شناسه خبر : 26088 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاکستان جهنم نوزادان

از هر 22 نوزاد در پاکستان یک نفر پیش از یک‌ماهگی می‌میرد

بر اساس تازه‌ترین گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، (یونیسف) درباره مرگ‌ومیر نوزدان در دنیا، هر سال دو میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در دنیا پیش از رسیدن به یک‌ماهگی می‌میرند. در پاکستان از هر ۲۲ نوزاد و در ژاپن از هر ۱۱۱۱ نوزاد یک نفر قبل از رسیدن به یک‌ماهگی جانش را از دست می‌دهد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش صندوق کودکان سازمان ملل، (یونیسف) درباره مرگ‌ومیر نوزدان در دنیا، هر سال دو میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در دنیا پیش از رسیدن به یک‌ماهگی می‌میرند. در پاکستان از هر ۲۲ نوزاد و در ژاپن از هر ۱۱۱۱ نوزاد یک نفر قبل از رسیدن به یک‌ماهگی جانش را از دست می‌دهد. بر اساس این گزارش، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از روز تولد خود نزاع برای بقا را آغاز می‌کنند به طوری که یک میلیون نوزاد در اولین روز تولد جانشان را از دست می‌دهند. پاکستان، افغانستان و کشورهای آفریقای مرکزی بدترین مکان برای تولد نوزادان هستند. 

بیشترین شانس زنده ماندن نوزادان پس از ژاپن در کشورهای ایسلند، سنگاپور و فنلاند وجود دارد. آلمان جزو کشورهایی است که مرگ‌ومیر نوزادان در آن بسیار کم است و با آمار یک مرگ در میان ۴۳۵ نوزاد متولدشده، در رده دوازدهم جدول یونیسف درباره مرگ‌ومیر نوزادان قرار گرفته است. در میان ۱۰ کشور پایین جدول که بدترین وضعیت را برای نوزدان دارند، هشت کشور در آفریقای مرکزی حضور دارند. سومالی، گینه بیسائو، مالی و ساحل عاج از جمله این کشورها هستند. 

فقر و درگیری‌های منطقه‌ای مهم‌ترین عواملی است که موجب می‌شود زنان باردار به طور محسوسی از نظر مراقبت‌های بهداشتی به نسبت کشورهای صنعتی در وضعیت بدتری قرار داشته باشند. هنریتا فور مدیر یونیسف می‌گوید: «وقتی می‌بینیم بسیاری از این مرگ‌ومیرها می‌توانست اتفاق نیفتد، این موضوع روشن می‌شود که دنیا در حمایت از کودکان فقیر ناکام مانده است.» مهم‌ترین علل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان، تولد زودرس و مشکلات زایمان، عفونت ریه، مننژیت و آنچه در میان مردم به مسمومیت خونی (سِپسیس) شهرت دارد، عنوان شده است. به همین منظور یونیسف خواستار افزایش کادر پزشکی، پرستاری و مامایی و همچنین ساخت مراکز سلامتی بیشتری که در دسترس همه باشد، شده است. یکی دیگر از مواردی که یونیسف روی آن تاکید دارد این است که مادر و کودک هردو از نظر دارویی کاملاً تامین باشند. 

دسترسی به مواد ضدعفونی‌کننده و آب سالم و نیز شیر دادن مادر به بچه، تماس بدنی بدون واسطه مادر و بچه پس از تولد و نیز تغذیه خوب نیز بسیار مهم هستند. مدیر یونیسف تصریح کرده است: «ما می‌دانیم که می‌توانیم با اقداماتی به موقع و در پیش گرفتن مسیری خوب و مناسب بسیاری از این نوزادان را از مرگ زودرس نجات دهیم.» یونیسف در گزارش خود می‌گوید می‌شود ۸۰ درصد این کودکان را از مرگ نجات داد، زیرا آنها به علت‌های اجتناب‌پذیری چون زایمان زودرس، عوارض زایمان و عفونت‌هایی چون مسمومیت خون یا ذات‌الریه می‌میرند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها