شناسه خبر : 29153 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

همزاد ترامپ در برزیل

جزئیات دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس فاش شد

هفته گذشته سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونستی به کشور عمان بسیار غیرمترقبه و جنجالی ارزیابی شد. سفری که به نظر می‌رسد اهداف متعدد و متکثری را پشت سر خود داشته باشد. حالا در روزهای آخر هفته گذشته یک روزنامه عبری‌زبان جزئیات جدیدی درباره سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور را منتشر کرد.

هفته گذشته سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونستی به کشور عمان بسیار غیرمترقبه و جنجالی ارزیابی شد. سفری که به نظر می‌رسد اهداف متعدد و متکثری را پشت سر خود داشته باشد. حالا در روزهای آخر هفته گذشته یک روزنامه عبری‌زبان جزئیات جدیدی درباره سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور را منتشر کرد. به گزارش تسنیم، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم»، در گزارشی نوشت سفر نتانیاهو به پادشاهی عمان، و دیدارش با سلطان «قابوس بن‌سعید» برای نخستین بار انجام شد، ولی نتانیاهو پیش از آن، دیدارهای متعددی با وزیر خارجه عمان صورت داده است. این روزنامه عبری‌زبان افزود نتانیاهو با «یوسف بن‌علوی بن‌عبدالله» وزیر خارجه عمان حدود یک‌سال و نیم قبل در خارج از اراضی اشغالی و در جریان سفرهای خارجی‌اش دیدار کرد. آن بیشتر از یک دیدار و تنها یک دیدار [عادی] نبود. این روزنامه چاپ رژیم صهیونیستی افزود، وزیر خارجه عمان فوریه گذشته در جریان بازدیدش از رام‌الله، به اراضی اشغالی نیز سفر کرد. او با شماری از مسوولان اسرائیلی نیز ملاقات‌هایی ترتیب داده است. طی این مدت، نتانیاهو با پادشاه عمان بارها تلفنی گفت‌وگو کرده است. روزنامه یسرائیل هیوم در ادامه نوشت که بعد از دیدار نتانیاهو با سلطان قابوس، مراسم موسیقی به افتخار نخست‌وزیر اسرائیل، در مسقط برگزار شد و او این موسیقی را با اشتیاق گوش می‌داد؛ چراکه به سه زبان آفریقایی، هندی و فارسی بود. این روزنامه به نقل از یک منبع سیاسی در تل‌آویو، تصریح کرد سفر نتانیاهو به پادشاهی عمان 12 ساعت طول کشید و در جریان آن، نخست‌وزیر اسرائیل تحت تاثیر شخصیت سلطان قابوس بن‌سعید قرار گرفت.

به گفته منبع مذکور، سلطان قابوس در این نشست، دیدگاه خود را درباره دو موضوع یا دو پرونده به نتانیاهو ابلاغ کرد. وی اشاره‌ای به این موضوعات نکرده است.

سفر نتانیاهو به عمان در رابطه با مساله ایران بود

یک روزنامه لبنانی نیز با توجه به تحلیل‌های کارشناسان رژیم صهیونیستی مدعی شد که سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسقط به مساله فلسطین مربوط نمی‌شود بلکه هدف آن مساله ایران بود. به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در واکنش به سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به عمان در تحلیلی نوشت: به‌رغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده بود که روابط تل‌آویو و کشورهای عربی اهل تسنن به طور بی‌سابقه‌ای در حال گسترش است اما به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو و دیگر روزنامه‌های صهیونیستی این سفر اسرائیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است زیرا دلیل و هدف این سفر همچنان غیرواضح است. این روزنامه نوشت: سفر روز پنج‌شنبه بنیامین نتانیاهو به عمان اولین سفر مقامات صهیونیستی به این کشور در سطح نخست‌وزیر به شمار نمی‌رود زیرا اسحاق رابین در سال 1994 و شیمون پرز در سال 1996 نیز به عمان سفر کرده بودند اما با این حال این امر اسرائیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است زیرا یک هفته پس از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به مسقط انجام شد. دفتر نتانیاهو درباره این سفر اعلام کرد: نخست‌وزیر و همسرش بعد از سفر به عمان و دیدار با سلطان قابوس به اسرائیل بازگشتند. از آن دو برای این سفر دعوت شده بود. این اولین دیدار رسمی در این سطح از سال ۱۹۹۶ است و این گامی قابل لمس در جهت اجرای سیاست نتانیاهو و تلاش برای تقویت روابط با کشورهای منطقه از طریق اراده مهارت‌های اسرائیلی در زمینه‌های امنیتی، تکنولوژیک و اقتصادی است.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز راهی عمان شد

پس از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، این بار وزیر اطلاعات و حمل‌ونقل اسرائیل به عمان سفر می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه دو اسرائیل، یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات و حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی، به زودی برای مشارکت در کنفرانسی درباره حمل‌ونقل بین‌المللی به عمان سفر می‌کند. طبق گزارش این شبکه عبری‌زبان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در نشست هفتگی خود در روز یکشنبه اعلام کرد کاتس در قالب سفری سیاسی به عمان سفر خواهد کرد. کاتس در این کنفرانس در خصوص حمل‌ونقل بین‌المللی به بررسی طرح یا پیشنهاد مشترک میان خود و نتانیاهو در راستای توسعه خطوط حمل‌ونقل یا راه‌آهن میان اراضی اشغالی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد پرداخت.

پیروزی بولسونارو کاندیدای راست افراطی در برزیل

هفته گذشته یکی از خبرهای قابل پیش‌بینی و پردامنه پیروزی کاندیدای راستگرای ریاست جمهوری برزیل بود که به ترامپ آمریکای جنوبی مشهور است. ژایر بولسونارو کاندیدای راست افراطی برزیل روز یکشنبه گذشته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با غلبه بر کاندیدای سوسیالیست‌ها، به پیروزی دست یافت. بولسونارو در این انتخابات 2 /55 درصد آرا و فرناندو حداد رقیب او از حزب چپگرای کارگران برزیل 8 /44 درصد کل آرا را کسب کردند. ژایر بولسونارو بعد از پیروزی گفت که دولت او مدافع دموکراسی و قانون اساسی برزیل خواهد بود و این وعده او «نه وعده یک حزب و نه وعده‌های یک مرد که سوگندی در برابر خداست». وی همچنین گفت: «ما با هم سرنوشت برزیل را تغییر خواهیم داد.» بولسونارو وعده داده است که فساد را در برزیل ریشه‌کن کند و با افزایش امنیت در کشور، سطح بالای جرم و جنایت در برزیل را کاهش دهد. نگرانی‌ها از انتخاب بولسونارو از این‌روست که او پیشتر از نوستالژی بازگشت به دوران دیکتاتوری نظامی در برزیل سخن گفته بود و همین موضوع بسیاری را نگران آزادی شهروندان در دوران او کرده است. همچنین نگرانی از عدم رعایت حقوق اقلیت‌ها و رویکردهایی همچون همجنسگراهراسی، اظهارات زن‌ستیزانه و نژادپرستانه باعث افزایش نگرانی‌ها از سیاست در دوران او شده است. کارزار انتخاباتی در برزیل در روزهای گذشته به شدت دوقطبی شده بود به‌ طوری که هر طرف ادعا می‌کرد که در صورت پیروزی طرف مقابل، برزیل نابود می‌شود. پیروزی بولسونارو چرخش مهمی در سیاست بزرگ‌ترین دموکراسی آمریکای لاتین به شمار می‌رود که به مدت ۱۳ سال (از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶) از سوی حزب چپگرای کارگران برزیل اداره شده است.

خاشقجی به اهرم فشار واشنگتن علیه ریاض تبدیل شده است

پس‌لرزه‌های قتل جمال خاشقجی همچنان ادامه دارد. پایگاه بلومبرگ نوشته آمریکا با استفاده از فشارهای بین‌المللی ناشی از قتل خاشقجی، عربستان سعودی را برای حل مناقشه قطر تحت فشار قرار داده است. به گزارش فارس، پایگاه «بلومبرگ» بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) به نقل از منابع مطلع نوشت دولت آمریکا در تلاش است تا از فرصت پیش‌آمده به واسطه فشارهای بین‌المللی به عربستان سعودی به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، برای حل مناقشه میان سعودی‌ها و قطر استفاده کند. به گفته یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، واشنگتن ریاض را برای توقف محاصره اقتصادی و سیاسی قطر تحت فشار قرار داده و خواستار آن است که «بحران قطر حل شده و گام مشابهی هم در ارتباط با جنگ یمن» برداشته شود.

آمریکا راهکارهایی را برای واکنش به قتل خاشقجی بررسی می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد، در سایه گزارش رئیس سازمان سیا که اخیراً با دونالد ترامپ درباره قتل خاشقجی دیدار داشته دولت آمریکا در حال بررسی چندین راهکار برای واکنش نشان دادن به عربستان است. به گزارش ایسنا، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: دولت آمریکا در حال بررسی چندین راهکار است و تصمیمات اتخاذشده اعلام خواهند شد. وی در کنفرانسی خبری این پاسخ را به سوالی درباره اینکه آمریکا چه تصمیمی در قبال عربستان در پی کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی می‌گیرد، مطرح کرد. به نقل از الجزیره، جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) آخرین تحولات و داده‌ها از دست داشتن عربستان در قتل خاشقجی را در اختیار دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا گذاشته است.

مذاکره دادستان‌های عربستان و ترکیه درباره قتل خاشقجی

دادستان کل عربستان برای مذاکره درباره پرونده خبرنگار سعودی به استانبول سفر و با دادستان این شهر دیدار کرد. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «سعود المعجب» دادستان کل عربستان روز دوشنبه گذشته برای مذاکره درباره پرونده «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی به استانبول سفر و با دادستان این شهر گفت‌وگو کرد. دو طرف در حالی در استانبول دیدار کردند که درباره نحوه محاکمه مظنونان پرونده خاشقجی اختلاف نظر داشتند.

نیجریه شیعیان را به خاک و خون کشید

نیروهای پلیس و ارتش نیجریه روز دوشنبه با حمله به گروهی از مسلمانان شیعه، تعدادی از آنان را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. به گزارش تسنیم، رسانه‌های نیجریه اعلام کردند نیروهای امنیتی این کشور روز دوشنبه به تجمع مسلمانان شیعه که در حال حرکت به سوی «ابوجا» پایتخت این کشور بودند، آتش گشوده و تعداد نامعلومی از آنان را به شهادت رساندند. شیعیانی که در این حمله به شهادت رسیده‌اند، از اعضای «جنبش اسلامی نیجریه» بودند که دولت نیجریه فعالیت آن را ممنوع اعلام کرده و اعضای آن را در طول سه سال گذشته سرکوب کرده است. حمله روز دوشنبه در نزدیکی پاسگاه بازرسی «نیانیا» در جاده «مارارابا» در حالی اتفاق افتاد که این گروه از شیعیان در حال حرکت به سوی پایتخت توسط نیروهای دولتی متوقف شده و از فاصله نزدیک با گلوله‌های جنگی به رگبار بسته شدند. روز قبل از این نیز نیروهای امنیتی این کشور به تجمع عزاداران برای بزرگداشت اربعین شهادت حضرت امام حسین (ع) حمله‌ور شده و چند نفر را به شهادت رسانده بودند.

مرکل مسوولیت شکست سنگین پارلمانی را پذیرفت

صدراعظم آلمان بعد از شکست سنگین حزبش در انتخابات ایالتی هفته گذشته در هسن، مسوولیت آن را بر عهده گرفت و با تاکید بر غیرقابل قبول بودن تصویری که دولت فعلی آلمان ارائه داده، بر لزوم توقف این روند تاکید کرد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان بعد از شکست سنگین حزبش در انتخابات ایالتی «هسن»، نتایج حزبش در انتخابات این ایالت را بسیار تلخ و دلسردکننده توصیف کرد. وی در یک سخنرانی اعتراف کرد که چنانچه حزب دموکرات مسیحی تحت نفوذ شرایط منفی سیاست‌های دولت فدرال آلمان قرار نداشت، می‌توانست در ایالت هسن نتایج انتخاباتی بسیار بهتری به دست آورد. ائتلاف سیاه-سفید همواره در ایالت هسن موفق بوده و نتایج مثبتی به دست آورده است. وی با اشاره به مناقشات در دولت ائتلافی بر سر مسائل مختلف و شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا بعد از انتخابات پارلمانی سال گذشته، گفت: «ما باید بالاخره این روند را متوقف کنیم و من این کار را می‌کنم.»

زمان پایان جنگ در یمن رسیده است

وزیر خارجه به همراه وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی که نشانگر چرخشی ویژه در موضع‌گیری این کشور در قبال جنگ یمن است، اعلام کردند، آمریکا از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی می‌خواهد تا حملات هوایی خود را به تمامی مناطق مسکونی در یمن متوقف کند. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا خواهان توقف فوری حملات هوایی و آغاز مذاکرات در ماه آینده میلادی میان طرف‌های درگیر است. این در حالی است که این جنگ در سایه عملیات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی -اماراتی موجب فاجعه انسانی عظیمی شده که هر روز بر رنج مردم یمن افزوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها