شناسه خبر : 23034 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پسر کو ندارد نشان از پدر

وارث شرکت سامسونگ به پنج سال حبس محکوم شد

دادگاهی در کره جنوبی لی‌جا یونگ وارث کمپانی عظیم سامسونگ را که عملاً مدیریت این شرکت را نیز بر عهده دارد به دست داشتن در رسوایی که منجر به برکناری رئیس‌جمهور پیشین این کشور خانم پارک شد، محکوم کرد.

دادگاهی در کره جنوبی لی‌جا یونگ وارث کمپانی عظیم سامسونگ را که عملاً مدیریت این شرکت را نیز بر عهده دارد به دست داشتن در رسوایی که منجر به برکناری رئیس‌جمهور پیشین این کشور خانم پارک شد، محکوم کرد. طبق حکم دادگاه یونگ در حالی ‌که دادستان تقاضای محکومیت 12‌ساله برای او کرده بود به پنج سال زندان محکوم شد. یونگ متهم به پرداخت رشوه و فساد مالی است. این محکومیت ضربه‌ بزرگی به شرکت سامسونگ که بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه هوشمند در دنیاست و چیزی در حدود 15 درصد از اقتصاد این کشور را شامل می‌شود، خواهد بود. این دادگاه بخشی از مجموعه محاکماتی است که در پی رسوایی دولت سابق صورت گرفته و در این کشور به «دادگاه قرن» شهرت یافته است. او در رابطه با پرداخت رشوه به دولت خانم پارک و در مقابل بهره‌مندی از حمایت دولت مجرم شناخته شد. لی‌جا یونگ 49‌ساله در سال 2014 و پس از حمله قلبی پدرش که باعث ازکارافتادگی‌اش شد مدیریت این شرکت را عهده‌دار شد. او همچنین درباره اتهامات بیان سوگند دروغ، مخفی کردن درآمدهای مجرمانه، اختلاس و  پنهان کردن دارایی‌های خارجی‌اش گناهکار شناخته شد. در اصلی‌ترین اتهام لی‌جا یونگ به پرداخت 38 میلیون دلار به اشخاص وابسته به دولت و در ازای آن دریافت حمایت دولت در طرح ادغام شرکت‌های وابسته به سامسونگ که به‌رغم مخالفت بسیاری از سهامداران صورت پذیرفت و با اجرای آن آقای لی کنترل کامل این شرکت را به دست گرفت، متهم است. آقای لی تمامی اتهامات را رد کرده و وکلای او از تصمیم وی جهت فرجام‌خواهی در اولین فرصت خبر دادند. این حکم همچنین می‌تواند در روند محاکمه خانم پارک نیز تاثیر‌گذار باشد چراکه که این دو پرونده ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

 رای نهایی این پرونده می‌تواند در دادگاه عالی این کشور و در سال آینده مشخص شود. این محکومیت احتمالی می‌تواند اوضاع آشفته این شرکت در 12 ماه گذشته را که با مشکلات ناشی از آتش گرفتن گوشی‌های گلکسی نوت 7 این کمپانی آغاز شده بود بیش‌ازپیش تیره‌وتار کند. در پی اعلام این حکم سهام این شرکت در بورس سئول با کاهش 1 /1 درصدی همراه شد. اگرچه این محکومیت می‌تواند شهرت این شرکت را به خطر بیندازد اما به نظر نمی‌رسد تاثیری بر فعالیت‌های روزمره این شرکت داشته باشد، همان‌طور که پس از بازداشت اولیه آقای لی، سهام این شرکت همچنان با رشد قابل قبولی همراه بوده است. پیش ‌از این نیز بسیاری از مالکان شرکت‌های بزرگ این کشور که معمولاً به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند به فساد مالی محکوم ‌شده‌اند که از آن جمله می‌توان به پدر آقای لی اشاره کرد که دو بار با محکومیت روبه‌رو شد و هر دو بار مورد عفو قرار گرفت. باید دید آیا درنهایت آقای لی دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند یا خیر.  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها