شناسه خبر : 36883 لینک کوتاه

چهره کلیدی برجام، گزینه ریاست CIA

هشدار فرانسه نسبت به بازگشت داعش به سوریه و عراق

وزیر دفاع فرانسه در سخنانی نسبت به ظهور دوباره داعش در عراق و سوریه هشدار داد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی اظهار کرد که داعش همچنان وجود دارد و در حال قدرت گرفتن دوباره در عراق و سوریه است. وی در این باره گفت: از زمان سقوط آخرین پناهگاه داعش در باغوز سوریه امروز شاهد آن هستیم که این گروه در حال قدرت گرفتن دوباره در سوریه و همچنین عراق است. پارلی در ادامه خاطرنشان کرد که به همین دلیل لازم است نیروهای فرانسه در ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش در منطقه باقی بمانند. وی ادامه داد: این گروه افراطی در عراق هم دوباره جان گرفته است و در شام ریشه‌کن نشده و به همین دلیل است که ما هنوز در ائتلاف ضد‌داعش در سوریه حضور داریم.

 

خط و نشان پایانی برای دولت مستعجل ترامپ

مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای از مایک پنس خواست با فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ از قدرت به دلیل نقشش در شورش‌های هفته گذشته در کنگره موافقت کند. این در حالی است که معاون ترامپ پیش از این جلسه، در نامه‌ای هشدار داده بود که این اقدام پیامدهای وحشتناکی دارد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، مجلس نمایندگان با ۲۲۰ رای در برابر ۲۰۵ رای مخالف، این قطعنامه را تایید کرد. قانونگذاران از مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند وظیفه رئیس‌جمهور موقت را برعهده گرفته و ترامپ را به دلیل ناتوانی در انجام کار برکنار کند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که پس از تصویب درخواست از معاون رئیس‌جمهور برای فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی، وی باید طی ۲۴ ساعت به این درخواست پاسخ دهد. کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا هم اعلام کرد، سخنرانی دونالد ترامپ موجب شد طرفداران او فکر کنند روند دموکراسی تهدیدی به شمار می‌آید که باید دخالت کنند، با وجود اینکه ترامپ به طرفداران خود پیشنهاد کرد به صورت مسالمت‌آمیز به طرف کنگره بروند، اما محتوای سخنرانی او تهدید‌آمیز بود. روند برکناری ترامپ طبق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به این شرح است: معاون رئیس‌جمهور و اعضای کابینه باید از کنگره بخواهند که صلاحیت‌های رئیس‌جمهور را لغو کنند. پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا چهار روز زمان دارد تا به آن اعتراض کرده و آن را رد کند. پس از آن کنگره طی ۲۱ روز برای حل اختلاف تلاش خواهد کرد و طی این مدت، معاون رئیس‌جمهور وظایف رئیس‌جمهور را در اختیار خواهد داشت. در صورتی که کنگره نتواند به توافقی درباره لغو صلاحیت‌های رئیس‌جمهور برسد، وی تمامی امتیازات و صلاحیت‌های خود را به‌دست خواهد آورد. با این حال، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که اعمال متمم 25 قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ را نخواهد پذیرفت. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به پلوسی نوشت که به اعتقاد او «چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی نخواهد بود». در همین ارتباط، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که اگر معاون ترامپ با اجرای متمم 25 قانون اساسی مخالفت کند، کنگره برای استیضاح ترامپ اقدام خواهد کرد.

 

کره شمالی در مسیر افزایش قدرت نظامی

خبرگزاری رسمی کره شمالی همزمان با پایان کنگره حزب حاکم پس از هشت روز گفت‌وگوهای سیاستگذاری آن گزارش کرد، رهبری کشور خواستار افزایش قدرت نظامی و بازدارندگی بیشتر جنگ اتمی شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هشتمین کنگره حزب حاکم کره شمالی کمتر از دو هفته مانده به روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و در بحبوحه توقف مذاکرات اتمی کره شمالی برگزار شده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی از پایان این کنگره گزارش کرد: ما باید هر کاری از دستمان برمی‌آید برای تقویت بازدارندگی جنگ اتمی خود انجام دهیم و در عین حال، ظرفیت‌های نظامی قوی‌تری برای خود ایجاد کنیم. از زمان اعلام مهلت قانونی اعلام‌شده برای آزمایش موشک‌های بالستیک هسته‌ای و قاره‌پیما در سال ۲۰۱۸، کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی، خواستار ادامه تولید تسلیحات اتمی برای زرادخانه خود و انجام چندین آزمایش موشکی کوچک‌تر شده است. در همین حال، کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون و یکی از اعضای کمیته مرکز حزب حاکم کره شمالی نیز ارتش کره جنوبی را بابت نظارت بر رژه پیونگ یانگ مورد انتقاد قرار داد و در بیانیه‌ای جداگانه نوشت: این اقدام از سوی سئول یک رویکرد خصمانه در قبال کره شمالی است. ارتش کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد، نشانه‌هایی را رهگیری کرده که نشان می‌دهد کره شمالی یک رژه نظامی در یکشنبه‌شب برای کنگره انجام داده است. اظهارات خواهر کیم جونگ اون پس از آن مطرح شد که مون جائه این،‌ رئیس‌جمهوری کره جنوبی به مهندسی کمک برای مذاکرات متوقف‌شده اتمی متعهد شد. کنگره حزب حاکم که برای هشت روز در پیونگ‌یانگ انجام شد، نخستین از ۲۰۱۶ و دومین از ۱۹۸۰ بوده است. همچنین قرار است نشست مجمع عالی خلق یا پارلمان کره شمالی روز یکشنبه برگزار شود و در آن درباره قانونی تصمیم‌گیری و بحث می‌شود که درباره برنامه اقتصادی پنج‌ساله و بودجه دولتی است.

 

تحول در معماری سیاسی عمان

سلطان عمان فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن، با تعیین ولیعهد ساز‌و‌کاری مشخص و پایدار برای انتقال قدرت در این کشور ایجاد خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های عمان، «هیثم بن طارق» سلطان عمان دو فرمان سلطنتی برای «مجلس عمان» و «تنظیم قانون اساسی» این کشور صادر کرد که شامل ایجاد ساز‌و‌کاری مشخص و پایدار برای انتقال قدرت در سلطنت و تعیین ولیعهد است. بر اساس اعلام رسانه‌های عمان، ایجاد ساز‌و‌کاری مشخص و پایدار برای انتقال قدرت در سلطنت و تعیین ولیعهد و روشن شدن وظایف و صلاحیت وی مهم‌ترین نکته فرمان شماره ۶ برای صدور قانون اساسی در بین دو فرمان منتشر‌شده («صدور قانون اساسی» و «صدور قانون مجلس عمان») بر اساس اجرای چشم‌انداز ۲۰۴۰ است. فرمان شماره ۶ همچنین تاکید بر نقش دولت در تامین حقوق و آزادی‌های بیشتر شهروندان را شامل می‌شود که برابری زن و مرد، مراقبت از کودکان، معلولان، نوجوانان و جوانان و تحصیلات اجباری تا پایان دوره آموزش مقدماتی، تشویق به تاسیس دانشگاه‌ها، پیشبرد تحقیقات علمی، حمایت از افراد خلاق و مبتکر، حق برخورداری از زندگی و کرامت انسانی، زندگی امن و حفظ حریم خصوصی، نقش زندان‌های تحت نظارت قضایی در اصلاح و توانبخشی، محافظت از میراث ملی و در نظر گرفتن مجازات قانونی برای تعرض و قاچاق آنها مهم‌ترین موارد است. فرمان شماره ۷ ویژه مجلس عمان شامل اختیارات مجلس، شرایط عضویت و کلیه حقوق و وظایف اعضا علاوه بر تنظیم همه امور متعلق به امور مجلس است. سلطان عمان به مناسبت اولین سالروز رسیدن به قدرت، ۲۸۵ زندانی از جمله خارجی‌ها را عفو کرد. چشم‌انداز ۲۰۴۰ عمان مبتنی بر چهار محور اصلی «جامعه انسانی خلاق»، «هدایت اقتصاد بر پایه رقابت‌پذیری»، «محیط زیست با منابع پایدار» و «دولت مجهز مسوولیت‌پذیر» استوار است که جهت‌گیری استراتژیک همه این محورها به سوی جامعه‌ای است که به هویت و فرهنگ خود افتخار می‌کند و به فرهنگ و شهروندان خود متعهد است.

 

احداث پایگاه نظامی جدید آمریکا در اردن

مرحله فراهم کردن مقدمات احداث پایگاه جدید آمریکا در شرق اردن طی دو هفته گذشته روند قانونی خود را طی کرد و اسناد مهندسی فراهم و مقدمات اعطای مجوزهای ساخت این پایگاه آغاز شد. به گزارش ایسنا، برخی دیپلمات‌های آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم با اشاره به اینکه مقدمات احداث پایگاه جدید آمریکا در اردن در دو هفته گذشته روند قانونی خود را پشت سر گذاشت، اظهار کردند: به این ترتیب ظرف چند هفته آینده شاهد افزایش اقدامات مربوط به احداث پروژه پایگاه جدید آمریکا خواهیم بود. این منابع افزودند: این پروژه در چارچوب برنامه گسترده دو طرف برای همکاری‌های نظامی اجرا می‌شود. به نظر می‌رسد مراحل آغاز عملیات احداث پایگاه جدید آمریکا با برپایی چند تاسیسات با ساختار بسیار پیشرفته آغاز شده است و این اقدامات در چارچوب تلاش دولت آمریکا برای اجرای برنامه مبارزه با تروریسم و تقویت توانمندی‌های دفاعی اردن انجام می‌شوند. پیشتر برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند که ابتدای بهار سال ۲۰۲۱ یک پایگاه نظامی جدید با هزینه از پیش تعیین‌شده بیش از ۵۰ میلیون دلار در شرق اردن احداث شود.

چهره کلیدی برجام، گزینه بایدن برای ریاست CIA

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، ویلیام بِرنز (William J. Burns) را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) انتخاب کرد. به گزارش «سی‌ان ان»، جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ویلیام برنز را به عنوان رئیس بعدی سیا انتخاب کرده است. برنز، در صورت تایید، نخستین رئیس سیا در تاریخ این سازمان است که دوره فعالیتش کاملاً در وزارت خارجه گذشته است. ویلیام برنز، دارای مدرک روابط بین‌الملل از دانشگاه «آکسفورد»، متولد سال ۱۹۵۶ است. وی که اکنون رئیس «بنیاد کارنگی»، اتاق فکر معتبر امور بین‌الملل در واشنگتن است، بیش از سه دهه در پست‌های سیاسی در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. نامزد ریاست سیا، در زمان ریاست جمهوری پنج رئیس‌جمهور آمریکا اعم از دموکرات و جمهوریخواه و نیز ۱۰ وزیر خارجه این کشور، در پست‌های مختلفی مانند سفیر آمریکا در اردن در دولت «بیل کلینتون» و سفیر آمریکا در روسیه در دولت «جرج دبلیو بوش» کار کرد. این دیپلمات سابقه همکاری با دولت «رونالد ریگان» را نیز در کارنامه دارد. او همچنین سابقه‌ای طولانی در مسائل غرب آسیا دارد و از نزدیک در دولت اوباما در زمینه توافق هسته‌ای همکاری کرد. کار وی در مورد چین محدود بوده است. برنز همچنین از منتقدان سیاست خارجی «دونالد ترامپ» است و ماه آگوست مقاله‌ای با عنوان عواقب خطرناک عدم پذیرش شکست در انتخابات از سوی ترامپ نوشته بود. وی رابطه نزدیکی با «آوریل هاینز»، نامزد سمت سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا از جانب بایدن، دارد. افراد نزدیک به این موضوع، دلیل انتخاب برنز را تخصص وی در امور روسیه و تجربه دیپلماتیک و توانایی وی در بازگرداندن اعتبار از دست رفته سیا در دوران ریاست جمهوری ترامپ اعلام کردند.

 

2021؛ سالی مهم برای پیمان آتلانتیک شمالی

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با توصیف ۲۰۲۱ به عنوان سال بسیار مهم، گفت: سرنوشت و آینده حضور نیروهای این نهاد نظامی غربی در افغانستان، در ماه آینده (فوریه) تعیین می‌شود. به گزارش ایرنا از تارنمای ناتو؛ استولتنبرگ با اشاره به تصمیم‌گیری درباره آینده ماموریت نیروهای این سازمان در افغانستان در نشست ماه فوریه وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو و استقبال و حمایت از مذاکرات جاری صلح میان گروه‌های افغان، گفت: چالش‌ها، دشواری‌ها و بی‌اعتمادی‌های زیاد و در عین حال مذاکرات به عنوان تنها راه به سوی صلح و پیشرفت به سوی راه‌حل مسالمت‌آمیز، وجود دارد. وی همچنین سال میلادی را فرصت مهمی برای تقویت دوباره روابط اروپا و آمریکای شمالی خواند و گفت: روی نقش اساسی آلمان در این اقدامات حساب می‌کنم. استولتنبرگ همچنین ۲۰۲۱ را سال مهمی برای کنترل تسلیحات و جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای دانست و افزود: باید اطمینان یابیم که با پایان اعتبار توافقنامه استارت در ماه آینده، وضعی پیش نخواهد آمد که هیچ توافقنامه‌ای برای تنظیم شمار کلاهک‌های هسته‌ای در جهان، وجود نداشته باشد.

♦♦♦

ایرنا: در پی واکنش شبکه‌های اجتماعی به اقدامات تحریک‌آمیز ترامپ در حوادث اخیر آمریکا، مقامات اروپایی خواهان بازنگری در تعریف نقش این شبکه‌ها بر اساس حقوق اساسی شدند.

فارس: «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان برای نشست مشترک به میزبانی رئیس‌جمهور روسیه وارد مسکو شدند تا درباره مسائل مختلف به ویژه قره‌باغ کوهستانی رایزنی کنند.

ایرنا: گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درخواست کرد که روسیه و آمریکا باید دکترین‌های نظامی خود را اصلاح کنند و گفت: نخستین گام روسیه و آمریکا باید تمدید پیمان استارت-۲ باشد و دو کشور باید برای ادامه کاهش تسلیحات و جلب قدرت‌های هسته‌ای دیگر در مذاکرات کاهش تسلیحات توافق کنند.

ایسنا: یک مسوول فلسطینی اعلام کرد، دولت جدید آمریکا اخیراً با ارسال نامه‌ای برای تشکیلات خودگردان فلسطین بر لزوم برگزاری انتخابات جدید برای تجدید مشروعیت در این تشکیلات و به جریان انداختن نهادهای آن تاکید کرده است.

ایلنا: «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در اسرائیل گفت: «من تردیدی ندارم که دولت جدید آمریکا با اسرائیل دوست خواهد بود. انتظار می‌رود که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، با ترکیه سخت‌تر برخورد کند.»

فارس: سفارت آمریکا در «نورسلطان» از امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری این کشور در قزاقستان و ازبکستان خبر داد. سفارت آمریکا مدعی شده که این طرح به دنبال استفاده از فرصت‌ها برای افزایش تجارت، توسعه و همکاری است تا هر کشوری در آسیای مرکزی را قوی‌تر و مرفه‌تر سازد.

ایلنا: نماینده هیات دیپلماتیک روسیه در واشنگتن گفت که نامه دعوت رسمی واشنگتن از مسکو برای حضور در مراسم بایدن را دریافت کرده و قرار است که این مشارکت در سطح سفیر باشد.

ایسنا: مصر از بازگشایی حریم هوایی خود به روی هواپیماهای قطری خبر داد. پیش از این بحرین، امارات و عربستان نیز در اقدامی مشابه حریم هوایی‌شان را به روی قطر گشودند.

فارس: «انور قرقاش» رئیس مشاور در امور خارجه امارات روز یکشنبه گفت که کشورش خواستار ارتباط با ترکیه است. وی گفت: «می‌خواهیم به ترکیه بگوییم خواستار روابط عادی هستیم که حق حاکمیت هر دو کشور مورد احترام قرار بگیرد.»

ایرنا: صلیب سرخ جهانی در واکنش به وضعیت بد انسانی در یمن به دلیل تجاوز و محاصره این کشور اعلام کرد دو‌سوم مردم این کشور از آب آشامیدنی سالم و خدمات بهداشتی محروم هستند.

ایسنا: قطر آمادگی خود را جهت میانجیگری برای حل تنش‌های بین عربستان و ترکیه اعلام کرد.

♦♦♦

آزمایش نخستین موشک کروز اتمی فرانسه

خبرگزاری فارس نوشت: ارتش فرانسه از آزمایش موفق نخستین موشک کروز با قابلیت حمل کلاهک اتمی از سوی یک جنگنده نیروی دریایی خود خبر داد. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه چندی قبل در سخنان خود به ساخت ناو هواپیمابر نسل جدید که با موتور اتمی کار می‌کند، اشاره کرد. فرانسه به همراه انگلیس تنها قدرت‌های اتمی قاره اروپا محسوب می‌شوند. فرانسه همچنین ناوگانی از موشک‌های بالستیک زیرسطحی دارد که برخی از آنها قادر به حمل کلاهک اتمی هستند. این کشور در حالی که متحد آمریکا محسوب می‌شود، اما به شدت در حال فاصله گرفتن از واشنگتن در سیاست خارجی و امور نظامی و در حال افزایش توان زرادخانه اتمی جهت نمایش استقلال خویش است.

 

اعلام آمادگی ترکیه برای خرید دومین بسته سامانه اس-۴۰۰

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: مقام ارشد صنایع نظامی ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد این کشور آماده خرید دومین بسته سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه به شرط انتقال تکنولوژی است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت، این کشور آماده است تا دومین بسته سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه را در صورت انتقال تکنولوژی خریداری کند. بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان ترک، دمیر گفت: ما تاکنون شاهد ریسک نبوده‌ایم در حالی که تحریم‌های بیشتر (آمریکا) تصویب نشده‌اند. اگر می‌خواستیم می‌توانستیم همین امروز نیز دومین بسته اس-۴۰۰ را داشته باشیم اما این برای ما مهم است که تولید مشترک و انتقال تکنولوژی داشته باشیم.

 

درخواست عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به جای انگلیس

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه از اتحادیه اروپا خواست تا در پی خروج انگلیس از این اتحادیه، عضویت آن را به ترکیه بدهد. به گزارش ایسنا،‌ رجب طیب اردوغان، در سخنرانی خود گفت: ما از تمایل و خواسته خود برای دریافت عضویت اتحادیه اروپا دست نکشیده‌ایم. وی افزود: عدم اطمینان روزافزون که برگزیت به ارمغان آورده تنها در صورت عضویت ترکیه از بین می‌رود. اردوغان اظهار داشت: شرق مدیترانه را باید از موقعیت یک منطقه رقابتی خارج کرده و به یک حوزه همکاری در بلندمدت تبدیل کنیم. رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: اسلام‌هراسی ضمن ایجاد خطر برای شش میلیون شهروند ترکیه مقیم در کشورهای اروپایی، به چاله‌ای سیاه برای ارزش‌های اروپایی تبدیل می‌شود.

 

واکنش روسیه به حضور نظامی آمریکا در قطب شمال

ایرنا نوشت: سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه، در واکنش به افزایش حضور نظامی واشنگتن در این منطقه گفت که افزایش حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در شمالگان و وضعیت نظامی-سیاسی در منطقه به خاطر رقابت کشورهای برتر دنیا برای دستیابی به منابع و راه‌های ارتباطی شمالگان اوضاع را دشوار می‌کند. او تاکید کرد که روسیه برای تقویت توان دفاعی و تامین منافع ملی خود در شمالگان فعالانه ناوگان شمالی را توسعه می‌دهد. روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای هم‌جوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب‌های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می‌کنند و رقابت این کشورها در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها