شناسه خبر : 24977 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بالاتر از پیش‌بینی‌ها

ادامه روند فراتر از انتظار اقتصاد ژاپن

با وجود آمار ضعیف میزان مصرف و تورم در ژاپن، اقتصاد این کشور همچنان با نرخی سریع‌تر از رشد بالقوه خود در حال حرکت است. تقاضای جهانی همچنان قوی بوده و موجب شده تا صادرات ژاپن در چند ماه اخیر رشدی دورقمی را به ثبت رسانده و به افزایش سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار کمک کند. هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه سوم رشدی 2 /4‌درصدی را تجربه کرد که فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

با وجود آمار ضعیف میزان مصرف و تورم در ژاپن، اقتصاد این کشور همچنان با نرخی سریع‌تر از رشد بالقوه خود در حال حرکت است. تقاضای جهانی همچنان قوی بوده و موجب شده تا صادرات ژاپن در چند ماه اخیر رشدی دورقمی را به ثبت رسانده و به افزایش سرمایه‌گذاری‌های کسب‌وکار کمک کند. هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه سوم رشدی 2 /4‌درصدی را تجربه کرد که فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. ماسامیشی آداچی، اقتصاددان ارشد جی‌پی‌مورگان در این خصوص اعلام کرد: «به طور کلی، سرعت رشد اقتصادی همچنان خوب است. افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری نقش بزرگی در این رابطه ایفا کرده است.» در حالی که آب و هوای نامساعد خریداران را در خانه‌هایشان نگه داشته و رسوایی‌های شرکت‌های صنعتی نظیر شرکت فولادسازی کوبه و نیسان‌موتور در سرخط خبرها قرار گرفته بود، سه‌ماهه چهار سال جاری با آغازی نحس برای شرکت‌های ژاپنی همراه بوده است. شاخص‌های کلیدی نشان می‌دهد اثر این عوامل بسیار محدود بوده است. تولید صنعتی در ماه سپتامبر رشدی 5 /0‌درصدی را به ثبت رسانده که پایین‌تر از برآوردها بوده است، اما پیش‌بینی‌ها خبر از رشد قوی در ماه‌های نوامبر و دسامبر می‌دهد.

تجارت- فردا- بالاتر از پیش‌بینی‌ها

هزینه‌های مصرف‌کننده و میزان خرده‌فروشی نیز تقریباً ثابت بوده است. نوبویاسو آتاگو، اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری اوکاسان و مقام سابق بانک مرکزی ژاپن معتقد است، سومین اقتصاد بزرگ آسیا در سه‌ماهه چهارم سال 2017 بیش از یک درصد رشد را به ثبت خواهد رساند و روند توسعه سال گذشته خود را ادامه خواهد داد. آتاگو گفت، نکته مهم این است که این تولیدات در مرحله بسیار قدرتمندی از چرخه تولید قرار دارد و این موضوع باید در قضاوت‌ها در نظر گرفته شود. میزان مصرف با ناپدید شدن اثرات آب و هوای نامساعد مجدداً اوج خواهد گرفت و به تبع آن تقاضا نیز افزایش خواهد یافت. قرار است آمار جدید تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم، هشتم دسامبر منتشر شود و انتظار می‌رود شاهد رشدی 4 /1‌درصدی در این مدت باشیم. بانک مرکزی محدوده 5 /0 تا یک‌درصدی را برای نرخ رشد بالقوه اقتصاد ژاپن در نظر گرفته است. با وجود این، همانند بسیاری از کشورهای دیگر، رشد بالاتر منجر به تقاضای مصرف‌کننده و تورم بیشتر خواهد شد. تورم ژاپن در حال رشد است و قیمت اجناس به جز مواد غذایی تازه در ماه اکتبر بیشترین رشد خود را در دو سال اخیر به ثبت رسانده است. با این حال این رشد 8 /0‌درصدی همچنان پایین‌تر از هدف دودرصدی بانک مرکزی ژاپن است. مصرف ضعیف باعث شده شرکت‌های تولیدی در خصوص افزایش قیمت‌ها محتاطانه عمل کنند. از سوی دیگر افزایش پایین دستمزدها، مصرف‌کننده را نسبت به خرید و خرج بی‌تمایل کرده است. آداچی در این رابطه می‌گوید، چیزی که مرا می‌ترساند، میزان مصرف است. وقتی به بهبود بازار نیروی کار نگاهی می‌اندازید متوجه می‌شوید مصرف نمی‌تواند سقوط کند. گمان نمی‌کنم آب و هوای نامساعد بتواند به‌تنهایی این ضعف را توضیح دهد. به نظر من، مردم به طور کلی در خصوص آینده اقتصاد ژاپن نگران‌اند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها