شناسه خبر : 36404 لینک کوتاه

ابعاد سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان

روند انتقال قدرت از دولت ترامپ به دولت بایدن آغاز شد

رئیس اداره کل خدمات عمومی آمریکا (جی‌اس‌ای)، در نامه‌ای رسماً جو بایدن را به عنوان پیروز انتخابات شناخته و خبر داده که آماده آغاز روند رسمی انتقال قدرت است. ترامپ هم در رشته توئیتی با تایید این مطلب گفت که دستور داده تا مقدمات مرسوم و لازم آغاز شود. به گزارش ایسنا، عصر دوشنبه به وقت آمریکا، شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد اداره کل خدمات عمومی آمریکا، به تیم انتقالی جو بایدن خبر داده است که آماده آغاز رسمی روند انتقال قدرت به دولت جدید است. ساعتی بعد، دونالد ترامپ که هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته بود،‌ در رشته توئیتی با تایید این موضوع گفت که دستور داده مراحل اولیه برای انتقال قدرت به بایدن آغاز شود. این نخستین گام در دولت آمریکا برای شروع روند انتقال قدرت است که طی چند هفته گذشته جنجال‌آمیز شده بود چراکه دولت ترامپ با وجود گذشت دو هفته از مشخص شدن پیروزی جو بایدن در رای‌گیری سوم نوامبر، از ارسال چنین نامه‌ای از سوی اداره کل خدمات جلوگیری کرده بود. این اختلاف به آنجا رسیده بود که روز ۲۳ نوامبر، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در هشداری به رئیس این اداره، از او خواستند از فوت وقت اجتناب کرده و برای ارائه دلایل خود فوراً برابر نمایندگان کنگره حاضر شود. رسانه‌های آمریکا از این موضوع به عنوان نخستین نشانه رسمی قبول شکست از سوی ترامپ یاد کردند. هر‌چند برخلاف رسم معمول در آمریکا، دونالد ترامپ تاکنون به جو بایدن تبریک نگفته و شکست خود در انتخابات را علناً بر زبان نیاورده است.

 

موافقت ترامپ با دسترسی بایدن به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده

رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا به رئیس‌جمهوری منتخب این کشور اجازه داد به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی پیدا کند. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا به «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب این کشور اجازه داد به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی پیدا کند. بنا بر اعلام یکی از مقام‌های دولت ترامپ، وی اجازه دسترسی بایدن به جزئیات بسیار محرمانه‌ای را که توسط مسوولان اطلاعاتی برای مقام‌های ارشد دولت تهیه می‌شود، داده است. پیش از این نیز اعلام شده بود که وی با انتقال رسمی قدرت به بایدن موافقت کرده ولی تاکید دارد که پرونده شکایت انتخاباتی خود را با قدرت پیش می‌برد.

 

بایدن: انتخابات تمام شد

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد انتخابات تمام شده و دیگر باید منافع حزبی را کنار بگذاریم. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا امروز در واکنش به چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا به آغاز روند انتقال قدرت به دولت رئیس‌جمهوری منتخب گفت: انتخابات تمام شده و زمان آن رسیده که منافع حزبی را کنار بگذاریم و از سخنرانی‌های پوچ و توخالی دست برداریم. ترامپ گفته است، به‌رغم شکایت‌های قضایی به امیلی مورفی رئیس اداره خدمات عمومی اجازه داده در مسیر تحویل قدرت به دولت جو بایدن وارد عمل شود. تیم بایدن از تصمیم ترامپ که اجازه می‌دهد روند گذار قدرت انجام گیرد، استقبال کرد.

 

بایدن وزیر خارجه خود را معرفی کرد

جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اعضای تیم امنیت ملی خود از جمله وزیر خارجه را معرفی کرد. به گزارش ایرنا، بنا بر فهرستی که تیم بایدن منتشر کرد، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه معرفی شده است. بلینکن 58‌ساله از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی، زمانی‌که بایدن معاون باراک اوباما بود، مشاور امنیت ملی بایدن بود. وی همچنین از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ معاون مشاور امنیت ملی اوباما رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده و از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ معاون وزیر خارجه جان کری بود. بلینکن طرفدار چندجانبه‌گرایی است. از این‌رو در حالی که دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا» به‌شدت از چندجانبه‌گرایی انتقاد می‌کند، معرفی وی به عنوان جانشین «مایک پمپئو» وزیر خارجه فعلی آمریکا نشان‌دهنده یک چرخش در سیاست خارجی ایالات متحده به شمار می‌رود. همچنین الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی، آوریل هینس به عنوان مدیر آژانس اطلاعات ملی و لیندا توماس گرینفیلد به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منصوب شده‌اند. علاوه بر این، بایدن، جیک سالیوان را به عنوان مشاور امنیت ملی خود معرفی کرده و کری وزیر خارجه پیشین را به عنوان فرستاده ویژه در امور آب‌و‌هوایی منصوب کرد. سالیوان و کری نیز در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقشی اساسی داشتند. تیم بایدن در معرفی سالیوان نوشت: وی یکی از مذاکراه‌کنندگان اصلی در گفت‌وگوهای اولیه بود که راه را برای توافق هسته‌ای با ایران باز کرد.

 

اختلافات دریایی چین و ژاپن همچنان پابرجا

در حالی که «موتگی توشیمیتسو» وزیر خارجه ژاپن و «وانگ یی» همتای چینی او توافق کردند دو کشور برای حل‌و‌فصل مسائل گوناگون از جمله همه‌گیری جهانی ویروس کرونا از نزدیک با یکدیگر همکاری کنند، اختلافات دریایی دو کشور همچنان باقی است. به گزارش ایرنا از ژاپن تودی، این دو مقام رسمی در توکیو به مدت یک ساعت‌و‌نیم با هم ملاقات کردند. وانگ برای یک دیدار دوروزه در ژاپن به سر می‌برد. موتگی گفت روابط باثبات میان دو کشور برای جوامع منطقه‌ای و جهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. او گفت: ژاپن و چین به عنوان قدرت‌های بزرگ مسوولیت‌پذیر باید به حل مسائل مهمی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و تجارت و سرمایه‌گذاری که جامعه جهانی با آنها روبه‌رو است، کمک کنند. وزیر خارجه ژاپن همچنین در این دیدار موضع ژاپن در مورد جزایر سنکاکو را به وانگ یی توضیح داد و از او خواست تا در رابطه با آب‌های اطراف این جزایر به شیوه‌ای سازنده عمل کنند. گزارش مدعی است، شناورهای چینی به طور مکرر به آب‌های سرزمینی مجاور این جزایر در استان اوکیناوا تجاوز کرده‌اند. ژاپن کنترل این جزایر را در اختیار دارد. دولت ژاپن می‌گوید که این جزایر بخش جدایی‌ناپذیر از قلمرو این کشور است. چین و تایوان هم بر سر این جزایر ادعای مالکیت دارند.

 

تکذیب سفر نتانیاهو به ریاض توسط عربستان متقاعدکننده نیست

نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در سخنانی گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سفر کرده و تمامی شواهد نشست سه‌جانبه او با ولیعهد عربستان و وزیر امور خارجه آمریکا را تایید می‌کنند و تکذیب این سفر و دیدار سه‌جانبه توسط وزیر خارجه عربستان سعودی متقاعد‌کننده نیست و ممکن است این اتفاقات با توافق میان آنها رخ داده باشد. به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم، در یادداشتی درباره اخبار منتشر‌شده درباره سفر محرمانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به عربستان سعودی و تکذیب آن توسط فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور نوشت، زمانی که تمامی رسانه‌های رسمی و غیررسمی رژیم صهیونیستی دیدار سه‌جانبه میان بنیامین نتانیاهو، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عنوان «پدر خوانده» سازش با تل‌آویو در شهر «نیوم» را طی روز یکشنبه تایید می‌کنند؛ تکذیب خجالت‌آور آن توسط فیصل بن فرحان با انتشار پیامی در توئیتر به‌هیچ‌وجه قانع‌کننده نیست. درست است که دفتر نتانیاهو حاضر به تایید یا تکذیب این سفر نشده و واکنشی به این موضوع نشان نداده است اما یوآو گالانت، وزیر آموزش دولت رژیم اشغالگر و عضو کابینه امنیتی این رژیم در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی دیدار سه‌جانبه مذکور را تایید کرد و این سفر را یک دستاورد جالب توجه خواند. این مقدمه‌چینی‌های عربستان به نتایجی منجر شده که شاهد آنها خواهیم بود. محمد بن‌سلمان که روند عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با تل‌آویو را رهبری می‌کند، از نخستین روزهای به قدرت رسیدنش حامی و طرفدار طرح موسوم به «معامله قرن» و نزدیک شدن به رژیم اشغالگر بوده است و صدها میلیارد ثروت کشورش را برای حمایت از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و دامادش جارد کوشنر و برنامه‌های آنها برای اجرای این معامله، طرح‌های عادی‌سازی و یهودی‌سازی قدس اشغالی و الحاق بیشتر کرانه باختری، دره اردن و بلندی‌های اشغالی جولان هزینه کرد.

 

درخواست بازپرس قضایی انفجار بیروت برای تحقیق درباره چند وزیر

بازپرس قضایی انفجار بندر بیروت خواستار تحقیقات پارلمانی درباره وزرای فعلی و سابق به دلیل کم‌کاری و مقصر بودن در این انفجار شد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه القدس العربی، یک منبع قضایی لبنانی گفت که قاضی فادی صوان، بازپرس قضایی انفجار بندر بیروت در نامه‌ای به پارلمان اعلام کرد که تحقیقات وی درباره چند وزیر کنونی و سابق شبهاتی را درباره مسوولیت آنها و کم‌کاری‌شان در زمینه وجود نیترات آمونیوم در بندر بیروت ایجاد کرده است. طبق گفته این منبع، فادی صوان از پارلمان خواسته است که تحقیقاتی را درباره «میشال نجار»، وزیر اشتغال و حمل‌و‌نقل لبنان، «یوسف فنیانوس»، «غازی العریضی» و «غازی زعیتر»، وزرای اشتغال و حمل‌و‌نقل سابق، «غازی وزنه»، وزیر دارایی فعلی و «علی حسن خلیل»، وزیر دارایی سابق، «ماری کلود نجم»، وزیر دادگستری فعلی و «اشرف ریفی»، «سلیم جریصاتی» و «البیرت سرحان»، وزرای دادگستری سابق لبنان انجام دهد؛ چراکه محاکمه وزرا از اختیارات شورای عالی محاکمه وزیران و رئیس‌جمهورهاست و مقر این شورا در پارلمان قرار دارد. بیروت چهارم آگوست شاهد انفجاری عظیم بود که در اثر آن علاوه بر خسارت مادی، صدها تن کشته و زخمی شدند.

 

عبدالله عبدالله تشکیل دولت موقت را به صورت تلویحی پذیرفت

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تشکیل دولت موقت را به عنوان یک راه‌حل به صورت تلویحی پذیرفت. به گزارش ایرنا، خبرگزاری «آوا» افغانستان در خبری اعلام کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری افغانستان به صراحت مخالفتش را با ایجاد دولت موقت ابراز کرده اما رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به طور تلویحی با این طرح موافقت کرده است. این منبع به نقل از عبدالله عبدالله نوشته است که دولت موقت راه‌حل بحران افغانستان نیست اما تاکید کرد که با این طرح به عنوان بخشی از این راه‌حل مخالف نیست. عبدالله به پایگاه خبری «تی‌آرتی» گفته است وقتی درباره یک توافق جامع و فراگیر صحبت می‌کنیم که همه عناصر را دارد، گاهی اوقات به عنوان راه‌حل در این بین دوره‌هایی وجود خواهد داشت که بخشی از راه‌حل دائمی نخواهد بود؛ من مخالف آن نیستم. رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان افزوده است که هرگونه مذاکره نیازمند انعطاف‌پذیری است که تاکنون از جانب طالبان مشاهده نشده است.

 

جامعه جهانی 13 میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند

در پایان نشست «ژنو 2020» با محوریت افغانستان، کشورهای مشارکت‌کننده تاکید کردند که دولت افغانستان با حمایت همکاران بین‌المللی، متعهد به حفظ و توسعه دستاوردهاست. به گزارش فارس، نشست «ژنو 2020» که امسال به صورت مجازی و متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد، با اعلام حدود 13 میلیارد دلار کمک مشروط تا سال 2024 به پایان رسید. این نشست دوروزه روز سه‌شنبه (4 آذرماه) با انتشار یک اعلامیه مشترک به کار خود پایان داد. براساس این بیانیه، مشارکت‌کنندگان 3 /3 میلیارد دلار برای سال اول متعهد شدند و انتظار می‌رود که تعهدات سالانه به همان سطح قبلی سال‌به‌سال باقی بماند. کشورهای مشارکت‌کننده در این نشست تاکید کردند که دولت افغانستان با حمایت همکاران بین‌المللی، متعهد به حفظ و توسعه دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعه از سال 2002 به این‌سو است. دموکراسی، حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها موضوعات اساسی هستند که باید از آنها حفاظت صورت گرفته و توسعه یابند. کشورهای کمک‌کننده بر آتش‌بس فوری و سراسری، حمایت از روند صلح، حفظ دستاوردهای دو دهه و حضور و نقش پر‌معنی زنان در روند صلح افغانستان تاکید کردند. فنلاند، سازمان ملل و دولت افغانستان برگزاری این نشست دو‌روزه را بر عهده داشتند.

♦♦♦

ایسنا: با درخواست وکیل مدافع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای موکول شدن مرحله اثبات پرونده‌های فساد علیه وی به ماه فوریه موافقت کرد. طبق این گزارش، این تعویق به بهانه اتخاذ اقدامات مناسب در دادگاه و دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به اقدامات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام شد.

ایرنا: مشتریان یک فروشگاه بزرگ چندمنظوره در شهر جنوبی «لوگانو» (Lugano) سوئیس مورد حمله قرار گرفتند که به گفته پلیس عامل این حمله مشکوک تروریستی یک زن ۲۸ساله سوئیسی است. این زن که به دو نفر در فروشگاهی در شهر لوگانو حمله کرده بود، قصد داشت یکی را خفه و دیگری را با اصابت چاقو به گردن بکشد که مشتری‌ها مانع از ادامه حملات او شدند.

فارس: عربستان سعودی در اقدامی که نشانه سردرگمی این رژیم در برابر پاسخ‌های موشکی نیروهای مسلح یمن علیه تاسیسات حیاتی عربستان سعودی است، از جنبش انصارالله یمن به شورای امنیت شکایت کرد.

ایلنا: مقام‌های آذربایجان از ورود نیروهای این کشور به کلبجار خبر دادند. کلبجار از جمله مناطقی بود که در جریان جنگ قره‌باغ تحت اشغال نیروهای ارمنی قرار گرفت و در جریان توافق سه‌جانبه باکو، ایروان و مسکو، مقرر شد که به نیروهای آذربایجان تحویل داده شود.

ایسنا: رئیس‌جمهوری روسیه در تماس تلفنی با الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان عملکرد نیروهای صلح‌بان روسیه در قره‌باغ و گام‌های آینده برای تقدیم کمک انسانی به ساکنان را بررسی کرد. ولادیمیر پوتین، در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان علاوه بر موضوع نیروهای حافظ صلح روسیه و گام‌های آینده برای ارائه کمک‌های انسانی به ساکنان، به بررسی مسائل اقتصادی و ازسرگیری فعالیت حمل‌ونقل در منطقه پرداخت.

ایرنا: کارشناسان حمله تروریستی روز سه‌شنبه گذشته به بامیان به عنوان امن‌ترین استان افغانستان را که ۱۷ کشته و بیش از ۶۰ زخمی برجای گذاشت بر هم زدن آرامش این کشور و هراس تروریست‌ها از آگاهی مردم می‌دانند. بامیان که طی ۲۰ سال گذشته یکی از امن‌ترین استان‌های افغانستان بود، هدف دو انفجار تروریستی قرار گرفت که واکنش‌های جدی مقامات سیاسی این کشور را در پی داشت.

ایلنا: محاکمه متهمان پرونده روزنامه‌نگار مقتول سعودی، به صورت غیابی در ترکیه از سر گرفته شد. هیچ‌کدام از ۲۰ متهمی که نامشان در دادگاه ذکر شده در دادگاه حضور ندارند. عربستان حاضر به استرداد این افراد نشده است.

♦♦♦

کنفرانس خبری ۶۳ثانیه‌ای ترامپ!

ایسنا نوشت: حضور چندثانیه‌ای ترامپ در اتاق مطبوعاتی کاخ سفید و صحبت‌هایش با خبرنگاران تعجب حاضران را برانگیخت. ظاهراً حضور رئیس‌جمهور در میان خبرنگاران فقط برای اطلاع‌رسانی درباره رسیدن شاخص بورس داوجونز به سطح تاریخی ۳۰ هزار بود. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من از اتفاقی که در زمینه تولید واکسن رخ داده هیجان‌زده هستم، این واقعاً باورنکردنی است. بورس هم رقم ۳۰ هزار را شکسته است، در حالی که هرگز قبلاً به این رقم نرسیده بود. این یک رقم مقدس است. من می‌خواهم به همه افراد در داخل دولت تبریک بگویم. آنها سخت کار کردند و از همه مهم‌تر من می‌خواهم از مردم کشورمان تشکر کنم، چون هیچ مردمی مثل شما وجود ندارد.

 

مخالفت قطر با ریاست بحرین بر شورای حقوق بشر

ایرنا نوشت: تنها دو روز بعد از اعلام نامزدی بحرین برای کسب ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت قطر رسماً با این اقدام بحرین مخالفت کرد. با اعلام مخالفت رسمی قطر به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه آسیا-اقیانوسیه با نامزدی بحرین، اکنون رژیم پادشاهی بحرین در همان نخستین گام با چالش اساسی برای تحقق برنامه خود جهت به دست گرفتن ریاست رکن اصلی حقوق بشری سازمان ملل روبه‌روشده است. دولت بحرین به‌طور رسمی برای تصدی ریاست شورای حقوق بشر اعلام نامزدی و از کشورهای گروه آسیا-اقیانوسیه درخواست کرد از نامزدی این کشور حمایت کنند. ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل در انتهای هر سال میلادی برای یک دوره یک‌ساله آتی با اجماع تعیین می‌شود.

 

پادشاه اسپانیا قرنطینه شد

ایلنا نوشت: دربار پادشاهی اسپانیا از قرنطینه شدن پادشاه این کشور به مدت ۱۰ روز پس از ارتباط با فرد آلوده به ویروس کرونا خبر داد. دربار پادشاهی اسپانیا اعلام کرد که «فیلیپ ششم»، پادشاه این کشور به عنوان اقدام پیشگیرانه پس از ارتباط با فرد مبتلا به ویروس کرونا وارد قرنطینه شد. فیلیپ ششم تا دوم دسامبر و در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی در قرنطینه می‌ماند. همه برنامه‌های رسمی پادشاه به مدت ۱۰ روز لغو می‌شود و ملکه «لتیسیا» همسر پادشاه اسپانیا و فرزندان آنها به فعالیت‌های معمول خود ادامه خواهند داد. پیش از این نیز ملکه لتیسیا در ماه آوریل و شاهزاده «استوریاس» در ماه سپتامبر پس از تماس با افراد آلوده به کرونا قرنطینه شده بودند.

 

مخالفت اردن با هرگونه تغییر در مسجدالاقصی

خبرگزاری فارس نوشت: سخنگوی وزارت خارجه اردن با اشاره به اینکه اداره اوقاف این کشور مسوول اداره امور مسجدالاقصی است، بر مخالفت با هرگونه تغییراتی در این مسجد مقدس تاکید کرد. «ضیف‌الله علی‌الفایز» تاکید کرد که باب‌المغاربه و خیابان منتهی به آن بخش جدایی‌ناپذیر مسجدالاقصی است و سازمان یونسکو نیز آن را تایید کرده است. وی افزود که وضعیت باب‌المغاربه همانند دیگر بخش‌ها و دروازه‌های مسجدالاقصی است اما مسوولان رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ کلید باب المغاربه را مصادره و از سال ۲۰۰۰ حق اداره اوقاف برای سازماندهی ورود گردشگران غیرمسلمان را مصادره کرده است که این برخلاف وضعیت حقوقی مسجدالاقصی است و اداره اوقاف قدس به بازپس‌گیری حق خود پایبند است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها