌جمهوری آمریکا این نهاد سازمان ملل متحد را به «سوءمدیریت و سرپوش گذاشتن» بر شیوع این ویروس پس از ظاهر شدن آن در چین متهم کرد و گفت که باید «پاسخگو باشد» ترامپ قبلاً این سازمان را به تعصب به نفع چین متهم کرده بود. آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین مرکز شیوع ویروس کرونا در جهان است به‌طوری که آمار مبتلایان در آن تقریباً به ۵۹۳ هزار تن می‌رسد و بیش از ۲۵ هزار تن هم جان خود را در این کشور در اثر عوارض ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

اکنون وقت کاهش منابع مالی سازمان بهداشت جهانی نیست

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اقدام دونالد ترامپ برای قطع تامین مالی سازمان بهداشت جهانی گفت، اکنون وقت کار و همبستگی برای مقابله با پاندمی کورناست. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر بر لزوم فرهنگ کار و تلاش موسسات و همبستگی با یکدیگر برای مقابله جهانی با کووید ۱۹ تاکید کرد. گوترش بعد از اینکه دونالد ترامپ تامین مالی این سازمان را در اعتراض به نوع تعامل این نهاد با اپیدمی کرونا ویروس قطع کرد، گفت: اکنون زمان مناسبی برای کاهش منابع مالی سازمان بهداشت جهانی نیست. دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: اکنون زمان مناسبی برای کاهش منابع مالی عملیات سازمان بهداشت جهانی یا هر سازمان انسان‌دوستانه دیگر در مقابله با ویروس کرونا نیست. او خاطرنشان کرد،‌ اکنون زمان وحدت است و جامعه جهانی باید با هم برای توقف ویروس و تبعات نابودکننده آن همبستگی داشته باشند. همچنین به گزارش بی‌بی‌سی، سناتور دموکرات بن کاردین از اعضای کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای نوشت: «راه نجات جان مردم و خارج کردن کشور و جهان از بحران بهداشت عمومی جاری مقصر شناختن دیگران نیست اما پرزیدنت ترامپ باز هم دیگران را برای اشتباهات فرضی سرزنش می‌کند و همزمان به غلط ادعا می‌کند که واکنش دولت آمریکا به شیوع کووید ۱۹ بی‌نظیر بوده.»

حمایت سندرز و اوباما از نامزدی جو بایدن

سناتور ارشد دموکرات که هفته گذشته از ادامه رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انصراف داده بود، رسماً از نامزدی رقیب اصلی خود حمایت کرد. به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، سناتور «برنی سندرز» نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا کمتر از یک هفته پس از اعلام کناره‌گیری از ادامه رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان)، طی پیامی رسمی حمایت خود را از نامزدی «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ابراز داشت. برنی سندرز روز دوشنبه در پیامی که به‌طور زنده از پایگاه اینترنتی ستاد انتخاباتی جو بایدن پخش شد، اعلام کرد: «ما به تو [جو بایدن] در کاخ سفید نیاز داریم. جو! من هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد تا شاهد این اتفاق باشم.» وی افزود: «امروز من از همه آمریکایی‌ها می‌خواهم، از همه دموکرات‌ها می‌خواهم، از همه مستقل‌ها می‌خواهم و از بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌خواهم که در این کارزار انتخاباتی گرد هم بیایند و از نامزدی تو [جو بایدن] که من حامی آن هستم، حمایت کنند.» برنی سندرز که چهارشنبه دو هفته پیش انصراف خود را از ادامه رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد، در مراحل اولیه انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها از رقبای خود پیش افتاده بود و به نظر می‌رسید که شانس مناسبی برای انتخاب شدن به‌عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر (آبان) داشته باشد.

همچنین باراک اوباما در ویدئویی که اواخر هفته گذشته منتشر کرد، حمایتش از نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام کرد. وی در این ویدئو گفت که نمی‌توان روح جست‌وجو به دنبال یک فرد را تنها به افراد خانه‌ها و محل کار محدود کرد و رهبری که با دانش و تجربه، صداقت و فروتنی، همدلی و لطف هدایت می‌شود تنها متعلق به ایالت‌های خاص و شهرداران ما نیست، متعلق به کاخ سفید است به همین دلیل من بسیار افتخار می‌کنم که جو بایدن را برای رئیس‌جمهوری ایالات متحده تایید می‌کنم.

۵۲ درصد آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ را تایید نمی‌کنند

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید ۵۲ درصد آمریکایی‌ها عملکرد ترامپ را تایید نمی‌کنند. نتایج یک نظرسنجی جدید انجام شده از سوی Hill /Harris-X در بازه زمانی 10 تا 14 آوریل نشان داد که ۴۸ درصد از رای‌دهندگان عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را تایید کرده‌اند اما در مقابل ۵۲ درصد نیز عملکرد وی را تایید نکردند. این نظرسنجی همچنین دریافت که میزان محبوبیت ترامپ در حوزه‌هایی همچون اقتصاد، مدیریت بحران شیوع کرونا و اداره دولت روندی ثابت داشته است. ۵۷ درصد رای‌دهندگان عملکرد ترامپ در حوزه اقتصاد، ۵۰ درصد از آنها عملکرد وی در مدیریت بحران شیوع کووید ۱۹ و ۴۸ درصد نیز نحوه اداره دولت توسط وی را تایید کردند. دریتان نشو، مدیرعامل HarrisX به پایگاه هیل گفت: ترامپ به دریافت تایید مثبت رای‌دهندگان در قبال مدیریت بحران کروناویروس ادامه می‌دهد و درصد تایید عملکرد کلی وی نیز به روی یک پایه جدیدی که کمی کمتر از رای ۵۰درصدی رای‌دهندگان تنظیم شده ادامه می‌یابد.

اخراج نیروهای آمریکا از عراق؛ شرط نخست‌وزیری «الکاظمی»

عضو ارشد ائتلاف «الفتح» در عراق گفت احزاب سیاسی عراق برای مامور تشکیل کابینه در این کشور شرط گذاشته‌اند که طبق مصوبه پارلمان، باید به حضور نظامی آمریکا در این کشور پایان دهد. به گزارش فارس، «سعد السعدی» یکی از اعضای ارشد ائتلاف «الفتح» در عراق،‌ در گفت‌وگو با وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که احزاب سیاسی عراق در مقابل تایید اعضای کابینه «مصطفی الکاظمی» مامور تشکیل کابینه در عراق، شرط کرده‌اند که دولت او مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا را اجرا کند. این عضو ائتلاف الفتح در این خصوص گفت: «از مهم‌ترین وظایف مامور تشکیل کابینه، مصطفی الکاظمی، پس از کسب رای اعتماد از پارلمان، اجرا کردن مصوبه پارلمان است که بر اساس آن باید تمام نیروهای خارجی را از عراق خارج کرد.»

سعد السعدی در ادامه گفت که تصمیم پارلمان، از مهم‌ترین شروطی است که در قبال اجرایی کردن آن از الکاظمی برای نخست‌وزیری تعهداتی گرفته شده است و او نیز موافقت کرده است. عضو ارشد الفتح تاکید کرد که این تصمیم پارلمان الزام‌آور است و هیچ نخست‌وزیری چه الکاظمی یا غیر از او نمی‌تواند آن را اجرایی نکند؛ السعدی افزود که این تصمیم برای دولت عراق الزام‌آور است به‌ویژه آنکه از جانب عده زیادی از مردم تایید شده است. دی‌ماه سال گذشته پس از جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، پارلمان این کشور طرح اخراج نظامیان بیگانه از جمله نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب کرد.

جمهوری چک و احیای اقتصاد در دوران کرونا

دولت جمهوری چک تصمیم گرفته با هدف احیای وضعیت آسیب‌دیده اقتصادی به دنبال شیوع کرونا، مغازه‌ها و رستوران‌ها در سراسر این کشور به تدریج ظرف دو ماه آینده بازگشایی شوند. به گزارش ایرنا، رسانه‌های غربی از پراگ گزارش دادند، جمهوری چک با جمعیت نزدیک به ۱۱ میلیون‌نفری در ماه مارس (اسفند) جزو اولین کشورهای اروپایی بود که سریع‌ترین و شدیدترین تدابیر ضدکرونایی را در اروپا اعمال کرد. اعمال تدابیر گسترده ضدکرونایی طی دو ماه گذشته در جمهوری چک باعث شده تا این کشور به دنبال بازگشت محتاطانه و تدریجی فعالیت‌های اقتصادی باشد. در حالی که برخی مقامات جمهوری چک هشدار داده‌اند این طرح بازگشایی تدریجی مغازه‌ها و رستوران‌ها ممکن است موجب افزایش شمار مبتلایان به کرونا شود، دولت پراگ اعلام کرده بازگشایی مغازه‌ها و رستوران‌ها تدریجی خواهد بود به‌طوری‌که قرار است مغازه‌های کوچک‌تر از ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت)، مغازه‌های بزرگ‌تر ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) و رستوران‌ها و پاساژها هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) بازگشایی شوند. کارل هاولیسک معاون نخست‌وزیر جمهوری چک در این رابطه گفت: این سناریو پیش‌بینی‌شده بر اساس این هدف است که ویروس کرونا در کجا و چه زمانی تحت کنترل خواهد بود. تاکنون ۶۱۱۱ مورد ابتلا به کرونا در جمهوری چک تایید شده که ۱۶۱ فوتی داشته است. با توجه به اینکه شمار مبتلایان به کمتر از ۳۰۰ نفر روزانه طی دو هفته گذشته بوده و پذیرش مبتلایان کرونا در بیمارستان‌های این کشور کمتر از حداکثر ظرفیت سیستم بهداشتی بوده، دولت تصمیم به بازگشایی تدریجی و بااحتیاط کسب‌وکارها در جمهوری چک گرفته است. به‌رغم اینکه گفته شده روند ابتلا به کرونا در چند روز اخیر صعودی نبوده اما مقامات جمهوری چک از مردم این کشور خواسته‌اند همچنان ماسک به صورت بزنند و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

مشکلات افغانستان در پی بازگشت اتباع افغان به کشورشان

آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارشی به مشکلات افغانستان در پی بازگشت اتباع این کشور پرداخت. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، این نهاد خواستار حمایت بیشتر از مهاجران افغانستان که در حال بازگشت از پاکستان و ایران در شیوع کرونا هستند، شده است و هشدار می‌دهد که بازگشت افغان‌ها به تاثیر منفی در مقابله با کرونا در این کشور منجر می‌شود. کروناویروس تهدیدی بزرگ برای ملل در حال توسعه است. این شیوع فشارهای فوق‌العاده‌ای را در خدمات بهداشتی و درمانی افغانستان ایجاد کرده و منجر به رنج و مرگ می‌شود. به‌رغم خطرات و ناامنی‌های مداوم، افغان‌ها همچنان از ایران و پاکستان بازمی‌گردند. از زمان بازگشایی موقت مرز در هفته گذشته، ده‌ها هزار شهروند افغان از پاکستان و ایران به افغانستان بازگشتند. در حالی که تعداد اتباع افغانستانی که در ماه مارس بازگشته‌اند به حدود ۶۰ هزار نفر رسید، در حال حاضر روزانه حدود هزار و ۵۰۰ نفر نیز در حال بازگشت به افغانستان هستند. افزایش چشمگیر در بازگشت افغان‌ها به خانه، سطح فقر را افزایش می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...