شناسه خبر : 24773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهم نسل هزاره

ثروت جهانی

سهم نسل هزاره

پویایی بازارهای مالی حاکی از آن است که در 12 ماه منتهی به ژوئن ثروت جهانی 4 /6 درصد افزایش یافته است که سریع‌ترین روند رشد از سال 2012 به شمار می‌رود. رتبه و جایگاه ثروتمندان یک بار دیگر ترقی کرد. طبق گزارش ثروت جهانی که موسسه پژوهشی کردیت سوئیس تهیه کرد 3 /2 میلیون فرد میلیونر جدید به جمع میلیونرها اضافه شدند.

این گزارش شکاف بزرگ‌ بین ثروتمندان و سایر اقشار را نمایان می‌سازد. اگر ثروت جهان به طور مساوی تقسیم می‌شد هر خانوار 56 هزار و 540 دلار سهم می‌برد در حالی که یک درصد بالا صاحب بیش از نیمی از ثروت جهانی هستند. میزان ثروت میانه برای خانوارها فقط سه هزار و 582 دلار است یعنی اگر درآمد شما بیش از این عدد باشد شما در میان 50 درصد ثروتمند جمعیت جهان هستید.

آمریکا همچنان صدر جدول میلیونرهای جهان را در اختیار دارد و 43 درصد از کل میلیونرهای جهان آمریکایی‌اند. به خاطر کاهش ارزش پوند استرلینگ و ین دو کشور بریتانیا و ژاپن در مقایسه با ژوئن 2016 میلیونرهای (دلاری) کمتری دارند. تعداد میلیونرها در اقتصادهای نوظهور روندی افزایشی داشت و از 7 /2 درصد در سال 2000 به 4 /8 درصد از کل میلیونرهای جهان در زمان کنونی رسید.

در 12 ماه مورد نظر گزارش به خاطر بهبود وضعیت بازار بورس و ارزش پول کشورهای لهستان، اسرائیل و آفریقای جنوبی بیشترین سهم از ثروت جهانی را از آن خود ساختند. مصر بزرگ‌ترین بازنده این عرصه بود و تقریباً نیمی از ثروتش (بر مبنای دلار) را از دست داد. سوئیس همچنان بالاترین رقم میانه و میانگین ثروت سرانه را دارد.

شکاف بزرگی نیز در بین نسل‌ها دیده می‌شود. نسل هزاره (کسانی که در این هزاره به بزرگسالی رسیدند) در مسابقه کسب ثروت بسیار عقب ماندند. در مقایسه با سال 2007، آمریکایی‌هایی که در سنین 30 و 39 قرار دارند در سال 2017 به طور میانگین 43 درصد ثروت کمتری به دست آوردند. افزایش بدهی‌های دانشجویی و دشواری در صعود از نردبان مسکن باعث شد بسیاری از افراد نسل هزاره نتوانند مأوایی برای خود فراهم سازند. این شکاف ممکن است به نسل دوران پرتولد (baby- boomers) سرایت کند. نسلی که اکنون به سرعت به سمت بازنشستگی پیش می‌رود. وقتی نسل دوران پرتولد بخواهد دارایی‌هایش را نقد کند متوجه خواهد شد نسل هزاره پول خرید آن با قیمت‌های کنونی را ندارد.

منبع: اکونومیست

دراین پرونده بخوانید ...