شناسه خبر : 27889 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از چپ به راست

چگونه کوبا پس از شش دهه حقوق مالکیت را به رسمیت شناخت؟

بالاخره کوبا بعد از نزدیک به شش دهه مالکیت خصوصی بر دارایی‌ها را به رسمیت شناخت و میگل دیاز کانل رئیس‌جمهور این کشور در سال 2018 قانون به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت را در این کشور به تصویب رساند.

 مرتضی مرادی

بالاخره کوبا بعد از نزدیک به شش دهه مالکیت خصوصی بر دارایی‌ها را به رسمیت شناخت و میگل دیاز کانل رئیس‌جمهور این کشور در سال 2018 قانون به رسمیت شناخته شدن حقوق مالکیت را در این کشور به تصویب رساند.

این قانون ممنوعیت خرید و فروش دارایی‌ها همچون خانه را لغو می‌کند. ممنوعیتی که در سال 1959 و بعد از انقلاب کوبا به دستور فیدل کاسترو ایجاد شده بود. تا پیش از این کوبایی‌ها فقط می‌توانستند خانه‌هایشان را با یکدیگر معاوضه کنند اگرچه در مواقعی پول نیز میان آنها رد و بدل می‌شد.

 البته به‌رغم حرکت میگل دیاز کانل به سمت آزادسازی اقتصاد و تحریک بازار مسکن و دیگر دارایی‌ها، هنوز هم خارجی‌ها نمی‌توانند در کوبا حق مالکیت دارایی داشته باشند. با این حال دیاز کانل امیدوار است بتواند بدون دادن حق مالکیت به خارجی‌ها سرمایه‌گذاران خارجی را به کوبا جذب کند. فیدل کاسترو رهبر کمونیست کوبا در سال‌های 1959 تا 2008 بود. در این پرونده به این سوالات پاسخ می‌دهیم که اقتصاد طی این دوره دچار چه تغییراتی شد؟ نتیجه این اصلاحات طی 50 سال حکومت کاسترو چه بود؟ با به قدرت رسیدن کاسترو در کوبا مالکیت خصوصی منع شد و اداره کشور به صورت کمونیستی در دستور کار قرار گرفت. این کار چه پیامدهایی داشت؟

همچنین اینکه پس از فیدل کاسترو در سال 2008 چه تغییراتی در کوبا به وجود آمد؟ اصلاحات انجام‌شده در اقتصاد کوبا پس از کاسترو چه هستند و چه شد که کوبا به سمت این اصلاحات گام برداشت؟ این اصلاحات تا چه حد موفق بودند و آینده کوبا را چگونه تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ این اصلاحات از سوی کدام گروه‌ها پیگیری شد و مخالفان آن چه کسانی بودند؟

به علاوه در گزارشی جداگانه به عواملی که باعث شدند دژهای ایدئولوژی چپ در کوبا متزلزل شود پرداخته‌ایم. در نهایت نیز در گفت‌وگو با کامران دادخواه، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه نورث ایسترن ریشه‌های روی کار آمدن ایدئولوژی چپ در کوبا، اصلاحات اقتصادی در این کشور و درس‌های کوبا برای ایران را بررسی کرده‌ایم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها