شناسه خبر : 26158 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سبقت ببر از اژدها

رشد اقتصادی هند در سه‌ماهه پایانی سال گذشته به 7 /2 درصد رسید

بر اساس آمار دولتی هندوستان، رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه منتهی به دسامبر به 2 /7 درصد رسید. رقمی که فراتر از رشد چین در مدت مشابه بوده و پیشرفتی چشمگیر را در مقایسه با سه‌ماهه گذشته و رشد 5 /6درصدی این کشور نشان می‌دهد.

بر اساس آمار دولتی هندوستان، رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماهه منتهی به دسامبر به 2 /7 درصد رسید. رقمی که فراتر از رشد چین در مدت مشابه بوده و پیشرفتی چشمگیر را در مقایسه با سه‌ماهه گذشته و رشد 5 /6درصدی این کشور نشان می‌دهد. تازه‌ترین ارقام GDP هند نشان از تقویت آشکار هند از سقوط شدید اقتصاد این شبه‌جزیره در نیمه نخست سال 2017 دارد، زمانی که هند پس از دو تغییر سیاستگذاری مخرب از سوی نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور، از رشد اقتصادی این کشور از مرز هفت درصد به پایین‌ترین سطح سه‌ساله خود (7 /5 درصد) سقوط کرد. 

در نوامبر 2016 وقتی که مودی به یکباره فرمان ممنوعیت استفاده از دو اسکناس با ارزش این کشور را داد، اقتصاد هند در شوک فرو رفت و منجر به این شد بسیاری از بخش‌های اقتصاد نقدی هند با سقوط شدیدی مواجه شوند. تحول سیستم مالیاتی در جولای ماه گذشته نیز موجب مختل شدن کسب‌وکارها در هند شد و بسیاری از شرکت‌ها برای تطبیق با رژیم مالیاتی جدید با مشکلات فراوانی مواجه شدند.

با توجه به پیش‌بینی ماه گذشته صندوق بین‌المللی در خصوص رشد 4 /7درصدی هندوستان در سال جاری، انتظار می‌رود هند در سال 2018 فاصله بیشتری با چین ایجاد کند. پریانکا کیشور، اقتصاددان حوزه آسیای موسسه اقتصادی آکسفورد اعلام کرد، این یک رشد قدرتمند است. شواهد محکمی وجود دارد که برخی صنایع به ویژه کسب‌وکارهای کوچک‌تر هنوز نسبت به تحول مالیاتی ایجاد‌‌شده کمی نگرانند. تلاش‌های اخیر برای ساده‌سازی سیستم بدین معناست که هند به زودی همه این نگرانی‌ها را پشت ‌سر خواهد گذاشت و در مسیر رشد بیشتر حرکت خواهد کرد. این در حالی است که دولت مودی هنوز اهداف بلندپروازانه‌تری را در نظر دارد. آمیتا کانت، یکی از مشاوران ارشد دولت هند چندی پیش اعلام کرد: «دولت فعلی باید در جهت اصلاحات ساختاری برجسته‌تری قدم بردارد. آنها باید پرداخت سود ثروت را در حدود یک‌سال دیگر آغاز کنند.»

با روندی که دولت در پیش گرفته است، رشد 10‌درصدی و بیشتر دست‌یافتنی خواهد بود. رشد اقتصادی تنها زمینه‌ای نیست که هند در آن با پیشرفت چشمگیری مواجه شده است، چندی پیش هند با ثبت رکوردی در واردات نفت خام، توجه بسیاری از کارشناسان جهانی را به خود جلب کرده بود. انتظار می‌رود با ادامه روند افزایش جمعیت، مصرف انرژی در هند تا سال ۲۰۳۵ میلادی، سریع‌ترین رشد را در میان کشورهای مهم اقتصادی جهان به خود اختصاص دهد و با توجه به رشد سریع اقتصادی هند، پیش‌بینی می‌شود تقاضای این کشور برای واردات نفت از چین پیشی گرفته و این کشور بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان شود. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها