شناسه خبر : 25991 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جایگزین دارو

اپلیکیشن سلامت

خانم لوان به مدت 23 سال دیابت داشت اما در سال 2016 پزشک او روشی درمانی را تجویز کرد که زندگی او را متحول ساخت. این روش به خانم لوان امکان می‌داد تا سطوح قند خون را تحت کنترل درآورد و وزن خود را کاهش دهد. با این حال، این معجزه علم نوین یک قرص یا داروی جدید نیست بلکه اپلیکیشنی به نام بلو استار (Blue Star) است.

خانم لوان به مدت 23 سال دیابت داشت اما در سال 2016 پزشک او روشی درمانی را تجویز کرد که زندگی او را متحول ساخت. این روش به خانم لوان امکان می‌داد تا سطوح قند خون را تحت کنترل درآورد و وزن خود را کاهش دهد. با این حال، این معجزه علم نوین یک قرص یا داروی جدید نیست بلکه اپلیکیشنی به نام بلو استار (Blue Star) است. 

این برنامه یکی از چندین اپ رو به رشد است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آنها را برای درمان بیماری‌هایی از دیابت گرفته تا اعتیاد تایید کرده است. 

سازمان غذا و دارو از بنگاه‌ها خواسته است به طرحی بپیوندند که هدف آن یکسان‌سازی فرآیند مقرراتی برای این‌گونه درمان‌هاست. مارک سلوج مشاور بنگاه داروسازی مرک (Merck) می‌گوید داوطلبان زیادی وجود دارند و حداقل 150 شرکت در سراسر جهان بر روی «درمان دیجیتال» کار می‌کنند. 

برخلاف سایر اپ‌های دیجیتالی بهداشت، درمان‌های دیجیتالی از نظر کارآمدی آزمایش شده‌اند، مورد تایید مقام‌های مقرراتی از قبیل سازمان دارو و غذا قرار دارند، و پزشکان آنها را تجویز می‌کنند. این روش‌های درمانی با گرفتن اطلاعات از بیمار یا با استفاده از حسگرها داده‌ها را گردآوری می‌کنند و سپس راهنمایی‌هایی ارائه می‌دهند. 

به عنوان مثال،‌ اپ‌های دیابت با نمایشگرهای مرتبط به هم کار می‌کنند و اطلاعات گردآوری‌شده را برای مدیریت نشانه‌های بیماری به‌کار می‌برند. اپ‌های مربوط به ترک سیگار مجهز به یک حسگر تنفسی هستند و آموزش‌هایی را برای ترک سیگار فراهم می‌سازند. از اپ‌های ترک اعتیاد می‌توان برای درمان‌های رفتاری-شناختی استفاده کرد. 

بسیاری از این اپ‌ها توسط بنگاه‌های نوپایی ساخته می‌شوند که در داخل یا اطراف بوستون قرار دارند. یکی از آنها به نام پر تراپیک مجموعه‌ای از درمان‌ها را در مراحل مختلف تولید دارد و بیشتر همانند یک شرکت داروسازی معمولی کار می‌کند. هدف این اپ‌ها درمان شرایطی از قبیل اعتیاد به مواد مخدر، اسکیزوفرنی، اضطراب، بی‌خوابی، اختلال پس از درمان استرس، افسردگی و دردهای مزمن است. به عنوان مثال اپ شرکت پر تراپیک به نام ری‌ست (re SET) اختلالات ناشی از مصرف الکل، کوکائین و سایر محرک‌ها را درمان می‌کند. این اپ تایید شده و در اوایل سال 2018 به بازار عرضه می‌شود. کوری مک‌کان مدیرعامل شرکت پر تراپیک ادعا می‌کند که این اپ از روش‌های درمانی متعارف کارآمدتر است. این اپ به بیماران آموزش می‌دهد تا نشانه‌ها و علائم روزمره را تشخیص دهند و آنها را به همراه دکتر پایش و پیگیری کنند. 

یکی از حوزه‌های دیگر مورد توجه درمان بیماری اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه (ADHD) است که سالانه 14 میلیارد دلار برای آمریکایی‌ها هزینه به بار می‌آورد. 

بنگاه نوپای آکیلی (Akili) به تازگی آزمایشی را انجام داد که نشان می‌دهد بازی رایانه‌ای این شرکت که برای درمان ADHD طراحی شده است می‌تواند توجه و کنترل رفتاری را در کودکان بهبود بخشد. این بازی در صورت تایید اولین درمان دیجیتال برای این بیماری خواهد بود و علاوه بر رقابت با داروهای موجود مورد اقبال و پذیرش والدینی قرار می‌گیرد که تمایلی ندارند فرزندانشان را تحت درمان ADHD قرار دهند. 

برخی درمان‌های دیجیتال در کنار داروهای متعارف نتیجه بهتری دارند و امکان اتحاد و همکاری بین فناوری و بنگاه‌های داروسازی را فراهم می‌سازند. بنگاه نوپای والنتیس (Voluntis) نرم‌افزارهای همراه را برای برخی داروها یا ابزارهای درمانی خاص می‌سازد. این برنامه‌ها می‌توانند اثرات جانبی را پایش کنند، به مدیریت نشانه‌های بیماری کمک کنند و بین بیماران و دکتر یا پرستار ارتباط برقرار کنند. 

با این حال بنگاه‌های داروسازی و سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر هنوز جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. تعداد اندکی از داروسازان در بنگاه‌های نوپا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر نیز منتظر دیدن نتایج کسب‌وکارهای موجود هستند. یکی از دلایل عدم تمایل آنها فقدان مقررات مربوط به تجویز و پرداخت هزینه این اپ‌هاست. گروه لابی‌گر «اتحاد درمان‌های دیجیتال» تلاش می‌کند این مشکل را حل کند. باید بر موانع فرهنگی نیز غلبه کرد. بسیاری از بیماران نمی‌توانند باور کنند که نرم‌افزار می‌تواند به همان اندازه دارو موثر باشد. تحلیلگران برآورد می‌کنند تا سال 2025 ارزش بازاری درمان‌های دیجیتال به 9 میلیارد دلار برسد. با این حال درمان‌های دیجیتال پس از پذیرش عمومی به سرعت رشد می‌کنند و بنگاه‌های بزرگ داروسازی و فناوری به آن روی می‌آورند. اپ‌ها این امکان را فراهم می‌سازند تا علاوه بر گردآوری نتایج، بتوان تعیین کرد آیا بیمار از روش درمانی پیروی می‌کند یا خیر. موانع ورود بنگاه‌های نوپا در مقایسه با داروسازان کمتر است چراکه داروسازان به آزمایشگاه‌های پرهزینه و تاسیسات تولید نیاز دارند. اپ‌های زیادی برای درمان یک بیماری با یکدیگر رقابت خواهند کرد. این کار به نوآوری سریع در درمان می‌انجامد که پدیده‌ای نادر در پزشکی است. همچنین ممکن است هزینه‌ها را کاهش دهد که پدیده‌ای نادرتر خواهد بود. 

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...