شناسه خبر : 36642 لینک کوتاه

هشدار جدی خطر تجزیه عراق

تورم چین برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته منفی شد

داده‌های اداره ملی آمار چین حاکی از این است که شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده در چین برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته کاهش یافته؛ موضوعی که نشانگر تورم منفی این کشور است. به گزارش ایرنا از رادیو بین‌المللی چین، داده‌های اداره ملی آمار این کشور که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد شاخص هزینه مصرف‌کننده موسوم به «CPI» (معیاری برای سنجش میزان تورم) در چین به طور غیرمنتظره‌ای در ماه نوامبر سال جاری میلادی (۱۰ آبان تا ۱۰ آذر‌) و در مقایسه با دوره گذشته در سال ۲۰۱۹ میلادی نیم درصد کاهش داشته است و به زیر صفر رسید. روند کاهشی منفی 5 /0‌درصدی شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده در چین به‌دنبال افزایش مثبت 5 /0‌درصدی این شاخص در ماه اکتبر سال جاری میلادی (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان) گزارش می‌شود. این اولین تورم منفی چین از اکتبر ۲۰۰۹ میلادی تاکنون و به‌دنبال کاهش منفی دو‌درصدی قیمت مواد غذایی برای اولین بار در طول تقریباً سه سال گذشته محسوب می‌شود. علاوه بر قیمت مواد غذایی، هزینه‌های مربوط به بخش حمل‌و‌نقل، اجاره‌بها، سوخت، آب، برق و پوشاک نیز در چین کاهش داشته است. بر اساس برآوردهای ماهانه، هزینه‌های مصرف‌کننده در چین 6 /0 درصد کاهش پیدا کرده است که این روند، سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین روند کاهشی از شش ماه پیش و متعاقب کاهش 3 /0‌درصدی این هزینه‌ها در ماه اکتبر محسوب می‌شود.

 

ابتکارعمل روسیه برای جلوگیری از توهین به احساسات مذهبی

رئیس‌جمهوری روسیه به وزارت خارجه این کشور دستور داده تا اقداماتی را برای یک گفتمان بین‌المللی درباره خنثی کردن فعالیت‌هایی اجرایی کند که می‌تواند مصداق توهین به احساسات معتقدان مذهبی باشد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان دیداری با نمایندگان سازمان‌های مذهب‌محور که چهارم نوامبر صورت گرفت،‌ روز جمعه یکسری دستورات را به وزارت خارجه روسیه ابلاغ کرد که بر اساس آن، اقداماتی برای یک گفتمان بین‌المللی به منظور از بین بردن فعالیت‌های توهین‌آمیز به احساسات معتقدان مذهبی صورت می‌گیرد. در این سند آمده است: وزارت خارجه روسیه ملزم شده تا ابتکار عملی را در راستای یک گفت‌وگو درباره مسائل مرتبط با جلوگیری از اقداماتی با هدف توهین به احساسات مذهبی عبادت‌کنندگان و تهییج دشمنی بین‌مذهبی و مناقشات بر پایه مذهب در پلت‌فورم‌های بین‌المللی و یافتن احتمال امضای توافق‌های بین‌المللی یا تصویب قطعنامه در این موارد در مجمع عمومی سازمان ملل انجام دهد. پوتین پیشتر در دیداری با اعضای انجمن‌های مذهبی گفته بود که «این یک ایده خوب است تا از سایر کشورها در سازمان ملل بخواهیم قانونی را در راستای حفاظت از احساسات عبادت‌کنندگان تصویب کنند» و همچنین وعده داده بود تا وزارت خارجه روسیه را مسوول رسیدگی به این مساله کند. این ابتکار عمل از سوی «اسماعیل بردیف»، مفتی جمهوری قره‌چای و چرکس،‌ یکی از جمهوری‌های فدراسیون روسیه و رئیس مرکز هماهنگی مسلمانان در قفقاز شمالی مطرح شده است. وی به این مساله اشاره کرده بود که قانونی در روسیه وجود دارد که از احساسات عبادت‌کنندگان در مقابل آزار و اذیت حفاظت می‌کند.

 

رازهای تهیه و تولید سلاح‌های داعش

نتایج تحقیقات موسسه پژوهشی Conflict Armament Research مستقر در لندن که اخیراً رسانه‌ای شده است نشان می‌دهد که داعش پیگیرانه یک شبکه‌ بین‌المللی را سازمان داده که از طریق آن به تامین حجم زیادی از سلاح و تجهیزات جنگی خود می‌پرداخته است. تروریست‌های داعش، به ویژه از سال ۲۰۱۴ با اتکا به زرادخانه‌ای که از طریق این شبکه تامین می‌شد به گسترش نفوذ خود در مناطقی از عراق و سوریه اقدام کردند. یک فروشگاه کوچک تلفن همراه که شش تن خمیر آلومینیوم سفارش می‌دهد، یک تاجر کود که به ۷۸ تن نوعی ماده افزودنی به مواد غذایی علاقه نشان می‌دهد، یک شرکت مستقر در بریتانیا که از آمریکا دستگاه کنترل حرکت سفارش می‌دهد در حالی که صورت حساب را یک دلال ترکیه‌ای خودروهای لوکس پرداخت می‌کند و.... نمونه‌ای از اقدام‌هایی هستند که گروه تروریستی داعش طی سال‌ها از طریق آنها زرادخانه خود را تجهیز می‌کرد. این‌گونه فعالیت‌ها، به‌خصوص در ابتدای ظهور «داعش» زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت. به گزارش دویچه‌وله، بر پایه پژوهش یاد‌شده، مرز مشترک میان سوریه و ترکیه مهم‌ترین راه انتقال نیازمندی‌های گروه داعش بوده است. اعضا و وابستگان داعش، اغلب با هویت جعلی مواد مورد نیاز خود را به شرکت‌های فعال در مناطق مرزی سفارش می‌دادند. پژوهشگران موسسه مستقر در لندن در گزارش خود بارها تاکید کرده‌اند که شرکت‌هایی که در مناطق مرزی این سفارش‌ها را دریافت می‌کردند از هویت واقعی سفارش‌دهندگان و وابستگی آنها به جهادگرایان بی‌خبر بوده‌اند. پتر نویمن، استاد کالج سلطنتی لندن به دویچه‌وله می‌گوید گروه داعش کاملاً آگاهانه منطقه‌ای را برای سفارش سلاح و مواد منفجره انتخاب کرده بود که این‌گونه داد‌و‌ستدها در آن غیر‌معمول نبود. اینکه داعش مدت‌ها مرکز تدارکات خود را در مناطق مرزی ترکیه حفظ کرد چندان عجیب نیست زیرا آنکارا در ابتدای شکل‌گیری گروه دولت اسلامی مانند بسیاری دیگر از کشورها از پویایی آنها غافلگیر شده بود و در عین حال از آنجا که آنها به اهدافی در ترکیه حمله نمی‌کردند تا حدودی از آزادی عمل برخوردار بودند.

ترکیه: تحریم‌های آمریکا اتحاد میان دو کشور را متزلزل کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اسماعیل دمیر رئیس صنایع دفاعی ترکیه و مصطفی آلبر دنیز مسوول آن و چند نفر دیگر را به دلیل همکاری با روسیه در خرید سامانه پدافندی اس- ۴۰۰ تحریم کرد. مایک پمپئو در بیانیه مطبوعاتی با اشاره به بخش ۲۳۱ قانون مقابله با دشمنان خارجی از طریق مجازات (کاآتسا) اظهار کرد: این تحریم به دلیل مشارکت آگاهانه رئیس اس‌اس‌بی ترکیه و سایر افسران آن در معامله مهم با شرکت رزوبورونکسپورت، نهاد اصلی صادرات اسلحه روسیه و تهیه سامانه پدافندی موشک زمین به هوای اس- ۴۰۰ را تحت تحریم و ممنوعیت روادید برای سفر به آمریکا قرار می‌دهد. وزیر دفاع ترکیه با تاکید بر اینکه تحریم آنکارا از سوی آمریکا اتحاد میان دو کشور را متزلزل کرد،‌ گفت ترکیه به تلاش‌های خود برای حفظ امنیت کشور و مردم خود ادامه خواهد داد. آکار وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: تصمیم آمریکا برای تحریم آنکارا همه ارزش‌های اتحاد و ائتلاف میان دو کشور را به لرزه درآورده است. اما ما با قاطعیت به تلاش‌های خود برای تضمین امنیت و حمایت از کشور و مردم خود ادامه خواهیم داد. وی افزود: ما این تصمیم را که با روح ائتلاف و واقعیت‌های نظامی و سیاسی همخوانی ندارد،‌ محکوم می‌کنیم. همچنین همه تدابیر لازم را برای حفظ امنیت شهروندان و کشورمان که مورد تهدید هوایی و موشکی قرار دارد، اتخاذ خواهیم کرد. آکار تصریح کرد: روشن است که تحریم‌های آمریکا علیه کشوری که عضو ناتو است،‌ نه‌تنها به روح ائتلاف آسیب می‌زند بلکه اعتماد میان اعضای ناتو و متحدانش را نیز از بین خواهد برد. وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن محکومیت این تصمیم آن را خطای بزرگ توصیف کرد.

 

هشدار جدی نماینده عراقی درباره تجزیه عراق

«کریم علیوی المحمداوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، درباره طرح آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای بازگشت طایفه‌گری جدید به این کشور هشدار داد و گفت که آمریکا به دنبال احیای طرح تجزیه عراق است. به گزارش فارس وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز سیاستمدارانی که با آنها در ارتباط هستند، تلاش دارند تا بار دیگر طرح تجزیه عراق به سه کشور کوچک‌تر را احیا کنند. این نماینده عراقی گفت: تحرکات و فراخوان‌هایی سری در سطح داخلی و خارجی برای احیای ایده ایجاد چند اقلیم با هدف تسهیل امکان بازگشت طایفه‌گری و تروریسم وجود دارد. نیروهای ملی سنی و کُرد مخالف تجزیه عراق به سه کشور کوچک هستند و طرح‌های آمریکایی در عراق را رد می‌کنند. این در حالی است که در انتخابات اخیر آمریکا، «جو بایدن»، صاحب نظریه تجزیه عراق به سه اقلیم کردی، سنی و شیعی که اشراف ویژه‌ای بر روی پرونده عراق داشته و روابط نزدیکی با برخی سیاستمداران عراقی دارد، به قدرت رسیده است و تحلیلگران بر این باورند که وی در نهایت به بهانه‌های مختلف این پروژه قدیمی را احیا و بازبینی در برخی بخش‌هایش، اجرایی می‌کند.

پرواز ریاض-دمشق بعد از چهار سال وقفه از سر گرفته شد

پس از چهار سال وقفه اولین پرواز ریاض به دمشق توسط یک شرکت خصوصی سوری انجام شد. به گزارش ایرنا، الخلیج الجدید که به سیاست‌های قطر در منطقه نزدیک است اعلام کرد پس از چهار سال وقفه، اولین پرواز از ریاض به دمشق انجام شد. پروازهای عربستان و سوریه به طور رسمی از سال ۲۰۱۶ پس از تیرگی روابط دو کشور در پی تشدید بحران سوریه متوقف شد. به نوشته پایگاه خبری الخلیج الجدید، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه طی سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که عربستان سعودی از تروریسم در سوریه حمایت می‌کند. با وجود این، در پی پیشروی ارتش سوریه در مناطق شمالی و شکست سنگین تروریست‌ها، از ابتدای سال جاری میلادی نشست‌هایی میان طرف‌های سوری و سعودی در نیویورک، به منظور رفع تنش‌های به‌وجود‌آمده برگزار شد. روزنامه الوطن سوریه در این باره به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که این نشست میان بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل و عبدالله المعلمی همتای سعودی وی و فهد بن عبدالله المبارک وزیر مشاور دولت سعودی صورت گرفت. الوطن نوشت: المعلمی و المبارک در این دیدار تاکید کردند که باید مشکلات میان دو کشور عربستان و سوریه رفع شود. به نوشته الوطن در پی این دیدار، شخصیت‌های رسمی سوریه سفر خود را به عربستان آغاز کردند، با این حال یک منبع دیپلماتیک عربی در دمشق گفته که بازگشایی سفارت ریاض در سوریه به زمان بستگی دارد. در سپتامبر گذشته پس از بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب در مرزهای دمشق و اردن، ریاض به کامیون‌های حامل کالاهای سوری اجازه داد تا از اراضی عربستان عبور کنند.

 

هشدار پنتاگون درباره خطر حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا

به گزارش تسنیم به نقل از واشنگتن‌تایمز، ارتش آمریکا در گزارشی ضمن اشاره به خطراتی که پایگاه‌های نظامی در داخل این کشور را تهدید می‌کند، هشدار داده است: پایگاه‌های ارتش آمریکا با خطر واقعی و جدی حملات عمدی و مستقیم از سوی دشمنان روبه‌رو است و باید راهبردهای جدیدی را برای تقویت دفاع از این پایگاه‌ها اتخاذ و اجرا کند. بر اساس این گزارش، رهبران و فرماندهان ارتش آمریکا در این گزارش 16‌صفحه‌ای گفته‌اند که در حال بررسی فرضیه‌هایی هستند که دشمنان چگونه ممکن است به طور مستقیم پایگاه‌های نظامی در داخل خاک ایالات متحده را هدف قرار دهند. گرچه ایده حمله دشمنان خارجی به پایگاه‌های نظامی ارتش آمریکا در داخل خاک این کشور کمی دور از تصور و ذهن است ولی پنتاگون هشدار داده است که حملات سایبری و حتی حمایت دشمنان خارجی از فعالیت‌های مجرمانه و خرابکارانه علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا، تهدیدات جدی در قرن 21 به شمار می‌رود. در گزارش راهبرد ارتش آمریکا آمده است: ارتش برآورد می‌کند که دشمنان از اطلاعات پیچیده، جاسوسی و شبکه‌های نظارت و استراق برای هدف قراردادن تاسیسات نظامی و پایگاه‌های ارتش آمریکا استفاده خواهد کرد.

♦♦♦

ایرنا: یک روز پس از وقوع یک انفجار در مجاورت شهر اسلام‌آباد، نیروهای امنیتی پاکستان عملیات بمب‌گذاری در مرکز بورس واقع در مرکز پایتخت این کشور را شناسایی و خنثی کردند.

فارس: «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر دولت منطقه کردستان عراق با «جویل ریبون» فرستاده ویژه آمریکا به سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. بارزانی در این گفت‌وگو پ.ک.ک را تهدیدی برای ثبات و امنیت کردستان عراق خواند.

ایرنا: معاون رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که داعش در پیامی به وی هشدار داده است که اگر افراد زندانی آنها اعدام شوند، کابل را به کشتارگاه شیعیان تبدیل خواهد کرد.

فارس: همزمان با پیشرفت بندهای توافق آتش‌بس بین باکو و ایروان و تحویل شهرهای مختلف قره‌باغ به جمهوری آذربایجان، نوبت به تبادل اولین گروه از اسرای جنگی رسید.

اعتمادآنلاین: وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به تحریم شدن صنعت دفاعی این کشور توسط آمریکا گفت: ما تصمیم امروز آمریکا مبنی بر وضع تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورمان در ارتباط با خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ را محکوم و رد می‌کنیم.

 ایلنا: به نقل از بلومبرگ، نفتکش اندراس 9 /1 میلیون بشکه نفتِ مری-۱۶ ونزوئلا را در بندر خوزه بارگیری خواهد کرد. اندراس دومین نفتکش ایرانی است که نفت خام ونزوئلا را بارگیری می‌کند.

ایرنا: به دنبال افشای رسوایی جدید رئیس‌جمهوری برزیل در بهره‌برداری از یک نهاد دولتی در جهت منافع خانوادگی، حزب کارگران و دیگر احزاب و نهادهای حقوقی این کشور خواستار برکناری وی شدند.

فارس: روزنامه الکترونیکی لندنی «رای الیوم»، از مخالفت قطر و عُمان با درخواست مشاور ترامپ برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو خبر داد.

ایلنا: وزیر خارجه روسیه در نشست مطبوعاتی با عبدالله بن زاید همتای اماراتی خود مجدداً بر لزوم تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین فلسطین و اسرائیل تاکید و تصریح کرد که هدف نهایی باید عادی‌سازی وضعیت کامل در این منطقه و تشکیل کشور فلسطین و عادی‌سازی روابط بین اسرائیل با کشورهای منطقه باشد.

ایرنا: هیات دولت افغانستان هشت مورد به گروه طالبان برای ادامه مذاکرات صلح پیشنهاد کرده است که از جمله آنها آتش‌بس، ایجاد دولت مشارکتی و تعدیل قانون اساسی است. همچنین غیرنظامی‌سازی روستاها، ارسال کمک‌های بشردوستانه در مناطق تحت کنترل طالبان و فعال‌سازی مدارس از دیگر پیشنهادهای دولت در مذاکرات اصلی است.

ایلنا: به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف»، اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه در زمینه خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ غافلگیرکننده نبوده و نشانه دیگری بر نگرش استکباری در برابر قانون بین‌المللی و اقدامات غیرقانونی و خودسرانه است.

♦♦♦

اولتیماتوم مخالفان به دولت پاکستان

ایرنا نوشت: رهبران جنبش دموکراتیک پاکستان، دولت این کشور را به ناکامی در جنگ با کرونا، تخریب معیشت، تشدید تورم و عامل افزایش بدهی‌های کلان خارجی متهم می‌کنند و مدعی هستند: دولت عمران خان باید تا ۱۲ بهمن‌ماه امسال دست از کار کشیده و استعفا دهد، در غیر این صورت یک روز بعد از مهلت اولتیماتوم، ائتلاف احزاب مخالف تاریخ تظاهرات سراسری به سمت پایتخت پاکستان را اعلام خواهند کرد. جناح مخالف پاکستان از جمله مسلم لیگ‌نواز و حزب مردم به‌رغم سپری شدن سه سال از دولت عمران‌خان نخست‌وزیر این کشور، همچنان مدعی تقلب در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ و بی‌کفایتی دولت در مدیریت کشور هستند.

 

انتخاب بایدن و شتاب اسرائیل برای شهرک‌سازی

خبرگزاری فارس نوشت: اسرائیل در یک ماه اخیر چندین طرح توسعه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی را تصویب کرده است و شهرداری قدس اشغالی نیز با ساخت ۸۲۰۰ واحد مسکونی و تجاری موافقت کرد. شهرداری قدس اشغالی قصد دارد این میزان واحد را در منطقه موسوم به منطقه سبز در اراضی «بیت صفافا» و «البقعه» و منطقه صنعتی «تلبیوت» تا روستای «الولجه» مابین قدس شرقی تا قدس غربی احداث کند. ساخت خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، پارک، مراکز اداری و خدماتی جزو این طرح هستند. قرار است با آغاز سال ۲۰۲۱ ساخت این شهرک نیز شروع شود و ساخت‌و‌سازها تا سال ۲۰۴۰ نیز ادامه خواهد یافت. قرار است این طرح به کمیته برنامه‌ریزی و ساخت‌و‌ساز کابینه صهیونیستی ارسال شود.

 

جانسون؛ برگزیت و محدودیت‌های کرونایی

ایسنا نوشت: بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که این روزها به دلیل مساله خروج کشورش از اتحادیه اروپا به دنبال توافق تجاری با اتحادیه اروپا بوده و در این راستا چالش‌هایی داشته اکنون به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید از سوی دولت لندن برای مهار شیوع کرونا با فشارهای داخلی بیشتری روبه‌رو شده است. براساس این تصمیم ناگهانی که توسط وزیر بهداشت انگلیس در پارلمان مطرح شد، برخی مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها در لندن از روز چهارشنبه تعطیل خواهند شد. این محدودیت‌های جدید چند روز پیش از کریسمس اعلام شده و منجر به خالی شدن خریدارانی که معمولاً در این زمان از سال در خیابان‌ها حضور داشتند، می‌شود.

 

حمله سایبری به وزارت بازرگانی و وزارت خزانه‌داری آمریکا

اعتماد نوشت: در یکی از پیچیده‌ترین حمله‌های سایبری پنج سال اخیر، هکرها توانستند به سیستم ای‌میل دو وزارتخانه مهم در آمریکا دسترسی پیدا کنند، اما کارشناسان معتقدند به احتمال زیاد این همه چیزی نیست که هکرها به آن دست یافته‌اند و تحقیقات در خصوص تبعات احتمالی این حمله سایبری همچنان ادامه دارد. هکرها توانسته‌اند طی حمله به برخی وزارتخانه‌ها به سیستم ای‌میل وزارت خزانه‌داری و وزارت بازرگانی دسترسی پیدا کنند و آزادانه از این سیستم‌ها برای دستیابی به اطلاعاتی که به آن نیاز داشتند، بهره گیرند. نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان و برخی مقامات فدرال که نامشان فاش نشده، نوشته است که این حمله سایبری نه از سوی هکرهای عادی که از جانب هکرهایی با برخورداری از حمایت دولتی صورت گرفته است.