شناسه خبر : 30827 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکه گهواره مجازی

آموزش مدیریت پول به کودکان

در سال 2009 گروهی از والدین در شهر ساحلی لیمینگتون (Lymington) در انگلستان نگرانی‌های خود در مورد مهارت‌های مدیریت پول در کودکان را به اشتراک گذاشتند.

در سال 2009 گروهی از والدین در شهر ساحلی لیمینگتون (Lymington) در انگلستان نگرانی‌های خود در مورد مهارت‌های مدیریت پول در کودکان را به اشتراک گذاشتند. پول توجیبی به جای قلک در صندوق سرمایه مسکن گذاشته می‌شد؛ خرید خانوارها از طریق آنلاین صورت می‌گرفت و کودکان به ندرت شاهد کار کردن والدین با پول نقد بودند. آنها نیز پول خود را آنلاین خرج می‌کردند. پول به یک شیء غیرملموس تبدیل شد. حال چگونه کودکان می‌توانند ارزش آن را یاد بگیرند؟

گوهنری (GoHenry) اپلیکیشنی که هم‌اکنون در آمریکا و بریتانیا در دسترس است پاسخ سوال آنها را می‌دهد. این اپ به منظور کمک به افراد خردسال طراحی شده تا از طریق مدیریت پول در جهان واقعی عادات خوب مالی را بیاموزند. والدین با استفاده از حساب بانکی خود وارد می‌شوند و به ازای هر کودک بالاتر از شش سال ماهانه 99 /2 پوند یا 99 /3 دلار می‌پردازند. بزرگسالان و کودکان نسخه‌های متفاوتی را دانلود می‌کنند. در پایان سال گذشته 379 هزار کودک حساب فعال داشتند.

والدین می‌توانند پول توجیبی و وظایف منزل را تعریف کنند. هرگاه وظایف منزل انجام شد پول توافق‌شده به کودک پرداخت می‌شود. والدین می‌توانند ببینند کودک چه چیزی را و از کجا خرید کرده است. همچنین آنها می‌توانند تعیین کنند در کجا (فروشگاه، آنلاین، خودپرداز) می‌توان از کارت استفاده کرد. کودکان کارت‌های برداشت با نام خودشان دریافت می‌کنند (هنری نام کودکی است که برای اولین‌بار از یک کارت استفاده کرد). آنها می‌توانند پول خود را در ظرف‌های پس‌انداز قرار دهند، هزینه‌ها و موجودی حساب را ببینند و برای خود اهداف پس‌اندازی تعیین کنند. دین بروئر (Dean Brauer) یکی از بنیانگذاران گوهنری می‌گوید: «آنها می‌توانند تصمیم بگیرند در چهار هفته برای جشن تولد یکی از بچه‌ها 10 دلار پس‌انداز کنند یا اگر در سن 12سالگی تصمیم بگیرند تا 18سالگی دو هزار دلار پس‌انداز کنند و یک اتومبیل بخرند اپ به آنها می‌گوید که هر هفته چه مقدار پس‌انداز کنند تا بتوانند به هدف خود برسند.»

آقای بروئر اپلیکیشن گوهنری را به یک اپ تناسب اندام تشبیه می‌کند که به کودکان درباره مدیریت مالی‌شان بازخورد می‌دهد و آنها را به هزینه‌کرد بهتر و پس‌انداز تشویق می‌کند. این فقط یکی از چندین اپ مدیریت پول است که والدین و کودکان از آنها استفاده می‌کنند. از میان دیگر اپ‌ها می‌توان از اوسپر (Osper)، نیمبل (Nimbl) و پنی‌باکس (Penny box) نام برد. تمام این اپ‌ها حق عضویت می‌گیرند چون مجوز بانکداری ندارند و نمی‌توانند از طریق وام‌دهی با سپرده‌ها درآمد داشته باشند. آنها در واقع یک شکاف در وظایف بانک‌ها را پر می‌کنند؛ بانک‌ها به مشتریان خردسال خدمت نمی‌دهند یا به آنها حساب‌هایی می‌دهند که والدین بر آن نظارت دارند. یکی از مزایای بزرگ این‌گونه اپ‌ها آن است که باعث می‌شوند اعضای خانواده درباره پول گفت‌وگو کنند. طبق پژوهش سال 2013 استادان دانشگاه کمبریج، بیش از نیمی از والدین بریتانیایی می‌گویند بحث درباره پول با کودکان دشوار است. با این حال، بسیاری بر این باورند که بینش و دیدگاه کودکان نسبت به پول در سال‌های اولیه زندگی شکل می‌گیرد.

آقای بروئر می‌گوید برخی از مشتریان گوهنری والدین ثروتمندی هستند که نگرانند فرزندانشان از نظر مالی بی‌خیال و طلبکار بار بیایند. دیگر والدین اهداف متفاوتی دارند اما هزینه عضویت را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده کودکان خود می‌دانند. برخی می‌گویند آنها بدهکار بوده‌اند و می‌خواهند فرزندانشان در بزرگی چنین اشتباهی مرتکب نشوند. دیگران عقیده دارند این اپ ارزش هزینه کردن دارد چون کودکان بودجه‌بندی را یاد می‌گیرند. حتی با وجود اینکه کودکان امروزی پول را لمس و نگهداری نمی‌کنند، باز هم می‌توان چگونگی مدیریت پول را به آنان آموخت.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها