شناسه خبر : 35690 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (بین‌الملل)

سوگا رسماً نخست‌وزیر ژاپن شد

ایسنا نوشت: یوشیهیده سوگا، رئیس حزب حاکم ژاپن با انتخاب پارلمان رسماً نخست‌وزیر شد و یک کابینه «پیوسته» را گردهم آورده که تقریباً نیمی از آنها مطابق چینش قبلی است. سوگا، دستیار دیرینه و دبیر کابینه ژاپن در دوران نخست‌وزیری آبه شینزو، توانست رای قاطع حزب حاکم لیبرال دموکرات را به دست آورد. او به ادامه بیشتر برنامه‌های آبه از جمله استراتژی اقتصادی او موسوم به آبه‌نومیکس (Abenomics - اقتصاد آبه‌ای) وعده داد. براساس نتایج رای‌گیری پارلمان ژاپن، یوشیهیده سوگا رسماً نخست‌وزیر آتی این کشور شد. او با چالش‌های بسیاری از جمله مقابله با کووید ۱۹ و همچنین اقتصاد رو به افول و تعامل با جامعه‌ای که به سرعت در حال پیر شدن است، روبه‌رو است.

 

بایدن به دنبال جلب حمایت لاتین‌تبارها

ایرنا نوشت: در حالی که کمتر از ۵۰ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در آمریکا باقی مانده است، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها تلاش می‌کند حمایت لاتین‌تبارها را در ایالت کلیدی فلوریدا جلب کند. پیروزی بایدن در فلوریدا به شکل موثری راه را برای احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید در نوامبر خواهد بست. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در بین لاتین‌تبارها حتی از حمایت کمتری نسبت به هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ برخوردار است؛ موضوعی که دموکرات‌ها را نگران کرده است. آنها نگران این هستند که ضعف احتمالی بایدن در میان این طیف کلیدی انتخاباتی در بین دموکرات‌ها شانس ترامپ برای پیروزی در فلوریدا را افزایش دهد.

 

اتهام‌زنی مجدد واشنگتن به حزب‌الله

خبرگزاری فارس نوشت: «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن اتهام‌زنی به جنبش حزب‌الله لبنان، به صورت تلویحی به تضاد موضع پاریس با واشنگتن در ارتباط با موضوع لبنان اشاره کرد. در حاشیه مراسم امضای توافق سازش میان تل‌آویو، ابوظبی و منامه در واشنگتن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با مقاله «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور در روزنامه فرانسوی «فیگارو» درباره ارتباط با موضع فرانسه در قبال حزب‌الله و ایران گفت:‌ «مهم است که مردم فرانسه موضع آمریکا را در قبال لبنان و ایران بدانند.» مورگان اورتاگوس مدعی شد: «فرانسوی‌ها باید بفهمند که حزب‌الله یک سازمان تروریستی است و ابداً نمی‌تواند اصلاحاتی را که مردم لبنان یک سال پیش در اعتراضات خواهان آن بودند، محقق کند.»

 

کاهش اعتبار آمریکا در بین متحدان

تسنیم نوشت: نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اعتبار آمریکا در بین متحدان و دوستان خود در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به شدت کاهش پیدا کرده است. با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید وضعیت اعتبار آمریکا در میان متحدان یک‌شبه تغییر کرد و در سال بحران کرونا هم اعتبار ایالات متحده در بسیاری کشورها با سقوط بیشتری مواجه شد. محققان این موسسه مهم که مقر آن در واشنگتن است در این نظرسنجی که بین 10 ژوئن تا 3 آگوست (13 مردادماه) انجام گرفته است از بیش از 13 هزار نفر در 13 کشور دوست و متحد آمریکا در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا سوالاتی را درباره ایالات متحده و رئیس‌جمهور آن پرسیدند.

دراین پرونده بخوانید ...