شناسه خبر : 24643 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بانکداران بدون مرز

گزارش جدید بانک جهانی درباره تحولات بانکداری چه می‌گوید؟

بانک جهانی بر اساس سنتی چندین‌ساله، با انتشار گزارش توسعه مالی جهانی که چهارمین سری از این نوع محسوب می‌شود، به بررسی وضعیت بانکداری و تحولات پیرامون آن طی دو دهه اخیر پرداخته است.

 سیدمحمدامین طباطبایی

بانک جهانی بر اساس سنتی چندین‌ساله، با انتشار گزارش توسعه مالی جهانی که چهارمین سری از این نوع محسوب می‌شود، به بررسی وضعیت بانکداری و تحولات پیرامون آن طی دو دهه اخیر پرداخته است. آن‌گونه که در پیش‌گفتار این گزارش آمده، هدف اصلی گزارش کمک به پیشبرد بحث‌های جاری در زمینه نقش موثر نظام بانکداری بین‌المللی در توسعه‌یافتگی و رونق همه‌جانبه کشورهای مختلف به‌خصوص کشورهای در حال توسعه است. نیازی به گفتن نیست که انتشار این گزارش نیز در راستای تلاش‌های چنددهه‌ای بانک جهانی در زمینه کمک به کشورهای در حال توسعه به منظور برخورداری از مزایای بانکداری بین‌المللی و کمینه ساختن ریسک‌های مرتبط با عدم ثبات مالی بوده است.

این گزارش مانند اکثر گزارش‌های سیاستی این نهاد، با یک مرور کلی آغاز می‌شود و سپس در سه بخش، ابعاد مختلف نظام بانکی بین‌المللی را ارزیابی می‌کند. گزارش حاضر که بر اساس داده‌هایی از بازه زمانی 1990 تا نیمه سال جاری میلادی یعنی 2017 نگاشته شده است در بخش اول به معرفی چارچوب مفهومی، ارائه برخی حقایق آماری و نیز بحث درباره اهمیت و ضرورت سیاستگذاری در این حوزه می‌پردازد.

بخش دوم، به صورت موشکافانه عملیات‌های بانکی را بررسی می‌کند که عمدتاً به حضور فعالانه بانک‌های فراگیر بین‌المللی در جای‌جای دنیا و نحوه اثرگذاری آنها بر بانک‌های محلی تاکید دارد.

و اما بخش سوم به بررسی مساله قرض‌دهی برون‌مرزی اختصاص دارد که به نوعی مضمون اصلی و نقطه تمرکز گزارش امسال محسوب می‌شود. این مساله حتی در نامگذاری عنوان گزارش امسال هم نمایان است.

در انتهای گزارش نیز گریزی به مساله فین‌تک‌ها یا تکنولوژی‌هایی که به توسعه بازارهای مالی کمک می‌کنند، زده شده و از آنها به عنوان بستر فعالیت‌های مالی فردا نام برده شده است.

در نهایت، مخاطب این گزارش تمامی دست‌اندرکاران حوزه بانکداری و سیاستگذاری اعم از دولت‌ها، نهادهای مالی بین‌المللی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اتاق‌های فکر، دانشگاهیان، بخش خصوصی و همه فعالان در حوزه توسعه عنوان و مطالعه آن به همه آنها توصیه شده است. 

تجارت- فردا- بانکداران بدون مرز(اینفوگرافیک)

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها