شناسه خبر : 31517 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سریع‌تر از گلوله

اختراع دوباره ای‌میل

حتی سیلیکون‌ولی که علاقه شدیدی به آینده دارد گاهی اوقات نیم‌نگاهی به گذشته می‌اندازد. یک نمونه از آن ابرانسان (Superhuman) است که قصد دارد چیزی به قدرت ای‌میل را از نو بسازد.

سریع‌تر از گلوله

حتی سیلیکون‌ولی که علاقه شدیدی به آینده دارد گاهی اوقات نیم‌نگاهی به گذشته می‌اندازد. یک نمونه از آن ابرانسان (Superhuman) است که قصد دارد چیزی به قدرت ای‌میل را از نو بسازد. این طرح بیش از هر چیز دیگری در پایتخت فناوری جهان هیاهو به پا کرده است و دو مورد از بزرگ‌ترین آمال فناوران یعنی کارایی و جایگاه را به هم پیوند می‌دهد. دیوید اولویچ از بنگاه سرمایه ماجراجوی هوروتیز (Horowitz) به تازگی جعبه ورودی (inbox) ای‌میل خود را به سطح آخر بازی ویدئویی کلاسیک تتریس (Tetris) تشبیه کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران ماجراجو و کارآفرینان سیلیکون‌ولی با او احساس همدردی می‌کنند. طرح جدید به همان اندازه‌ بازی تتریس جذاب است. بسیاری از فعالان حوزه فناوری اغلب چهار ساعت در روز را به بررسی ای‌میل‌ها می‌گذرانند. طرح ابرانسان که بنگاه آقای اولویچ در آن سرمایه‌گذاری کرده است تلاش می‌کند کار با ای‌میل را سرعت بخشد. اجرای هیچ دستوری نباید بیش از یک‌دهم ثانیه به طول انجامد. همزمان نیاز به اقدامات زیادی نیست. مسیرهای کوتاه در صفحه‌کلید، تبدیل پیام‌ها به وظایف، حذف سریع اشتراک از صفحات خبری و موارد مشابه و همچنین پیام‌هایی که افراد را به استفاده از آنها تشویق می‌کنند، می‌تواند زمان کار با ای‌میل را نصف کند. بنگاه ابرانسان مرتباً از کاربران سوال می‌پرسد و ویژگی‌هایی را که بیشترین درخواست را داشته‌اند به طرح خود اضافه می‌کند.

اما بزرگ‌ترین قدرت طرح آن است که باعث می‌شود کاربران احساس کنند ویژه هستند. راهول ورا مدیرعامل بنگاه می‌گوید ما به گونه‌ای با شما رفتار می‌کنیم که انگار تنها کاربر ما هستید. با چند ضربه در یک اپ حساب خود را تنظیم می‌کنید. ابرانسان به شما امکان می‌دهد در دوره‌های آموزشی ویدئوکنفرانسی شرکت کنید. این کار آموزش را محدود اما انحصاری بودن را تقویت می‌کند. همچنین برای پیوستن به آن لازم است دعوتنامه داشته باشید. این خدمت 15 هزار کاربر را پذیرفته است و هر کدام ماهانه 30 دلار برای این امتیاز می‌پردازند. فهرست انتظار شامل بیش از 200 هزار نام است.

ابرانسان شکست‌ناپذیر نیست. هفته گذشته آشکار شد که ارسال‌کنندگان ای‌میل می‌توانند بفهمند چه موقع و حتی در کجا ای‌میل باز شده است. این اولین ضربه برای ابرانسان بود. این مشکل برطرف شد اما ممکن است رفع دیگر مشکلات چندان آسان نباشد. یک مشکل آن است که پس از آنکه کاربران حقه‌های ابرانسان را آموختند می‌توانند به سادگی آنها را در جی‌‌میل و سایر خدمات رایگان تکرار کنند. مشکل بزرگ‌تر آن است که این خدمت با تمرکز بر کاربران قدرتمند می‌تواند در بازاری محدود عرضه شود و به این صورت دامنه تحقق آرزوی شماره یک سیلیکون‌ولی یعنی رشد را کوچک سازد.

آقای ورا می‌گوید که خدمت‌رسانی خوب به یک گروه از مشتریان گام اول است. او با اعتماد‌به‌نفسی که ویژگی تمامی بنیانگذاران بنگاه‌های نوپاست عقیده دارد که فرصت‌های رشد بعداً خود را نشان خواهند داد. به عنوان مثال، دریافت‌کنندگان می‌توانند از برخی فرستندگان به خاطر ارسال مطلب پول بگیرند. احتمالاً ابرانسان می‌تواند دوران خود را سپری کند. با وجود درآمد ثابت از حق اشتراک و شرایط کنونی ارزشی ندارد که درباره جذب مشتری و پول صحبتی به میان آید. ابرانسان این قابلیت را دارد که به زودی درآمدزایی کند. اگر این بنگاه بتواند همزمان رشد و درآمدزایی کند در دنیای پر از ضرر بنگاه‌های نوپا این واقعاً یک توانایی ابرانسانی خواهد بود.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...