شناسه خبر : 28791 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترامپ و خنده حضار

استقرار سامانه اس -300 در سوریه تنش میان روسیه و اسرائیل را افزایش می‌دهد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان یکی از اولین سخنرانان مجمع عمومی سازمان ملل، امسال در آغاز سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: دولت من در دو سال بیشتر از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است. بعد از پایان این جمله حضار خنده بلندی کردند.

ترامپ و خنده حضار

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان یکی از اولین سخنرانان مجمع عمومی سازمان ملل، امسال در آغاز سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: دولت من در دو سال بیشتر از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا دستاورد داشته است. بعد از پایان این جمله حضار خنده بلندی کردند. واکنش تمسخرآمیز دیپلمات‌ها به این حرف ترامپ تا جایی بود که او در واکنش گفت: انتظار چنین واکنشی را نداشتم ولی اشکال ندارد.بعد از این ماجرا فضای توئیتر و رسانه‌های دنیا به این موضوع معطوف شد. دقایقی بعد و بعد از خنده سران و مقامات حاضر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، توئیت چهار سال پیش دونالد ترامپ بازنشر شد که در انتقاد از رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفته بود «رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که مایه خنده همه جهان باشد.» ترامپ در سخنرانی روز سه‌شنبه خود همچنین گفت: یک سال پیش که در این سالن در مقابل شما ایستادم از خطرات بزرگی که جهان را تهدید می‌کند برای شما سخن گفتم و اینکه چگونه می‌توان بر آنها فائق آمد. امروز که یک سال از عمر دولت من می‌گذرد اوضاع به مراتب بهتر شده است. می‌توانم بگویم دولت من در این یک سال به اندازه تمام دولت‌های آمریکا کار کرده است. 

 احتمال افزایش تنش بین روسیه و اسرائیل

سرنگونی هواپیمای روسی در سوریه از سوی اسرائیل احتمال افزایش تنش میان روسیه و اسرائیل را افزایش داده و اتفاقات جنگ سوریه و رابطه این کشور با روسیه را وارد مرحله تازه‌ای کرده است. اخیراً یک هواپیمای ایلوشین 20 روسیه در سوریه به خاطر اقدامات اسرائیل به اشتباه توسط پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شد که در جریان آن 15 نظامی روسی کشته شدند. روابط میان اسرائیل و روسیه از زمان تاسیس رژیم اسرائیل تاکنون با پستی و بلندی‌های بسیاری همراه بوده است. دو طرف از ماه عسل سال‌های ابتدایی پایه‌گذاری این رژیم تا قطعی 24ساله روابط را از سر گذرانده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد بعد از سرنگونی یک هواپیمای نظامی روسیه در سوریه بار دیگر وارد دوران نزول شده‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه عمده این اختلاف‌نظرها بین اسرائیل و روسیه مرتبط با مسائل خاورمیانه بوده است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» پیش از سفر نتانیاهو به نیویورک گزارش داد که انتظار می‌رود نتانیاهو با ترامپ درباره تحولات بحران با روسیه گفت‌وگو کند. این منبع عبری‌زبان درباره نشست کابینه امنیتی و سیاسی نتانیاهو نوشت، بحران میان مسکو و تل‌آویو بعد از تصمیم روسیه به استقرار سامانه اس- ۳۰۰ در سوریه و پیامدهای آن بر فعالیت‌های اسرائیل در سوریه در این نشست بررسی شد. همچنین نتانیاهو اعضای کابینه را در جریان بحران در روابط روسیه و اسرائیل و نیز جزئیات تماس تلفنی‌اش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه قرار داد. رسانه‌های اسرائیلی، گفت‌وگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو در دوشنبه‌شب را پرتنش توصیف کرده‌اند. کرملین اعلام کرد پوتین و نتانیاهو در تماس تلفنی مساله استقرار سامانه موشکی اس- ۳۰۰ در سوریه را بررسی کردند. پوتین در تماس تلفنی با نتانیاهو گفته، رفتار نیروی هوایی اسرائیل علت اصلی وقوع فاجعه جنگنده روسیه در سوریه است.

استقرار اس - 300 برای پایان دادن به تجاوزات اسرائیل

سفیر سوریه در روسیه نیز تاکید کرد که سوریه برای حمایت از خاک خود در برابر اقدامات متجاوزانه اسرائیل به سامانه دفاع هوایی اس -300 نیاز دارد. ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: من ابتدا به روسیه به خاطر کشته شدن نظامیانش در حادثه ساقط شدن هواپیمای ایلوشین 20 که به خاطر اقدامات وقیحانه اسرائیل و تجاوزش به خاک سوریه رخ داد، تسلیت می‌گویم. وی افزود: این اقدام اسرائیل تاکیدی بر تروریسم دولتی این رژیم است. اسرائیل قبل از این به گروه‌های تروریستی در سوریه کمک‌های نظامی می‌کرد تا در کشور ما شکست نخورند. برای پاسخ به این اقدامات متجاوزانه اسرائیل ما به داشتن حق دفاع از خاک خود، به استفاده از تمامی ابزارهای ممکن برای این کار نیاز داریم. دستیابی به سامانه‌های اس -300 روسیه برای پایان دادن به این اقدامات متجاوزانه اسرائیل اهمیت زیادی دارد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد این کشور ظرف دو هفته سوریه را به سامانه اس -300 مجهز خواهد کرد.

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس تصریح کرد: ما آماده بررسی تمامی مسائل مربوط به وضعیت سوریه یا هر کشور دیگر با آمریکا هستیم اما برای اینکه هرگونه مذاکره با همتایان آمریکایی مثمرثمر باشد باید آنها رویکرد قلدرمآبانه و تکبر خود را کنار بگذارند و تلاش نکنند نظرات و اظهارات شخصی خود را طوری وانمود کنند که تنها راه‌حل ممکن و قابل قبول است. این اظهارات ریابکوف در واکنش به حرف‌های جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شده که گفته بود، تصمیم مسکو در اعطای اس-۳۰۰ به سوریه گامی در جهت تشدید اوضاع در این کشور است.

نتانیاهو: به عملیات نظامی در سوریه ادامه می‌دهیم

از سوی دیگر نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در کابینه امنیتی این رژیم اعلام کرد، هماهنگی امنیتی با روسیه با وجود بحران سقوط هواپیمای «ایلوشین ۲۰» ادامه می‌یابد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد، با وجود بحرانی که میان این رژیم و روسیه به دنبال سقوط هواپیمای «ایلوشین ۲۰» این کشور در استان لاذقیه رخ داد اما هماهنگی امنیتی میان این دو طرف ادامه دارد. نتانیاهو این اظهارات را پیش از سفرش به نیویورک و حضور در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد. وی تاکید کرد، اسرائیل با صرف‌نظر از تنش‌های اخیر ضمن هماهنگی با روسیه عملیات خود را علیه مواضعی که به‌زعم آن متعلق به ایران است ادامه می‌دهد.

فیصل مقداد: وارد ادلب خواهیم شد

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد نیروهای این کشور چه با جنگ و چه با صلح وارد ادلب می‌شوند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در افتتاحیه جشنواره باشگاه خبرنگاران در دمشق گفت: ما به سوی ادلب می‌رویم چه با صلح و چه با جنگ اما دولت سوریه گزینه صلح را بر جنگ ترجیح می‌دهد. مقداد گفت: روابط روسیه و سوریه عمیقاً در چارچوب جنگ علیه تروریسم تغییر کرد. تلاشی که روسیه در چارچوب مبارزه با تروریسم انجام داد تلاشی خالصانه بود. تمامی تلاش سیاسی و دیپلماتیکی که در طول دوره گذشته انجام داده‌ایم با هدف کنترل ارتش بر تمامی خاک کشور است. زمانی که سوریه خاک خود را از وجود تروریسم آزاد کند از یک‌سو قطعنامه‌های شورای امنیت اجرا می‌شود و از سوی دیگر سوریه حاکمیت بر خاک خود را بازمی‌یابد برای همین کنترل ارتش سوریه بر ادلب یک مساله طبیعی است.

اعلام زمان انتخاب رئیس‌جمهوری عراق

از مهم‌ترین خبرهای هفته گذشته دنیا می‌توان به اعلام تاریخ نهایی انتخاب رئیس‌جمهوری عراق اشاره کرد. دومین جلسه پارلمان عراق به ریاست رئیس جدید خود روز سه‌شنبه هفته پیش برگزار شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، محمد الحلبوسی، رئیس جدید پارلمان عراق در جریان سخنرانی در این جلسه سه‌شنبه آتی (۱۰ مهر) را به عنوان آخرین مهلت انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد. وی افزود: همچنین جلسه آتی پارلمان شاهد انتخاب گزارشگرهای مجلس خواهد بود. بر اساس اعلام قبلی، قرار بود که در نشست امروز پارلمان عراق، رئیس‌جمهور با رای نمایندگان انتخاب شود اما در سایه اختلافات موجود میان احزاب کُرد، این پروسه همچنان ادامه دارد. در حال حاضر دو حزب اصلی کرد یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق هر یک نامزدهای جداگانه‌ای را برای این پست معرفی کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود روند انتخاب رئیس‌جمهوری را دشوار سازد. این در حالی است که گروه‌های عراقی این دو حزب کرد را به انتخاب یک نامزد برای این پست ترغیب کرده‌اند.

رشد کند و تورم بیشتر برای ترکیه

دنیای اقتصاد همچنین در یکی از شماره‌های خود در هفته گذشته نوشت: موسسه رتبه‌سنجی فیچ، یکی از سه موسسه معتبر رتبه‌سنجی جهان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ترکیه را کاهش داد و اعلام کرد تورم در این کشور بیش از انتظارات قبلی این موسسه خواهد بود. فیچ دلیل این تغییر در پیش‌بینی‌های خود را افت شدید ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در جدیدترین گزارش چشم‌انداز خود از اقتصاد جهان عنوان کرد. فیچ پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ترکیه را نسبت به گزارش چشم‌انداز که در تاریخ ۲۱ سپتامبر منتشر کرده بود، از 6 /3 درصد به 2 /1 درصد کاهش داده است. علاوه بر این، فیچ پیش‌بینی کرده است تورم ترکیه که در ماه ژوئیه به رکورد ۱۴ساله خود یعنی 8 /15 درصد رسیده بود، در پایان سال ۲۰۱۸ به ۲۰ درصد خواهد رسید. فیچ همچنین پیش‌بینی خود از تورم ترکیه در سال ۲۰۱۹ میلادی را از 8 /10 درصد به ۱۵ درصد افزایش داد. فیچ پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۹ را از 3 /6 درصد به 1 /6 درصد تغییر داد. پیش‌بینی فیچ از رشد اقتصادی جهان نیز با ۱ / ۰ درصد کاهش به ۱ / ۳ درصد رسید.

حضور سربازان روس در حرم حضرت زینب (س)

شبکه‌های اجتماعی سوری تصاویری از سربازان روس در داخل حرم حضرت زینب (س) در دمشق منتشر کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، سربازان روس در این تصاویر در حال لمس کردن ضریح حضرت زینب(س) در دمشق هستند همان کاری که معمولاً شیعیان هنگام زیارت انجام می‌دهند. این مساله سوالاتی را نزد کاربران درباره احتمال شیعه شدن این سربازان یا تنها جاذبه این مکان برای آنها به وجود آورده است. در تصویر دیگری نیز سربازان روس در حال عکس گرفتن هستند. نیروهای روس از سال ۲۰۱۵ برای کمک به دمشق علیه تروریست‌ها در سوریه حضور دارند.

داعش به دنبال ایجاد پایگاه در آسیای مرکزی است

از خبرهای مهم هفته گذشته می‌توان به هشدار مدیر مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اشاره کرد که اعلام کرد گروه تروریستی داعش تلاش دارد یک مرکز حمایتی در آسیای مرکزی ایجاد کند. به گزارش ایلنا به نقل از سانا، «آندری ناویکوف» رئیس مرکز ضدتروریستی اتحادیه کشورهای همسود اظهار داشت: «گروه تروریستی داعش تلاش دارد یک مرکز حمایتی در آسیای مرکزی ایجاد کرده و باندهای مخفی خود را در آن منطقه فعال‌سازی کند.» در همین حال، «جنیش رزکوف» معاون نخست‌وزیر قرقیزستان نیز هشدار داد: «تهدیدهای تروریستی در کشورهای آسیای مرکزی و همچنین کشورهای سازمان مشترک‌المنافع نبردهای بلندمدت را ایجاد خواهند کرد.» معاون نخست‌وزیر قرقیزستان ادامه داد: «تلاش‌های تروریست‌ها برای ورود به آسیای مرکزی از طریق افغانستان بسیار نگران‌کننده است زیرا هدف آنها ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است.» 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها