شناسه خبر : 35692 لینک کوتاه

سازش امارات و بحرین با اسرائیل

توافق‌نامه صلح به‌رغم مخالفت گروه‌های فلسطینی و برخی از کشورهای مسلمان امضا شد

سازش امارات و بحرین با اسرائیل

در باغ جنوبی کاخ سفید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر خارجه امارات با نظارت ترامپ آنچه معاهده «صلح» می‌خوانند را در حضور ۷۰۰ تن از حاضران در سه نسخه امضا کردند. همچنین در این مراسم وزیر خارجه بحرین، نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری آمریکا سند اعلام حمایت از توافق منامه و تل‌آویو را در سه نسخه انگلیسی، عربی و عبری امضا کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای‌نیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، عبدالله بن‌زاید وزیر خارجه امارات،‌ عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به جایگاه در نظر گرفته‌شده رفته و ابتدا وزیر خارجه امارات، نخست‌وزیر اسرائیل و ترامپ سه نسخه توافق‌نامه آنچه «صلح» خوانده می‌شود را امضا کردند. این سه نسخه به زبان‌های عربی، انگلیسی و عبری بود. بعد از آن وزیر خارجه بحرین، نخست‌وزیر اسرائیل و ترامپ سند اعلام حمایت از توافق «صلح» تل‌آویو و منامه را امضا کردند. این سند نیز سه نسخه داشت. ترامپ قبل از امضای توافق‌نامه‌های ننگین ضمن خوشامدگویی به وزیران خارجه امارات و بحرین و نیز نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی میان حاضران در باغ جنوبی کاخ سفید بدون اشاره به مخالفت‌های فلسطینی‌ها با هرگونه عادی‌سازی با اسرائیل قبل از تشکیل کشور مستقلشان ادعا کرد: خاورمیانه از بحران‌ها و تنش‌های بسیاری رنج می‌برد. ما گام‌های بزرگی به سوی تحقق صلح در منطقه برداشتیم. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ما در لحظه‌ای تاریخی و صبح جدید صلح هستیم. این توافق‌نامه همه خاورمیانه را دور هم جمع می‌کند. او افزود: مردم اسرائیل کاملاً بهای جنگ را می‌شناسند. من نیز بهای جنگ را می‌دانم از این‌رو به صلح بله می‌گویم، این صلح گسترده خواهد بود زیرا کشورهای دیگر نیز به این ‌روند خواهند پیوست و احتمالاً این ‌روند به مناقشه اسرائیل و فلسطین خاتمه خواهد داد. بعد از او وزیر خارجه امارات خطاب به ترامپ گفت: سلام گرم مردم امارات و محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی را به خدمت شما ابراز می‌دارم. او افزود: اگر تلاش‌های ترامپ، جارد کوشنر، مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا و مایک پمپئو و تیمش نبود چنین صلحی محقق نمی‌شد. این صلح چهره منطقه را تغییر می‌دهد. عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، نیز اظهار کرد: ما فرصتی برای تغییر واقعیت خاورمیانه داریم.

 

ترامپ: عربستان سعودی در وقت مناسب به روند صلح می‌پیوندد

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که عربستان سعودی به زودی و در وقت مناسب به روند صلح خواهد پیوست. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که دست‌کم 7 تا 9 کشور به زودی به دایره صلح خواهند پیوست. وی که این سخنان را پیش از ترک کاخ سفید به مقصد ایالت «پنسیلوانیا» مطرح می‌کرد، افزود: «عربستان سعودی نیز به زودی در وقت مناسب به روند صلح خواهد پیوست.» رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه نیز در مراسم امضای توافق سازش میان رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات گفت: «این توافق مسیر را برای صلح در خاورمیانه هموار می‌کند. کسی فکر نمی‌کرد چنین توافقی امکان‌پذیر باشد و من از ملت‌های خاورمیانه خواستم تفاوت‌هایشان را کنار بگذارند.»

 

واکنش گروه‌های فلسطینی به امضای توافق‌نامه

امضای رسمی توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین در واشنگتن واکنش منفی و شدید گروه‌های فلسطینی را به همراه داشت. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به امضای این توافق اظهار کرد که توافق‌نامه‌های عادی‌سازی میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، حتی ارزش جوهری را که با آن نوشته شده، ندارد. وی افزود: ملت فلسطین با اصرار بر مبارزه تا بازپس‌گیری حقوق کامل خود، با این توافق‌نامه‌ها به گونه‌ای رفتار خواهد کرد که گویی اصلاً وجود نداشته‌اند. در همین حال، جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین نیز در این باره تاکید کرد که امضای رسمی این توافق‌نامه‌ها به منزله «روز سیاه» در تاریخ ملت فلسطین و امت عربی و روز گرفتار شدن نظام‌های امارات و بحرین در منجلاب خیانت است. در بیانیه این جبهه آمده است: این توافق‌ها یک‌شبه صورت نگرفته، بلکه سال‌ها برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی شده است. جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین در ادامه بر راه‌اندازی تمامی اشکال مقاومت برای مقابله با جنایات رژیم اشغالگر تاکید کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم ضمن محکوم کردن توافق ذلت‌بار امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: آنچه در کاخ سفید اتفاق افتاد، امضای توافق عادی‌سازی روابط نبود، بلکه اعلام انتقال از مرحله عادی‌سازی روابط به مرحله تشکیل یک ائتلاف به منظور تثبیت و تحکیم سلطه امنیتی و اقتصادی بر منطقه و زمینه‌سازی جهت توسعه‌طلبی بیشتر رژیم اشغالگر است. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، هم تاکید کرد که توافق عادی‌سازی بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی بخشی از طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن است. منیر الجاغوب، مسوول بخش اطلاع‌رسانی جنبش فتح نیز خاطرنشان کرد: صلح از فلسطین آغاز می‌شود و در مقابل جنگ نیز از فلسطین شروع خواهد شد.

 

فتح و حماس در یک جبهه

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس تلفنی از اسماعیل هنیه دریافت کرد. عباس از تمام تلاش‌ها برای حفظ وحدت موضع فلسطینی حمایت کرد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و معاونش صالح العاروری تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برقرار کردند. عباس تایید و حمایت خود را از تمام تلاش‌ها با هدف تحکیم وحدت موضع فلسطینی در مقابله با توطئه‌ها علیه مساله ملی فلسطین و گام‌های کنونی برای نابودی پرونده فلسطین و محرومیت ملتش از حقوق مشروع خود اعلام کرد. هنیه نیز تاکید کرد: ما هرگونه طرح و تلاش‌ها برای نابودی مساله فلسطین را رد می‌کنیم. فتح و حماس و تمام گروه‌های فلسطینی در یک خندق هستند و هرگز اجازه نخواهیم داد مساله فلسطین پلی برای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی با اشغالگران علیه حقوق ملت فلسطین، قدس و حق بازگشت باشد.

 

این توافق به صلح نمی‌انجامد

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و دولت‌های بحرین و امارات اعلام کرد تا زمان پایان اشغالگری‌های اسرائیل برقراری صلح در خاورمیانه ممکن نیست. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این بیانیه اعلام کرد: آنچه در کاخ سفید رخ داد هرگز به تحقق صلح در منطقه نمی‌انجامد. وی گفت: صلح واقعی تا زمانی که آمریکا و اسرائیل حقوق ملت فلسطین را در تشکیل کشور مستقل در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس نپذیرند و مساله آوارگان فلسطینی طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل حل نشود ممکن نخواهد شد. عباس خاطر نشان کرد: ابداً کسی را موظف نکرده و نخواهد کرد که به نمایندگی از مردم فلسطین و از طرف سازمان آزادی‌بخش فلسطین به عنوان تنها نماینده قانونی مردم فلسطین صحبت کند.

 

بایدن با اختلاف شش درصد از ترامپ پیشی گرفت

نتایج جدیدترین نظرسنجی سراسری در آمریکا نشان می‌دهد که 48 روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، «جو بایدن» با اختلاف شش درصد از «دونالد ترامپ» جلوتر قرار گرفته است. به گزارش فارس، ۴۸ روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نتایج جدیدترین نظرسنجی

«هیل-هریس ایکس» نشان می‌دهد «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) با اختلاف شش درصد همچنان از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جلوتر قرار گرفته است. طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، در نظرسنجی هیل-هریس ایکس که در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۴ سپتامبر (۲۰ تا ۲۴ شهریورماه) انجام گرفت، ۴۵ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌کرده برای شرکت در انتخابات، تصریح کردند که اگر همین امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، بایدن را انتخاب می‌کنند که در مقایسه با نظرسنجی اوایل ماه این موسسه، دو درصد کاهش داشته است. این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۳۹ درصد از شرکت‌کنندگان تصریح کردند در صورتی که همین امروز انتخابات برگزار شود، از ترامپ حمایت خواهند کرد که در مقایسه با نظرسنجی قبلی تغییری در این رقم به وجود نیامده است.

 

کرملین: پوتین قصد دیدار با ناوالنی را ندارد

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: در صورت بازگشت «الکسی ناوالنی»، به کشور، دلیلی برای ملاقات ولادیمیر پوتین یا نماینده‌ای از طرف کرملین با این شهروند روس وجود ندارد. به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری فدراسیون روسیه اعلام کرد که در صورت بازگشت «الکسی ناوالنی»، وبلاگ‌نویس مخالف روس به کشور، دلیلی برای ملاقات رئیس‌جمهور یا نمایندگان کرملین با وی وجود ندارد. سخنگوی کرملین در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره گفت: «صادقانه به شما بگویم، ما دلیلی برای چنین نشست یا دیداری نمی‌بینیم. بنابراین به عقیده من ملاقاتی انجام نخواهد شد.» پسکوف در عین حال یادآور شد که روسیه همچنان برای تعامل به منظور یافتن دلایل آنچه برای الکسی ناوالنی اتفاق افتاده آمادگی دارد، ولی درک نمی‌کند که چرا پاسخی از طرف متخصصان آلمانی در این رابطه دریافت نمی‌کند. پیش از این، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با استناد به اطلاعات یک مقام بلندپایه امنیتی آلمان که مایل بود ناشناس بماند، گزارش داده بود که الکسی ناوالنی قصد درخواست پناهندگی از آلمان را نداشته و مایل است تا به روسیه بازگردد و به کار خود ادامه دهد.

 

بحران برگزیت؛ قمار جانسون با لایحه قانون‌شکن

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در حالی به لطف برخورداری حزبش از اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس عوام، موافقت اولیه قانونگذاران را در خصوص لایحه جنجالی بازنگری توافق برگزیت کسب کرد که اعتراض‌های داخلی به این لایحه بالا گرفته و استیضاح او دور از احتمال نیست. به گزارش ایرنا، زمانی که بوریس جانسون با کسب پیروزی چشمگیر در انتخابات سراسری آذرماه سال گذشته سکان دولت را به دست گرفت کمتر کسی فکر می‌کرد که برگزیت دوباره با بحران روبه‌رو شود. جانسون پس از آن‌که «ترزا می» در چندین نوبت موفق به تصویب پیش‌نویس توافق برگزیت در پارلمان نشد و موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به لطف کارشکنی نمایندگان عمدتاً مخالف برگزیت به تاخیر افتاد، سکان یک دولت ائتلافی و نیمه‌جان را بر عهده گرفت. او مردادماه سال گذشته در انتخابات درون‌حزبی، رقیب اصلی خود یعنی جرمی هانت وزیر امور خارجه وقت انگلیس را کنار زد تا حزب محافظه‌کار را با ۱۰ کرسی کمتر از تعداد مورد نیاز برای تشکیل دولت مستقل تحویل بگیرد. این هم البته از میراث سوء‌مدیریت «ترزا می» بود که دو سال پیش، در قمار برگزاری انتخابات زودهنگام ناکام ماند و به ائتلاف با حزب تندرو اتحادگرای دموکراتیک ایرلند تن داد. جانسون در طول چهار ماه تلاش زایدالوصفی را برای جلب موافقت پارلمان و اجرای برگزیت صورت داد تا ناگزیر دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.

دراین پرونده بخوانید ...