شناسه خبر : 24594 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

راز بقا

نگاهی به آینده خرده‌فروشی در جهان

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ظهور خرید آنلاین می‌تواند موجب نابودی فروشگاه‌های فیزیکی (bricks-and-mortar) شود. با وجود اینکه این فروشگاه‌ها به شکل فیزیکی فعال هستند، اما افزایش تجارت آنلاین آنها را مجبور کرده است که درباره رویه خود بازنگری کنند.

 سیده‌مهدیه حسینی

بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ظهور خرید آنلاین می‌تواند موجب نابودی فروشگاه‌های فیزیکی (bricks-and-mortar) شود. با وجود اینکه این فروشگاه‌ها به شکل فیزیکی فعال هستند، اما افزایش تجارت آنلاین آنها را مجبور کرده است که درباره رویه خود بازنگری کنند. طی چند سال آینده نقش فروشگاه‌های خرده‌فروشی بازتعریف خواهد شد و به کمک تکنولوژی‌های جدید توسعه پیدا خواهد کرد. رشد خرید آنلاین، موجب ظهور فروشگاه‌های دیگری مانند آمازون در آینده می‌شود که نیازی به دستیار فروش ندارند. روشن است که تجارت خرده‌فروشی در حال حاضر در مرحله تحول اساسی قرار دارد. در طول چند سال آینده مغازه‌ها متحمل تغییرات بنیادی خواهند شد. با این حال اگر می‌خواهید پیش‌بینی کنید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، باید نگاهی به گذشته بیندازید. کسب‌وکار خرده‌فروشی در سال‌های اخیر شاهد سه نوآوری بزرگ بوده است؛ ابتدا گسترش پدیده رانندگی، امکان سفارش آنلاین را به مشتریان می‌دهد، سپس می‌توانند به فروشگاه بروند و بسته سفارشی خود را در ماشین تحویل بگیرند. کمپانی آمازون در سال جاری در تقابل جدی با وال‌مارت (بزرگ‌ترین فروشگاه خرده‌فروشی جهان)، فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی خود را افتتاح کرد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند به جای مراجعه به وب‌سایت آمازون، راهی فروشگاه شوند و مایحتاج خود را خریداری کنند. پدیده دوم، روالی از خرید را ایجاد کرده که در تقابل با فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید است به این صورت که با گسترش مغازه‌های محلی، مشتریان می‌توانند هر گاه که خواستند، بدون نیاز به رفتن به فروشگاه‌های بزرگ با خودروی خود و خریدهای انبوه، نیازهای خود را رفع کنند. انقلاب سوم، افزایش خرید آنلاین است که در بخش‌های پوشاک و لوازم الکتریکی آغاز شد اما از زمان گسترش آن، به مواد غذایی و کالاهای دیگر نیز رسیده است.

بازنگری در نقش فروشگاه‌های فیزیکی

این انقلاب سه‌گانه به دلیل تمایل خرده‌فروشان جهت تطبیق با انتظارات متغیر مشتریان به منظور سودآوری بیشتر به‌وجود آمده است. مشتری می‌خواهد در وقت خود صرفه‌جویی کند، با این حال این واقعیت یک سوال اساسی را به‌وجود می‌آورد؛ اگر مشتری بخواهد زمان کمتری در داخل مغازه‌ها صرف کند، مغازه‌ها چه راهکاری را پیش می‌گیرند؟ آیا این به آن معنی است که آنها به سادگی از بین می‌روند؟ فروشندگان باید الگوهای جدیدی را معرفی و رویکردی را اتخاذ کنند که فراتر از سودآوری است. سه بخش اصلی برای توسعه خرده‌فروشی وجود دارد. ابتدا فروشگاه باید به محلی برای کسب تجارب جدید تبدیل شود؛ جایی که می‌تواند شما را شگفت‌زده کند و زمان خوبی را در آن سپری کنید. این به معنای دادن آزادی بیشتر به مشتری است. به عنوان مثال، فروشگاه Nike در شهر نیویورک، به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهد که تجهیزات فروشگاه را در شرایط واقعی امتحان کنند مانند پرتاب توپ بسکتبال به حلقه. یکی دیگر از گزینه‌ها، استفاده از واقعیت مجازی (Virtual Reality)  و واقعیت افزوده (‌Augmented Reality) است. هزینه این تکنولوژی هنوز هم برای مردم عادی بالاست و برندهای تجاری می‌توانند اثرات چشمگیر خود را نشان دهند و به مشتریان یک تجربه واقعی همه‌جانبه را پیشنهاد کنند. به عنوان مثال، فروشگاه North Face در کره‌جنوبی دست به ابتکار عمل جالبی زد. ابتدا از مشتریان خود خواست روی یک سورتمه بنشینند، سپس هدست واقعیت مجازی (VR)را روی سر مشتریان قرار داد که مسابقه سورتمه‌سواری را به صورت واقعی تجربه کنند که توسط سگ‌ها در منظره‌ای از برف کشیده می‌شوند. در همین حال یک دستیار فروش، سگ‌های زنده واقعی را به سورتمه‌ها متصل کرد و هنگامی که مشتری هدست را برداشت، سگ‌ها در فروشگاه وارد یک مسابقه واقعی شدند. به طور مشابه  Alibaba غول تجارت الکترونیک چینی، با قرار دادن هدست VR روی سر مشتریان به فروشگاه Macy در نیویورک متصل می‌شود. به کمک این نوع از نمایشگر دراماتیک می‌توانید تجربیات جدید و سرگرم‌کننده‌ای را کسب کنید.

محلی برای تعامل و زندگی اجتماعی

بخش دوم توسعه شامل جنبه مادی خرده‌فروشی است یعنی توانایی مشتری برای دیدن و لمس کردن محصول. در فروشگاه شما با تماس فیزیکی با محصول می‌توانید تا حدودی به کارکرد آن پی ببرید. همچنین عموم مردم هنوز به طور کامل مجذوب تجارت الکترونیک نشده‌اند. بنابراین خرده‌فروشان زمانی می‌توانند قدرت خود را حفظ کنند که بر ویژگی‌های منحصر به فرد خود تمرکز کنند. به تازگی اعلام شده است که مشارکت و تعامل بین شرکت کاسپر آمریکا با فروشگاه‌های Target شکل گرفته است. این فروشگاه زنجیره‌ای 75 میلیون دلار در کاسپر سرمایه‌گذاری کرده است. در نتیجه تزریق مالی Target، تشک‌های کاسپر اکنون در فروشگاه‌های Target خریداری می‌شوند. به‌‌رغم رشد سریع، کاسپر برای جذب آن دسته از خریدارانی تلاش کرد که از خرید آنلاین استفاده نمی‌کردند. همکاری با Target درها را به سوی طیف گسترده‌تری از مشتریان باز می‌کند در حالی که Target از داشتن محصولات جذاب در فروشگاه‌های خود سود می‌برد. برخی از مشتریان می‌خواهند کالاهای خود را در فروشگاه جست‌وجو کنند و می‌توانند با حضور در فروشگاه  Targetمحصول خود را خریداری کنند. بخش سوم توسعه، تبدیل فروشگاه به جایی برای تعامل و بهبود روابط اجتماعی است. بسیاری از مردم به منظور گریز از محیط خانه، به خرید می‌روند. در حال حاضر مراکز خرید در آمریکا به محلی برای ملاقات و گفت‌وگوی افراد تبدیل شده است. افراد می‌توانند علاوه بر خرید کردن، از محیط مراکز خرید هم لذت ببرند. با این حال ایجاد احساس رضایت و خوشحالی در مشتریان کافی نیست. شما همچنین به منظور اثربخشی بهتر باید به مشتریان آموزش دهید. فروشگاهی در پاریس کلاس‌های آموزشی از قبیل آشپزی به مشتریان ارائه می‌کند.

فروشگاه‌های دارای مدیریت بهتر و کارآمدتر

فروشگاه‌های آینده، نقشی به مراتب متفاوت‌تر از امروز خواهند داشت و مشتریان فرآیند خرید بهتری را تجربه خواهند کرد. با استفاده از عینک‌های گوگل مصرف‌کنندگان آینده قادر خواهند بود در اطراف فروشگاه حرکت کنند و محصولات مورد علاقه خود را به طور هوشمند انتخاب کنند و دستیاران فروش مجازی به آنها در فروشگاه کمک کنند. پیش‌بینی می‌شود در 15 سال آینده شاهد ظهور این فناوری در فروشگاه‌ها خواهیم بود. بخش دیگر برای بهبود خرده‌فروشی، فرآیند پرداخت است. امروزه صف پرداخت پول در فروشگاه‌ها بخشی از فرآیند خرید است که برای مشتری لذت‌بخش نیست. بهینه‌سازی فرآیند پرداخت، تحول مهمی را در آینده خرده‌فروشی رقم خواهد زد. آمازون با یک نوآوری دیگر به نام Amazon Go، بسیاری را به وجد آورده است. نوآوری جدید این شرکت، ایجاد فروشگاهی فیزیکی موسوم به Amazon Go است. نکته‌ای که در مورد فروشگاه‌های Amazon GO وجود دارد و آن را از سایر فروشگاه‌های فیزیکی متمایز می‌کند، نبود صندوقدار در مسیر منتهی به در خروجی در این فروشگاه‌هاست. آمازون می‌گوید این فروشگاه به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های تجربه خرید مجهز است و خریداران با نصب اپلیکیشن Amazon Go در گوشی‌های هوشمند خود، هنگام ورود به طور خودکار وارد حساب آمازون خود می‌شوند. اپلیکیشن با برداشت محصول از قفسه سیستم مورد نظر، محصول را ردیابی می‌کند و به حساب مجازی خریدار اضافه می‌کند، در نتیجه موجب تسریع فرآیند خرید می‌شود. اما بحث هزینه در سودآوری یک فروشگاه را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل باید سیستم مناسبی طراحی شود زیرا به‌کارگیری تراشه‌ها و سنسورهای ردیابی برای تمام محصولات موجود به هزینه بالایی نیاز دارد. در نهایت فروشگاه‌های آینده با استفاده از فناوری پیشرفته به بهترین شکل سازماندهی خواهند شد. این فروشگاه‌ها مجهز به روبات‌هایی خواهند بود که سوالات مشتریان را پاسخ می‌دهند در حالی که دستیارهای فروش انسانی بر ارائه مشاوره‌های پیچیده‌تر تمرکز می‌کنند. روبات‌ها بدون شک نقش مهمی در انبارهای فروشگاه خواهند داشت. تامین و انبارداری به کمک تکنولوژی تشخیص تصویر، ساده‌تر می‌شود. روبات‌ها همان‌طور که در امتداد قفسه‌ها حرکت می‌کنند، محصولات را با دقت بالا اسکن و شناسایی می‌کنند. به طور کلی مدیریت داده‌های پیچیده، خرده‌فروشان را قادر می‌سازد با استفاده از راه‌حل‌های درست آینده بهتری را برای خود ترسیم کنند.  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها