شناسه خبر : 36225 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انتخابات زنگ‌زده

پنجاه‌ونهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با اتهام تقلب و اعلام پیروزی زودهنگام دو نامزد

رقابت شانه به شانه دونالد ترامپ و جو بایدن احتمال پیروزی هر کدام از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تا آخرین لحظه روز چهارشنبه محتمل نشان می‌داد. رقابت چنان نزدیک بود که گاه شمارش چندده رای می‌توانست برنده الکترال یک ایالت را در آخرین لحظات تغییر دهد. با آغاز شمارش آرای پستی آن هم در ایالات موسوم به ایالات زنگ‌زده یعنی میشیگان، ویسکانسین و‌... شرایط به نفع بایدن تغییر کرد تا یکی از تاریخی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را شاهد باشیم که هر لحظه برنده آن تغییر می‌کند. چراکه تا پیش از شمارش آرای پستی که در انتخابات اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبلیغات دموکرات‌ها داغ‌تر از همیشه شده بود، ترامپ شانس بالاتری برای بردن بیش از 270 رای الکترال داشت. ترامپی که از قضا نسبت به آرای الکترال به صورت دائمی انتقاد می‌کرد. با این حال تفاوت این انتخابات تا جایی است که میزان آرای پستی، حتی تعداد رای‌دهنده‌ها را نیز تا 64 درصد واجدین شرایط بالا برد که در 120 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار دقیق تمامی ایالت‌ها مشخص نشده و پیروز قطعی آن را نمی‌توان با صراحت اعلام کرد و حتی ممکن است تا چند روز بعد از انتخابات نیز برنده قطعی مشخص نشود.

 

اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ

دونالد ترامپ در میانه شب چهارشنبه گذشته و در حالی که هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده بود در واشنگتن گفت: ما خود را برای جشن آماده می‌کردیم، در حال پیروزی و آمادگی برای جشن و پایکوبی بودیم. به گزارش ایسنا دونالد ترامپ در حالی که اعضای خانواده‌اش او را همراهی می‌کردند، گفت: کنفرانس امروز بی‌شک کنفرانس خبری‌ای است که دیرتر از هر زمانی برگزار کردم. تشکر می‌کنم از مردم آمریکا برای میلیون‌ها میلیون نفر که به من رای دادند و متاسفانه برخی سعی دارند حق ما را سلب کنند و ما تحمل نمی‌کنیم. از بانوی اول متشکرم و از معاونم پنس. وی افزود: شهروندان ما در شمار رکورد‌شکنی از جنبش خارق‌العاده ما حمایت کردند. ما با اختلاف زیاد در برخی ایالت‌ها پیروز شدیم. ایالت‌هایی را بردیم که اصلاً انتظارش را نداشتیم. ترامپ در میان تشویق مردم با تاکید بر پیروزی در پنسیلوانیا گفت: محال است دموکرات‌ها در آنجا پیروز شوند. ما در میشیگان هم پیروزیم با اختلاف ۳۵۰ هزار رای. ولی ما به اینها نیاز نداریم، فرماندار تگزاس به من برای پیروزی تبریک گفت. فرماندار به من گفته که تاکنون چنین چیزی را شاهد نبوده. ما شب بزرگی داشتیم. تمامی ایالت‌ها و اختلاف آرا بی‌سابقه بوده است. وی افزود: می‌دانستند نمی‌توانند ببرند مساله دادگاه را مطرح کردند. من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است. ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای‌گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم. از تمام حامیان و کسانی که با ما کار کردند، متشکرم. مایک پنس معاون اول نیز با تشکر از میلیون‌ها آمریکایی برای شرکت در انتخابات گفت: ما هوشیار خواهیم بود، من معتقد هستم که با اختلاف زیاد آرا پیروز شده‌ایم. ما در راه پیروزی هستیم و دوباره عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم.

 

بایدن: ما پیروزیم!

جو بایدن نیز در سخنانی در جمع حامیانش در ایالت دلاور از صبوری مردم قدردانی کرد و گفت که می‌دانسته اعلام نتایج «خوب» است. بایدن، نامزد دموکرات انتخابات با اعلام اینکه «حس خوبی» درباره نتایج دارد، گفت: من معتقدم ما در راه پیروزی هستیم و خوشبینم. او تاکید کرد: اعلام نتایج آرای پستی بی‌سابقه، طول می‌کشد. تا کار سخت شمارش تمام شود داستان ادامه دارد. وی با ابراز رضایت از آرای انتخابات گفت: حس ما حس خوبی است. مطمئنم آریزونا را بردیم، در جورجیا هم احتمال برنده شدن داریم. من خوشبین به نتیجه هستم، ایمان خود را قوی نگه دارید، ما پیروزیم. در همین حال دونالد ترامپ هم در توئیتی نوشت: پیروزی بزرگ. امروز سخنرانی می‌کنم. دموکرات‌ها به دنبال سرقت انتخابات هستند اما به آنها اجازه این کار را نمی‌دهیم. وی نوشته است: ما در راه پیروزی بزرگی هستیم، اما آنها در تلاش‌اند انتخابات را بدزدند. ما هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد. بعد از بسته شدن مراکز نباید هیچ رایی اخذ شود. در همین حال کمپین بایدن در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ که خود را در مسیر پیروزی دانست، گفت: ادعای پیروزی دروغین ترامپ در جمع حامیانش عصبانی‌کننده است.

 

تجمع خشونت‌آمیز ضد‌ترامپ‌ها مقابل کاخ سفید

پلیس آمریکا با معترضان حامی جنبش سیاهپوستان مقابل کاخ سفید درگیر شد. هزاران معترض ضد‌ترامپ گفته‌اند که اگر او دوباره انتخاب شود، به نشانه اعتراض، هفته‌ها همان‌جا می‌مانند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دیلی میل، پلیس واشنگتن ‌دی‌سی شامگاه سه‌شنبه گذشته مقابل کاخ سفید به صف شد تا برای سرکوب اعتراضات احتمالی با انتشار نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری آماده باشد. از چند ساعت مانده به بسته شدن شعب اخذ رای در ایالات متحده، هزاران معترض از جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» مقابل کاخ سفید تجمع کردند. ده‌ها معترض بازداشت شده‌اند. معترضان ضد‌ترامپ و حامیان او هم مقابل کاخ سفید درگیر شدند. زد‌و‌خورد میان نیروهای امنیتی و معترضان فعلاً به بازداشت یک تن منجر شده است. جنبش «تعطیلی دی سی» و «جان سیاهپوستان مهم است» در نظر داشتند تا تجمع هشت‌ساعتی برگزار کنند اما تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا موج جدیدی از اعتراضات را از روز انتخابات (سوم نوامبر) به راه بیندازند.

 

بولتون: ترامپ صحت کل انتخابات را زیر سوال برد؛‌ این «رسوایی»‌ است

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید ادعای پیروزی در انتخابات و مطرح شدن احتمال تقلب از زبان رئیس‌جمهور آمریکا را رسوایی توصیف کرد. به گزارش فارس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین دولت آمریکا اظهارات روز چهارشنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را فضاحت توصیف کرد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، بولتون در مصاحبه‌ای گفت: «فکر می‌کنم اظهارات چند ساعت قبل رئیس‌جمهور ترامپ که گفت پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیرمسوولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌جمهور ایالات متحده تاکنون گفته است.» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد: «ما نمی‌دانیم نتیجه [انتخابات] چه خواهد بود.» وی افزود: «کاملاً محتمل است که ترامپ بتواند پیروز شود اما او صحت تمام روند انتخابات را به‌خاطر منافع شخصی خود، زیر سوال برد. این فضاحت (رسوایی) است.»

 

میزان مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ رکورد قرن را زد

میلیون‌ها آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شرکت کردند و آرای خود را به صندوق‌ها ریختند تا از میان دو نامزد مطرح دموکرات و جمهوریخواه، یکی را برای تکیه بر کرسی کاخ سفید انتخاب کنند. به گزارش ایرنا، آنچه انتخابات سال جاری آمریکا را از انتخابات سال‌های قبل متمایز می‌کند، میزان بالای مشارکت مردمی در آن است. مردم در برخی ایالت‌های حیاتی و مهم حضوری بی‌سابقه در انتخابات سال جاری داشتند و برخی پیش‌بینی‌ها از بالاترین میزان مشارکت مردمی در بیش از یک قرن حکایت دارد. این استقبال گسترده حتی با وجود هراس و نگرانی از شیوع ویروس کرونا به وقوع پیوست. روزنامه اسکاتلندی «اسکاتسمن» به همین بهانه گزارشی درمورد مشارکت مردمی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تهیه کرده و آورده است: بسیاری به منظور جلوگیری از حاضر شدن در مراکز شلوغ اخذ رای، به صورت پستی در انتخابات شرکت کردند.

 

پلوسی تایید قاضی جدید دیوان عالی را «نامشروع» دانست

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر تایید شدن «ایمی برت» به عنوان قاضی جدید دیوان عالی این کشور را «غیرمشروع» دانست. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه یاهو نیوز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان نشست‌های خبری روز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با چری بوستوس، رئیس کارزار انتخاباتی کنگره برای دموکرات‌ها گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یک قاضی نامشروع را برای دادگاه عالی آن هم درست یک هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر منصوب کرد. پلوسی گفت که ایمی برت قانون «حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به‌صرفه» یا همان اوباماکر را ملغی می‌کند. او به این مساله نیز اشاره کرد که این قاضی در جریان جلسه استماع تاییدیه ماه گذشته از بیان این مساله امتناع کرده که آیا اوباماکر، مطابق قانون اساسی آمریکاست یا خیر. سنای آمریکا با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف، ایمی برت را برای سمت قاضی دیوان عالی تایید کرد. سناتور سوزان کالینز از مین تنها جمهوریخواهی بود که علیه تایید این زن برای سمت قاضی دیوان عالی آمریکا رای داد.

 

علی‌اف: امنیت ارامنه قره‌باغ را تامین خواهیم کرد

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان اعلام کرد: ارامنه ساکن منطقه «قره‌باغ» کوهستانی مطمئن باشند که امنیت آنها را تامین خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، علی‌اف در گفت‌وگو با روزنامه «رپابلیک» (La Repubblica) چاپ ایتالیا با اشاره به اینکه بارها اعلام کردم که همه ساکنان قره‌باغ کوهستانی به زندگی شایسته در شرایط صلح در این منطقه ادامه خواهند داد، افزود: ارامنه قره‌باغ شهروندان جمهوری آذربایجان هستند. وی افزود: هم‌اکنون هزاران ارمنی در باکو به سر می‌برند و ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ کوهستانی نیز می‌توانند مطمئن باشند که امنیت آنها تامین خواهد شد و وضعیت اقتصادی این منطقه بهتر می‌شود و در مقایسه با شرایط فعلی که تحت فشار یک رژیم نظامی قرار دارند، زندگی بهتری خواهند داشت و من مسوول آنچه گفتم، هستم. رئیس‌جمهوری آذربایجان در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای ارتش این کشور در درگیری‌های فعلی در قره‌باغ نیز گفت: وظیفه ما حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است و ما به این هدف نزدیک شده‌ایم. علی‌اف تصریح کرد: ما نزدیک به 30 سال در انتظار برقراری تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بودیم و در این مدت همواره پایبند به روند مذاکرات حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ شدیم، ولی متاسفانه هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

 

هشدار شدیداللحن کردستان عراق به گروهک پ‌ک‌ک

حکومت منطقه کردستان عراق، حمله عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به نیروهای پیشمرگه را که دو زخمی و یک کشته برجای گذاشت، شدیداً محکوم کرد. به گزارش فارس، شورای وزیران حکومت منطقه کردستان عراق حمله عناصر گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) به نیروهای پیشمرگه را شدیداً محکوم و آن را حمله به «همه مردم کردستان» قلمداد کرد. حکومت کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این حمله تاکید کرد که حکومت منطقه کردستان یک نظام سیاسی قانونی برای مردم این منطقه است و نیروهای پیشمرگه نیز مسوول حمایت از این منطقه و مردم آن هستند. «الند امیر»، بخشدار «جمانکی» در استان «دهوک»‌ (واقع در شمال عراق) از حمله عناصر گروهک حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به نیروهای پیشمرگه خبر داد. در بیانیه حکومت منطقه کردستان عراق آمده است: «حکومت اقلیم کرستان مخالف هرگونه درگیری بین برادران است؛ ولی هجوم امروز حزب کارگران کردستان خط قرمز در این چارچوب را زیر پا گذاشته است و به همین دلیل شورای وزیران به شدت این حمله را محکوم و آن را حمله به اقلیم کردستان و موسسات قانونی آن می‌داند.» به گزارش شبکه «روودآو»، حکومت منطقه کردستان عراق همچنین گفته است که اربیل برای ممانعت از وخیم شدن اوضاع امنیتی در این منطقه تلاش خواهد کرد.

♦♦♦

ایسنا: دبیرکل سازمان ملل از تصمیم قطر برای برگزاری اولین انتخابات پارلمانی در اکتبر ۲۰۲۱ قدردانی کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: گوترش نسبت به اطلاعیه مهم امیر قطر درمورد برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر آینده احساس دلگرمی می‌کند.

ایرنا: نامزد جان‌باخته از حزب جمهوریخواه در انتخابات کنگره آمریکا از داکوتای شمالی پیروز شد. «دیوید اندال» 55ساله که پیشتر از بیماری کووید ۱۹ جان باخته بود، توانسته بود برنده کرسی کنگره از ایالت داکوتای شمالی شود. اندال پنجم اکتبر گذشته به علت ابتلا به ویروس کرونا جان باخته بود.

فارس: «مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجه در پارلمان عراق، غیبت و به حاشیه راندن توافق‌نامه امضاشده میان بغداد و پکن را محکوم کرد و گفت که توافق با دولت فقیری چون مصر به منزله به حاشیه راندن و نادیده گرفتن توافق با چین است و این امر در نتیجه فشارهای آمریکایی و سعودی صورت می‌گیرد.

فارس: نیکل پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به تداوم فروش تسلیحات رژیم صهیونیستی به دولت جمهوری آذربایجان، این رژیم را به ایستادن در کنار ترکیه و باکو در مناقشه «قره‌باغ» متهم کرد.

ایرنا: مقامات مسوول عراقی از گنجاندن یگان واکنش سریع وابسته به وزارت کشور عراق در فهرست سیاه دولت آمریکا خبر دادند. این یگان در جنگ و پیروزی بر گروه تروریستی داعش در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی نقش کلیدی داشت.

ایسنا: منابع خبری از عقب‌نشینی ترکیه از دومین پایگاه نظامی در شمال غرب سوریه خبر دادند. یک منبع امنیتی ترکیه‌ای اعلام کرد، نیروهایی که از پایگاه «شیر مغار» در شمال غرب سوریه عقب‌نشینی کردند در پایگاه نظامی جدیدی در روستای قوقفین در منطقه تحت سیطره شورشیان در ادلب مستقر خواهند شد.

ایرنا: ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند رزمایش مشترک دریایی خود را در آب‌های نزدیک به هند آغاز کردند. در رزمایش سالیانه «مالابار» نیروهای دریایی آمریکا، استرالیا و هند و همچنین نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن شرکت دارند. این چهار کشور هشت فروند کشتی جنگی را به خلیج بنگال اعزام کرده‌اند که شامل یک زیردریایی، یک ناوچه جنگی و ناوشکن «اونامی» ژاپن می‌شود.

ایسنا: وزیر دفاع آلمان گفت، وضعیت در آمریکا بعد از انتخابات انفجاری بوده و او نگران است که این وضعیت منجر به بحران اساسی شود. آنگرت کرامپ کارنباوئر، اظهار کرد: این یک وضعیت بسیار انفجاری است. این وضعیتی است که می‌تواند همان‌طور که کارشناسان به درستی می گویند، منجر به بحران اساسی شود.

♦♦♦

تحقیقات مالی از پادشاه سابق اسپانیا آغاز شد

ایسنا نوشت: دادستان‌های دیوان عالی اسپانیا تحقیقات جدیدی را در خصوص پرونده فعالیت‌های مشکوک مالی خوان کارلوس پادشاه سابق این کشور آغاز کردند. این در حالی است که خوان کارلوس در پی به جریان افتادن پرونده تحقیقات اولیه علیه وی در اسپانیا که دامنه آن به سوئیس نیز کشیده شد، کشورش را ترک کرد و هم‌اکنون در مکانی نامشخص زندگی می‌کند. دفتر دادستانی اسپانیا تایید کرد که دادگاه مسوولیت تحقیقات جدیدی را برای روشن شدن ماهیت مشکوک فعالیت‌های مالی خوان کارلوس بر عهده گرفته است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که روزنامه ال‌دیاریو elDiario.es اعلام کرد دادستان‌های مامور مبارزه با فساد در حال تحقیق روی پرونده‌ای با موضوع تخلفات مالی احتمالی پادشاه سابق و اعضای خانواده سلطنتی هستند.

 

آذربایجان: آماده خاتمه دادن به جنگ هستیم

خبرگزاری فارس نوشت: رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت، کشورش آماده خاتمه دادن به جنگ در منطقه قره‌باغ کوهستانی است. الهام علی‌اُف گفت: «معتقدم که هر‌چه این جنگ زودتر تمام شود بهتر است. مکرراً این را گفته‌ام و بار دیگر هم می‌گویم که اگر نخست‌وزیر ارمنستان متعهد به آزاد کردن باقی سرزمین‌ها شود، امروز آماده‌ایم به جنگ خاتمه دهیم.» رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه گفت: او (پاشینیان) تا به این لحظه چنین تعهدی نداده است. ایروان باید مطابق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور کامل تمامی نواحی اشغال‌شده را تخلیه کند. درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر در منطقه قره‌باغ آغاز شده و به‌رغم امضای توافقات متعدد آتش‌بس، همچنان ادامه یافته است.

 

حمله وحشیانه داعش به دانشگاه کابل

تسنیم نوشت: تلفات حمله مهاجمان گروه تروریستی داعش به دانشگاه کابل به ۲۲ کشته و بیش از 50 زخمی رسید. سه مهاجم گروه تروریستی داعش دوشنبه 12 آبان ماه پس از یک انفجار وارد دانشگاه کابل شدند و به سوی دانشجویان تیراندازی کردند. بر اساس گزارش‌های رسمی در حمله به دانشگاه کابل دست‌کم 22 نفر کشته شده‌اند اما منابع غیررسمی آمار تلفات را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. برخی مقامات دولت افغانستان از جمله امرالله صالح معاون رئیس جمهور این کشور می‌گویند که طالبان مسوول حمله به دانشگاه کابل است اما «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی این گروه اعلام کرد که این حمله ارتباطی با این گروه ندارد. از سوی دیگر، طالبان حمله به دانشگاه کابل را محکوم کرد.

 

آمریکا از توافق آب‌و‌هوایی پاریس خارج شد

ایرنا نوشت: ایالات متحده آمریکا که یک سال پیش روند خروجش از توافق آب‌و‌هوایی پاریس را آغاز کرده بود، در میانه شمارش آرای انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری در این کشور، خروج خود را به طور رسمی از این توافق بزرگ که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور وعده خروج از آن را در انتخابات سال ۲۰۱۶ داده بود،‌ اعلام کرد. نشریه «هیل» آمریکا نوشت: کمیته دانشمندان نگران در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایالات متحده دومین انتشاردهنده بزرگ کربن از سوخت‌های فسیلی و بزرگ‌ترین منبع انتشار تجمعی آن است». توافق آب‌و‌هوایی پاریس ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها