شناسه خبر : 25684 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خروج آمریکا از تاپ‌تن

کره جنوبی همچنان سردمدار نوآوری جهان

درحالی که سیلیکون‌ولی روندی نزولی در پیش گرفته است، سئول همچنان به روند صعودی خود در نوآوری ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش شاخص نوآوری بلومبرگ 2018 ایالات متحده برای نخستین بار در شش سال اخیر از میان 10 کشور برتر این رتبه‌بندی خارج شد. این در حالی است که کره‌جنوبی و سوئد رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

درحالی که سیلیکون‌ولی روندی نزولی در پیش گرفته است، سئول همچنان به روند صعودی خود در نوآوری ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش شاخص نوآوری بلومبرگ 2018 ایالات متحده برای نخستین بار در شش سال اخیر از میان 10 کشور برتر این رتبه‌بندی خارج شد. این در حالی است که کره‌جنوبی و سوئد رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. این شاخص کشورها را بر اساس هفت ضابطه شامل هزینه‌های تحقیق و توسعه و تراکم شرکت‌های دولتی های‌تک رتبه‌بندی می‌کند. علت اصلی سقوط آمریکا از رتبه نهم به یازدهم به دلیل سقوط هشت‌پله‌ای این کشور در زیر‌شاخص بازده آموزش عالی بوده که شامل سهم فارغ‌التحصیلان مهندسی و علوم پایه در بازار نیروی کار است.

تجارت- فردا- خروج آمریکا از تاپ‌تن

تولید ارزش افزوده آمریکا نیز روندی نزولی داشته و بهبود در نمره بهره‌وری نتوانسته تاثیر مثبتی در جایگاه کلی این کشور داشته باشد. رابرت اتکینسون، رئیس بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری واشنگتن در این خصوص اعلام کرد: «هیچ دلیلی وجود ندارد این روند در آینده ادامه پیدا نکند. کشورهای دیگر با در پیش گرفتن سیاست‌های نوآورانه و هوشمندانه نظیر انگیزه‌های مالیاتی بهتر در حوزه تحقیق و توسعه، اختصاص بودجه بیشتر برای تحقیقات و سرمایه‌گذاری بیشتر برای تجاری کردن ابتکارات قدم‌های رو به جلویی برداشته‌اند.» در این رتبه‌بندی سنگاپور با پیشی گرفتن از اقتصادهای اروپایی آلمان، سوئیس و فنلاند در رتبه سوم قرار گرفته است. یئو کیات سنگ، استاد دانشگاه فنی سنگاپور گفت: «سنگاپور همواره تمرکز خوبی روی تحصیلات جامعه خود داشته است. این کشور همچنین تعهدی جدی برای تامین بودجه حوزه نوآوری و تحقیق و توسعه دارد.» کره جنوبی برای پنجمین سال متوالی در صدر نوآوری جهانی قرار گرفته است. شرکت الکترونیک سامسونگ، باارزش‌ترین شرکت کره از نظر سرمایه بازار در دهه 2000 بیش از هر شرکت بین‌المللی دیگری توانسته ثبت اختراع آمریکا را اخذ کند. همچنین بخش نیمه‌رساناها، تلفن‌های هوشمند و تجهیزات رسانه دیجیتال این شرکت، سامسونگ را به عنوان یک عرضه‌کننده نوآوری در سطح جهان مطرح کرده است. در این رتبه‌بندی چین با دو پله صعود جایگاه 19 را از آن خود کرده که این رشد ناشی از سهم بالای فارغ‌التحصیلان مهندسی و علوم پایه در بازار کار و افزایش تعداد پتنت‌ها از سوی شرکت‌هایی همچون هوآوی بوده است. این در حالی است که تایلند با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته رتبه 45 دنیا را به خود اختصاص داده است. ژاپن یکی از سه کشور آسیایی است که در میان 10 کشور برتر قرار دارد. این کشور با صعودی یک پله‌ای جایگاه ششم را کسب کرده است. فرانسه نیز با دو پله صعود به جمع پنج کشور برتر اروپایی این رتبه‌بندی پیوسته است. در رتبه‌بندی امسال ایران و آفریقای جنوبی پس از چهار سال بار دیگر به جمع 50 کشور برتر بازگشتند. ترکیه نیز با 33 پله صعود یکی از بیشترین رشدها را از آن خود کرده، رشدی که ناشی از عملکرد قدرتمند این کشور در بازده آموزش عالی، بهره‌وری و دو زیر شاخص دیگر بوده است. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها