شناسه خبر : 31678 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در مزیت زنان شاغل

چرا سهم زنان در جمعیت شاغل آمریکا کاهش یافت؟

تعداد زنان شاغل در آمریکا نسبت به دو دهه گذشته کاهش پیدا کرده است. در واقع آمریکا تنها کشور عضو گروه هفت (G7) است که آمارش در این زمینه نزولی بوده است.

تعداد زنان شاغل در آمریکا نسبت به دو دهه گذشته کاهش پیدا کرده است. در واقع آمریکا تنها کشور عضو گروه هفت (G7) است که آمارش در این زمینه نزولی بوده است. «کار کردن از 9 صبح تا 5 عصر (کار تمام‌وقت) چه راهی است برای پول درآوردن» این جمله‌ای از یکی از آهنگ‌های پرطرفدار دالی پارتون است که در سال 1980 خوانده: «به سختی زندگی باید کرد، همه چیز را می‌گیرند اما در ازای آن چیزی نمی‌دهند». این خواننده سبک کانتری با این جمله نیز افسوس خودش را از کار طاقت‌فرسای روزانه در همین آهنگ که بین ترانه‌های برترش قرار دارد، ناله می‌کند. با این حال آن دوره، عصری خوش‌بینانه برای زنان شاغل در آمریکا بود. قوانین منع تبعیض علیه کارگران باردار و دسترسی بهتر و آسان‌تر به ابزارهای کنترل تولد، راه را برای پیوستن میلیون‌ها زن به نیروی کار ایالات‌متحده در دهه 1960 و 1970 هموار کرد. در سال 1980، سهم زنان آمریکایی حاضر در سن کار -بین 25 تا 54 سال - که مشغول به کار یا به دنبال کار بودند، از مقدار مشابه در کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن پیشی گرفت. اما تا زمانی‌که آهنگ خانم پارتون در سال 2017 موفق شد جایزه پلاتینیوم (جوایزی که به خاطر فروش بالا به آهنگ‌ها اختصاص داده می‌شود) را از آن خود کند، همه این کشورها در زمینه داشتن زنان شاغل از آمریکا پیشی گرفتند. در واقع، تفاوت مشکوکی که آمریکا با دیگر کشورها دارد این است که تنها کشور گروه هفت است که طی دو دهه گذشته در این شاخص، به عقب برگشته است. در سال 1999 بر اساس آمار منتشرشده از سوی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، که اغلب کشورهای ثروتمند در آن حضور دارند، 77 درصد از زنان آمریکایی حاضر در سن 25 تا 54 سال، بخشی از نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دادند که این مقدار با آلمان و انگلیس برابر بود. در سال 2018 این شاخص دو درصد کاهش یافت در حالی که این شاخص در استرالیا افزایش 9درصدی و در آلمان شش‌درصدی را تجربه کرد. بریتانیا، فرانسه و کانادا نیز دو درصد رشد داشتند.

95

کاهش تعداد زنان شاغل در نیروی کار در آمریکا می‌تواند ناشی از نبود سیاست‌های کار زنان باشد. در دهه‌های 1980 و 1990، هنگامی که کشورهای ثروتمند در اروپا مقررات انعطاف‌پذیرتری نظیر تضمین حقوق برابر، مرخصی زایمان و مراقبت از کودکان برای بهبود شرایط زنان شاغل تصویب کردند، آمریکا دست روی دست گذاشت. بر اساس گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سال 2015، آمریکا در بین 33 کشور ثروتمند رتبه 33 را از این نظر در اختیار داشت. امروز آمریکا تنها کشور توسعه‌یافته در جهان است که مرخصی زایمان با حقوق را برای مادران ضمانت نمی‌کند. ورود بیشتر زنان به نیروی کار آمریکا می‌تواند مزایای اقتصادی داشته باشد. یک مطالعه منتشرشده در سال 2012 توسط مرکز مشاوره آلن همیلتون، تخمین زد که افزایش مشارکت نیروی کار زنان آمریکایی نسبت به مردان باعث رشد پنج‌درصدی تولید خواهد شد. همچنین این مساله می‌تواند مشکل پیر شدن جمعیت را نیز کاهش دهد. یک دهه قبل به ازای هر پنج فرد حاضر در جمعیت سن کار، یک نفر در سن بازنشستگی وجود داشت؛ گزارش دفتر مطالعاتی سنسوس، نشان می‌دهد در سال 2020 این مقدار به 5 /3 نفر در جمعیت کار تقلیل پیدا خواهد کرد. هر چه تعداد زنانی که به صورت تمام‌وقت کار می‌کنند بیشتر شود بحران جمعیتی روند بهتری خواهد داشت.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...