شناسه خبر : 34024 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان قرنطینه در ووهان

تهدید سازمان بهداشت جهانی توسط ترامپ؛ فریب چین را خورده‌اید

کرونا تمام جهان را درگیر کرده و حتی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به دلیل وخیم‌تر شدن علائم بیماری کرونا، در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌ان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با وخیم‌تر شدن علائم بیماری‌اش، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد.

پایان قرنطینه در ووهان

کرونا تمام جهان را درگیر کرده و حتی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به دلیل وخیم‌تر شدن علائم بیماری کرونا، در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌ان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با وخیم‌تر شدن علائم بیماری‌اش، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد. سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که از روز دوشنبه گذشته وضعیت نسبی نخست‌وزیر جانسون بدتر شده است و به توصیه تیم پزشکی او به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در لندن منتقل شده است. وی همچنین افزود: «نخست‌وزیر از دومینیک راب، وزیر امور خارجه خواسته است که هدایت دولت را در نبود او بر عهده بگیرد.» وی در خصوص استفاده از ماسک اکسیژن توسط جانسون اظهارنظر نکرد، این در حالی است که مقامات انگلیس دیگر علائم بیماری وی را خفیف و عادی نمی‌دانند. همچنین دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس که در غیاب جانسون رسیدگی به مسوولیت‌های او را بر عهده دارد، گفت، این نخست‌وزیر از ماسک اکسیژن استفاده می‌کند اما وضعیتش پایدار است، روحیه خوبی دارد و بدون کمک تنفس می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، راب افزود: مطمئنم که او از پس این بیماری برمی‌آید زیرا اگر یک چیز درباره این نخست‌وزیر بدانم، این است که او یک جنگجو است و به زودی بازخواهد گشت و رهبری ما را در این بحران در دست خواهد گرفت. دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز اعلام کرده که جانسون برای ماندن تحت مراقبت در بیمارستان خواهد ماند.

لندن پیشنهاد ترامپ برای کمک دارویی به جانسون را نپذیرفت

دفتر نخست‌وزیری انگلیس پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا را برای کمک دارویی به بوریس جانسون که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است، نپذیرفت. روزنامه گاردین در گزارشی افزود: روش درمانی هیچ‌کدام از چهار شرکت «نابغه دارویی» آمریکا که دونالد ترامپ ادعا کرد به بهبود وضعیت جسمانی نخست‌وزیر انگلیس کمک می‌کند از نظر بالینی آزمایش نشده و در بازار موجود نیست. ترامپ گفته بود، با چهار شرکت دارویی که با دولت آمریکا همکاری می‌کنند صحبت کرده و از آنها خواسته تا بدون فوت وقت برای ارائه کمک به درمان بوریس جانسون «با لندن تماس بگیرند». وی افزود:‌ آنها به زبانی صحبت می‌کنند که بیشتر مردم متوجه نمی‌شوند اما من یک مساله را متوجه شدم... آنها از نظر درمان‌شناسی بسیار پیشرفته بوده و اکنون در لندن مستقر هستند. دفتر آنها در لندن همه امکانات لازم را در اختیار دارد و ببینیم اگر بتوانیم کمک خواهیم کرد.

پایان قرنطینه ووهان چین، خاستگاه اصلی ویروس کرونا

قرنطینه دوماهه در شهر ووهان چین، خاستگاه اصلی ویروس کرونا، روز چهارشنبه گذشته به پایان رسید اما یکی از شهرهای شمالی این کشور در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا در چین محدودیت‌هایی را بر تحرک ساکنانش اعمال کرد. به گزارش رویترز، چین اواخر ژانویه سال جاری میلادی با هدف متوقف کردن شیوع ویروس کرونا شهر ووهان را با جمعیتی برابر با ۱۱ میلیون نفر قرنطینه کرد. بر اساس آمار رسمی منتشرشده، بیش از ۵۰ هزار تن از ساکنان ووهان به ویروس کرونا مبتلا شدند و بیش از ۲۵۰۰ تن از آنها جان خود را از دست دادند که حدود ۸۰ درصد از کل آمار تلفات در چین محسوب می‌شود. همزمان با اینکه شهر ووهان، مرکز استان هوبی، در ۲۱ روز گذشته تنها شاهد ابتلای سه نفر به ویروس کرونا بود، محدودیت‌ها در این شهر طی چند روز اخیر کاهش یافته است. اما درست زمانی که مردم در حال ترک شهر ووهان هستند، موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان «هیلونگ‌جیانگ» واقع در شمال شرقی چین به روزانه بیش از ۲۵ تن افزایش یافته است؛ آماری که ادامه سیل مسافران مبتلا‌شده به ویروس کرونا از روسیه به این استان که با یکدیگر مرز زمینی دارند، باعث تشدید آن شده است. شهر «سیفنهی» واقع در استان هیلونگ‌جیانگ تحرک ساکنانش را از امروز درست به سبک محدودیت‌های تحرکی در شهر ووهان محدود کرد. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی، ساکنان این شهر باید در خانه‌های خود بمانند و از هر خانواده تنها یک نفر می‌تواند هر سه روز یک‌بار برای خرید مایحتاج بیرون بیاید و باید همان روز به خانه‌اش بازگردد. در شهر «جیاوژو» واقع در استان «شاندونگ» سطح خطر از کم به متوسط افزایش یافته اما علت آن هنوز اعلام نشده است. انتظار می‌رود که حدود ۵۵ هزار تن امروز با قطار شهر ووهان را ترک کنند. در حال حاضر همزمان با ازسرگیری پروازها در فرودگاه این شهر، بیش از ۱۰ هزار مسافر با هواپیما این شهر را ترک کرده‌اند. پروازها از این فرودگاه به پکن و دیگر مقصدهای بین‌المللی هنوز از سر گرفته نشده است.

ترامپ سازمان جهانی بهداشت را به توقف تامین مالی تهدید کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد پرداخت سهم مالی کشورش به سازمان جهانی بهداشت را تعلیق می‌کند. او شیوه اداره سازمان مذکور در مقابله با ‌ویروس کرونا را به باد انتقاد گرفت. به گزارش الجزیره، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری در کاخ سفید در خصوص رویدادهای مربوط به شیوع ویروس کرونا در این کشور بدون ارائه توضیح و جزئیات بیشتری گفت: ما (پرداخت) پول‌های اختصاص داده‌شده به سازمان جهانی بهداشت را تعلیق خواهیم کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا با زدن این برچسب به سازمان مذکور که «به نظر نهایت جانبداری را از چین داشته» این مساله را امری نادرست خواند و ادعا کرد: سازمان جهانی بهداشت چه‌بسا بیش از آنچه در ابتدا رو کرد، می‌دانست. به ادعای رئیس‌جمهوری آمریکا، سازمان جهانی بهداشت کشورش را در زمینه منع سفر از و به چین در پی شیوع کرونا گمراه کرد. ترامپ همچنین اضافه کرد، سازمان جهانی بهداشت در ازسرگیری هشدار درباره ویروس کرونا تاخیر داشت و ممنوعیت سفری را که او اعمال کرده بود مورد انتقاد قرار داد. رئیس‌جمهوری آمریکا اما چند دقیقه بعد از این اظهارات از موضع خود برگشت و گفت، تصمیم نگرفته پرداخت سهم خود را متوقف کند بلکه تنها قصد دارد احتمال این مساله را بررسی کند. وی این‌گونه توجیه کرد: من نگفتم این کار را خواهم کرد، بلکه گفتم این احتمال را بررسی خواهم کرد. این در حالی است که آمریکا بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت است. ترامپ در یکسری رشته توئیت سازمان جهانی بهداشت را به باد انتقاد گرفت و نوشت: سازمان جهانی بهداشت جداً شکست خورد، عجیب است که این سازمان پول بسیار زیادی از آمریکا دریافت می‌کند اما تمرکزش روی چین است. این هجمه ترامپ علیه سازمان جهانی بهداشت در شرایطی است که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ در آمریکا به ۱۱ هزار تن رسیده در حالی که آمار مبتلایان در این کشور بیش از ۳۸۵ هزار تن گزارش شده است.

زیان یک میلیارددلاری کرونا به ترامپ

گاردین در گزارشی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و قرنطینه این کشور نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تنها ظرف یک ماه گذشته از قرنطینه، یک میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است. به گزارش ایرنا روزنامه بریتانیایی گاردین در نوشتاری با عنوان «دونالد ترامپ «در یک ماه یک میلیارد دلار» از قرنطینه کرونایی از دست داد» افزود: «دونالد ترامپ» ظرف یک ماه گذشته از قرنطینه، یک میلیارد دلار از دست داده است. زیرا قرنطینه ناشی از گسترش کووید ۱۹ سبب بسته شدن ادارات، مراکز خرید، هتل‌ها و زمین‌های گلف وی شده است. بر اساس فهرست میلیاردرهای سال نشریه فوربس، ثروت رئیس‌جمهوری آمریکا از 1 /3 میلیارد دلار (5 /2 میلیارد پوند) در تاریخ یک مارس سال جاری (۱۱ اسفند) به 2 /1 میلیارد دلار در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) در اوج وحشت بازار سهام ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا رسیده است. به گزارش سی‌وپنجمین سالنامه فوربس که در آن فهرست ثروتمندترین افراد جهان رتبه‌بندی می‌شوند، سقوط سهام ناشی از کووید ۱۹ در بازارهای جهانی بورس باعث شد ۲۶۷ نفر از ثروتمندترین افراد جهان ثروت‌های میلیاردی خود را از دست بدهند. در حال حاضر دو هزار و ۹۵ میلیاردر در جهان وجود دارند که از میان آنها یک هزار و ۶۲ نفر از آنها در مقایسه با سال گذشته بخش بزرگی از ثروت خود را از دست داده‌اند. نویسنده این گزارش در ادامه خاطرنشان می‌کند: بیشترین ثروت ترامپ از املاک و مستغلات او حاصل می‌شود. امپراتوری ترامپ که توسط پسران وی «دونالد جونیور» و «اریک» اداره می‌شود، شامل برج ترامپ در منهتن و باشگاه مارالاگو در فلوریداست که رئیس‌جمهوری دوست دارد آن را کاخ سفید زمستانی بنامد. همچنین بیش از ده‌ها هتل و زمین گلف مانند هتل بین‌المللی ترامپ در لاس‌وگاس و زمین بازی گلف بین‌المللی ترامپ که در اسکاتلند واقع شده است. اما در پی گسترش کرونا در سراسر جهان، دولت‌های جهانی و بسیاری از ایالت‌های آمریکا مجبور به بستن کلیه مشاغل غیرضروری در سراسر جهان شده‌اند و همین امر منجر به تعطیلی دفاتر، هتل‌ها و زمین‌های گلف شده است.

الزرفی: در ازای پست وزارتی از تشکیل کابینه صرف‌نظر نمی‌کنم

عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق با انصراف از ماموریت تشکیل کابینه در مقابل اعطای یک وزارتخانه در کابینه جدید مخالفت کرد. پس از آنکه فراکسیون‌های شیعه در پارلمان عراق در مورد رد کابینه الزرفی با یکدیگر تقریباً به اجماع رسیده و مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور را به جای او معرفی کردند، آرای الزرفی در پارلمان کاهش یافت. الزرفی در گفت‌وگو با یک تلویزیون داخلی اظهار کرد: پیشنهاد اعطای یک وزارتخانه به من در کابینه آتی هرگز مرا به کناره‌گیری تشویق نخواهد کرد، رویکرد من در مدیریت کشور بر اصلی که آن را به خوبی مطالعه کرده‌ام یعنی محور اقتصادی استوار است. نخست‌وزیر مکلف عراق در ادامه گفت: با هیچ‌گونه اتفاق نظر شیعی هرگز مخالف نخواهم بود حتی اگر این مساله به عدم تایید کابینه‌ام ختم شود زیرا مسوولیت من بر حمایت و گرایش سیاسی فراکسیون‌ها و احزاب مختلف استوار است. او افزود: به قوانین و قانون اساسی کشور پایبند هستم و با تمایل اعضای پارلمان و شخص رئیس‌جمهوری به موفقیت ماموریتم به ویژه با وجود یک فراکسیون پارلمانی که به کابینه جدید رای خواهد داد، هیچ‌کسی نمی‌تواند از این قوانین عبور کند. الزرفی درباره روابط با آمریکا تاکید کرد: آمریکا دوست عراق است. ما روابطی با آنها داریم و آمریکایی‌ها برای کشور ما فداکاری کردند اما جدول زمانی برای خروج سربازان آمریکایی از عراق وجود دارد و این مساله در صدر توجهات من است، اقدام در این زمینه آغاز شده به این شکل که آنها تاکنون بیش از هشت پایگاه نظامی را ترک کرده‌اند. پنج فراکسیون شیعه پارلمان عراق که 106 کرسی از مجموع 329 کرسی آن را در اختیار دارند، روز یکشنبه با کاندیداتوری مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور به جای الزرفی برای تشکیل کابینه توافق کردند.

به گفته حمید معله، از رهبران جریان ملی حکمت، نشستی در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح با حضور ائتلاف دولت قانون، جریان حکمت و دو فراکسیون رویکرد ملی و فضیلت برگزار شد که در آن طرف‌های شرکت‌کننده با نامزدی الکاظمی به جای الزرفی توافق کردند.

دراین پرونده بخوانید ...