شناسه خبر : 26378 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنگ تجاری غرب و شرق

چین در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه واردات از آمریکا را افزایش داد

چین در واکنش به اقدام دولت ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه وارداتی از چین، تعرفه ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را ۲۵ درصد افزایش داد. تعرفه جدید چین شامل محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش سه‌ میلیارد دلار می‌شود و بنابر اعلام دولت چین این تعرفه جدید از روز دوشنبه ۱۳ فروردین اعمال شده است.

چین در واکنش به اقدام دولت ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه وارداتی از چین، تعرفه ۱۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را ۲۵ درصد افزایش داد. تعرفه جدید چین شامل محصولات وارداتی از آمریکا به ارزش سه‌ میلیارد دلار می‌شود و بنابر اعلام دولت چین این تعرفه جدید از روز دوشنبه ۱۳ فروردین اعمال شده است. دولت چین هدف از اتخاذ این تصمیم را «محافظت از منافع تجاری چین و برقراری تعادل در تراز تجاری با آمریکا» اعلام کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پیشتر دستور افزایش ۲۵‌درصدی تعرفه واردات فولاد و ۱۰‌درصدی آلومینیوم را صادر کرده بود. بر همین اساس آمریکا اعلام کرده که به زودی تعرفه‌های جدید واردات به این کشور را اعمال خواهد کرد، اقدامی که می‌تواند حدود ۶۰ میلیارد دلار از واردات این کشور از چین را شامل شود. دونالد ترامپ همچنین گفته بود که جنگ تجاری برای آمریکا خوب است چون به راحتی می‌تواند در آن برنده شود. در مقابل چین اعلام کرده است که به دنبال جنگ تجاری با آمریکا نیست ولی در برابر افزایش تعرفه‌ها از سوی دولت آمریکا از اقدام تلافی‌جویانه فروگذار نخواهد کرد. تعرفه جدید اعلام‌شده از سوی دولت چین شامل اقلامی همچون برخی نوشیدنی‌ها، گوشت، میوه‌های خشک و ضایعات آلومینیومی می‌شود. در پی نگرانی از بالا گرفتن جنگ تجاری میان این دو ابرقدرت اقتصادی بازارهای بورس آمریکا روز دوشنبه افت قابل توجهی را تجربه کردند. لیندسی والترز از سخنگویان کاخ سفید گفت ریشه مشکلات میان دو کشور این است که چین به فولاد تولیدی خود یارانه می‌دهد. او گفت: چین به جای هدف گرفتن صادرات منصفانه آمریکا، باید به شیوه‌های غیرعادلانه تجاری خود که به امنیت ملی آمریکا زیان می‌رساند و بازارهای جهانی را دستکاری می‌کند خاتمه دهد. آمریکا روز ۸ مارس تعرفه‌هایی را بر واردات فولاد و آلومینیوم اعمال کرد و آن را برای حفاظت از تولیدکنندگان داخلی خود و امنیت ملی ضروری دانست. علاوه بر این آمریکا قصد اعمال تعرفه‌های دیگری را نیز دارد. همچنین دولت ترامپ روز ۲۲ مارس گفت که قصد اعمال تعرفه بر وارداتی به ارزش حداکثر ۶۰ میلیارد دلار از چین و محدود کردن سرمایه‌گذاری این کشور در آمریکا را دارد. 

دولت آمریکا گفت این اقدام در واکنش به سال‌ها «سرقت محصولات فکری» انجام می‌شود. حالا چین با زیر سوال بردن استدلال آمریکا در زمینه امنیت ملی، تعرفه‌هایی بر کالاهای آمریکایی اعمال کرده که محصولاتی به ارزش حدوداً سه میلیارد دلار را در‌بر می‌گیرد. این تصمیم چین، تبعاتی نیز در پی خواهد داشت و برای کسب‌وکارهای آمریکایی که محصولاتش دستخوش این منازعه قرار گرفته زنگ خطر را به صدا درآورده است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها