شناسه خبر : 30465 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پنجمین‌ دور نخست‌وزیری بی‌بی در اسرائیل

تعویق یک‌ساله برگزیت بررسی می‌شود

پنجمین‌ دور نخست‌وزیری بی‌بی در اسرائیل

هفته گذشته مطبوعات جهان رویدادهای مهمی از انتخابات پارلمان اسرائیل گرفته تا ابهامات برگزیت و انتخابات شهرداری‌های ترکیه و اشغال طرابلس در لیبی را پوشش دادند. رسانه‌های خبری روز چهارشنبه گزارش دادند، با شمارش ۹۷ درصد آرای صندوق‌های رای، حزب بنیامین نتانیاهو و ائتلاف راست‌ها موفق شده‌اند بیشترین آرا را از آن خود کرده و به این ترتیب این امکان برای او فراهم می‌شود تا برای پنجمین دور در پست نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی بماند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پیروزی با وجود اتهام فساد علیه نتانیاهوی ۶۹ساله، وی را در مسیر تبدیل شدن به نخست‌وزیری قرار می‌دهد که بیشترین مدت در این سمت بوده است. به نظر می‌رسد که حزب لیکود نتانیاهو به تنهایی موفق شده تا همان تعداد کرسی پارلمانی را که رقیبش بنی گانتس از ائتلاف میانه‌رو «آبی و سفید» کسب کرده، به دست آورد (۳۵ کرسی) اما با شمارش ۹۷ درصد آرا، نتایج نشان می‌دهد که لیکود و سایر احزاب جناح راستی متحد با نتانیاهو ۶۵ کرسی در پارلمان ۱۲۰ کرسی رژیم صهیونیستی به دست آورده‌اند. رقابت نزدیک میان دو حزب اصلی پس از اتمام وقت رای‌گیری سه‌شنبه‌شب و نظرسنجی‌های پس از انتخابات به عدم قطعیت و تردید منجر شد تا جایی که هم نتانیاهو و هم گانتس مدعی پیروزی پس از اعلام نتایج اولیه شدند. در همین حال نتانیاهو در ساعات نخستین امروز در محل حزب لیکود در تل آویو صحبت کرده و این انتخابات را یک پیروزی چشمگیر خواند. وی گفت: این یک دولت جناح راستی است اما من نخست‌وزیر همه هستم. اگرچه نتایج رسمی انتخابات تا پایان روز چهارشنبه هنوز اعلام نشده بود اما نتانیاهو اعلام کرد که مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب جناح راستی آغاز کرده است. نتانیاهو به حامیانش گفت: من مذاکرات را با رهبران احزاب جناح راستی آغاز کرده‌ام. آنها وعده داده‌اند تا برای تشکیل دولت بعدی که من در آن نخست‌وزیر هستم، پیشنهاد کنند. ائتلاف جناح راست به رهبری لیکود، اسرائیل را برای چهار سال بعدی اداره می‌کند. در مقابل بنی گانتس نیز در جمع حامیانش که پرچم اسرائیل را در دست داشتند، در رویدادی در تل‌آویو این روز را یک روز تاریخی خواند و گفت: رئیس دولت اسرائیل باید به ما وظیفه تشکیل دولت بعدی را بدهد، چون ما بزرگ‌ترین حزب هستیم. انتخابات پارلمانی اسرائیل به هر حال رفراندومی برای نخست‌وزیر ۶۹ساله اسرائیل بود که به عنوان ضامن امنیت و رشد اقتصادی اسرائیل اعتباری برای خود کسب کرد اما پوپولیسم و فساد مالی، بسیاری را برای تغییر آماده کرده است. نتانیاهو که برخی او را «پادشاه بی‌بی» می‌خوانند، ۱۳ سال است که نخست‌وزیر اسرائیل است.

حقه‌هایی که نتانیاهو برای انتخابات به کار گرفت

بنیامین نتانیاهو از مدت‌ها قبل احساس کرده بود که در انتخابات کنونی نمی‌تواند به راحتی پیروز میدان شود، از این‌رو به اقدامات و حقه‌هایی روی آورد تا قدرت را از دست ندهد. به گزارش تسنیم، با پایان یافتن دوره قانونی کِنِسِت رژیم صهیونیستی در سال 2018 و نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در سال 2019 شاخص‌های عبور از نتانیاهو کم‌کم خود را نمایان کرد. بنیامین نتانیاهو که در ورطه پرونده‌های فساد اقتصادی و رشوه در حال غرق شدن بود به فکر افتاد خود را در عرصه سیاسی بازسازی کند تا بتواند در انتخابات سال 2019 قدرت را دوباره به دست گیرد. این تلاش نتانیاهو هنگامی که ائتلاف دولت وی با خروج لیبرمن از دولت برهم خورد شتاب بیشتری گرفت. به ویژه که بر اساس نظرسنجی‌هایی که منتشر می‌شد رقیب اصلی او بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش از او پیشی می‌گرفت و مخالفان او نیز در کنار گانتس در حال اجتماع و ائتلاف بودند.

اردوغان خواستار لغو انتخابات محلی استانبول شد

در هفته گذشته انتخابات شهرهای ترکیه جنجالی بود و بعد از شکست حزب حاکم در چند شهر مهم و بزرگ، رجب طیب اردوغان اعلام کرد: مقامات شورای عالی انتخابات باید انتخابات محلی در استانبول را به خاطر نقض قانون لغو کنند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی سی و یکم ماه مارس در استانبول با شکست مواجه شد و کاندیدای حزب اپوزیسیون توانست با کسب آرای بیشتر به پیروزی برسد. اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هنگام بازگشت از سفرش به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس قوانین مسوولان صندوق‌های رای باید کارکنان دولتی باشند و شرایط لازم را همراه داشته باشند. وی ادامه داد: همکاران ما در آنجا حضور داشتند، اما شائبه‌هایی وجود دارد، اگر آنها این مساله را به طور دقیق بررسی کنند، باید انتخابات محلی در استانبول لغو شود. این اظهارات در حالی بیان شده است که هنوز تصمیمی از سوی شورای عالی انتخابات مبنی بر لغو انتخابات محلی در استانبول اعلام نشده است. همچنین روز سه‌شنبه یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه اعلام کرده است که این حزب خواستار برگزاری مجدد انتخابات در استانبول است. اردوغان روز دوشنبه اعلام کرده بود انتخابات محلی به دلیل انجام جرائم سازماندهی‌شده در حوزه‌های انتخابیه در استانبول مخدوش شده است.

پارلمان الجزایر رسماً خلأ پست ریاست‌جمهوری را اعلام کرد

بعد از تظاهرات‌های پیاپی و آغاز دور جدید بهار عربی این‌بار در الجزایر، بوتفلیقه در 81سالگی و از روی تخت بیمارستان استعفا داد و تغییراتی در حکومت ایجاد شد. رئیس‌جمهور موقت الجزایر با بیان اینکه انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری طی ۹۰ روز برگزار خواهد شد، از موضع فرمانده ارتش این کشور تقدیر کرد. به گزارش تسنیم، عبدالقادر بن‌صالح در سخنانی که شامگاه سه‌شنبه از تلویزیون الجزایر پخش شد، اظهار داشت: فرماندهی ارتش الجزایر به قانون اساسی به عنوان مرجعی برای خروج از بحرانی که کشور با آن روبه‌رو است، متوسل شد تا قانون اساسی در این زمینه داوری کند. وی تصریح کرد مساله مهم برای ملت الجزایر این است که رئیس‌جمهوری را انتخاب کند که متناسب با خواسته‌هایشان برای ایجاد نظام سیاسی جدید باشد. وی افزود دست خود را به سوی همه طرف‌ها برای عبور از مرحله کنونی و رساندن الجزایر به مرحله آینده در کمال آرامش و امنیت و سلامت دراز می‌کند. عبدالقادر بن صالح روز سه‌شنبه در الجزیره در سخنانی پس از تعیین به عنوان رئیس‌جمهور موقت از سوی پارلمان گفت شورای قانون اساسی نشستی را روز سوم آوریل برگزار کرد و خلأ نهایی پست ریاست‌جمهوری را مورد تاکید قرار داد.

واکنش پوتین به گزارش مولر

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان جنجالی است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه برای اولین‌بار به گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا واکنش نشان داد. پوتین تاکید کرد که روسیه از ابتدا گفته بود مولر چیزی پیدا نمی‌کند. پیشتر «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا گفته بود که در گزارش مولر مدرکی برای اثبات تبانی کمپین ترامپ با روسیه وجود ندارد. با این حال دادستان کل آمریکا اعلام کرد که قصد دارد طی یک هفته، نسخه ویرایش‌شده گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا را منتشر کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «ویلیام بار» طی نشستی در کنگره از سوی برخی دموکرات‌ها در مورد انتشار نهایی این گزارش با چالش‌هایی روبه‌رو شد. دموکرات‌ها نسبت به این مساله که ممکن است ویلیام بار برای نشان دادن جلوه‌ای بهتر از «دونالد ترامپ»، گزارش مولر را به گونه دیگری ارائه کند، تردید دارند. ویلیام بار در این نشست گفت: طی یک هفته این گزارش را برای عموم منتشر خواهم کرد سپس با روسای کمیته‌های قضایی سنا و مجلس نمایندگان در رابطه با درخواست‌های دیگر در این زمینه مذاکراتی خواهم داشت. رابرت مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 در آمریکا، در روزهای پایانی ماه مارس (فروردین‌ماه) گزارش 400صفحه‌ای خود را در این باره برای ویلیام بار فرستاد. ویلیام بار پس از دریافت این گزارش، طی نامه‌ای نتایج کلی آن را با نمایندگان کنگره آمریکا به اشتراک گذاشت.

مرکل: تعویق برگزیت تا پایان سال ۲۰۱۹ امکان‌پذیر است

برگزیت هنوز در اروپا مساله است. هفته پیش صدراعظم آلمان در دیدار با نخست‌وزیر انگلیس تعویق یک‌ساله برگزیت را امکان‌پذیر قلمداد کرد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در دیدار با «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس تعویق یک‌ساله برگزیت را ممکن دانست. مرکل پس از این دیدار با حضور در نشست فراکسیون اتحاد مسیحی در پارلمان آلمان با بیان اینکه روند کنونی اجرایی شدن برگزیت با بن‌بست روبه‌رو شده و راهی جز تعویق یا توافق نداریم، افزود: به عقیده من می‌توان برگزیت را تا پایان سال ۲۰۱۹ یا نهایتاً تا اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق انداخت. این در حالی است که امروز بروکسل میزبان نشست ویژه‌ای با موضوع بررسی روند اجرای برگزیت است. گفتنی است بر اساس توافق اولیه میان بروکسل و لندن، انگلیس باید تا پایان ماه مارس اتحادیه اروپا را ترک می‌کرد، اما این امر هنوز محقق نشده است.

همچنین رئیس شورای اروپا در دعوتنامه ارسالی خود به شرکت‌کنندگان نشست هفته گذشته این شورا در بروکسل به بررسی تعویق یک‌ساله برگزیت اشاره کرد. «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا در دعوتنامه خود به اعضای اتحادیه اروپا به منظور شرکت در نشست ویژه با موضوع برگزیت آورده است: برگزیت هنوز به اجرا در نیامده و راهی جز تعویق وجود ندارد. وی در ادامه آورده است: در حالی که اروپا و انگلیس خواهان برگزیت بر اساس توافق هستند باید این مسیر را به واسطه موافقت جمعی برای تعویق در پیش گرفت. رئیس شورای اروپا با اشاره به درخواست نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر تعویق برگزیت تا پایان ماه ژوئن اظهار داشت: تعویق طولانی‌مدت برگزیت تنها یک راه دارد و آن ارائه یک برنامه دقیق و مدون از سوی دولت انگلیس است. تاسک افزوده است: تعویق برگزیت می‌تواند تا یک سال دیگر به طول انجامد مشروط بر ارائه گزارش زمان‌بندی شده و مبسوط که لندن در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار اروپا قرار دهد.

فرودگاه بین‌المللی طرابلس در تیررس حملات

بعد از سقوط لیبی و کشته شدن قذافی، لیبی در بین گروه‌های مختلف دست‌به‌دست شد. حالا بعد از چند سال با دخالت سازمان ملل تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت صورت گرفت اما همه تلاش‌ها شکست خورد و هفته پیش نیروهای وفادار به خلیفه حفتر بمباران فرودگاه بین‌المللی طرابلس را از سر گرفتند. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، منابع محلی در روز سه‌شنبه از حمله هوایی نیروهای وفادار به خلیفه حفتر به فرودگاه بین‌المللی طرابلس خبر دادند. این منابع اعلام کردند یک فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش ملی لیبی مواضع نظامیان دولت وفاق ملی مستقر در فرودگاه بین‌المللی طرابلس را هدف قرار دادند. درگیری‌ها برای گرفتن کنترل طرابلس در طول هفته گذشته آغاز شده و زندگی طبیعی مردم این شهر را مختل کرده است. روز سه‌شنبه تنها فرودگاه فعال طرابلس تعطیل و تمامی پروازها لغو شد. سازمان ملل بارها از طرف‌های درگیر در طرابلس خواسته ساعاتی را در روز آتش‌بس اعلام کنند تا به وضعیت زخمی‌ها رسیدگی شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها